Shimano SL-M660-A Service Instructions

Typ
Service Instructions
Serie
Växelreglage
Ytterhölje
Framväxel
Främre kedjedrev
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
SLX
SL-M660-A
OT-SP41
FD-M660 / FD-M661 / FD-M660-E
FC-M660
CN-HG73
SM-SP17
Ty p
Trippel
FD-M665 / FD-M667 / FD-M665-E
FC-M665
Dubbel
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
“Underhållsintervallen bestäms av användningen och omständigheterna vid cykling. Rengör kedjan
regelbundet med en lämplig kedjerengörare. Använd aldrig alkaliskt baserade eller syrabaserade
lösningsmedel som t.ex. rostborttagare. Om sådana lösningar används kan kedjan brytas av och orsaka
allvarliga personskador.”
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att se nedanstående tabell, innan du väljer vilken tapp
som skall användas.
Om du använder några andra kedjenitar än de förstärkta,
använder en förstärkt kedjenit verktyg som inte passar för
den aktuella typen av kedja, kanske tillräcklig
förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan leda till att
kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund
av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på
någon annan plats än där kedjan har satts ihop med hjälp
av en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer att skadas, om den bryts upp vid
den punkt, där den har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp.
• Var försiktig så att slagen på dina byxor eller andra kläder inte fastnar i kedjan under cykling. Annars
kan du falla av cykeln.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är tillräckligt
sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan gå av och
orsaka allvarliga personskador.
• Använd ett främre kedjedrev som är kompatibelt med kedjor för 9 växlar, i kombination med Shimanos kedjor CN-7701, CN-HG93 och
CN-HG73. Om ett kedjedrev för en kedja för 8 växlar används, ksn växlingsproblem uppstå för det främre kedjedrevet, eller också kan
kedjebultarna falla bort så att kedjan bryts av.
• De två monteringsbultarna för den vänstra vevarmen skall dras fast omväxlande stegvis så att inte varje bult dras fast helt på en gång.
Använd en momentnyckel för att kontrollera att den slutliga fastdragningen ligger inom omfånget 12 - 14 N·m. När du därefter har
cyklat ca. 100 km, skall du använda en momentnyckel för att kontrollera det effektivt vridmomentet igen. Det är också viktigt att
regelbundet kontrollera det effektivt vridmomentet. Om det effektiva vridmomentet är för lågt, eller om monteringsbultarna inte har
dragits fast omväxlande stegvis, kan den vänstra vevarmen falla av så att cykeln tippar över framåt och orsaka allvarliga personskador.
• Kontrollera att det inte finns några sprickor i vevarmarna innan du börjar cykla. Om det finns några sprickor, kan vevarmen brytas av
och då kan du falla av cykeln.
• Om den inre kåpan inte har monterats korrekt, kan axeln rosta och skadas. Då kan cykeln tippa över framåt och leda till en allvarlig
personskada.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till
att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder
Shimano originalreservdelar.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte utför justeringar på rätt sätt, kan
kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
• Om kedjan sitter på det minsta eller mellersta kedjedrevet, finns det risk för personskador från kuggspetsarna på det största
kedjedrevet.
Observera
• Dessutom skall du kontrollera detta en gång till, om det inte känns som vanligt när du cyklar.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att det inte är något glapp eller slarv i anslutningen. Var också noga med att åter dra fast
vevarmarna och pedalerna igen med regelbundna intervaller.
• Vid montering av pedalerna skall du sätta en aning fett på gängorna för att förhindra att pedalerna kärvar. Använd en momentnyckel
för att dra fast pedalerna ordentligt. Effektivt vridmoment: 35 - 55 N·m {350 - 550 kgf·cm}. Den högra pedalarmen har högergänga och
den vänstra pedalarmen har vänstergänga.
• Om ett gnisslande oljud hörs från vevlagrets axel och den vänstra vevarmens anslutning, skall du fetta in anslutningen och därefter dra
fast till specificerat vridmoment.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra vevarmen och bottenfästet. Användning av alkaliska eller syrabaserade
rengöringsmedel kan orsaka missfärgning.
• Tvätta inte pedalaxelns lager med vatten med högt tryck.
• Om du upptäcker något glapp i lagren, skall vevlagret bytas ut.
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet tvätta kedjedreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen. Dessutom kan en
rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga kedjedrevens och
kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av kedjedreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut kedjedreven och kedjan.
