Lenovo ThinkServer TS200v Garanti Och Support

Typ
Garanti Och Support
ThinkServer
Gar anti och sup port
Obs!
Innan du använder den här informationen och produkten är det viktigt att du har
läst och förstått:
v Kapitel 4, ”Övrig information”, sidan 19
v handböckerna Important Notices och Safety Information som medföljer produkten
Första utgåvan (mars 2010)
© Copyright Lenovo 2010.
Innehåll
Kapitel 1. Informationskällor ................1
Lenovos webbplats för ThinkServer (http://www.lenovo.com/thinkserver) 1
Dokumentation .....................1
Hjälp och service .....................2
Innan du ringer ....................2
Ringa efter service ...................2
Information om Lenovoproduktservice (för användare i
Taiwan) ......................6
Kapitel 2. Lenovo Begränsad Garanti .............7
Garantiinformation ....................12
Suplemento de Garantía para México..............15
Kapitel 3. Reservdelar som kunden själv kan byta ut (CRU) .....17
Kapitel 4. Övrig information ................19
Intyg om överensstämmelse för Turkiet .............20
Europeisk CE-märkning om överensstämmelse ..........20
Varumärken ......................21
© Copyright Lenovo 2010 iii
iv Garanti och support
Kapitel 1. Informationskällor
I det här kapitlet hittar du information om var du kan veta mer om
Lenovo
®
s produkter, vad du kan göra om du får problem med datorn samt hur
du ringer efter service.
Lenovos webbplats för ThinkServer (http://www.lenovo.com/
thinkserver)
ThinkServer
-webbplatsen finns aktuell information och tjänster som du
kan ha användning av när du ska köpa, uppgradera och underhålla servern.
Där kan du också göra följande:
v tillgång till Lenovo Limited Warranty
v tillgång till onlinehandböcker till dina produkter
v tillgång till felsöknings- och supportinformation till din servermodell och
andra produkter med support
v hämta de senaste drivrutinerna och programuppdateringarna till din server-
modell
v hitta telefonnummer till service och support i ditt land eller territorium
v hitta ett närbeläget serviceföretag
Dokumentation
DVD-skivan ThinkServer Documentation följer med servern. Där finns följande
handböcker:
Installations- och användarhandbok
Här finns säkerhetsinformation, installationsanvisningar, maskin- och
programvarukrav, anvisningar för byte av tillbehör samt konfigure-
ringsanvisningar.
Säkerhetsanvisningar
Här finns säkerhetsanvisningar och strålningsföreskrifter.
Om du får problem med servern tittar du i felsökningsinformationen i installa-
tions- och användarhandboken. Dessutom kan du läsa i Hardware Maintenance Ma-
nual som innehåller information om säkerhet, tillbehör och specifikationer, kon-
figureringsinformation för programvaran, reservdelsförteckning, rutiner för
byte och reparation av komponenter samt felsökningsinformation. Hardware
Maintenance Manual finns på:
http://www.lenovo.com/support
© Copyright Lenovo 2010 1
Om du misstänker att det är något problem med programvaran läser du doku-
mentationen till operativsystemet eller tillämpningsprogrammet (handböcker,
README-filer och direkthjälp).
Du hittar den senaste tekniska informationen och kan även hämta drivrutiner
och uppdateringar genom att följa anvisningarna Lenovos webbplats:
http://www.lenovo.com/support
Hjälp och service
Gör här om du behöver hjälp eller service:
Innan du ringer
Innan du ringer bör du själv försöka lösa problemet genom att göra följande:
v Kontrollera att alla kablar och sladdar är anslutna.
v Kontrollera att alla strömbrytare är påslagna, både till servern och alla ex-
terna tillbehör.
v Använd felsökningsinformationen i serverdokumentationen. Den finns
DVD-skivan ThinkServer Documentation som följer med servern.
v Titta efter aktuell information, nya drivrutiner och tips Lenovo Support-
webbplats:
http://www.lenovo.com/support
v Ha följande information tillgänglig:
maskintyp och modellbeteckning
serienumren maskinvarukomponenterna
en beskrivning av problemet
exakt innehåll i eventuella felmeddelanden
maskin- och programvarans konfiguration
Ringa efter service
Under garantitiden kan du hjälp och information via telefon av Customer
Support Center.
