13 MAN 9067852 SE V1
P. Lindberg Myrangatan 4 www.p-lindberg.se
Bränsle och tankning/motorolja
Bensinmotorns pump drivs med bensin. Använd endast den typ av bränsle som anges i de
tekniska specifikationerna för din produkt.
Rök inte vid tankning och håll öppna lågor borta. Andas inte in ångorna.
Bensin och motorolja är giftiga ämnen. Svälj inte bensin eller motorolja och andas inte in
ångorna. Undvik direktkontakt av bensin eller motorolja med hud, ögon och kläder.
Tanka inte när motorn är igång. Stäng alltid av pumpen vid tankning och låt maskinen svalna i minst
fem minuter innan du tankar. Vid tankning, håll maskinen på en jämn yta och i upprätt läge för att
förhindra spill eller läckage av bränsle. Tanka i ett väl ventilerat utrymme. Torka upp allt utspillt
bränsle innan du startar motorn,
Rök inte vid tankning och håll öppna lågor borta. Undvik att andas in ångorna.
Kontrollera oljenivån före varje användning (se Oljebyte och oljekontroll)
Fylla pumpen med vatten eller avlufta systemet
Fyll pumphuset med vatten genom påfyllningsöppningen. Kontrollera att det inte finns något
läckage. Stäng påfyllningsöppningen så att den är lufttät. Det rekommenderas också - men är inte
absolut nödvändigt - att fylla inloppsslangen med vatten.
Bensinmotorpumpen är självsugande. Det innebär att endast pumphuset behöver fyllas med vatten
vid start, inte nödvändigtvis inloppsslangen. I det här fallet behöver dock pumpen några minuter
längre för att suga in vätskan som ska pumpas. Den extra fyllningen av inloppsslangen underlättar
och påskyndar den inledande sugprocessen avsevärt. Om inloppsslangen inte är fylld med vätska
kan det vara nödvändigt att fylla pumphuset flera gånger under driftsättningen. Detta beror på
inloppsslangens längd och diameter.
Öppna eventuella avstängningsanordningar i avloppsledningen (t.ex. vattenkran) så att luft kan
tränga ut under sugningen.
Starta motorn
För att starta motorn, sätt på/av-brytaren (fig. A/10) i läge ON, chokereglaget (fig. A/15) i startläge
och gasreglaget (fig. A/12) i fullgasläge. Dra sedan hårt i startsnöret (fig. A/11) flera gånger tills
motorn startar. För sedan chokereglaget (fig. A/15) långsamt till driftläget. Så snart motorn är igång
börjar insugningsprocessen. Under denna process skall gasreglaget (fig. A/12) stå kvar i fullgasläge.
När vätskan pumpas jämnt och utan luftinblandning är spädningsprocessen avslutad och systemet
är avluftat. Gasreglaget (fig. A/12) kan nu justeras för att passa individuella behov.