Allmän säkerhetsinformation
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den
roterande skivbromsrotorn under montering eller underhåll av hjulet.
Rotorn är tillräckligt skarp för att vålla allvarliga skador på fingrarna,
om de fastnar i öppningarna på den roterande rotorn.
• Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör dem därför
inte medan du cyklar eller omedelbart efter att du har stigit av cykeln, annars kan du
bränna dig. Innan du gör något försök att justera bromsarna, skall du kontrollera att
bromsdelarna har kylts ned tillräckligt.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av
cykeln. För att undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt
varsamt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du
börjar cykla.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och bromsbeläggen. Annars
kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut
bromsbeläggen. Om någon olja eller fett hamnar på rotorn, skall du
rengöra rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte bromsarna
fungerar på rätt sätt.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att bromsbeläggens
tjocklek är 0,5 mm eller tjockare.
• Ånglås kan uppstå om du bromsar kontinuerligt. För att åtgärda detta
problem, skall du tillfälligt släppa bromshandtaget.
• Använd endast Shimano original mineralolja. Om andra oljetyper används, kan problem
uppstår med bromsfunktionen och då kanske bromssystemet inte kan användas.
• Var noga med att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte
olja som har tappats ur från luftningsnippeln. Gammal olja eller redan använd olja kan
innehålla vatten, som kan skapa ånglås i bromssystemet.
• Var försiktig så att vatten eller luftbubblor inte kan komma in i bromssystemet, annars
kan ånglås uppstå. Var speciellt försiktig när du tar bort locket från oljebehållaren.
• Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan det finnas några
luftbubblor i bromssystemet, som har blivit kvar efter att du senast stängde
vätskebehållarens lock, eller som har samlats i olika delar av bromssystemet när det
har använts en längre tid. Skivbromssystemet M585 har inte konstruerats för att kunna
vändas upp och ned. Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan
luftbubblorna inne i vätskebehållaren börja röra sig i riktning mot calipern. Om du
använder cykeln vid ett sådant tillfälle, finns det risk för att bromsarna inte fungerar och
att en allvarliga olycka kan inträffa.
Om du har vänt cykeln upp och ned eller lagt den på sidan, skall du vara noga med att
trycka in bromshandtaget några gånger för att kontrollera att bromsarna fungerar på rätt
sätt, innan du börjar cykla. Om bromsarna inte fungerar på rätt sätt, skall de justeras på
följande sätt.
• Om oljaläckge uppstår skall du omedelbart sluta att använda bromsarna och utföra
lämpliga reparationer. Om du fortsätter att använda cykeln medan olja läcker, finns det
risk för att bromsarna plötsligt slutar att fungera.
• Kontrollera att snabbfrigöringsspaken sitter på höger sida (motsatt sida jämfört med
bromsskivan). Om snabbfrigöringsspaken sitter på samma sida som bromsskivan, finns
det risk för att den kan hindra bromsskivan. Kontrollera därför att den inte hindrar.
• Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels bromssystem fungerar. Felaktig
användning av din cykels bromssystem kan resultera i att du tappar kontrollen eller
orsakar en olycka, som kan leda till allvarliga skador. På grund av att varje cykel kan
uppträda på olika sätt, skall du vara noga med att lära dig den rätta bromstekniken
(inklusive trycket mot bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper), samt hur du
rent allmänt skall använda cykeln. Detta kan uppnås genom att du pratar med din
fackkunnige cykelförsäljare och läser igenom cykelns bruksanvisning, samt genom att
träna upp din cyklings- och bromsteknik.
• Skivbromsen M585 har konstruerats för att uppnå bästa tänkbara prestanda, när
denanvänds i kombination med BR-M585 (bromscalipers), ST-M585 / BL-M585
(bromshandtag), SM-RT62 (rotor) och Shimanos bromsbeläggsenhet.
