Marantec CS 310 FU Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning

Denna manual är också lämplig för

Bruksanvisning Styrning CS 310 FU
SV
Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54 – 1
2 – Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54
1. Innehållsförteckning
1. Innehållsförteckning 2
2. Information om detta dokument 2
3. Allmänna säkerhetsanvisningar 3
4. Produktöversikt 4
5. Idrifttagning 9
6. Initiering 19
7. Inställning av ändlägen 20
8. Programmering 22
9. Frekvensomriktare 26
10. Navigator (endast LCD-monitor) 30
11. Funktionsöversikt 32
12. Felindikering och avhjälpning 51
13. Tekniska data 55
14. Underhåll 57
15. EG-försäkran om överensstämmelse 58
16. Bilaga 60
Originalbruksanvisning
Upphovsrättsligt skyddad.
Kopiering, även utdrag, endast med vårt godkännande.
Rätt till ändringar förbehålles.
Alla måttuppgifter är givna i millimeter.
Bilderna är inte skalenliga.
Symbolförklaring
FARA!
Säkerhetsinformation som avser en fara som omedelbart
leder till dödsfall eller allvarliga skador.
VARNING!
Säkerhetsinformation som avser en fara som kan leda till
dödsfall eller allvarliga skador.
OBSERVERA!
Säkerhetsinformation som avser en fara som kan leda till
lätta eller måttliga skador.
SE UPP!
Säkerhetsinformation som avser en fara som kan leda till
skador på produkten eller att produkten förstörs.
KONTROLL
Information om en kontroll som ska genomföras.
HÄNVISNING
Hänvisning till separata dokument som måste beaktas.
Uppmanar till handling
Lista, uppräkning
Ô Hänvisning till andra ställen i detta dokument
2. Information om detta dokument
SV
Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54 – 3
3. Allmänna säkerhetsanvisningar
FARA!
Livsfara om dokumentationen inte beaktas!
Beakta all säkerhetsinformation i det här dokumentet.
Garanti
Garantin för funktion och säkerhet gäller bara under
förutsättning att de i denna handbok angivna varnings- och
säkerhetsanvisningarna efterföljs.
Tillverkaren påtar sig inget ansvar för person- eller sakskador
orsakade på grund av att varningsoch säkerhetsanvisningarna
inte efterföljts .
Tillverkaren påtar sig inget ansvar för skador som uppstår
till följd av att reservdelar och tillbehör används som inte är
godkända.
Avsedd användning
Styrning CS 310 FU är endast avsedd för styrning av
portanläggningar med mekaniska ändlägesbrytare
eller elektroniskt ändlägessystem (AWG).
Målgrupp
Endast särskilt kvalicerade och utbildade elektriker får
ansluta, programmera och underhålla styrningen.
Kvalicerade och utbildade elektriker ska uppfylla följande
krav:
vara väl insatta i allmänna och särskilda säkerhets- och
olycksfallsförebyggande föreskrifter
känna till de gällande elektrotekniska bestämmelserna
ha utbildning för användning och skötsel av lämplig
säkerhetsutrustning
kunna se och upptäcka faromoment i samband med
elektricitet.
Monterings- och anslutningsanvisningar
Styrningen är dimensionerad enligt anslutningstyp X.
Innan elektriska arbeten utförs måste anläggningen
separeras från strömtillförseln. Under arbeten måste man
säkerställa att strömförsörjningen förblir separerad.
De lokala säkerhetsbestämmelserna måste beaktas.
Ändringar och byte av nätanslutningsledningen måste ske i
samråd med tillverkaren.
Information om drift
Låt inte obehöriga personer (särskilt barn) leka med
fastmonterade reglerings- eller styrningsanordningar.
Håll fjärrstyrningar utanför barns räckvidd.
Kontrollprinciper och föreskrifter
Vid anslutning, programmering och underhåll måste följande
föreskrifter beaktas (utan anspråk på fullständighet).
