Shimano BR-IM53 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Denna manual är också lämplig för

Området runt bromsen
Effektivt vridmoment:
30 – 45 N·m {300 – 450 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
1 – 2 N·m {10 – 20 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
20 – 25 N·m {200 – 250 kgf·cm}
GREASE
BR-IM50-R
MIN.2Nm
JAPAN
GREASE
BR-IM50-R
MIN.2Nm
JAPAN
Vajerns justeringsbult
Dra åt
3
Vajerns justeringsbult
Ska vara
20 – 22 mm
Kedjestag
Bromsarm
Navmuttrarna
Klämmutter
Bromsarm
Bromsarmklämman
Vid installation av klämmskruv, håll fast
klämmuttern med en 10 mm nyckel medan
du drar åt klämmskruven. Efter att du dragit
fast den kontrollera att klämmskruven sticker
ut omkring 2 – 3 mm från klämmutterns yta.
Klämmskruv
(M6 16 mm)
2 – 3 mm
V
C
R
C
R
V
Shimano Inter-M bromssystem kan inte användas på
mountaincyklar. När du använder detta bromssystem
för andra typer av cyklar, skall du dessutom undvika
att bromsa kontinuerligt i långa nedförsbackar, därför
att detta kan leda till att invändiga bromsdelar blir
mycket heta, vilket kan förorsaka att bromseffekten
minskar. Det kan också förorsaka att mängden
bromsfett inuti bromsen minskar vilket kan leda till
problem så som onormal plötslig inbromsning.
Designen av Shimano Inter-M bromssystem har
utformats baserad på standards som till exempel ISO
4210 och DIN-79100-2. Dessa standards specificerar
prestanda för en total vikt på 100 kg. Om den totala
vikten överstiger 100 kg, kan systemets bromskraft
bli otillräcklig för att få en korrekt inbromsning, och
dessutom kan systemets livslängd förkortas.
Om något av följande sker under färd, sluta
omedelbart cykla och vänd dig till din återförsäljare
för inspektion och reparation.
1) Om onormalt ljud uppträder när bromsarna
används.
2) Om bromseffekten är onormalt kraftig.
3) Om bromseffekten är ovanligt svag.
I fall 1) och 2) kan orsaken vara otillräckligt med
bromsfett.
Be då din återförsäljare att smörja mekanismen med
passande specialfett för rullbroms.
Om bromsen används
mycket, kan området runt
bromsen bli hett.
Vidrör därför inte området
runt bromsen under minst 30
minuter efter att du har slutat
cykla.
Bromsenheterna BR-IM50-R /BR-IM41-R /BR-IM53-
R ska aldrig tas isär. Om du tar isär dem kommer de
inte längre att fungera som de ska.
OBSERVERA:
Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels
bromssystem fungerar. Om bromssystemet inte
används på rätt sätt kan det resultera i olyckor med
svåra skador som följd. Eftersom varje cykel kan ha
individuella egenheter, bör du se till att du lär dig
korrekt bromsteknik (hur hårt du ska trycka på
bromshandtaget och hur cykeln ska kontrolleras) och
hur du ska sköta din cykel. Detta kan göras genom att
konsultera en auktoriserad cykelhandlare eller
noggrant studera medföljande handbok, samt
naturligtvis genom att öva cykling och inbromsning.
Om BL-IM45 /BL-IM60 /SB-7S45 /SB-8S20
bromspakar är utrustade med en
omkopplingsmekanism. Se till att du använder
BR-IM50-R /BR-IM41-R /BR-IM53-R med mekanismen
i C.R. läget.
Kontrollera att bromsarmen sitter fast ordentligt på
kedjestaget med bromsarmklämman. Om den inte
sitter fast ordentligt kommer bromskraften att bli
lidande.