• Tag fram, läs igenom och följ noggrant anvisningarna i bruksanvisningen vid montering
av delar. En glapp, utsliten eller skadad del kan göra att cyklisten skadas.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimanos originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
■ Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Drag ekrarna på det sätt som visas i Fig. 1 här nedan för vänster sida av
framhjulet (den sida där rotorn sitter monterad), samt för både vänster och
höger sida av bakhjulet, samt på det sätt som visas i Fig. 2 här nedan för den
högra sidan av framhjulet.
■ Montering av slangen
Se bruksanvisningen för bromsslangen SM-BH59 (SI-8H20) för ytterligare
upplysningar om montering av slangen.
Se till så att slangen inte vrids under monteringen. Kontrollera att calipern och
handtagen är i de lägen som bilderna visar.
■ Montering av bromshandtaget (BL-M585)
Sätt fast bromshandtaget såsom bilden visar. (Kontrollera att bromshandtaget
inte hindrar växelhandtaget under användning. Se också växelhandtagets
bruksanvisning. Vissa typer kan kräva att växelhandtaget monteras först, detta
på grund av placeringen för växelhandtagets låsbultar.)
När det gäller styrhandtag av carbon,
kan det bli nötvändigt att sänka effektivt
vridmomentet för att förhindra skador på
styrhandtaget. Rådfråga tillverkaren av
cykeln eller styrhandtaget beträffande
den lämpliga nivån för effektivt
vridmomentet för styrhandtag av carbon.
■ Montering av caliper (BR-M585) och fastsättning av slangen.
• Tag bort klotsarnas mellanlägg A (gula) och sätt därefter
dit hjulet som har rotorn på ramen.
• Montera bromsklotsarna.
Därefter skall du böja ut
saxsprinten.
■ Byte av bromsbelägg
För monteringstypen enligt internationell standard, skall du sätta fast adapters på calipern för
montering enligt stångtyp. (Det finns separata främre och bakre adapters att köpa.)
1. Lossa caliperns monteringsbultar så att calipern kan flyttas i sidled och montera därefter
adaptern på ramen.
2. Tryck in bromshandtaget så att rotorn kläms fast av klotsarna och drag därefter fast caliperns
monteringsbultar.
Drag tillfälligt fast calipern i ramen (så att
calipern kan flyttas i sidled), tryck in
bromshandtaget så att rotorn kläms fast
av klotsarna och drag därefter fast
caliperns monteringsbultar.
Caliperns
monteringsbultar
Caliperns
monteringsbultar
Adapterns
monteringsbultar
Adapterns
monteringsbultar
■ Montering av rotorn
(SM-RT62)
Hjulets
rotationsriktning
Vänster
sida fram
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
Höger
sida fram
Fig. 2Fig. 1
• Du får inte gasskära, värma upp, svetsa eller utsätta oljebehållaren för
lufttryck, därför att det kan leda till en explosion eller brand.
• Att göra sig av med använd olja : Följ lokala och/eller statliga föreskrifter för
bortskaffande av oljan. Var försiktig vid
förberedelserna för att bortskaffa oljan.
• Anvisningar : Förvara behållaren försluten för att förhindra att främmande
föremål och fukt kommer in i den. Förvara behållaren på en sval
och mörk plats utan direkt solljus eller värme.
Inkörningsperiod
• Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas gradvis
under denna inkörningsperiod. Förvissa dig om att du är medveten om sådana
ökningar av bromskraften, när du använder bromsarna under
inkörningsperioden. Samma sak händer när bromsbeläggen eller bromsskivan
byts ut.
Vid rengöring med tryckluft
• Om du plockar isär caliperhuset för att rengöra de invändiga delarna med
tryckluft, måste du komma ihåg att fukt från tryckluften kan sitta kvar på
caliperdelarna. Låt därför caliperdelarna torka ordentligt, innan du sätter
tillbaka bromsens calipers.
Observera
• Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt, kan
rotorn och calipern komma i kontakt med varandra.
• När cykelns hjul har tagits bort, rekommenderar vi att du monterar
beläggmellanlägg. Dessa förhindrar att kolvarna kommer ut, om
bromshandtaget trycks in medan hjulet är borttaget.