2 Garanti och support
Följande tjänster är tillgängliga under garantitiden:
Felsökning
Utbildad personal hjälper dig att avgöra om felet beror maskinva-
ran och besluta vad som behöver göras för att rätta till det.
Maskinvarureparationer
Om felet beror en maskinvaruprodukt som garantin gäller för,
finns utbildad personal tillgänglig som kan ge rätt service.
Tekniska ändringar
Ibland behöver ändringar göras efter det att produkten har sålts. Le-
novo ser till att sådana tekniska ändringar (EC - Engineering Chan-
ges) som gäller din maskinvara finns tillgängliga.
Denna Garanti täcker inte följande:
v byte eller användning av delar som inte tillverkats för eller av Lenovo eller
Lenovodelar utan garanti
v identifiering av orsaker till programfel
v konfigurering av UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) när det ingår
i installation eller uppgradering
v ändringar eller uppdateringar av drivrutiner
v installation och underhåll av operativsystem för nätverk
v installation och underhåll av program
Telefonnumren kan komma att ändras utan att detta meddelas i förväg. Den
senaste telefonlistan över Lenovo-support finns alltid att tillgå
http://www.lenovo.com/support/phone
Land/territorium Telefonnummer
Afrika Afrika: +44 (0)1475-555-055
Sydafrika: +27-11-3028888, 0800110756 och +27-11-3027252
Centralafrika: Kontakta närmaste Lenovo Business Partner
Argentina 0800-666-0011 (spanska)
Australien 1300-880-917 (engelska)
Belgien 02-225-3611 (holländska, franska)
Bolivia 0800-10-0189 (spanska)
Brasilien Samtal inom São Paulo-området (11) 3889-8986
Samtal från utanför São Paulo-området 0800-701-4815
(brasiliansk portugisiska)
Bulgarien 359-2-9734618
359-2-9693650
Chile 800-361-213 or 188-800-442-488 avgiftsfritt (spanska)
Colombia 1-800-912-3021 (spanska)
Kapitel 1. Informationskällor 3
Land/territorium Telefonnummer
Costa Rica 0-800-011-1029 (spanska)
Cypern +357-22-841100
Danmark Garantiservice och support: 7010-5150 (danska)
Dominikanska republi-
ken
1-866-434-2080 (spanska)
Ecuador 1-800-426911 (spanska)
Egypten +202-35361005
El Salvador 800-6264 (spanska)
Estland +372 66 00 800
+372 6776793
Filippinerna 1800-1601-0033 (endast lokalsamtal)
+603-8315 6858 (DID)
(engelska, filipino)
Finland +358-800-1-4260 (finska)
Frankrike 0810-631-213 (franska)
Grekland +30-210-680-1700
Guatemala 1800-624-0051 (spanska)
Honduras Tegucigalpa: 232-4222
San Pedro Sula: 552-2234
(spanska)
Indien 1800-425-6666 (engelska)
Indonesien 021-5238 823
001-803-606-282 (endast lokalsamtal)
+603 8315 6859 (DID)
(engelska, indonesiska)
Irland 01-881-1444 (engelska)
Israel +972-3-9142800 (hebreiska, engelska)
Italien +39-800-820094 (italienska)
Japan 0120-03-5555 (japanska)
Kanada 1-800-565-3344 (engelska, franska)
Kina
(Hongkong)
8205-0333 (kantonesiska, engelska, mandarin)
Kina
(Macao)
795-9892 (kantonesiska, engelska, mandarin)
Korea 1588-6782 (koreanska)
Kroatien Samtal inom landet: 0800-0426
Utlandssamtal: +385-1-6110095
Lettland +371 7070360
Litauen +370 5 278 66 00
4 Garanti och support
Land/territorium Telefonnummer
Luxemburg +352-360-385-343 (franska)
Malaysia 1800-88-1889 (endast lokalsamtal)
+603 8315 6855 (DID)
(engelska, malajiska)
Malta +35621445566
Mexiko 001-866-434-2080 (spanska)