Byggproduktdirektiv
EN 13241-1 (Produkter utan brand- och
rökskyddsegenskaper)
EN 12445 (Säkerhet vid användning av maskindrivna portar
- provningsmetoder)
EN 12453 (Säkerhet vid användning av maskindrivna portar
- krav)
EN 12978 (Skyddsanordningar för kraftmanövrerade portar
- krav och provningsförfaranden)
EMC
EN 55014-1 (Störningsutsändning hushållsredskap)
EN 61000-3-2 (Reaktion på strömförsörjningsnätet –
översvängningar)
EN 61000-3-3 (Reaktion på strömförsörjningsnätet –
spänningsvariationer)
EN 61000-6-2 (Elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) -
Del 6-2: Generella fordringar - Immunitet hos utrustning i
industrimiljö)
EN 61000-6-3 (Elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) -
Del 6-3: Generella fordringar - Emission från utrustning i
bostäder, kontor, butiker och liknande miljöer)
Maskindirektiv
EN 60204-1 (Säkerhet av maskiner, elektriska utrustningar
av maskiner; Del 1: allmänna fordringar)
EN ISO 12100 (Maskinsäkerhet - Allmänna
konstruktionsprinciper - Riskbedömning och riskreducering)
EN ISO 13849-1 (Maskinsäkerhet -
Säkerhetsrelaterade delar av styrsystem -
Del 1: Allmänna konstruktionsprinciper)
4 – Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54
4. Produktöversikt
4.1 Varianter
Styrning CS 310 FU kan levereras i följande varianter:
Styrning CS 310 FU med LCD-monitor
Styrning CS 310 FU med LCD-monitor i hus
Alla varianter som nämns kan utrustas med en anslutningsbar
veckotimer, en anslutningsbar radiomottagare och ett anslut-
ningsbart överföringssystem (för stängningskantssäkring och/
eller ett säkerhetselement).
Följande leveransvarianter för huset är möjliga:
Kapsling med 3-knappsenhet CS
Kapsling med nyckelbrytare PÅ/AV
Kapsling med huvudströmbrytare
Kapsling med nödstopp
I bruksanvisningen beskrivs de olika anslutningsmöjligheterna
och programmeringen av varianterna:
Styrning CS 310 FU till och med 4,0 kW anslutningseffekt
med ansluten LCD-monitor och från programstatus 1.54
Allmänna säkerhetsanvisningar
Lågspänning
DIN EN 60335-1 (Elektriska hushållsapparater och liknande
bruksföremål - Säkerhet - Del 1: allmänna fordringar)
DIN EN 60335-2-103 (Elektriska hushållsapparater och
liknande bruksföremål - Säkerhet - Del 2-103: Särskilda
fordringar på drivanordningar för portar, dörrar och fönster)
ASTA (Utskott för arbetsplatser i Tyskland)
ASR A1.7 (Tekniska regler för arbetslokaler „Dörrar och
portar“)
SV
Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54 – 5
4.2 Kretskort CS 310 FU
(med anslutningsbar LCD-monitor)
Förklaring:
X1: Kopplingsplint för nätanslutning
X2: Kopplingsplint för motor
X3: Kopplingsplint för manöverdon
X4: Kopplingsplint för säkerhetsanordningar
X5: Kopplingsplint för reläer
X6: Kopplingsplint för interna PÅ/AV-brytare
X7: Kopplingsplint för interna 3-knappsenheter
X8: Kopplingsplint för LCD-monitor
(Under LCD-monitorn)
X9: Kopplingsplint för radiomottagare
X10: Kopplingsplint för veckotimer
X11: Kopplingsplint för digitalt ändlägessystem
X12: Kopplingsplint för extern radiomottagare
X13: Kopplingsplint för 3-knappsenhet CS
X14: Gränssnitt RS 485
- Anslutning knapp CSI
- Anslutning display RS 485
X15: Kopplingsplint för mekaniskt ändlägessystem
X16: Kopplingsplint BUS-system (MS BUS)
X17: Kopplingsplint BUS-system (MS BUS)
X18: Gränssnitt frekvensomriktare
X19: Försörjning av externa enheter
230V / 50 Hz säkrad via F1 (1 A trög)
X20: Kopplingsplint för överföringssystem
H4: Driftberedskap (grön)
lyser vid spänningsförsörjning.
H6: Tillståndsvisning (röd)
lyser om säkerhetsanordningar aktiveras eller vid fel
S1: Programmeringsknapp (+)
(Under LCD-monitorn)
S2: Programmeringsknapp (–)
(Under LCD-monitorn)
S3: Programmeringsknapp (P)
(Under LCD-monitorn)
X11
X14
X18
B2
B1
W
V
X2
U
1
2
3
4
5
6
7
8
X5
1
2
3
4
5
6
7
8
X15
X10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
X4
X3
X7
X6
X12
PE
PE
PE
N
L3
L2
L1
X1
1
2
3
4
5
6
7
8
9
12
11
10
X8
S3
S2
S1
X9
X20
H6
X13
X19
F1
X16
X17
H4
N
L
X19
N
L
X19
400 V
230 V
A
B
B
A Utgång 230 V.
