Växling från ett litet kedjedrev till ett större kedjedrev
När du trycker en gång på reglage (A),
utförs en växling på ett steg från ett litet
kedjedrev till ett större kedjedrev.
Exempel:
från det mellanliggande
kedjedrevet till det största
kedjedrevet.
Växling från ett stort kedjedrev till ett mindre kedjedrev
När du trycker en gång på reglage (B),
utförs en växling på ett steg från ett stort
kedjedrev till ett mindre kedjedrev.
Exempel:
från det största
kedjedrevet till
det mellanliggande
kedjedrevet.
Manövrering för växling
Detta frigöringsreglage har en dubbel frigöringsmekanism så att du endera kan trycka reglaget utåt eller inåt för att utföra frigöringen.
Både reglage (A) och reglage (B) återgår till utgångsläget, när det släpps efter en växling. När du manövrerar något av reglage, skall du
alltid förvissa dig om att vevarmen vrids samtidigt.
Utgångsläge för reglage (A) Reglage (B)
Dubbel frigöring
Tekniska data
Modell nummer
Normal typ
Typ för dragning upptill
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Minsta skillnad mellan topp- och mellandrev
Diameter för framväxelns monteringsband
Kedjestagets vinkel (
a
)
Kedjelinje som kan användas
X = Finns
Framväxel
Främre kedjedrev som kan användas
Diametrar för monteringsband:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
När du använder S, M-storleken, skall du
använda ett monteringsband med en
diameter på 28,6, 31,8 mm och montera
på en adapter av L-storlek.
Kedjestagets vinkel
Främre kedjedrev
Modell nummer
Kuggkombination för kedjedrev
Bultcirkelns diameter
Vevarmens längd
Kedjelinje
Bredd för vevlagrets hölje
Gängdimensioner
Serie
Växelreglage
Ytterhölje
Framväxel
Främre kedjedrev
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Anvisningar om teknisk service SI-5NB0A-001
Främre drivsystem
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Justera in och montera därefter framväxeln såsom bilden visar. Vid
detta tillfälle skall du inte ta bort inpassningsblocket Pro-Set.
Drevkuggarna
skall ligga inom
detta omfång
Pro-Set-mätare
Pro-Set inpassningsblock
För fästestyp
Montera på det sätt som
bilden visar.
Bult
AdapterAdapter
Framväxel
Främre kedjedrev
■ Se anvisningarna om teknisk service för det bakre
drivsystemet för upplysningar om utbyte och montering
av indikatorns enhet.
När du har tagit bort den ursprungliga slakheten för vajern, skall
du åter låsa fast den på framväxeln såsom bilden visar.
Normal typ Typ för dragning upptill
Drag
Drag
Kedja
Framväxelns
yttre platta
Skruv för övre
justering
Kedja
Framväxelns
inre platta
Växeljusteringsratt
Kedjans position
Minsta
drevet
Största
kedjedrevet
Kedjans position
Största
drevet
Mellanliggande
kedjedrev
3. Övre justering
Justera så att avståndet
mellan yttre plattan på
framväxeln och kedjan är
0 - 0,5 mm.
4. Justering av mellandrevet
När du utför justeringen, skall du sätta
kedjan på det största drevet; fram skall
du sätta kedjan på den mellanliggande
kedjeringen. Justera med hjälp av
ytterhöljets justeringsvred, så att det fria
spelet mellan framväxelns inre platta och
kedjan är 0 - 0,5 mm.
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
“Underhållsintervallen bestäms av användningen och omständigheterna vid cykling. Rengör kedjan
regelbundet med en lämplig kedjerengörare. Använd aldrig alkaliskt baserade eller syrabaserade
lösningsmedel som t.ex. rostborttagare. Om sådana lösningar används kan kedjan brytas av och orsaka
allvarliga personskador.”
• För att få bra växlingsprestanda har denna kedja en framåtsida och en bakåtsida och sidorna är märkta så att
kedjan kan vändas åt rätt håll vid monteringen. Den korrekta prestationen uppnås när Kedjan monteras vänd åt
rätt håll. Om den monteras vänd åt det andra hållet, kan kedjan hoppa av och cykeln därefter tippa över, vilket
kan resultera i allvarliga personskador.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Om du använder några andra kedjenitar än de förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg som inte passar för den aktuella typen
av kedja, kanske tillräcklig förbindningskraft inte kan
erhållas, vilket kan leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund av
ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på
någon annan plats än där kedjan har satts ihop med hjälp
av en förstärkt förbindningstapp. Kedjan kommer att skadas,
om den bryts upp vid den punkt, där den har satts ihop
med en förstärkt förbindningstapp.
