Volvo C70 Ägarmanual

Kategori
Numeriska knappsatser
Typ
Ägarmanual

Denna manual är också lämplig för

2006
C70 INSTR.indd 1 05-07-07 10.51.38
TP 8336 (Swedish). AT0540. Printed in Sweden, Elanders Infologistics Väst AB, lnlycke 2005
2006
INSTRUKTIONSBOK VOLVO C70
VOLVO
INSTRUKTIONSBOK
C70
TP 8336
C70 INSTR.indd 1 05-07-07 10.56.44
WEB EDITION
1
Bäste Volvoägare
Vi hoppas Du kommer att få glädje av många års körning i Din Volvo. Bilen är konstruerad för Din och Dina passagerares säkerhet och komfort.
Volvo är en av världens säkraste personbilar. Din Volvo är också konstruerad för att uppfylla gällande säkerhets- och miljökrav.
För att öka Din trivsel med bilen rekommenderar vi att Du bekantar Dig med utrustning, anvisningar och underhållsinformation i denna
instruktionsbok.
Tack för att Du valde Volvo!
2
Introduktion
Instruktionsboken
Ett bra sätt att lära känna sin nya bil är att läsa
instruktionsboken, helst före den första
åkturen. Då får du möjlighet att bekanta dig
med nya funktioner, får råd om hur bilen bäst
ska hanteras i olika situationer och lär dig
utnyttja bilens alla finesser på bästa sätt. Var
uppmärksam på de säkerhetsanvisningar
som finns i boken:
Den utrustning som beskrivs i instruktions-
boken finns inte i alla bilmodeller. I boken
beskrivs, förutom standardutrustning, även
tillval (fabriksmonterad utrustning) och vissa
tillbehör (extrautrustning).
OBS! Volvos bilar är olika utrustade
beroende på anpassningar för olika
marknaders behov och nationella eller lokala
lagar och bestämmelser.
De specifikationer, konstruktionsuppgifter
och illustrationer som finns i instruktions-
boken är inte bindande. Vi förbehåller oss
rätten att göra ändringar utan föregående
meddelande.
© Volvo Personvagnar AB
VAR NING!
Varningstexter visar på risk för att person-
skada kan uppstå om inte instruktionerna
följs.
Viktigt!
Viktigttexter visar på en risk för att bilen
kan skadas om inte instruktionerna följs.
3
Volvo Personvagnar och miljön
Volvo Personvagnars
miljöfilosofi
Miljöomsorg, säkerhet och kvalitet är Volvo
Personvagnars tre kärnvärden som vägleder
all verksamhet. Vi tror också att våra kunder
delar vår omtanke om miljön.
Din Volvo uppfyller stränga internationella
miljökrav och är dessutom tillverkad i en av
världens resurseffektivaste och renaste
fabriker. Volvo Personvagnar har ett globalt
certifikat för miljöstandarden ISO 14001,
vilket leder till ständiga förbättringar inom
miljöområdet.
Samtliga Volvomodeller har EPI (Environ-
mental Product Information) miljövarudekla-
ration. Du kan själv jämföra miljöpåverkan från
olika modeller och motorer.
Läs mer på www.volvocars.com/EPI.
Bränsleförbrukning
Volvos bilar har konkurrenskraftig bränsleför-
brukning i sina respektive klasser. Lägre
bränsleförbrukning ger generellt lägre
utsläpp av växthusgasen koldioxid.
Som förare är det möjligt att påverka bränsle-
förbrukningen, se s. 4.
Effektiv avgasrening
Din Volvo är tillverkad enligt konceptet
Reninifrånochut
– ett koncept som
innefattar ren kupémiljö och högeffektiv
avgasrening. I många fall ligger avgasut-
släppen långt under gällande normer.
Dessutom finns en speciell kylarbeläggning,
PremAir
®1
, som kan omvandla skadligt
marknära ozon till rent syre.
1. Tillval på 5-cylindriga motorer.
PremAir
®
är ett registrerat varumärke
för Engelhard Corporation.