Spänningsförsörjning för externa enheter.
Ingen inmatning för själva styrningen.
Ô „5.3 Försörjning av externa enheter
(endast för anslutning 400 V/3-fasig)“
B Förbikopplingskontaktens position måste anpassas
efter försörjningsspänningen och motorspänningen.
6 – Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54
4.3 Version CS 310 FU-I
Frekvensomriktare integrerad i
drivenheten, CS 310 i separat kapsling
A
B
C
A Frekvensomriktare
B Styrningen CS 310
C Kapsling
Frekvensomriktare Siemens
Typ G110 230V/1~/0.75 kW integrerad i drivenheten,
för konstruktionsserie STA vid fjäderutjämnade sektional-
portar, utan bromsmodul och bromsmotstånd
4.4 Version CS 310 FU-E
Frekvensomriktare och styrning CS 310
tillsammans i en kapsling
A
B
C
D
A Frekvensomriktare
B Styrningen CS 310
C Bromsmodul/bromsmotstånd (under kretskortet)
D Kapsling
Frekvensomriktare Siemens
Typ G110 230V/1~/0.75 kW i kombikapsling
för konstruktionsserie STA,
utan bromsmodul och bromsmotstånd
Typ V20 230V/1~/0,75 kW i kombikapsling
Typ V20 400V/3~/1,5 kW i kombikapsling
Typ V20 400V/3~/2,2 kW i kombikapsling
för konstruktionsserie MTZ, MDF, SDO,
med bromsmodul och bromsmotstånd
Produktöversikt
SV
Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54 – 7
X11
X14
X18
B2
B1
W
V
X2
U
1
2
3
4
5
6
7
8
X5
1
2
3
4
5
6
7
8
X15
X10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
X4
X3
X7
X6
X12
PE
PE
PE
N
L3
L2
L1
X1
1
2
3
4
5
6
7
8
9
12
11
10
X8
S3
S2
S1
X9
X20
H6
X13
X19
F1
X16
X17
H4
N
L
B
C
D
E
F
X0
A
A Frekvensomriktare
B Lastkontaktor*
C Säkring kretskort
D Styrningen CS 310
E Bromsmodul/bromsmotstånd (under kretskortet)
F Kapsling
* endast hos version 230V/1~/1,5 kW och 400V/3~/4,0 kW
Frekvensomriktare Siemens
Typ V20 230V/1~/1,5 kW i maxikapsling
Typ V20 400V/3~/3,0 kW i maxikapsling
Typ V20 400V/3~/4,0 kW i maxikapsling
för konstruktionsserie MTZ, MDF, SDO,
med bromsmodul och bromsmotstånd
8 – Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54
4.5 Anslutning frekvensomriktare
SiemensG110
A
D
B
C
bl blå br brun
gr grå ge gul
rs rosa gn grön
rt röd rs rosa
vi violett ws vit
sw svart
A Spänningsförsörjning, 230V/1~/N/PE
(försörjning via CS310 / X2)
B Motorutgång, 230V/3~/PE
C Sockelanslutning för datakabel FU
(olika färgkoder vid FU-I och FU-E)
D LED-drift FU
4.6 Anslutning frekvensomriktare
SiemensV20
A
D
C
F
B
E
br brun
ge gul
gn grön
rs rosa
ws vit
A Spänningsförsörjning, 230V/1~/N/PE eller 400V/3~/PE
(försörjning via CS310 / X2)
A Motorutgång, 230V/3~/PE eller 400V/3~/PE
C Sockelanslutning för datakabel FU-E
D LED-drift FU
E Anslutning bromsmodul, DC+/DC-
(anslutning bromsmotstånd på bromsmodul)
F Brygga (användning obligatorisk)
Produktöversikt
SV
Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54 – 9
5. Idrifttagning
5.1 Allmänt
För att garantera felfri funktion måste följande förutsättningar
vara uppföljda:
Porten måste vara monterad och funktionsduglig.
Motorn måste vara monterad och funktionsklar.
Kommando- och säkerhetsutrustningen måste vara mon-
terad och funktionsklar.