• Var försiktig så att slagen på dina byxor eller andra kläder
inte fastnar i kedjan under cykling. Annars kan du falla av cykeln.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är tillräckligt
sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan gå av och
orsaka allvarliga personskador.
• De två monteringsbultarna för den vänstra vevarmen skall dras fast omväxlande stegvis så att inte
varje bult dras fast helt på en gång. Använd en momentnyckel för att kontrollera att den slutliga
fastdragningen ligger inom omfånget 12 - 14 N·m. När du därefter har cyklat ca. 100 km, skall du använda en momentnyckel för att
kontrollera det effektivt vridmomentet igen. Det är också viktigt att regelbundet kontrollera det effektivt vridmomentet. Om det effektiva
vridmomentet är för lågt, eller om monteringsbultarna inte har dragits fast omväxlande stegvis, kan den vänstra vevarmen falla av så
att cykeln tippar över framåt och orsaka allvarliga personskador.
• Kontrollera att det inte finns några sprickor i vevarmarna innan du börjar cykla. Om det finns några sprickor, kan vevarmen brytas av
och då kan du falla av cykeln.
• Om den inre kåpan inte har monterats korrekt, kan axeln rosta och skadas. Då kan cykeln tippa över framåt och leda till en allvarlig
personskada.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till
att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder
Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte utför justeringar på rätt sätt, kan
kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
• Om kedjan sitter på det minsta eller mellersta kedjedrevet, finns det risk för personskador från kuggspetsarna på det största
kedjedrevet.
Observera
• Dessutom skall du kontrollera detta en gång till, om det inte känns som vanligt när du cyklar.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att det inte är något glapp eller slarv i anslutningen. Var också noga med att åter dra fast
vevarmarna och pedalerna igen med regelbundna intervaller.
• Vid montering av pedalerna skall du sätta en aning fett på gängorna för att förhindra att pedalerna kärvar. Använd en momentnyckel
för att dra fast pedalerna ordentligt. Effektivt vridmoment: 35 - 55 N·m {350 - 550 kgf·cm}. Den högra pedalarmen har högergänga och
den vänstra pedalarmen har vänstergänga.
• Om ett gnisslande oljud hörs från vevlagrets axel och den vänstra vevarmens anslutning, skall du fetta in anslutningen och därefter dra
fast till specificerat vridmoment.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra vevarmen och bottenfästet. Användning av alkaliska eller syrabaserade
rengöringsmedel kan orsaka missfärgning.
• Tvätta inte pedalaxelns lager med vatten med högt tryck.
• Om du upptäcker något glapp i lagren, skall vevlagret bytas ut.
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet tvätta kedjedreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen. Dessutom kan en
rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga kedjedrevens och
kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av kedjedreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut kedjedreven och kedjan.
• När kedjan är i den position som bilden visar, kan kedjan komma i kontakt med de främre kedjedreven eller framväxeln och alstra
oljud. Om detta oljud är ett problem, skall du flytta kedjan till närmaste större bakre
drev eller ännu ett drev, om kedjan är i den position som Figur 1 visar. Flytta kedjan till
närmaste mindre drev eller ännu ett drev, om den är i den position som Figur 2 visar.
• För ramar med fjädring varierar kedjestagets vinkel beroende på om cykeln körs eller
inte körs. När cykeln inte körs och kedjan sitter på det största/större kedjedrevet samt
på det minsta bakre drevet, kan framväxelns yttre platta komma i kontakt med kedjan.
• Slagen på dina byxor kan bli smutsiga av kedjan när du cyklar.
• Fetta in vänster och höger adapter före monteringen.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade
ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• Denna framväxel är endast till för användning tillsammans med tre främre kedjedrev. Den kan inte användas för
dubbla främre kedjedrev, därför att växlingspunkterna inte överensstämmer.