• När kedjan är i den position som bilden visar, kan kedjan komma i kontakt med de främre
kedjeringarna eller framväxeln och ställa till med oljud. Om oljudet är ett problem, skall du växla
kedjan till närmast större bakre drev eller till drevet efter detta.
• För ramar med fjädring varierar kedjestagets vinkel beroende på om cykeln körs eller inte körs.
När cykeln inte körs och kedjan sitter på det största/större kedjedrevet samt på det minsta
bakre drevet, kan framväxelns yttre platta komma i kontakt med kedjan.
• Slagen på dina byxor kan bli smutsiga av kedjan när du cyklar.
• Fetta in vänster och höger adapter före monteringen.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet
och vajerledaren vid vevlagret.
• Se de tekniska serviceanvisningarna för framväxeln FD-M665/667 för ytterligare upplysningar om SIS-
justeringsmetoden för specifikationen för dubbla kedjedrev.
• Om du vill montera typen med dragning upptill, skall du välja en ram som har tre hållare för ytterhölje på det
sätt som bilden här till höger visar.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt båda
hållen. Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när styret vrids
så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern. Använd inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ av fett, därför att dessa kan försämra
växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern kan glida mjukt.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Om den bromsvätska, som används för oljeskivbromsarna, är av en typ som har en tendens att fastna på växlingsreglagets plastdelar,
kan detta göra att plastdelarna spricker eller blir missfärgade. Du skall därför kontrollera att bromsvätskan inte fastnar på dessa
plastdelar. Den mineralolja, som används i SHIMANO skivbromsar, orsakar inga sprickor eller missfärgning om oljan fastnar på
plastdelarna, men dessa delar skall i förväg rengöras med tvättsprit för att förhindra att främmande partiklar fastnar.
• Tag inte isär indikatorn och växelreglagets enhet, därför att detta kan skada delarna och leda till felfunktion.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll eller
användning.
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701 / CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50 / CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Silver
Svart
Främre
Kedjedrev
Bakre drev
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
• Montera växlingshandtaget på en plats, där det inte hindrar
bromsens eller växlingens manövrering.
• Använd det inte i en kombination, som gör att bromsens
manövrering hindras.
Montering av växelreglaget
Använd ett handtagsgrepp med en
maximal ytterdiameter på 36 mm.
Effektivt vridmoment:
5 N·m {50 kgf·cm}
4 mm insexnyckel
Hållare för ytterhölje
UPPMÄRKSAMMA
För fästestyp
Montera på det sätt som bilden visar.
Bult
AdapterAdapter
Framväxel
Främre kedjedrev
1
,
2
Effektivt vridmoment:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
3
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Modell nummer
Normal typ
Typ för dragning upptill
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Minsta skillnad mellan topp- och mellandrev
Diameter för framväxelns monteringsband
Kedjestagets vinkel (
a
)
Kedjelinje som kan användas
X = Finns
Framväxel
Främre kedjedrev som kan användas
Främre kedjedrev
Modell nummer
Kuggkombination för kedjedrev
Bultcirkelns diameter
Vevarmens längd
Kedjelinje
Bredd för vevlagrets hölje
Gängdimensioner
Tekniska data
Anvisningar om teknisk service
SI-6PZFB-001
Främre drivsystem
Diametrar för monteringsband:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
När du använder S, M-storleken, skall du
använda ett monteringsband med en
diameter på 28,6, 31,8 mm och montera
på en adapter av L-storlek.
Kedjestagets vinkel
bandtyp fästestyp
68 mm 68 mm
Fäste av
E-typ
73 mm 73 mm
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
Växling från ett litet kedjedrev till ett större kedjedrev
När du trycker en gång på reglage (A), utförs en växling på ett steg
från ett litet kedjedrev till ett större kedjedrev.
Exempel:
från det mellanliggande kedjedrevet
till det största kedjedrevet.
Växling från ett stort kedjedrev till ett mindre kedjedrev
När du trycker en gång på reglage (B), utförs en växling på ett steg
från ett stort kedjedrev till ett mindre kedjedrev.
Exempel:
från det största kedjedrevet
till det mellanliggande
kedjedrevet.
Manövrering för växling
Detta frigöringsreglage har en dubbel frigöringsmekanism så att du endera kan trycka reglaget utåt eller inåt för att utföra frigöringen.