Styrhuset med styrning CS 310 FU är monterat.
HÄNVISNING
För monteringen av porten, motoron och kommando- och
säkerhetsanordningar måste anvisningarna från aktuell
tillverkare uppmärksammas.
5.2 Nätanslutning
Förutsättningar
För att styrningen ska fungera måste följande förutsättningar
vara uppfyllda:
Nätspänningen måste motsvara uppgiften på typskylten.
Nätspänningen måste överensstämma med
frekvensomriktarens ingångsspänning.
Frekvensomriktarens utgångsspänning måste
överensstämma med drivenhetens försörjningsspänning.
Inställda nominella motordata måste överensstämma med
uppgifterna på typskylten.
Vid fast anslutning måste man använda en allpolig
huvudströmbrytare.
Vid trefasströmanslutning får man bara använda 3-fas
säkringsautomater.
SE UPP!
Funktionsstörningar genom osakmässig montering
av styrningen!
En frekvensomriktare kan även generera rena likfels-
strömmar. En eventuell felströmsskyddsanordning (RCD)
som används måste därför vara av typ B eller typ B+
(VDE 0100-530, 531.3.2).
Vi rekommenderar att en separat felströmsskyddsanord-
ning används för varje portanläggning.
Före första påsättningen av styrningen måste man efter
att ledningsdragningen genomförts kontrollera att alla
motoranslutningar på styrnings- och motorsidan har
dragits åt. Alla styrspänningsingångar är galvaniskt
separerade gentemot försörjningen.
10 – Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54
Detaljplan nätanslutning och motoranslutning
(230 V / 1-fasig / 0,75 kW)
Detaljplan nätanslutning och motoranslutning
(230 V / 1-fasig / 1,5 kW)
DC+
1~
R+
DC+ DC-
R-
U V W
C
M
L1
N
DC-
D XO
230 V / 50 Hz
1~/ N / PE
B
A
NL1PE
Detaljplan nätanslutning och motoranslutning
(400 V 3-fasig / 1,5 kW / 2,2 kW / 3,0 kW)
Detaljplan nätanslutning och motoranslutning
(400 V 3-fasig / 4,0 kW)
DC+
3~
R+
DC+ DC-
R-
U V W
C
M
L1
L2
L3
DC-
D XO
400 V / 50 Hz
3~/ N / PE
B
A
L3L2L1NPE
A Bromsmotstånd (inte hos konstruktionsserie STA och
FDO)
B Bromsmodul (inte hos konstruktionsserie STA och
FDO)
C Frekvensomriktare
D Lastkontaktor
Idrifttagning
SV
Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54 – 11
Förklaring:
M1: Motor
X1: Kopplingsplint för nätanslutning
X2: Kopplingsplint för motor
X11: Kopplingsplint för digitalt ändlägessystem med säker-
hetskrets (STOPPKEDJA)
X15: Kopplingsplint för mekaniska ändlägesbrytare
(säkerhetskrets vid X2 / B1-B2)
X19: Anslutning för försörjning av externa enheter
Anslutning:
Anslut digitalt ändlägessystem på X11, resp. mekanisk
ändlägesbrytare på X15 till styrningen.
Anslut spänningsförsörjning FU (A) till X2 på styrningen.
Anslut motorn till frekvensomriktaren.
Anslut datakabel FU (C) till X18 på styrningen.
Anslut styrningen till elnätet.
Kabelgrupper måste säkras omedelbart framför respektive
klämma med en kabelbindare.
Ô „13. Tekniska data“ se sida 55
5.3 Försörjning av externa enheter
(endast för anslutning 400 V/3-fasig)
INFORMATION:
Användning av anslutning X19 är endast möjlig vid
försörjning med 400V / N / 3~.
Anslutning X19 är säkrad med säkringselement F1 (1 A-T).
5.4 Anslutningsbeläggning absolutvärdesgi-
vare (kopplingsplint X11)
A
B
A: AWG-kontakt
B: AWG-kontaktklämma
Kopplingsplint X11 (till anslutning A)
4 7
Beroende på drivenhet används
antingen kablar med numrerade eller
färgade ledningar för AWG:
4 (grå): Säkerhetskedja ingång
5 (rosa): RS 485 B
6 (vit): GND
7 (gul): RS485 A
8 (grön): Säkerhetskedja utgång
9 (brun): 12V
DC
grå gul
5 8
rosa grön
6 9
vit brun
Kopplingsplint B (endast absolutvärdesgivare)
C D
C: Termoelement i
drivenheten
D: Nödhandmanövrering
(nödvev eller nödkedja)
Vid den första idrifttagningen identieras det anslutna
ändlägessystemet automatiskt. Vid ett senare byte måste
aktuellt ändlägessystem väljas via en parameterinställning i
driftläget Inmatning.