• Om du vill montera typen med dragning upptill, skall du välja en ram som har tre hållare för ytterhölje på det
sätt som bilden här till höger visar.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt båda
hållen. Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när styret vrids
så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern. Använd inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ av fett, därför att
dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern kan glida mjukt.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Om den bromsvätska, som används för oljeskivbromsarna, är av en typ som har en tendens att fastna på växlingsreglagets plastdelar,
kan detta göra att plastdelarna spricker eller blir missfärgade. Du skall därför kontrollera att bromsvätskan inte fastnar på dessa
plastdelar. Den mineralolja, som används i SHIMANO skivbromsar, orsakar inga sprickor eller missfärgning om oljan fastnar på
plastdelarna, men dessa delar skall i förväg rengöras med tvättsprit för att förhindra att främmande partiklar fastnar.
• Tag inte isär indikatorn och växelreglagets enhet, därför att detta kan skada delarna och leda till felfunktion.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll eller
användning.
Den plana delen av den yttre plattan
på framväxeln ska vara rakt ovanför
och helt parallell med det största
kedjedrevet. Dra fast med en 5 mm
insexnyckel.
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Kedjedrev
(största kedjedrevet)
Framväxelns yttre
platta
Kedjans längd
Lägg till 2 länkar (med kedjan på
både det största drevet och det
största kedjedrevet).
Största drevet
Största
kedjedrevet
Kedja
• Montera växlingshandtaget på en plats, där det inte hindrar
bromsens eller växlingens manövrering.
• Använd det inte i en kombination, som gör att bromsens
manövrering hindras.
Montering av växelreglaget
Använd ett handtagsgrepp med en
maximal ytterdiameter på 36 mm.
Effektivt vridmoment:
5 N·m {50 kgf·cm}
4 mm insexnyckel
SIS-justering
Skruv för nedre
justering
Kedja
Pro-Set
inpassningsblock
Framväxelns inre
platta
Kedjans position
Största
drevet
Minsta
kedjedrevet
2. Anslutning och fastlåsning av
innervajern
Manövrera reglage (B) två gånger
eller mer och kontrollera på
indikatorn att reglaget är i det
lägsta läget. Tag därefter bort
innerhålets kåpa och sätt in
innervajern.
Innerhålets kåpa
Reglage (B)
Innervajer
Innerhålets kåpa
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den avskurna
ändan av ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i
ändan utan märkning. När du har skurit av
ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten så
att hålets insida får en jämn diameter.
■ Observera
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du
hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om
rekommendationen beträffande det effektiva vridmomentet för att
förhindra för hård fastdragning som kan skada carbonmaterialet
och/eller för lös fastdragning som kan göra att delarna inte sitter fast
tillräckligt kraftigt.
SI-5NB0A-001-03
(1) Kontrollera om bredden för vevlagrets hölje
är 68 mm eller 73 mm.
(2) Montera därefter adaptern medan du tittar
på bilderna här nedan.
Förstärkt förbindningstapp
Länktapp Länktapp
bandtyp fästestyp
68 mm
Mellanlägg
68 mm
Fäste av
BB mount-typ
73 mm 73 mm
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
Montering av främre kedjedrev och framväxeln
Följ stegen i ordningsföljd på bilden.
1, 2
Använd specialverktyget TL-FC32/36 för att montera den högra
adapter (vänstergängning) och den vänstra adapter
(högergängning).
Effektivt vridmoment: 35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Observera : Det kan bli nödvändigt att använda mellanlägg,
beroende på bredden för bottenfästeshöljet. För
ytterligare upplysningar hänvisas till avsnittet
”Metod för montering av mellanlägg".
3 Sätt in den högra vevarmsenheten.
4 Sätt in delen A av den vänstra vevarmen i axeln för den högra
vevarmsenheten där spåret är brett.
5 Använd TL-FC16/18 för att dra fast hatten.
Effektivt vridmoment: 0,7 - 1,5 N·m {7 - 15 kgf·cm}
6 Tryck in stopplattan och kontrollera att plattans tapp sitter fast
ordentligt på plats. Drag därefter fast bulten för den vänstra
vevarmen. (5 mm insexnyckel)
Observera : Var och en av bultarna skall dras fast jämnt och
lika mycket till 12 - 14 N·m {120 - 140 kgf·cm}.
■ Monteringsmetod för mellanlägg
6
2
1
3
Område med
brett spår
TL-FC16
5
4
TL-FC32
F
A
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för
10-delat för MTB
Förstärkt kedjenit
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
med spår (3)
med spår (2)
1
,
2
Effektivt vridmoment:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
3
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
* Om du använder ett bottenfästeshölje med en bredd på 68 mm som är av bandtyp, kan du använda ett 1,8 mm mellanlägg tillsammans med ett 0,7 mm mellanlägg i stället för ett
2,5 mm mellanlägg.