Både reglage (A) och reglage (B) återgår till utgångsläget, när det släpps efter en växling. När du manövrerar något av reglage, skall du
alltid förvissa dig om att vevarmen vrids samtidigt.
Utgångsläge för reglage (A) Reglage (B)
Dubbel frigöring
Se anvisningarna om teknisk service för det bakre
drivsystemet för upplysningar om utbyte och montering
av indikatorns enhet.
När du har tagit bort den ursprungliga slakheten för vajern, skall
du åter låsa fast den på framväxeln såsom bilden visar.
Normal typ Typ för dragning upptill
Drag
Drag
FD-M660
FD-M661
Kedja
Framväxelns
yttre platta
Skruv för övre
justering
A
B
Kedja
Framväxelns
inre platta
A
B
Växeljusteringsratt
Kedjans position
Minsta
drevet
Största
kedjedrevet
Kedjans position
Största
drevet
Mellanliggande
kedjedrevet
3. Övre justering
Justera så att avståndet
mellan yttre plattan på
framväxeln och kedjan är
0 - 0,5 mm.
4. Justering av mellandrevet
När du utför justeringen, skall du sätta
kedjan på det största drevet; fram skall
du sätta kedjan på det mellanliggande
kedjedrevet. Justera med hjälp av
ytterhöljets justeringsvred, så att det fria
spelet mellan framväxelns inre platta och
kedjan är 0 - 0,5 mm.
Om kedjan faller mot
pedalarmssidan
Om det är svårt att växla mellan
det mellanliggande kedjedrevet
till det minsta kedjedrevet
Drag åt skruven för övre justering
medurs (ca. 1/4 varv).
Lossa skruven för övre justering
moturs (ca. 1/8 varv)
Lossa skruven för nedre justering
moturs (ca. 1/4 varv).
Om det uppstår
kontaktstörningar mellan kedjan
och framväxelns inre platta vid
det största kedjedrevet
Om det uppstår
kontaktstörningar mellan kedjan
och framväxelns yttre platta vid
det största kedjedrevet
Drag åt skruven för övre justering
medurs (ca. 1/8 varv).
Lossa skruven för övre justering
moturs (ca. 1/8 varv)
Om den mellanliggande
kedjedrevet hoppas över vid
växling från det största
kedjedrevet
Lossa ytterhöljets justeringsvred
moturs (1 eller 2 varv).
Om kedjan faller mot
bottenfästets sida.
Om reglaget känns styvt vid
växling från mellandrevet till det
största kedjedrevet
Drag åt ytterhöljets justeringsvred
medurs (1 eller 2 varv).
Drag åt skruven för nedre
justering medurs (ca. 1/2 varv).
Lossa den övre justeringsskruven
moturs (ca. 1/4 varv).
5. Felsökningstabell
När du har utfört steg 1 - 4, skall du manövrera växelreglaget för
att kontrollera växlingen.
(Detta gäller också om det blir svårt att växla under cykling.)
Om det uppstår
kontaktstörningar mellan kedjan
och framväxelns inre platta, när
det bakre drevet växlas till det
största drevet medan det
mellanliggande kedjedrevet
används.
Om det är svårt att växla från
det mellanliggande kedjedrevet
till det största kedjedrevet
2.5 mm
Mellanlägg
F
A
Montering av främre kedjedrev och framväxeln
Följ stegen i ordningsföljd på bilden.
1, 2
Använd specialverktyget TL-FC32/33/36 för att montera den
högra adapter (vänstergängning) och den vänstra adapter
(högergängning).
Effektivt vridmoment: 35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Observera : Det kan bli nödvändigt att använda mellanlägg,
beroende på bredden för bottenfästeshöljet. För
ytterligare upplysningar hänvisas till avsnittet
”Metod för montering av mellanlägg".
3 Sätt in den högra vevarmsenheten.
4 Sätt in delen A av den vänstra vevarmen i axeln för den högra
vevarmsenheten där spåret är brett.
5 Använd TL-FC16/18 för att dra fast hatten.
Effektivt vridmoment: 0,7 - 1,5 N·m {7 - 15 kgf·cm}
6 Tryck in stopplattan och kontrollera att plattans tapp sitter fast
ordentligt på plats. Drag därefter fast bulten för den vänstra
vevarmen. (5 mm insexnyckel)
Observera : Var och en av bultarna skall dras fast jämnt och
lika mycket till 12 - 14 N·m {120 - 140 kgf·cm}.