12 – Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54
Idrifttagning
5.5 Anslutning mekanisk ändlägesbrytare
(kopplingsplint X15 och X2)
Kopplingsplint X15
1
2
3
4
5
6
7
8
S2
S5
S1
S6
Kopplingsplint X2
S3
S4
S7
S8
U
V
W
B1
B2
Vid den första idrifttagningen och efter ett Reset identieras
det anslutna ändlägessystemet automatiskt. Vid ett
senare byte måste aktuellt ändlägessystem väljas via en
parameterinställning i driftläget Inmatning.
Ô „11.2 Driftläget Inmatning“
Anslutningsexempel för lösning med 6 kablar
Kopplingsplint X15 och X2
1
2
3
4
5
6
7
8
S3
S4
S7
S8
S2
S5
S1
S6
U
V
W
B1
B2
S1 Extra ändlägesbrytare (bromspunkt) ÖPPEN
S2 Ändlägesbrytare ÖPPEN
S3 Säkerhetsändlägesbrytare ÖPPEN
S4 Säkerhetsändlägesbrytare STÄNGD
S5 Ändlägesbrytare STÄNGD
S6 Extra ändlägesbrytare (bromspunkt) STÄNGD
S7 Termoskydd motor
S8 Nödmanövrering (NC - kontakt)
INFORMATION:
Om mekaniska ändlägesbrytare används måste två extra
ändlägesbrytare användas för att ställa in bromspunkten.
SV
Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54 – 13
Knapp ÖPPEN / STOPP / STÄNGD
Lösning med 4 kablar
- Knapp STÄNGD
- Knapp ÖPPEN
2
- Knapp STOPP
Nyckelbrytare ÖPPEN / STÄNGD
- STÄNG
- ÖPPEN
2
Impulsknapp
Följdstyrning
- Knapp Impuls
2
Vid aktiv mottraksreglering: ÖPPEN inne
5.6 Anslutning kommandoenheter
OBSERVERA!
Skaderisk till följd av okontrollerad portrörelse!
Ett STÄNGD-kommando för dödmansdrift utan fri sikt till
porten får endast ges via ingång 1/MOD32 (X4 / 9–10).
Montera kommandoenheter för dödmansdrift så att
de syns direkt från porten, men benner sig utanför
riskområdet för användaren.
Om kommandoenheten inte är en nyckelbrytare:
Montera den på en höjd på minst 1,5 m.
Montera den oåtkomlig för allmänheten.
Kopplingsplint X3
- Knapp STÄNGD
- Knapp Impuls
- Knapp ÖPPEN
2
- Knapp STOPP, sidodörrsbrytare
1
- Nödstopp, slaklinsbrytare
1
Sidodörrsbrytare endast som tvångsseparerande kontakt.
5.7 Anslutningsexempel kommandoenheter
(kopplingsplint X3)
Knapp ÖPPEN / STOPP / STÄNGD
Lösning med 6 kablar
- Knapp STÄNGD
- Knapp ÖPPEN
2
- Knapp STOPP
14 – Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54
5.8 Anslutning stängningskantssäkring 1
Vid den första idrifttagningen och efter ett Reset identieras
och programmeras systemet för stängningskantssäkringen
automatiskt. Om inget stängningskantssystem nns anslutet,
efterfrågas ingången efter varje ny påsättning av spänningen
på nytt ända tills ett stängningskantssystem har identierats.
Vid ett senare byte måste aktuellt system väljas via en
parameterinställning i driftläget Inmatning.