4
Volvo Personvagnar och miljön
Ren luft i kupén
Ett sofistikerat luftreningssystem, IAQS
1
(Interior Air Quality System) säkerställer att
den inkommande luften är renare än luften
utanför i trafikerad miljö.
Systemet består av en elektronisk sensor och
ett kolfilter. Luftintaget stängs om halten
reducerande och oxiderande gaser, t.ex.
kolmonoxid blir för hög, t.ex. i tät trafik, köer
eller tunnlar. Inflödet av kväveoxider,
marknära ozon och kolväten hindras av
kolfiltret.
Textilstandard
De mest exponerade textilerna och lädery-
torna i bilens interiör uppfyller kraven enligt
den internationella textilstandarden Öko-Tex
100 som säkerställer att textilier och läder är
fria från vissa allergiframkallande substanser,
hälsovådliga ämnen och skadliga emissioner
Volvos verkstäder och miljön
Genom regelbundet underhåll skapar du
förutsättningar för lång livslängd för bilen
med låg bränsleförbrukning och på så vis
bidrar du till en renare miljö. När Volvos
verkstäder får förtroendet att laga och under-
hålla bilen, blir den en del i vårt system. Vi
ställer krav på hur våra verkstadslokaler ska
utformas för att förhindra spill och utsläpp till
miljön. Vår verkstadspersonal har det
kunnande och de verktyg som behövs för att
garantera god miljöomsorg.
Spara miljön
Det är enkelt att själv bidra till att spara miljön
genom att t.ex. köpa miljömärkta bilvårdspro-
dukter samt göra service och underhålla bilen
enligt anvisningarna i instruktionsboken.
Här följer några råd om hur du kan spara på
miljön:
Ha rätt däcktryck. För lågt tryck i däcken
ger högre bränsleförbrukning. Om något
av de högre däcktrycken som Volvo
rekommenderar används, sänks bränsle-
förbrukningen.
Töm bilen på onödiga saker. Ju mer last
desto högre bränsleförbrukning.
Om bilen är utrustad med motorvärmare,
använd alltid den före kallstart. Det sänker
förbrukningen och minskar utsläppen.
Kör mjukt, undvik snabba och onödiga
accelerationer samt häftiga inbroms-
ningar.
r på högsta möjliga
växel. Lägre varvtal ger
lägre bränsleför-
brukning.
Lätta på gaspedalen vid
medlut.
Använd motorbromsen, släpp gasen och
växla ner.
Undvik tomgångskörning. Stäng av
motorn vid väntetider i trafiken.
1. Tillval.
5
Volvo Personvagnar och miljön
Hantera miljöfarligt avfall
som t.ex. batterier och
olja på ett miljövänligt
sätt. Rådgör med en
auktoriserad Volvo-
verkstad om du är
osäker på hur denna typ av avfall ska
deponeras.
Underhåll bilen regelbundet.
Genom att följa dessa råd kan du sänka
bränsleförbrukningen utan att varken restiden
ökar eller nöjet med bilkörningen minskar. Du
sparar bilen, pengar och jordens resurser.
6
7
Innehållsförteckning
Säkerhet 9
Instrument och reglage 33
Klimat 61
Interiör 71
Lås och larm 89
Start och körning 101
Hjul och däck 133
Bilvård 149
Underhåll och service 155
Infotainment 181
Tekniska data 203
8
9
Säkerhet
Säkerhetsbälten 10
AIRBAG-systemet 13
Krockkuddar (SRS) 14
Krockkudde (SRS) på förarsidan 14
Aktivering/avaktivering av krockkudde (SRS) 17
Sidokrockkudde (SIPS-bag) 19
Krockgardin (DMIC) 21
WHIPS 22
Roll-Over Protection System (ROPS) 24
När aktiveras säkerhetssystemen 25
Krockstatus 26
Inspektion av krockkuddar och krockgardiner 27
Barnsäkerhet 28
10
Säkerhet
Säkerhetsbälten
Sträckning av höftband. Bandet ska sitta
lågt.