• Om bromshandtaget trycks in utan att beläggmellanlägg har monterats, sticker
kolvarna ut längre än normalt. Använd en vanlig platt skruvmejsel eller liknande
för att trycka tillbaka bromsbeläggen, medan du är försiktig så att du inte
skadar bromsbeläggens ytor. (Om bromsbeläggen inte har monterats, skall du
trycka tillbaka kolvarna rakt, medan du är försiktig så att du inte skadar dem.)
Om det är svårt att trycka tillbaka bromsbeläggen eller kolvarna, skall du lossa
oljebehållarens lock och försöka igen. (Observera att viss olja kan flöda över
från oljebehållaren vid detta tillfälle.)
• Använd isopropylalkohol, tvålvatten eller en torr duk vid rengöring och
underhåll av bromssystemet. Använd inte bromsrengörare som finns i
fackhandeln eller dämpningsmedel, därför att sådana kan skada delar som till
exempel tätningar.
• Tag inte bort kolvarna när du plockar isär bromsens calipers.
• Rotorn skall bytas ut, om den är nedsliten, spräckt eller skev.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
• Bromsklotsarna M07-S har utformats för att dämpa den mängd oljud som
uppstår mellan klotsarna och rotorn när bromsarna används. Den här typen
av klotsar kräver en längre inkörningsperiod jämfört med klotsarna M06.
Hantering av mineralolja
• Använd skyddsglasögon vid hanteringen och undvik kontakt med ögonen. Om olja
hamnar i ögonen, kan de bli irriterade.
Om olja hamnar i ögonen, skall du skölja ordentligt med vatten och uppsöka läkare
omedelbart.
• Använd skyddshandskar vid hanteringen. Kontakt med huden kan leda till utslag och
obehag.
Om olja hamnar på huden, skall du tvätta ordentligt med tvål och vatten.
• Att andas in oljeångor kan leda till illamående. Täck över munnen och näsan med en
skyddande mask och använd oljan på en väl ventilerad plats.
Om du andas in oljeångor, skall du omedelbart ge dig till ett område med frisk luft. Lägg
dig med en filt över. Håll dig varm och stabil och rådfråga medicinsk expertis.
• Drick ingen olja. Det kan leda till kräkningar eller diarre.
• Håll på avstånd från barn.
Montering
Påfyllning av mineralolja och luftning
Underhåll
Observera:
Använd inte bromsoljepåfyllare, därför att sådana kan göra så att små luftbubblor bildas.
Sådana luftbubblor kan allvarligt försämra bromsförmågan.
Observera: Bromssystemet M585 är konstruerat så att när bromsbeläggen slits ut,
flyttas bromskolvarna gradvis utåt för att automatiskt justera avståndet
mellan bromsskivan och bromsbeläggen. När du byter ut bromsbeläggen,
måste du därför trycka tillbaka kolvarna till sina ursprungliga lägen.
< Om inbromsningen är trög när bromshandtaget trycks in >
Justera in bromshandtaget så att det blir parallellt med marken, och tryck därefter in
bromshandtaget varsamt flera gånger och vänta tills bubblorna återvänder till
vätskebehållaren. Vi rekommenderar att du därefter tar bort vätskebehållarens lock
och fyller upp vätskebehållaren med mineralolja tills inga bubblor finns kvar.
Om bromsarna fortfarande fungerar trögt, skall du lufta bromssystemet.
(Se "Påfyllning av mineralolja och luftning".)
Ånglås är ett fenomen, i vilket oljan i bromssystemet blir upphettad, vilket resulterar
i att allt vatten eller alla luftbubblor inne i bromssystemet utvidgas. Detta kan i sin
tur leda till att bromshandtagets slag ökas.
Anvisningar om teknisk service SI-8DB0C-001
Skivbromssystem
(för terrängkörning)
Caliper
Bromshandtag
Rotor
Slang
BR-M585
ST-M585 / BL-M585
SM-RT62
SM-BH59
Vajerstöd
Mineralolja
Bromsklotsenhet
Hartsklotsar
Metallklotsar
SM-HANG
SM-DB-OIL
M07-S
M06
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
Följande verktyg behövs vid monteringsarbeten på cykeln.