Ô „11.2 Driftläget Inmatning“
Kopplingsplint X4
Opto-elektroniskt stängningskantssäkring
Parameter SKS = MOD 1
+
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
12
11
10
ws
gr
br
- Stängningskantssäkring
OPTO
- 24 V DC / 500 mA
1
ws: vit
gr: grön
br: brun
1
för externa brytare
(anslutning till klämma 1 och 2)
Kopplingsplint X4
Elektrisk stängningskantssäkring (8,2 kΩ)
Parameter SKS = MOD 2
8k2
1
2
3
4
5
6
7
8
9
12
11
10
- Stängningskantssäk-
ring 8,2 kΩ
- 24 V DC / 500 mA
1
Kopplingsplint X4
Pneumatisk stängningskantssäkring (DW)
Parameter SKS = MOD 3
- Testning aktiveras automatiskt
+
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
12
11
10
- Stängningskants-
säkring pneuma-
tisk
- 24 V DC / 500 mA
1
Idrifttagning
SV
Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54 – 15
5.9 Anslutning fotocell 1
Vid den första idrifttagningen och efter ett Reset identieras och
programmeras systemet för fotocellen automatiskt. Om inget
fotocellssystem nns anslutet, efterfrågas ingången efter varje ny
påsättning av spänningen på nytt ända tills ett fotocellssystem
har identierats. Vid ett senare byte måste aktuellt system väljas
via en parameterinställning i driftläget Inmatning.
Ô „11.2 Driftläget Inmatning“
Kopplingsplint X4
Fotocell NC
Parameter GENOMK. FC 1 = MOD 2
+
GND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
12
11
10
- Genomkörning fotocell
Kopplingsplint X4
MFZ fotocell med 2 ledare
Parameter FOTOCELL. 1 = MOD 1
R
T
2121
R: Mottagare
T: Sändare
Kopplingsplint X4
Fotocell med 3 ledare NPN
Parameter GENOMK. FC 1 = MOD 2
1
2
3
4
5
6
7
8
9
12
11
10
Sig
GND
NPN
+
- Fotocell med 3 ledare NPN
Kopplingsplint X4
Fotocell med 3 ledare PNP
Parameter FOTOCELL. 1 = MOD 3
1
2
3
4
5
6
7
8
9
12
11
10
Sig
GND
PNP
+
- Fotocell med 3 ledare
INFORMATION:
Alla fotoceller är beroende på inställning aktiva i ÖPPEN eller
STÄNGD-riktning.
Ô „11.2 Driftläget Inmatning“
16 – Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54
5.10 Anslutning ljusridå
Det går att ansluta upp till 2 ljusridåer till CS 310 FU. Ljusridå
1 ansluts vid ingången till stängningskantssäkringen och kan
antingen vara ett OSE- eller PNP-system.
Kopplingsplint X4
Ljusridå 1
Variant A: OSE (parameter SKS = MOD4)
Förbindelseledningen (A) kan stickas i.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
12
11
10
A
sw
bl
ws
br
Variant B: PNP (parameter SKS = MOD5)
Förbindelseledningen (A) kan stickas i.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
12
11
10
A
ws
sw
bl
br
* Motståndet (30kΩ) är en del av leveransens omfattning.
Ljusridå 2 (parameter INGÅNG2 = MOD7)
Ljusridå 2 ansluts till programmerbar INGÅNG 2
och måste vara ett PNP-system.
Förbindelseledningen (A) kan stickas i.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
12
11
10
A
sw
ws
bl
br
* Motståndet (30kΩ) är en del av leveransens omfattning.
br: brun
bl: blå
sw: svart
ws: vit
INFORMATION:
I denna anvisning framställs ljusridå RAY-LG från FRABA/
CEDES som exempel.
RAY-LG 25xx OSE
RAY-LG 15xx PNP
Motståndet (30kΩ) är i PNP-systemet en del av leveransens
omfattning och måste integreras i ledningsdragningen.
Testningen av FRABA/CEDES-ljusridå RAY-LG 15xx PNP sker
cykliskt i det övre ändläget och före varje farobringande
körning. För detta krävs ingen reläutgång.
Ljusridå RAY-LG 25xx OSE behöver inte testas.
Scheman från andra tillverkare på begäran.
Idrifttagning
SV
Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54 – 17
5.11 Anslutning av programmerbara ingångar
Styrning CS 310 FU förfogar över två programmerbara
ingångar för vilka olika funktioner kan väljas.
Ô „11.2 Driftläget Inmatning“
SE UPP!
Risk för sakskador på kretskortet genom felaktig
anslutning!
Ingång 1 och 2 har olika referenspotential och får inte
drivas av en gemensam potential!