Använd alltid säkerhetsbältet
En inbromsning kan få svåra följder om inte
säkerhetsbältet används. Se därför till att
samtliga passagerare tagit på sig säkerhets-
bältet. Vid en olycka kan annars de som sitter
i baksätet slungas fram mot framstolarnas
ryggstöd.
Ta på säkerhetsbältet:
Dra långsamt ut bältet och lås fast det
genom att skjuta ner dess låstunga i låset.
Ett kraftigt ”klick” indikerar att bältet är
låst.
Lossa bältet:
Tryck på den röda knappen i låset och låt
sedan rullen dra in bältet. Om det inte
rullats in helt, mata in bältet för hand så
att det inte hänger löst.
Bältet spärras och kan inte dras ut:
om det dras ut för snabbt
vid bromsning och acceleration
om bilen lutar kraftigt.
För att bältet ska ge maximalt skydd, är det
viktigt att det ligger väl an mot kroppen. Luta
inte ryggstödet för långt bakåt. Bältet är
avsett att skydda vid normal sittställning.
Tänk på att:
inte använda clips eller annat som hindrar
bältet att sitta åt ordentligt
bältet inte får vara snott eller vridet
höftbandet ska sitta lågt (inte över buken)
sträcka höftbandet över höften genom att
dra i diagonalbandet enligt bilden.
VAR NING!
Säkerhetsbältet och krockkudden
samverkar. Om bältet inte används eller
används på ett felaktigt sätt kan detta
påverka krockkuddens effekt vid en
kollision.
VAR NING!
Varje bälte är avsett för endast en person.
VAR NING!
Gör aldrig några ändringar eller repara-
tioner av bältet på egen hand. Kontakta en
auktoriserad Volvoverkstad.
Om bältet har utsatts för en kraftig
belastning, t.ex. i samband med en
kollision, ska hela bältet bytas ut. Detta
inkluderar rulle, fästen, skruvar och lås. En
del av bältets skyddsegenskaper kan ha
gått förlorade även om det verkar oskadat.
Byt också bältet om det är slitet eller
skadat. Det nya bältet ska vara typgodkänt
och avsett för samma plats som det
utbytta bältet.
11
Säkerhet
Säkerhetsbälten
Bältespåminnare
Obältade blir påminda om att ta på sig säker-
hetsbältet genom ljud- och ljuspåminnelse.
Ljudpåminnelsen är hastighetsberoende.
Ljuspåminnelse finns i takkonsolen och i
kombinationsinstrumentet. Vid låg fart ges
ljudpåminnelse de första sex sekunderna.
Barnstolar som är fastsatta med säkerhets-
bältet på passagerarplatsen omfattas inte av
bältespåminnarsystemet.
Baksäte
Bältespåminnaren i baksätet har två delfunk-
tioner:
Informera om vilka säkerhetsbälten som
används i baksätet. Detta visas i informa-
tionsdisplayen. Meddelandet raderas
automatiskt efter ca 30 sekunder, men
kan också kvitteras manuellt med en
tryckning på READ-knappen.
Påminna om att något säkerhetsbälte i
baksätet tagits av under färd. Påminnelse
sker genom meddelande i informations-
displayen kombinerat med ljud- och
ljussignal. Påminnelsen upphör då bältet
åter tagits på men kan också kvitteras
manuellt med en tryckning på READ-
knappen.
Meddelandet i informationsdisplayen, som
visar vilka bälten som används, finns alltid
tillgängligt. För att se lagrade meddelanden,
tryck på READ-knappen.
Vissa marknader
Obältad förare blir påmind om att ta på sig
säkerhetsbältet genom ljud- och ljuspåmin-
nelse. Vid låg fart ges ljudpåminnelse de
första sex sekunderna.