Monteringsmetod för mellanlägg
(1) Kontrollera om bredden för vevlagrets hölje är 68 mm
eller 73 mm.
(2) Montera därefter adaptern medan du tittar på bilderna
här nedan.
Observera :
Sätt stopplattan åt rätt
håll på det sätt som
bilden visar.
2
1
Område med brett
spår
TL-FC16
Stopplatta
Plattans
tapp
Tryck upp
5
4
TL-FC32
< Normal typ >
• FD-M660
< Typ för dragning upptill >
5 mm insexnyckel
Observera:
Drag igenom
vajern på det sätt
som bilden visar.
Vajerns
monteringsbult
Effektivt vridmoment:
6 - 7 N·m {60 - 70 kgf·cm}
< Normal typ >
• FD-M661
< Typ för dragning upptill >
Observera:
Drag igenom
vajern på det sätt
som bilden visar.
Vajerns
monteringsbult
Justera in och montera därefter framväxeln såsom bilden visar.
Vid detta tillfälle skall du inte ta bort inpassningsblocket Pro-Set.
FC-M665
Slagskyddets
ytterkant skall ligga
inom detta omfång
Pro-Set inpassningsblock
Pro-Set-mätare
FC-M660
Drevkuggarna skall
ligga inom detta
omfång
Pro-Set-mätare
Framväxel som kan användas Dubbel (FD-M665/M667)
FC-M665
36-22T
104 mm / 64 mm
170 mm, 175 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1,37 (68, 73mm)
Trippel (FD-M660-E/M600/M661)
FC-M660
44-32-22T / 48-36-26T
104 mm / 64 mm
170 mm, 175 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1,37 (68, 73mm)
F
A
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Inre kåpa
50 mm 50 mm
44T 44T / 48T
XX
XX
22T 14T
12T
S, M, L S, M, L
66° - 69° 65° - 71°
50 mm 50 mm
44T 36T
FD-M660-E
X
X
22T
12T
66° - 69°
FD-M660 FD-M661
FD-M665/M667
X
X
22T
12T
S, M, L
66° - 69°
X
X
14T
65° - 71°
50 mm
36T
FD-M665-E
FC-M660
Den plana delen av den yttre plattan på
framväxeln ska vara rakt ovanför och helt
parallell med det största kedjedrevet. Dra
fast med en 5 mm insexnyckel.
FC-M665
Slagskyddets inre yta skall vara vid den
platta delen av kedjestyrningens yttre platta.
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Kedjedrev
(största kedjedrevet)
Framväxelns yttre
platta
Kedjans längd
Lägg till 2 länkar (med kedjan på
både det största drevet och det
största kedjedrevet)
Största drevet
Största
kedjedrevet
Kedja
SIS-justering (Trippel)
Avskärning av ytterhöljet
När du har skurit av ytterhöljet, skall du
avrunda snittkanten så att hålets insida får
en jämn diameter.
Var noga med att följa den ordningsföljd som beskrivs här nedan.
1. Nedre justering
Tag först bort inpassningsblocket Pro-Set. Justera så att
avståndet mellan inre plattan på framväxeln och kedjan är
0 - 0,5 mm.
A
B
B
A
FD-M661
FD-M660
Skruv för nedre
justering
Kedja
Pro-Set
inpassningsblock
Framväxelns inre
platta
Kedjans position
Största
drevet
Minsta
kedjedrevet
2. Anslutning och fastlåsning av innervajern
Manövrera reglage (B) två gånger
eller mer och kontrollera på indikatorn
att reglaget är i det lägsta läget. Tag
därefter bort innerhålets kåpa och
sätt in innervajern.
Innerhålets kåpa
Reglage (B)
Innervajer
Montera innerhålets kåpa genom att vrida
såsom bilden visar tills det tar stopp.
Vrid inte något mer än detta, annars kan
skruvgängan skadas.
Innerhålets kåpa
Observera
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du
hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om
rekommendationen beträffande det effektiva vridmomentet för att
förhindra för hård fastdragning som kan skada carbonmaterialet
och/eller för lös fastdragning som kan göra att delarna inte sitter fast
tillräckligt kraftigt.
6
3
(A)
SI-6PZFB-001-03
  • Page 1 1

Shimano SL-M660-A Service Instructions

Typ
Service Instructions