Monteringsmetoden för bromshandtaget beskrivs i bruksanvisningen
för BL-M585.
Plats för användning
Rotorns monteringsring
Bromshandtagets monteringsbult
Caliperns monteringsbult /
Adapterns monteringsbultar
Bromsslangens monteringsbult
Vätskebehållarens lock
Vajerstöd
Luftningsnippel
TL-LR15
Insexnyckel 5 mm
Insexnyckel 5 mm
Bromsklotsens monteringsaxel Radiotång
8 mm nyckel
Stjärnmejsel nr. 1
Stjärnmejsel nr. 2
Hylsnyckel 7 mm
Verktyg
Rotorns
monteringsring
TL-LR15
Slang
Vätskebehållare
Caliper
Effektivt vridmoment:
40 N·m {400 kgf·cm}
Handtagets intryckning
Slappt Något styvt Styvt
Bromshandtagets
åtdragningsmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
1. Medan klotsarnas mellanlägg
fortfarande sitter på calipern, skall du
ställa cykeln i ett cykelställ eller
liknande på det sätt som bilden visar.
Justera in bromshandtaget så att det
blir parallellt med marken och tag
därefter bort vätskebehållarens lock.
5. Ha bromshandtaget intryckt och öppna samt stäng
luftningsnippeln snabbt (ca. 0,5 sekunder varje gång) för att
frigöra alla luftbubblor som kan finnas inne i bromsens calipers.
Upprepa detta 2 eller 3 gånger.
Drag därefter fast luftningsnippeln igen.
Om olja hamnar på bromsklotsarna när du fyller på olja,
eller om bromsklotsarna har slitits ned till en tjocklek på
bara 0,5 mm, skall du byta ut bromsklotsarna.
1. Tag bort hjulet från ramen och tag bort
bromsbeläggen såsom bilden visar.
2. Rengör kolvarna och de omkringliggande ytorna.
3. Justera in bromshandtaget så att det blir parallellt med
marken och tag därefter bort vätskebehållarens lock.
4. Tryck tillbaka kolven så långt det går,
medan du är försiktig så att den inte
vrids. (Observera att en viss mängd
olja kan flöda över från oljebehållaren
vid detta tillfälle.)
5. Montera de nya bromsklotsarna och
montera därefter klotsarnas mellanlägg
B (röda). Därefter skall du böja ut
saxsprinten.
6. Tryck in bromshandtaget flera gånger för
att kontrollera att handtaget känns styvt.
7. Kontrollera att bromsskivan och
bromsmellanläggen inte är i kontakt
med varandra. Kontrollera därefter
oljenivån (fyll på mer, om så erfordras).
När du har gjort detta skall
oljebehållarens lock sättas tillbaka.
■ Justering när kolvarna inte fungerar på rätt sätt
Calipermekanismen innehåller två kolvar. Om dessa kolvar inte fungerar på rätt sätt eller
om de sticker ut olika mycket, eller om bromsklotsarna förblir i kontakt med rotorn, skall du
justera kolvarna på följande sätt.
1. Demontera hjulet och bromsklotsarna.
Rengör kolvarna samt området runt dem och tag bort vätskebehållarens lock.
2. Tryck tillbaka kolven rakt in, utan att snedställa den. Observera att en viss mängd olja
kan flöda över från vätskebehållaren vid detta tillfälle.
3. Montera bromsklotsarna och klotsarnas mellanlägg B (röda).
4. Tryck in bromshandtaget så långt det går och tryck därefter in handtaget flera gånger,
så att de båda kolvarna återgår till sina utgångslägen.
5. Tag bort klotsarnas mellanlägg, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och calipern. Om de kommer i kontakt med
varandra, skall du justera enligt anvisningarna i "Montering av caliper".