Säkerhetsbälte och graviditet
Säkerhetsbältet skall alltid användas under
graviditeten. Men det är viktigt att det
används på rätt sätt. Bältet skall ligga tätt an
mot axeln, med den diagonala delen av säker-
hetsbältet mellan brösten och på sidan av
magen. Höftdelen av bältet skall ligga platt
mot sidan av låren och så lågt som möjligt
under magen – det får aldrig tillåtas att glida
upp. Bältet skall sitta så nära kroppen som
möjligt utan onödigt spel. Kontrollera också
att det inte har vridit sig.
Allteftersom graviditeten framskrider skall
gravida förare justera stolen och ratten, så att
de har full kontroll över bilen (vilket innebär att
man måste lätt kunna nå ratten och fotpeda-
12
Säkerhet
Säkerhetsbälten
lerna). I detta sammanhang skall man efter-
sträva ett maximalt avstånd mellan magen
och ratten.
Märkning på säkerhetsbälten med bältesför-
sträckare.
Bältesförsträckare
Alla säkerhetsbälten är utrustade med bältes-
försträckare. En mekanism i bältesför-
sträckaren sträcker åt bältet runt kroppen vid
en tillräckligt kraftig kollision. Bältet fångar då
mer effektivt upp den åkande.
Bältesguiden finns på både förar- och passa-
gerar stolen.
Bältesguide
Bältesguiden är ett hjälpmedel för att skapa
en bättre åtkomst av säkerhetsbältet. Vid in-
och ursteg till baksätet ska bältet tas ur
bältesguiden och placeras längst bak på
bältesstången.
13
Säkerhet
AIRBAG-systemet
Varningssymbol i
kombinationsinstrumentet
AIRBAG-systemet
1
övervakas kontinuerligt
av systemets styrenhet. Varningssymbolen i
kombinationsinstrumentet tänds när start-
nyckeln vrids till läge I, II eller III. Symbolen
släcks efter ca sju sekunder om AIRBAG-
systemet
1
är felfritt.
Tillsammans med varnings-
symbolen visas, i de fall det
krävs, ett meddelande i infor-
mationsdisplayen. Om
varningssymbolen är trasig,
tänds varningstriangeln och
meddelandet SRS-AIRBAG/
SERV. SNARAST visas i
informationsdisplayen.
Kontakta snarast en auktori-
serad Volvoverkstad.
1. Inkluderar SRS och bältesför-
sträckare, SIPS, DMIC samt ROPS.
VAR NING!
Om varningssymbolen för AIRBAG-
systemet förblir tänd eller tänds under
körning, är det ett tecken på att AIRBAG-
systemet inte har fullgod funktion.
Symbolen kan indikera fel på bältessys-
temet, SIPS, SRS-systemet eller DMIC-
systemet. Kontakta snarast en auktori-
serad Volvoverkstad.
14
Säkerhet
Krockkuddar (SRS)
Krockkudde (SRS) på förarsidan
Som ett komplement till säkerhetsbältet, är
bilen utrustad med en krockkudde, SRS
(Supplementary Restraint System), i ratten.
Krockkudden är monterad hopvikt i rattens
centrum. Ratten är märkt med SRS AIRBAG.
Krockkudde (SRS) på passage-
rarsidan
Krockkudden på passagerarsidan
1
ligger
hopvikt i ett fack ovanför handskfacket.
Panelen är märkt med SRS AIRBAG.
VAR NING!
Säkerhetsbältet och krockkudden
samverkar. Om bältet inte används eller
används på ett felaktigt sätt kan detta
påverka krockkuddens effekt vid en
kollision.
1. Alla bilar har inte krockkudde (SRS)
på passagerarsidan. Den kan vara
bortvald vid inköpet.
VAR NING!
För att inte skadas om krockkudden löses
ut, måste passageraren sitta så upprätt
som möjligt med fötterna på golvet och
ryggen mot ryggstödet. Säkerhetsbältet
ska vara fastspänt.
VAR NING!
Placera aldrig barn i barnstol eller på
barnkudde i framsätet om krockkudden
(SRS) är aktiverad.