Mellanöstern +44 (0)1475-555-055
Nederländerna 020-513-3939 (nederländska)
Nicaragua 001-800-220-1830 (spanska)
Norge 8152-1550 (norska)
Nya Zeeland 0800-777-217 (engelska)
Panama 206-6047
001-866-434-2080 (Lenovo Customer Support Center - avgifts-
fritt)
(spanska)
Peru 0-800-50-866 (spanska)
Polen Allmänt nummer: +48-22-878-6999 (polska)
Portugal +351 21 892 7046 (portugisiska)
Rumänien +4-021-40-58500
Ryssland Moskva: +7 (495) 258 6300
Avgiftsfritt: 8 800 200 6300
(ryska)
Schweiz 0800-55-54-54 (tyska, franska, italienska)
Singapore 800-6011-343 (endast lokalsamtal)
+603-8315 6859 (DID)
(engelska)
Slovakien +421-2-4954-5555
Slovenien +386-1-4255-205 (slovenska)
Spanien 91-714-7830 eller 90-110-0000 (spanska)
Sri Lanka +9411 2493547 eller +9411 2493548 (engelska)
Storbritannien 08705-500-900 (standardgarantisupport)
(engelska)
Sverige 077-117-1040 (svenska)
Taiwan 886-2-8723-9799 eller 0800-000-700 (mandarin)
Thailand 1800-060-066 (endast lokalsamtal)
66-2273-4088
+603-8315 6857 (DID)
(engelska, franska)
Tjeckien +420-2-7213-1316
Kapitel 1. Informationskällor 5
Land/territorium Telefonnummer
Turkiet 00800-4463-2041 (turkiska)
Tyskland 01805-004618 (tyska)
Ungern 36-1-382-5720
36-1-382-5716
(ungerska)
Uruguay 000-411-005-6649 (spanska)
USA 1-800-426-7378 (engelska)
Venezuela 0-800-100-2011 (spanska)
Vietnam Norra delen och Hanoi:
844 3 946 2000 / 844 3 942 6457
Södra delen och Ho Chi Minh-staden:
848 3 829 5160 / 844 3 942 6457
(engelska, vietnamesiska)
Österrike +43-810-100654 (tyska)
En fullständig utredning av garantivillkoren finns i Kapitel 2, ”Lenovo Begrän-
sad Garanti”, sidan 7. Behåll alltid inköpsbeviset att du kan visa att du
har rätt till garantiservice.
Information om Lenovoproduktservice (för användare i
Taiwan)
6 Garanti och support
Kapitel 2. Lenovo Begränsad Garanti
L505-0010-01 04/2008
Denna begränsade Lenovogaranti gäller enbart Lenovomärkta maskinvarupro-
dukter som kunden anskaffar för eget bruk och inte för återförsäljning. Den be-
gränsade Lenovogarantin är tillgänglig flera språk www.lenovo.com/
warranty.
Vad garantin täcker
Lenovo garanterar att varje maskinvaruprodukt är fri från fel i material och
tillverkning vid normal användning under garantitiden. Garantitiden för pro-
dukten börjar löpa den ursprungliga inköpsdag som anges inköpskvittot
eller fakturan såvida inte Lenovo skriftligen anger annat. Den garantitid och
typ av garanti som gäller kundens produkt anges nedan i avsnittet "Garantiin-
formation".
DESSA GARANTIER ÄR UTTÖMMANDE OCH ERSÄTTER ALLA AN-
DRA GARANTIER OCH VILLKOR, SÅVÄL UTTRYCKTA SOM UNDER-
FÖRSTÅDDA, INKLUSIVE, MEN INTE BEGRÄNSAT TILL, UNDERFÖR-
STÅDDA GARANTIER AVSEENDE ALLMÄN BESKAFFENHET OCH
LÄMPLIGHET FÖR ETT VISST ÄNDAMÅL. VISSA STATER ELLER JURIS-
DIKTIONER TILLÅTER INTE UNDANTAG AV UTTRYCKTA ELLER UN-
DERFÖRSTÅDDA GARANTIER, OVANSTÅENDE UNDANTAG GÄL-
LER KANSKE INTE I ALLA LÄNDER. I SÅDANT FALL GÄLLER
GARANTIERNA ENDAST I DEN UTSTRÄCKNING SOM KRÄVS ENLIGT
LAG OCH ÄR BEGRÄNSADE I VARAKTIGHET TILL GARANTITIDEN.
INGEN GARANTI GÄLLER EFTER GARANTITIDENS UTGÅNG. VISSA
STATER ELLER JURISDIKTIONER TILLÅTER INTE BEGRÄNSNINGAR
FÖR HUR LÄNGE EN UNDERFÖRSTÅDD GARANTI SKALL GÄLLA,
OVANSTÅENDE BEGRÄNSNING AV VARAKTIGHETEN GÄLLER KAN-
SKE INTE I ALLA LÄNDER.
