123
3. Garantiomfång
Tillverkargarantin från DKB börjar från inköpsdatum och gäller för den privata förstköparen. Garantin kan endast utnyttjas mot uppvisande av
originalkvitto.
Garantin utförs efter fri bedömning av DKB genom reparation, byte av defekta delar, utbyte av produkten eller en prissänkning om produktens
funktion inte påverkas. En ångerrätt på grund av garantianspråk är utesluten. Under den tiden för reparation finns ingen rätt till en ersättningsprodukt.
Utförandet av garantin kommer inte förlänga garantitiden eller starta den på nytt. Utbytta delar tillfaller DKBs egendom. Om produkten byts ut
börjar garantitiden på nytt.
Garantiperioderna är:
• 3 år på det emaljerade klotet (underdel och lock) mot genomrostning
• 3 år på det emaljerade grillgallret mot genomrostning eller genombränning
• 3 år på alla rostfria delar mot genomrostning eller genombränning
• 2 år på alla återstående tillverknings-/materialfel
• Eventuella skador på emaljen garanteras endast inom tidsfristen på 30 dagar från inköpsdatum. Den gäller endast för ny enhet som inte har
använts ännu.
4. Uteslutning
Följande fall betyder inte att grillen är felaktig, det vill säga material- eller tillverkningsfel och det finns heller inget garantianspråk:
• Vanligt slitage efter rätt användning.
• Defekter och/eller skador på grund av felaktig användning eller användning som bryter mot anvisningar samt på grund av felaktig installation,
montering och reparationsförsök av obehörig person.
• Defekter och/eller skador på grund av att bruksanvisningen eller användnings-/underhållsinstruktioner inte följts (såsom skador som beror
på felaktig installation eller felaktig rengöring av emaljerade ytan av konen eller grillgallret, eller för att täthetskontrollen inte genomförts,
o.s.v.).
• ojämnheter, färgskillnader på emaljen och mindre defekta ställen (t.ex. produktionsrelaterade stödpunkter vid nedre den nedre randen på
locket eller vid upphängningar).
• missfärgning och skador på produkten (t.ex. färgytan) på grund av vädret (inklusive hagel), felaktig (ej väderbeständig) lagring av produkten
eller felaktig användning av kemikalier.
• Rostbildning och lätt rost på grund av väderförhållanden eller felaktig användning av kemikalier.
• Fel som inte tydligt påverkar det avsedda användningen eller användningen av produkten.
• Allmänna slitagedelar såsom grillgallret, konen, brännaren, termometern, tändningen och batteriet elektroder, tändningskablarna, gasolslang-
en, gasoltrycksreglaget, värmdelar, reflektorer, den skyddande aluminiumfolien eller kolrostgallret
• Defekter och/eller skador till följd av ändringar, användning i annat än föreskrivet syfte eller självsvåldig skadegörelse.
• Defekter och/eller skador på grund av felaktigt underhåll och reparationsarbeten.
• Defekter och/eller skador på grund av icke-utförande av rutinunderhåll.
• Defekter och/eller skador som orsakats under den ursprungliga transporten.
• Defekter och/eller skador på grund av force majeure.
• Defekter och/eller skador på grund av slitage i yrkesmässig användning (hotell, restauranger, evenemang etc.).
DKB utesluter andra långtgående krav än de som uttryckligen anges i dessa garantivillkor, såvida det inte finns en lagstadgad skyldighet eller
ansvar. Detta gäller särskilt i fråga om krav på ersättning för icke-uppfyllande, ersättning för följdskador, utebliven vinst och transportskador som
inte rapporterats till återförsäljaren inom 30 dagar efter mottagandet av produkten.
De OUTDOORCHEF produkter utvecklas ständigt. Produktförändringar kan därför göras utan förvarning.
Det registrerade varumärket OUTDOORCHEF representeras av följande bolag:
DKB Household Switzerland AG
Eggbühlstrasse 28
Postbox
8052 Zürich - Schweiz
www.dkbrands.com