Allmän säkerhetsinformation
Anvisningar för teknisk service
För att undvika allvarliga skador:
VARNING
OBSER VERA
För att undvika allvarliga skador:
Kontrollera att bägge ändar på ytterhöljet sitter fast
ordentligt i vajerns justeringsbultar på både
bromshandtaget och bromsarmen.
Vrid vajerns justeringsbult på bromsenheten eller
bromshandtaget så att det finns omkring 15 mm
spel i bromshandtaget.
Medan du håller i länken för att fästa den så att den
inte rör sig, dra innervajerns låsbult utefter
guidehålet för att installera den.
Skjut bakåt tills det tar emot. Sedan, medan du drar
i innervajern för att spänna vajern ordentligt, dra fast
innervajern med dess låsmutter.
Justering av bromsvajern
Efter att ha kontrollerat att hjulet inte rör sig lätt när
bromsvajern dras, tryck in bromshandtaget ett tiotal
gånger så långt som greppet tillåter för att dra in
bromsvajern.
Observera:
Om bromsvajern inte dras in kommer den att
behövas justeras snart igen.
C.R. Läge
Efter att ha tryckt in bromshandtaget för att
kontrollera bromsens funktion, dra fast vajerns
justeringsbult med vajerns justeringsmutter.
Bokstaven C anger rätt funktionsposition för
att få kompatibilitet med kantileverbroms.
Bokstaven R anger rätt funktionsposition för
att få kompatibilitet med rullbromsar.
Hål i innervajerns
låsbult
1.
För att erhålla bästa möjliga effekt med din Shimano
Inter-M broms se till att du använder vajrar och
bromshandtag som också kommer från Shimano.
2.
8.
7.
2.
5.
1.
3.
2.
3.
4.
9.
10.
3.
4.
5.
6.
Bromsenhet
Bromsenhetens låsmutter
Kontrollera att hjulet sitter fast ordentligt på ramen
med navmuttrarna.
Se till att bromsenheten sitter fast ordentligt på
navhuset med bromsenhetens låsmutter.
Bromsarmklämman
När du drar fast bromsarmen på ramen, skall du vara
noga med att använda en bromsarmsklämma som
överensstämmer med storleken för kedjestaget och
dra fast dessa delar ordentligt med klämskruven och
klämmuttern till specificerat effektivt vridmoment.
Använd en låsmutter med nyloninsättning
(självlåsande mutter) för klämmutter.
Vi rekommenderar att du använder Shimano
originaldelar för klämskruv, klämmutter och
bromsarmsklämma. Dessutom skall du använda en
bromsarmsklämma som överensstämmer med
storleken för kedjestaget.
Om klämmuttern lossnar från bromsarmen, eller om
klämskruven eller bromsarmsklämman skadas, kan
bromsarmen rotera på kedjestaget så att styret plötsligt
vrids åt sidan, eller att cykelhjulet låses så att cykeln
faller omkull framåt, vilket kan leda till allvarliga skador.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före
installation av delar. Om lösa, slitna eller skadade delar
används kan det förorsaka personskada för cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina Shimano
originaldelar används.
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna
fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken
börjar slira, kan du falla av cykeln. För att undvika
detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt
samt varsamt.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk
service och förvara dem på en lämplig plats för senare
användning.
Om alltför mycket
kraft läggs på
bromsarmen för att
låsa fast den,
kommer oljud att
höras från hjulet
och det får svårt att
gå runt. Se till att
du inte anlägger
alltför mycket kraft
vid installationen.
Använd ett hjul med ekerarrangemanget 3x eller 4x.
Hjul med radiellt ekerarrangemang kan inte användas,
därför att ekrarna och hjulet kan skadas vid bromsning
och bromsoljud kan uppstå.
Inter-M bromsen skiljer sig från vanliga bromsar i det
att insidan på bromstrumman är fylld av fett.
Detta kan göra det en aning tyngre att dra runt hjulet,
särskilt om det är kallt ute.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller
försämring som ett resultat av normal användning.