Hur kunden erhåller garantiservice
Om produkten under garantitiden inte fungerar som garanterats kan kunden
kontakta Lenovo eller en godkänd serviceleverantör för att erhålla garantiser-
vice. I det följande kallas var och en av dem "Serviceleverantör". En lista över
Serviceleverantörer, med telefonnummer, finns www.lenovo.com/support/
phone.
© Copyright Lenovo 2010 7
Garantiservice är eventuellt inte tillgänglig alla platser och kan variera från
plats till plats. Avgifter kan tillkomma utanför Serviceleverantörens normala
serviceområde. Platsspecifik information kan inhämtas hos den lokala Service-
leverantören.
Vad kundens Serviceleverantör skall göra för att åtgärda problem
När kunden kontaktar en Serviceleverantör måste kunden följa angivna proce-
durer för att identifiera och avhjälpa problemet.
Kundens Serviceleverantör försöker identifiera och avhjälpa problemet via tele-
fon, e-post eller genom fjärrassistans. Kundens Serviceleverantör kan komma
att anvisa Kunden om att hämta och installera utsedda programvaruuppdate-
ringar.
Vissa problem kan avhjälpas med en ersättningsdel som kunden själv kan byta
ut, en kallad "Customer Replaceable Unit" eller "CRU". I fall levererar
Serviceleverantören CRUn till kunden, och kunden installerar den.
Om problemet inte kan avhjälpas via telefon eller med fjärrassistans, med hjälp
av programvaruuppdateringar eller installation av en CRU, kommer Service-
leverantören att tillhandahålla service under den typ av garantiservice som
anges för produkten i avsnittet Garantiinformation.
Om Serviceleverantören avgör att Serviceleverantören inte kan reparera kun-
dens produkt kommer Serviceleverantören att ersätta den med en produkt som
har minst motsvarande funktionalitet.
Om Serviceleverantören avgör att Serviceleverantören varken kan reparera eller
ersätta kundens produkt är kundens enda form av ersättning att produkten
returneras till inköpsstället eller till Lenovo och att inköpsbeloppet återbetalas.
Byte av en produkt eller del
När garantiservice medför Byte av en produkt eller del övergår den del som
byts ut i Lenovos ägo medan ersättningsdelen övergår i kundens ägo. Endast
oförändrade Lenovoprodukter och -delar berättigar till ersättning. En ersätt-
ningsprodukt eller -del behöver inte vara ny men i gott funktionsdugligt skick
och minst funktionellt likvärdig med den ursprungliga produkten eller delen.
Ersättningsprodukten eller -delen omfattas av garanti under den återstående
garantitiden för den ursprungliga produkten.
Innan Serviceleverantören byter ut en produkt eller del förbinder sig kunden
att
1. avlägsna all tilläggsutrustning, delar, tillbehör, ändringar och tillkopplingar
som inte omfattas av garantiservice
8 Garanti och support
2. ansvara för att produkten inte omfattas av några juridiska åtaganden eller
belastningar som förhindrar utbytet, och
3. för en produkt som kunden inte äger, inhämta ägarens tillstånd att låta Ser-
viceleverantören utföra service produkten
Kundens övriga skyldigheter
I tillämpliga fall, innan service tillhandahålls, förbinder sig kunden att
1. följa de procedurer för begäran om service som Serviceleverantören angett
2. säkerhetskopiera eller vidta nödvändiga säkerhetsåtgärder för alla program
och data i produkten
3. ge Serviceleverantören tillgång till alla systemnycklar eller lösenord och till-
fredsställande, fri och säker tillgång till kundens lokaler för att utföra ser-
vice, och
4. säkerställa att all information om identifierade eller identifierbara personer
(Personuppgifter) har tagits bort från produkten eller att, i fråga om even-
tuella Personuppgifter som inte har tagits bort, kunden följer alla tillämp-
liga lagar
Användning av personlig information
Om kunden erhåller service under denna garanti kommer Lenovo att lagra, an-
vända och bearbeta information om kundens garantiärende och kundens kon-
taktinformation, inbegripet namn, telefonnummer, adress och e-postadress. Le-
novo kommer att använda informationen för att utföra service under denna
garanti och till att förbättra affärsrelationen med kunden. Lenovo kan komma
att kontakta kunden i fråga om hur nöjd kunden är med garantiservicen eller
för att informera kunden om eventuella återkallade produkter eller säkerhets-
problem. För dessa ändamål kan Lenovo komma att överföra kundens infor-
mation till andra länder där Lenovo bedriver affärsverksamhet och till företag
eller personer som agerar för Lenovos räkning. Lenovo kan också tillkännage
sådan information om lagstiftning kräver.