Kopplingsplint X4
Programmerbara ingångar
Ingång 1: Klämma 9 + 10
Ingång 2: Klämma 11 + 12
IN2
12V
IN1
24V
8K2
**
*
IN2
12V
IN1
24V
IN1 Ingång 1
IN2 Ingång 2
* valvis
Typ av koppling riktar sig efter parameterinställningarna för
de båda ingångarna i driftläget INSTÄLLNINGAR.
5.12 Anslutningsbeläggning reläutgångar
Fyra potentialfria reläutgångar står till förfogande,
som kan programmeras med diverse funktionstyper.
Ô „11.2 Driftläget Inmatning“
Kopplingsplint X5
- Relä 1
- Relä 2
- Relä 3
- Relä 4
1
2
3
4
5
6
7
8
Reläets interna
kopplingskon-
takter
Det handlar om fyra potentialfria reläutgångar som har en
maximal belastning på 4A vid 230V/1~.
Funktionstypen riktar sig efter parameterinställningen för de
olika reläingångarna i driftläget INSTÄLLNINGAR.
18 – Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54
Idrifttagning
5.13 CS-radio
Kopplingsplint X9
X9
B
A
Ansluta
Sätt kontaktmottagaren på kopplings-
plint X9.
Lära in sändarkoder
Håll programmeringsknappen (A)
tryckt i mer än 1,6 sekunder. Programme-
ringsläget aktiveras. LED-lampan (B) blinkar.
Tryck på kanalknappen på sändaren.
Om fjärrstyrningen har sparat sändarkoden
lyser LED-lampan i ca 4 sekunder.
Det går att programmera sammanlagt
15sändarkoder. Om alla minnesplatser är
belagda blinkar LED-lampan mycket snabbt.
Målinriktad borttagning av en sändarkod
Håll programmeringsknappen (A) tryckt i mer än
1,6sekunder. Programmeringsläget aktiveras.
LED-lampan (B) blinkar.
Fortsätt hålla programmeringsknappen tryckt. Borttagnings-
läget aktiveras. LED-lampan blinkar mycket snabbt.
Tryck på önskad kanalknapp på sändaren.
Om LED-lampan lyser i ca 4 sekunder har motsvarande
sändarkod tagits bort.
Genom att kort trycka på programmeringsknappen kan bort-
tagningen avbrytas.
RESET (TA BORT HELA MINNET)
Håll programmeringsknappen (A) tryckt i mer än
1,6sekunder. Programmeringsläget är aktiverat.
LED-lampan (B) blinkar.
Fortsätt hålla programmeringsknappen tryckt.
Borttagningsläget aktiveras. LED-lampan blinkar mycket
snabbt.
Om man trycker på programmeringsknappen på nytt i mer
än 1,6 sekunder.
Om LED-lampan lyser i ca 4 sekunder har alla minnesplatser
tagits bort.
Genom att kort trycka på programmeringsknappen kan
borttagningen avbrytas.
5.14 Anslutning LCD-monitor
Med LCD-monitorn får man komplett åtkomst till alla
menyinställningar och styrningens parametrar.
Ô „8. Programmering“
Kontaktsockel X8
SE UPP!
Sakskador genom osakmässig montering!
LCD-monitorn måste anslutas i spänningsfritt tillstånd.
Endast en LCD-monitor från MFZ (art.nr 91447) får
användas.
SE UPP!
Sakskador genom osakmässig montering!
MFZ LED-modul (art.nr 103239) kan inte kombineras med
CS310 FU. Användning och idrifttagning kan leda till att
kretskort CS 310 FU störs.
SV
Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54 – 19
6. Initiering
Vid den första idrifttagningen och efter ett RESET identieras
och lärs följande komponenter in automatiskt:
Ändlägessystem
Stängningskantssäkring
Fotocellssystem
Ingång 2 (sidodörrssensor)
Under denna procedur (ca 60 sekunder (blinkar den
gröna LED-lampan och displayen visar i den övre raden
„PLEASEWAIT …“.
Manövrering av anläggningen är under denna tid inte möjlig.
Ändlägessystemet måste installeras före första
idrifttagningen.
Komponenter kan ändras i efterhand eller läggas till via LCD-
displayen eller en ny initiering.
Om en komponent ännu inte är ansluten visas denna i
displayen med visningen „A“.
Varje gång en initiering sker på nytt söker man efter denna
komponent. Om denna identieras ställs motsvarande
inställningsläge in automatiskt.
Undantag:
Ingång 2 förblir inaktiv (MOD1) om inte ett 8,2kΩ-motstånd
identieras vid den första initieringen.