6. När du har kontrollerat vätskenivån, skall du sätta tillbaka vätskebehållarens lock.
7. Återför bromshandtaget till sitt utgångsläge.
■ Byte av mineralolja
Vi rekommenderar att du byter ut oljan i oljebehållaren, om den blir mycket missfärgad.
Sätt fast en slang med plastpåse på luftningsnippeln. Öppna därefter nippeln och tappa av
oljan. Du kan trycka in bromshandtaget vid detta tillfälle för att underlätta avtappningen av
oljan. När oljan har avtappats, skall du fylla på ny mineralolja medan du läser avsnittet
"Påfyllning av mineralolja och luftning."
Använd endast Shimano original mineralolja.
Gör dig av med den gamla oljan enligt gällande lokala och/eller statliga föreskrifter.
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
För C-formade styrningar och
den vanliga typen av
vajerstoppar, skall du använda
Shimanos speciella vajerstöd
(säljes separat) för att låsa fast
såsom bilden visar.
Tryck in bromshandtaget flera gånger och kontrollera om bromsen fungerar normalt eller ej.
Kontrollera också att det inte finns något synligt oljeläckage.
Du kan använda endera en kåpa eller en vajerring för att förhindra att bultarna vrids.
Använd den metod som lämpar sig bäst för framgaffeln och ramen.
7. Återför bromshandtaget till sitt ursprungliga läge.
●
Monteringstyp enligt internationell standard
< Fram >
< Fram >
< Bak >
● Stångmonteringstyp
2.
Sätt en 7mm hylsnyckel på plats,
sätt en plastpåse på en slang och
tryck därefter slangen över
luftningsnippeln såsom bilden visar.
3. Lossa luftningsnippeln 1/8 varv för att öppna den och fyll därefter på olja i
oljebehållaren. Tryck in bromshandtaget varsamt medan du gör detta, för att
hjälpa till att fylla systemet med olja.
4. När olja flyter in i slangen sjunker
oljenivån i oljebehållaren. Var därför
noga med att fortsätta att fylla på olja
för att bibehålla nivån, så att luft inte
sugs in genom öppningen.
Om olja kommer ut från luftningsnippeln då och då, skall du dra fast nippeln en
stund.
Om du därefter trycker in bromshandtaget, stiger
luftbubblor i systemet genom öppningen i
oljebehållaren. När det slutar att komma bubblor,
skall du trycka in bromshandtaget så långt det
går. Bromshandtaget skall normalt vara styvt att
trycka in vid detta tillfälle.
Bromshandtaget skall vara
parallellt med marken
Om handtaget inte känns styvt, skall du justera det på följande sätt.
När handtaget trycks in en gång till, stiger bubblor upp
och kommer ut i oljebehållaren. Det kan vara bra att
skaka slangen varsamt eller flytta positionen för
bromscalipers vid detta tillfälle.
Blir styvt
Effektivt vridmoment:
4 - 6 N·m {40 - 60 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Metod med kåpa
Metod med vajerring
< C-formad styrning > < Vanlig typ av vajerstopp >
< Fram >
Stångtyp
< Bak >
Kåpor
Kåpor
Adapter
Caliper
Rotor
Kolv
< För vänster handtag >
< För höger handtag >
Hylsnyckel
(7mm)
Slang
Luftningsnippel
Plastpåse
Luftningsnippel
Bromsklotsens mellanlägg A (gult)
Bromsklotsar
Kåpor
< Fram >
Vajer
< Bak >
Vajer
Bromsbelägg
Bromsklotsens
mellanlägg B (röda)
VARNING
UPPMÄRKSAMMA
6. Fyll oljebehållaren med olja och sätt därefter tillbaka oljebehållarens lock. Fyll upp
oljebehållaren över brädden medan du sätter tillbaka locket, för att försäkra dig om att inga
luftbubblor finns kvar inne i oljebehållaren. Dessutom skall du vara försiktig, så att olja inte
hamnar på några delar som till exempel bromsskivan och bromsbeläggen.
Saxsprint
Saxsprint
Saxsprint