Vad denna Garanti inte täcker
Denna Garanti täcker inte följande:
v avbrottsfri eller felfri funktion hos en produkt
v förlust av eller skada data
v datorprogram, antingen de levererades med produkten eller har installerats
senare
v fel eller skada som orsakats av felaktig användning, olyckshändelse, änd-
ringar, brister i installations- eller driftmiljön, naturkatastrofer, överström el-
ler felaktigt underhåll från kundens sida
v skada vållad av en icke-auktoriserad serviceleverantör,
Kapitel 2. Lenovo Begränsad Garanti 9
v fel eller skada vållad av tredjepartsprodukter, inklusive sådana som Lenovo
kan tillhandahålla tillsammans med, eller integrerade i, den Lenovo-produkt
som kundens begäran gäller, och
v tekniskt eller annat stöd, såsom assistans vid användarfrågor och frågor rö-
rande installation och igångsättning av produkten
Om de etiketter som identifierar produkten eller någon del av den har avlägs-
nats eller ändrats gäller inte denna garanti.
Ansvarsbegränsning
Lenovo ansvarar endast för förlust eller skada kundens produkt under 1)
den tid Serviceleverantören har den i sin besittning eller 2) transporten i de fall
Serviceleverantören står för fraktkostnaderna.
Varken Lenovo eller kundens Serviceleverantör ansvarar för några av kundens
data, inklusive konfidentiella, egna eller personliga data, som ingår i en pro-
dukt. Kunden skall avlägsna och/eller säkerhetskopiera all sådan information i
produkten före servicen eller återlämnandet.
Situationer kan uppkomma där kunden, till följd av att Lenovo inte uppfyller
sina skyldigheter eller bryter i ansvar, har rätt till skadestånd från Lenovo. I
varje sådant fall begränsas Lenovos ansvar, oavsett grunden för kundens ska-
deståndsanspråk (inklusive avtalsbrott, vårdslöshet, svek, andra avtalsbrott och
skadeståndsanspråk m.m.), endast till beloppet för faktiska direkta skador som
kunden åsamkas, och endast upp till det belopp som kunden har betalat för
produkten, om inte och i den mån annat föreskrivs i tvingande lag. Denna be-
gränsning gäller inte personskada (inbegripet dödsfall) eller sakskada för vil-
ken Lenovo enligt lag är skadeståndsskyldigt.
Denna begränsning gäller även Lenovos leverantörer och återförsäljare samt
kundens Serviceleverantör. Den utgör Lenovos, Lenovos leverantörers, Lenovos
återförsäljares och kundens Serviceleverantörs hela gemensamma ansvar.
LENOVO, DESS LEVERANTÖRER, ÅTERFÖRSÄLJARE ELLER SERVICE-
LEVERANTÖRER HAR UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER NÅGOT AN-
SVAR FÖR FÖLJANDE ÄVEN OM DE INFORMERATS OM RISKEN: 1)
SKADESTÅNDSANSPRÅK SOM TREDJE PART RIKTAR MOT KUNDEN,
2) FÖRLUST AV, ELLER SKADA KUNDENS DATA, 3) SPECIELLA, AV
EN TILLFÄLLIGHET UPPKOMNA, EKONOMISKA FÖLJDSKADOR EL-
LER ANDRA INDIREKTA SKADOR, INKLUSIVE UTEBLIVEN VINST,
UTEBLIVNA INTÄKTER, GOODWILL ELLER FÖRVÄNTADE BESPA-
RINGAR. VISSA STATER ELLER JURISDIKTIONER TILLÅTER INTE UN-
DANTAG AV UTTRYCKTA ELLER UNDERFÖRSTÅDDA GARANTIER,
VILKET KAN GÖRA ATT OVANSTÅENDE UNDANTAG KANSKE INTE
GÄLLER.