Om det vid den första idrifttagningen vid ingång 2 identieras
ett 8,2kΩ-motstånd bedöms den som sidodörrssensor och
tas i drift på motsvarande sätt.
INFORMATION:
Initieringen är inte enbart till för att man ska kunna lära in
olika systemkomponenter, utan erbjuder möjligheten att
genast ändra menyspråk.
Det förinställda menyspråket (DEUTSCH) visas i 60 sekunder
som blinkande textvisning i displayen. Med knapparna [+]
och [–] väljs det språk som önskas och med knappen [P]
sparar man det. Sedan visas alla textvisningar/-meddelanden i
det valda språket.
5.15 Anslutning MS BUS-moduler
Med MS BUS-funktionsmodulerna kan funktioner utökas eller
ytterligare funktioner realiseras.
Modul ÄLB: Utvärdering indragningssäkringssystem
Modul I/O: Inmatnings-/utmatningstillägg
Modul GV: Mottraksreglering
Kopplingsplint X16 / X17
B
A
A ÄLB-modul
B I/O-modul / GV-modul
HÄNVISNING
I dokumentationen för BUS-moduler nns en exakt
beskrivning av funktionerna och anslutningen.
INFORMATION:
Kopplingsplint X16 och X17 kan endast beläggas en gång.
Genom särskilda förbikopplingskablar kan man, med hänsyn
till strömförbrukningen, ansluta era BUS-moduler.
20 – Portstyrning CS 310 FU / Rev.F 1.54
7. Inställning av ändlägen
7.1 Kontroll av drivanordningens
vridriktning/körriktning
Byte till driftläge Justering
Tryck på knappen (P) tills GRÄNSL JUST. syns.
Kontroll av körriktningen
Tryck på knappen (+). Porten måste öppna.
Tryck på knappen (–). Porten måste stänga.
Om det är riktigt fortsätter man med inställningen av
ändlägena. I annat fall måste körriktningen ändras.
Ändring av körriktningen
Tryck samtidigt på knapparna (+) och (-) i 5 sekunder eller
mer. Displayen visar „ROT.RIKT. VÄNSTER“.
Alla ändlägen som ev. nns sparade tas bort.
Fortsätt med inställningen av ändlägena.
7.2 Inställning av de mekaniska
ändlägesbrytarna
Byte till driftläge Justering
Tryck på knappen (P) tills GRÄNSL JUST. syns.
Inställning av ändläge ÖPPEN och STÄNGD
HÄNVISNING
Inställningen av ändlägena beskrivs i den separata
dokumentationen för mekaniska ändlägesbrytare.
Lämna justeringsläget genom att trycka på knappen (P).
Beakta följande
Justeringsläget lämnas inte automatiskt. För att komma till
normaldrift måste justeringsläget lämnas genom att man
trycker på knappen (P).
7.3 Inställning av det elektroniska
ändlägessystemet via
inställningsknappen på kretskortet
Byte till driftläge Justering
Tryck på knappen (P) i ca 5 sekunder.
Den röda LED-lampan blinkar långsamt.
Inställning av ändläge ÖPPEN
Kör porten till önskat ändläge ÖPPEN genom att trycka på
knapparna (+/–).
Spara ändläget genom att trycka på knappen (P) och sedan
trycka på knappen (+).
Den röda LED-lampan blinkar snabbt i ca 1 sekund.
Inställning av ändläge STÄNGD
Kör porten till önskat ändläge STÄNGD genom att trycka på
knapparna (+/-).
Spara ändläget genom att trycka på knappen (P) och sedan
trycka på knappen (–).
Den röda LED-lampan blinkar snabbt i ca 1 sekund.
Justeringsläget lämnas automatiskt.
Den röda LED-lampan slocknar.
Beakta följande
Justeringsläget lämnas automatiskt efter ca 7 minuter om
man inte trycker på en knapp.
Vid första justeringen måste båda ändlägena läras in,
annars är normaldrift inte möjlig.
Om ett ändläge korrigeras kan man efter inlärningen av det
speciella ändläget lämna driftläget GRÄNSL JUST. genom
att trycka på knappen (P).
Efter programmeringen av ändlägesbrytaren lärs systemets
körtid in automatiskt. Styrsystemets funktioner är som i
automatisk drift.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64

Marantec CS 310 FU Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning
Denna manual är också lämplig för