1
Låt aldrig barn stå eller sitta framför
passagerarstolen. Personer som är
kortare än 140 cm ska aldrig sitta på
passagerarplatsen fram om krockkudden
(SRS) är aktiverad.
Om ovanstående uppmaningar inte följs
kan det leda till livsfara för barnet.
1. För information om aktiverad/avakti-
verad krockkudde (SRS) se s. 17.
15
Säkerhet
Krockkudde (SRS) på förarsidan
SRS-systemet, vänsterstyrd bil.
SRS-systemet
Krockkudden är försedd med en gasgene-
rator. Vid en tillräckligt kraftig kollision
reagerar sensorer som aktiverar gasgenera-
torns tändare och kudden blåses upp,
samtidigt som den blir varm. För att dämpa
islaget mot kudden töms den igen när den
pressas samman. I samband med detta
bildas en del rök i bilen, vilket är helt normalt.
Hela förloppet, med uppblåsning och
tömning av kudden, sker på några tiondels
sekunder.
SRS-systemet, högerstyrd bil.
OBS! Sensorerna reagerar olika beroende
på krockförlopp och om säkerhetsbältet på
förarsidan respektive passagerarsidan i
framsätet används eller inte. Olyckssitua-
tioner kan därför uppstå, då endast en (eller
ingen) av krockkuddarna aktiveras. SRS-
systemet känner av det kollisionsvåld som
fordonet utsätts för och anpassas efter detta
så att en eller flera airbagar utlöses.
OBS! Airbagarna har en funktion som
innebär att kapaciteten på dessa anpassas
efter det kollisionsvåld fordonet utsätts för.
VAR NING!
Reparation får endast utföras av en aukto-
riserad Volvoverkstad.
Ingrepp i SRS-systemet kan orsaka
felaktig funktion och få allvarliga person-
skador till följd.
16
Säkerhet
Krockkudde (SRS) på förarsidan
Placering av krockkudde på passagerarsida,
vänsterstyrd respektive högerstyrd bil.
VAR NING!
Gör aldrig några ingrepp i SRS-delarna i
ratten eller på panelen ovanför handsk-
facket.
Inga föremål eller tillbehör får placeras
eller klistras på eller i närheten av SRS
AIRBAG-panelen (ovanför handskfacket)
eller i området som påverkas av krock-
kudden.
17
Säkerhet
Aktivering/avaktivering av krockkudde (SRS)
Indikering som visar att passagerarplatsens
krockkudde (SRS) är avaktiverad.
PACOS (tillval)
Krockkudden (SRS) på passagerarplatsen i
framsätet kan avaktiveras med en
omkopplare. Detta är nödvändigt om t.ex. ett
barn i barnstol ska placeras på platsen.
Indikering
Ett textmeddelande i takpanelen indikerar att
krockkudden (SRS) på passagerarplatsen
fram är avaktiverad.
Omkopplare för PACOS (Passenger Airbag
Cut Off Switch).
Aktivering/avaktivering
Omkopplaren är placerad på gaveln av instru-
mentpanelen på passagerarsidan och blir
åtkomlig när dörren öppnas. Kontrollera att
omkopplaren står i önskat läge. Volvo rekom-
menderar att startnyckeln används för att
ändra läge. (Även andra föremål med nyckel-
liknande utformning kan användas.)
VAR NING!
Om bilen är utrustad med krockkudde
(SRS) på passagerarplatsen fram, men
saknar PACOS, är krockkudden alltid
aktiverad.
VAR NING!
Aktiverad krockkudde (passagerar-
plats):
Placera aldrig barn i barnstol eller på
barnkudde på passagerarplatsen fram när
krockkudden är aktiverad. Detta gäller
även personer som är kortare än 140 cm.
Avaktiverad krockkudde (passagerar-
plats):
Personer som är längre än 140 cm ska
aldrig sitta på passagerarplatsen när
krockkudden är avaktiverad.
Om ovanstående uppmaningar inte följs
kan det leda till livsfara.