10 Garanti och support
Lösning av tvist
Om kunden anskaffar produkten i Kambodja, Indonesien, Filippinerna, Viet-
nam eller Sri Lanka skall tvister som uppkommer av eller i samband med
dessa garantivillkor avgöras genom skiljedomsförhandlingar i Singapore, enligt
lagen i Singapore, oavsett vad som stadgas i lagstiftning om domsförhet och
lagval. Om kunden anskaffar produkten i Indien skall tvister som uppkommer
av eller i samband med dessa garantivillkor avgöras genom skiljedom i Banga-
lore i Indien. Skiljedomsförhandlingar i Singapore skall hållas i enlighet med
de vid tidpunkten gällande förlikningsregler som tillämpas av Singapore Inter-
national Arbitration Center ("SIAC Rules"). Skiljedomsförhandlingar i Indien
skall hållas i enlighet med de vid tidpunkten gällande lagarna i Indien. Skilje-
domen skall vara slutgiltig och bindande för alla parter och inte kunna över-
klagas. Alla skiljedomar skall vara skriftliga och ange domskäl och rättsföljder.
Alla skiljedomsförhandlingar, inklusive alla dokument som läggs fram under
dessa, skall föras engelska. Den engelska versionen av dessa garantivillkor
gäller före andra språkversioner.
Övriga rättigheter
DENNA GARANTI GER KUNDEN VISSA JURIDISKA RÄTTIGHETER.
KUNDEN KAN ÄVEN HA ANDRA RÄTTIGHETER SOM VARIERAR BE-
ROENDE STAT ELLER JURISDIKTION. KUNDEN KAN ÄVEN HA AN-
DRA RÄTTIGHETER ENLIGT TILLÄMPLIG LAGSTIFTNING ELLER
SKRIFTLIGT AVTAL MED LENOVO. INGENTING I DESSA GARANTI-
VILLKOR PÅVERKAR RÄTTIGHETER SOM TILLKOMMER KONSU-
MENT ENLIGT NATIONELL LAGSTIFTNING OM KONSUMENTVAROR
OCH SOM INTE KAN FRÅNSÄGAS ELLER BEGRÄNSAS GENOM AV-
TAL.
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES)
Kunder inom EES kan kontakta Lenovo följande adress: EMEA Service Or-
ganisation, Lenovo (International) B.V., Floor 2, Einsteinova 21, 851 01, Bratis-
lava, Slovakien. Service under dessa garantivillkor för maskinvaruprodukter
från Lenovo som har köpts i EES-länder kan fås i valfritt EES-land där produk-
ten har lanserats och tillgängliggjorts av Lenovo.
Kapitel 2. Lenovo Begränsad Garanti 11
Garantiinformation
Maskintyp Land/territorium för köp Garantitid
Garantiservice-
alternativ
0981 USA, Kanada, Sydamerika, Eu-
ropa, Mellanöstern och Afrika
Delar och arbete -
r
1 och 2
Australien, Nya Zeeland, Japan Delar och arbete -
r
1 och 2
0992 USA, Kanada, Sydamerika, Eu-
ropa, Mellanöstern och Afrika
Delar och arbete -
r
1 och 2
Australien, Nya Zeeland, Japan Delar och arbete -
r
1 och 2
1008 USA, Kanada, Sydamerika, Eu-
ropa, Mellanöstern och Afrika
Delar och arbete -
r
1 och 2
Australien, Nya Zeeland, Japan Delar och arbete -
r
1 och 2
1010 USA, Kanada, Sydamerika, Eu-
ropa, Mellanöstern och Afrika
Delar och arbete -
r
1 och 2
Australien, Nya Zeeland, Japan Delar och arbete -
r
1 och 2
Vid behov utför kundens Serviceleverantör reparationer eller byter ut delar be-
roende vilket garantiservicealternativ som anges för kundens produkt och
vilken service som är tillgänglig. Datum och tid för servicen beror när kun-
den ringer, om delarna finns tillgängliga samt andra faktorer.
En garantitid tre (3) år för delar och ett (1) år för arbete betyder att Lenovo
tillhandahåller kostnadsfri garantiservice för:
a. delar och arbete under garantitidens första år (eller en längre period om
krävs genom tillämplig lag), och
b. endast delar, för utbyte, under garantitidens andra och tredje år. Kundens
Serviceleverantör kommer att ta betalt för utfört arbete i samband med repara-
tioner eller utbyte av delar under garantitidens andra och tredje år.