Om du har några frågor gällande användning och
inställning, var god kontakta din återförsäljare.
Vajerns justeringsbult
Vajerns justeringsmutter
Om bromsvajrar börjar rosta så kommer
bromseffektan att bli lidande. Om detta ske, byt ut
vajern med en original Shimano vajer och kontrollera
bromseffekten igen.
Bägge ändar på ytterhöljet
ska stoppas in ordentligt.
För att du ska få ut det mesta av din Inter-M broms
rekommenderar vi att du använder följande kombination.
2
Observera:
Medan du titter bakifrån på länken, kontrollera
att innervajerns låsbult sitter fast ordentligt i
den position som visas i bilden ovan.
Innervajerns låsbultenhet
Guidehål
1
Dra ordentligt
Innervajerns
låsbultenhet
Guidehål
Ytterhöljets
hållare
Vajerns
justeringsbult
Medan du
skjuter
på länken
1
Observera:
Sätt vajern så att den
passerar under länken.
Dra ordentligt
2
Innervajerns låsmutter
Placerar vajerns justeringsbult så att den är 20 – 22
mm från änden på ytterhöljets hållare, för sedan in
innervajern genom vajerns justeringsbult och sedan
genom hålet i innervajerns låsbult.
Fäst länken
Mängden spel för innervajern måste vara 14,5
mm eller mer när bromshandtaget trycks in.
Om mindre spel än 14,5 mm föreligger kommer
bromseffekten att lida och bromsarna kanske inte
att fungera.
Effektivt vridmoment:
2 – 3 N·m {20 – 30 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Mängden spel i bromsvajern är lika med det
avstånd från den position vid vilken
bromshandtaget inte manövreras till den
position där effekten känns plötsligt när
bromshandtaget trycks in.
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
BR-IM50-R
BR-IM41-R
BR-IM53-R
Inter-M Broms
SI-75J0H
BR-IM50-R /BR-IM41-R /
BR-IM53-R
BL-IM45 /BL-IM60 /
SB-7S45 /SB-8S20
FH-IM50 /FH-IM45 /FH-IM40 /
SG-7R46 /SG-8R20
Broms
Nav
Spak
Bromsvajer
Tryck in ungefär
10 gånger
Vajerns justeringsbult
15 mm spel
Installation av bromsvajer
Losskoppling av bromsvajern
från bromsenheten
Skjut länken bakåt tills det tar emot. Dra sedan
innervajerns låsbultenhet utefter guidehålet
och ta bort den från hålet. Om innervajerns
låsbultenhet är svår att ta bort, vrid vajerns
justeringbult motsols för att lossa på vajerns
spänning och ta sedan bort innervajerns
låsbultenhet.
Dra det yttre husets hållare utefter
guidespåret i bromsarmen för att ta ut den ur
spåret.
Skjut den ytterhöljets hållare utefter spåret i
bromsarmen för att fästa den i spåret.
Länk
2
Dra ordentligt
Innervajerns låsbultenhet
Medan du
skjuter på
länken
Guidehål
Bromsarm
Ytterhöljets hållare
Vajerns justeringsbult
Observera:
För att installera bromsvajern igen, utför
proceduren enligt ovan omvänt.
Tryck ner bromshandaget för att
kontrollera bromsens funktion. Om dålig
bromseffekt föreligger, ställ in bromsvajern
en gång till med hänvisning till kapitlet
"Justering av bromsvajern".
Innervajerns låsbultenhetGuidehål
Medan du titter bakifrån på länken,
kontrollera att innervajerns låsbult sitter
fast ordentligt i den position som visas i
bilden ovan.
1
Bromsarm
Spåret
Ytterhöljets hållare
Spåret
1.
2.
1.
Om navmuttrarna är kåpmuttrar använd en ram med
en växelöronen som är minst 7 mm tjock.
  • Page 1 1

Shimano BR-IM53 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Denna manual är också lämplig för