Observera :
Sätt stopplattan åt rätt håll på
det sätt som bilden visar.
Inre kåpa
Stopplatta
Plattans
tapp
Tryck upp
Deore
SL-M591
OT-SP41
FD-M590-10 / FD-M591-10
FC-M590-10
CN-HG54
SM-SP17 / SM-BT17
UPPMÄRKSAMMA
< Normal typ >
• FD-M590-10
< Typ för dragning upptill >
Observera:
Drag igenom vajern
på det sätt som bilden
visar.
Vajerns
monterings
bult
Effektivt vridmoment:
6 - 7 N·m {60 - 70 kgf·cm}
• FD-M591-10
Använd en 8 mm fast nyckel eller en 5 mm insexnyckel för att dra
fast vajerns låsbult.
Observera:
Drag igenom vajern på det sätt
som bilden visar.
Vajerns monteringsbult
(5 mm insexnyckel)
FD-M590-10 FD-M591-10
X
X
18T
10T
S, M, L
66° - 69°
50 mm
42T
Användbart drevlagrets hölje
FC-M590-10
42-32-24T
104 mm / 64 mm
170 mm, 175 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1,37 (68, 73mm)
SM-BB51
Montera innerhålets kåpa genom att
vrida såsom bilden visar tills det tar
stopp.
Vrid inte något mer än detta, annars
kan skruvgängan skadas.
Var noga med att följa den ordningsföljd som beskrivs här nedan.
* Om cykeln har bakfjädring skall du först kontrollera det
rekommenderade området enligt cykelns bruksanvisning. Använd
därefter ett fästband eller liknande för att ställa in det
rekommenderade slaget för bakfjädringen och därefter justera
framväxeln.
1. Nedre justering
Tag först bort inpassningsblocket Pro-Set. Justera så att
avståndet mellan inre plattan på framväxeln och kedjan är
0 - 0,5 mm.
Om kedjan faller mot
pedalarmssidan
Om det är svårt att växla mellan
det mellanliggande kedjedrevet
till det minsta kedjedrevet
Om kedjan inte flyttas mjukt från
det mellersta till det största
kedjedrevet, även om
högjusteringsskruven har
justerats.
Om kedjan inte flyttas mjukt från
det mellersta till det minsta
kedjedrevet, även om
lågjusteringsskruven har
justerats.
Drag åt skruven för övre justering
medurs (ca. 1/4 varv).
Lossa skruven för övre justering
moturs (ca. 1/8 varv)
Lossa skruven för nedre justering
moturs (ca. 1/4 varv).
Vrid ytterhöljets justeringsvred
ca. 1/4 varv moturs.
Vrid ytterhöljets justeringsvred
ca. 1/4 varv medurs.
Om det uppstår
kontaktstörningar mellan kedjan
och framväxelns inre platta vid
det största kedjedrevet
Om det uppstår
kontaktstörningar mellan kedjan
och framväxelns yttre platta vid
det största kedjedrevet
Drag åt skruven för övre justering
medurs (ca. 1/8 varv).
Lossa skruven för övre justering
moturs (ca. 1/8 varv)
Om det mellanliggande
kedjedrevet hoppas över vid
växling från det största
kedjedrevet
Lossa ytterhöljets justeringsvred
moturs (1 eller 2 varv).
Om kedjan faller mot
bottenfästets sida.
Om reglaget känns styvt vid
växling från mellandrevet till det
största kedjedrevet
Drag åt ytterhöljets justeringsvred
medurs (1 eller 2 varv).
Drag åt skruven för nedre
justering medurs (ca. 1/2 varv).
Lossa den övre justeringsskruven
moturs (ca. 1/4 varv).
5. Felsökningstabell
När du har utfört steg 1 - 4, skall du manövrera
växlingshandtaget för att kontrollera växlingen.
(Detta gäller också om det blir svårt att växla under cykling.)
Om det uppstår
kontaktstörningar mellan kedjan
och framväxelns inre platta, när
det bakre drevet växlas till det
största drevet medan det
mellanliggande kedjedrevet
används.
Om det är svårt att växla från
det mellanliggande kedjedrevet
till det största kedjedrevet
Hållare för ytterhölje
Främre
Kedjedrev
Fig. 1 Fig. 2
Bakre drev