12 Garanti och support
Garantiservicealternativ
1. CRU-service (av kund utbytbar enhet, Customer Replaceable Unit, CRU
Service)
Under CRU-service levererar kundens Serviceleverantör CRU-enheter till kun-
den, som kunden själv installerar. CRU-information och anvisningar för bytet
levereras tillsammans med kundens produkt och finns vid övriga tillfällen till-
gängliga hos Lenovo begäran av kunden. CRU-delar som kunden enkelt
kan installera kallas för CRU-delar med självservice, medan CRU-delar med
tillvalsservice kan kräva viss teknisk kompetens och särskilda verktyg. Kunden
ansvarar själv för installation av CRU-delar med självservice. Kunden kan be-
gära att en Serviceleverantör installerar CRU-delar med tillvalsservice under
någon annan typ av garantiservice som gäller för produkten. Erbjudande om
köp av tillvalsservice kan vara tillgänglig från Lenovo för att låta Lenovo in-
stallera CRU-delar med självservice åt kunden. En förteckning över CRU-delar
och deras benämningar återfinns i publikationen som följer med produkten och
webbadressen www.lenovocom/CRUs. Eventuella krav att återlämna en
felaktig CRU-del specificeras i det material som följer med en CRU-ersättnings-
del. Om ett återlämnande krävs 1) levereras returanvisningar, en förbetald re-
turfraktsedel och behållare tillsammans med ersättnings-CRUenheten; och 2)
kunden kan bli ersättningsskyldig för ersättnings-CRU-enheten om kundens
Serviceleverantör inte får den felaktiga enheten inom trettio (30) dagar efter det
att kunden har tagit emot ersättningsenheten.
2. platsen-service
Under platsen-service kommer kundens Serviceleverantör att antingen repa-
rera eller byta ut produkten i kundens lokaler. Kunden skall tillhandahålla
lämplig arbetsyta där Lenovoprodukten kan tas isär och monteras ihop. För
vissa produkter kan vissa reparationer kräva att Serviceleverantören skickar
produkten till ett utvalt servicecenter.
3. Bud- eller inlämningsservice
Under Bud- eller inlämningsservice kommer kundens produkt att repareras el-
ler bytas ut vid ett utvalt servicecenter, och kundens Serviceleverantör ombe-
sörjer transporten. Kunden ansvarar för urkoppling av produkten. En trans-
portcontainer tillhandahålls kunden för retur av produkten till ett utvalt
servicecenter. Ett bud hämtar produkten och levererar den till det utvalda ser-
vicecentret. När produkten reparerats eller bytts ut ombesörjer servicecentret
att produkten levereras till kundens lokaler.
Kapitel 2. Lenovo Begränsad Garanti 13
4. Inlämnings-/insändningsservice
Under Inlämnings-/insändningsservice kommer kundens produkt att repareras
eller bytas ut vid ett utvalt servicecenter, och kunden ombesörjer transporten.
Kunden ansvarar för att leverera eller sända produkten, enligt vad kundens
Serviceleverantör anger, (med av kunden förutbetald frakt om inte annat
anges), ändamålsenligt förpackad till en anvisad plats. När produkten har re-
parerats eller bytts ut görs den tillgänglig för kunden att den kan hämtas.
Om kunden inte hämtar produkten kan det leda till att kundens Serviceleve-
rantör avyttrar den. Vid Insändningsservice returneras produkten till kunden
Lenovos bekostnad om inte kundens Serviceleverantör anger annat.
5. Produktutbytesservice
Under Produktutbytesservice levererar Lenovo en ersättningsprodukt till kun-
dens adress. Kunden ansvarar för installation och verifiering av produktens
funktion. Ersättningsprodukten övergår i kundens ägo i utbyte mot den felak-
tiga produkten, som övergår i Lenovos ägo. Kunden skall emballera den felak-
tiga produkten i den fraktkartong som används för leveransen av ersättnings-
produkten och återsända den felaktiga produkten till Lenovo. Lenovo betalar
fraktkostnaderna i båda riktningar. Underlåtenhet att använda den kartong i
vilken ersättningsprodukten togs emot kan leda till att kunden blir ansvarig för
skada den felaktiga produkten under frakten. Kunden kan debiteras ersätt-
ningsprodukten om Lenovo inte får den felaktiga produkten inom trettio (30)
dagar efter det att kunden har tagit emot ersättningsprodukten.
14 Garanti och support
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30

Lenovo ThinkServer TS200v Garanti Och Support

Typ
Garanti Och Support