18
Säkerhet
Aktivering/avaktivering av krockkudde (SRS)
Omkopplare för SRS i position ON.
Omkopplarens läge
ON = Krockkudden (SRS) är aktiverad. Med
omkopplaren i detta läge kan passagerare
över 140 cm sitta på passagerarplatsen i
framsätet, däremot aldrig barn i barnstol eller
på kudde.
Omkopplare för SRS i position OFF.
OFF = Krockkudden (SRS) är avaktiverad.
Med omkopplaren i detta läge kan barn i
barnstol eller på kudde sitta på passagerar-
platsen i framsätet, däremot aldrig personer
över 140 cm.
VAR NING!
Låt ingen passagerare sitta på passage-
rarplatsen om textmeddelandet i takpa-
nelen indikerar att krockkudden (SRS) är
avaktiverad, samtidigt som varningssym-
bolen för AIRBAG-systemet visas i kombi-
nationsinstrumentet. Detta tyder på att
allvarligt fel uppstått. Uppsök snarast en
auktoriserad Volvoverkstad.
19
Säkerhet
Sidokrockkudde (SIPS-bag)
Sidokrockkuddarnas placering.
Sidokrockkuddar – SIPS-bag
En stor del av kollisionskraften fördelas av
SIPS (Side Impact Protection System) till
balkar, stolpar, golv och andra delar av
karossen. Sidokrockkuddarna, på förar- och
passagerarplats, skyddar bröstet och
bäckenet, och är en viktig del av SIPS.
Sidokrockkudden är placerad i framstolens
ryggram.
Uppblåst sidokrockkudde.
Barnstol och sidokrockkudde
Sidokrockkudden inverkar inte negativt på
bilens skyddsegenskaper beträffande
barnstol eller barnkudde.
Barnstol/barnkudde kan placeras i framsätet
såvida bilen inte är utrustad med aktiverad
1
krockkudde på passagerarsidan.
VAR NING!
Sidokrockkuddarna är ett komplement till
SIPS-systemet. Använd alltid säkerhets-
bältet.
VAR NING!
Reparation får endast utföras av en aukto-
riserad Volvoverkstad.
Ingrepp i SIPS-systemet kan orsaka
felaktig funktion och få allvarliga person-
skador till följd.
VAR NING!
Placera inga föremål i området mellan
stolens yttre sida och dörrpanelen
eftersom detta område kan påverkas av
sidokrockkudden.
VAR NING!
Använd endast Volvos överdragsklädslar
eller överdragsklädslar som godkänts av
Volvo. Andra klädslar kan hindra
sidokrockkuddarnas funktion.
1. För information om aktiverad/avakti-
verad krockkudde (SRS) se s. 17.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172
  • Page 173 173
  • Page 174 174
  • Page 175 175
  • Page 176 176
  • Page 177 177
  • Page 178 178
  • Page 179 179
  • Page 180 180
  • Page 181 181
  • Page 182 182
  • Page 183 183
  • Page 184 184
  • Page 185 185
  • Page 186 186
  • Page 187 187
  • Page 188 188
  • Page 189 189
  • Page 190 190
  • Page 191 191
  • Page 192 192
  • Page 193 193
  • Page 194 194
  • Page 195 195
  • Page 196 196
  • Page 197 197
  • Page 198 198
  • Page 199 199
  • Page 200 200
  • Page 201 201
  • Page 202 202
  • Page 203 203
  • Page 204 204
  • Page 205 205
  • Page 206 206
  • Page 207 207
  • Page 208 208
  • Page 209 209
  • Page 210 210
  • Page 211 211
  • Page 212 212
  • Page 213 213
  • Page 214 214
  • Page 215 215
  • Page 216 216
  • Page 217 217
  • Page 218 218
  • Page 219 219
  • Page 220 220
  • Page 221 221

Volvo C70 Ägarmanual

Kategori
Numeriska knappsatser
Typ
Ägarmanual
Denna manual är också lämplig för