Rätt och säkert
Inledande anvisningar för korrekt
användning
▶
Läs igenom den här bruksanvisningen noggrant och
följ anvisningarna i den, eftersom det är en förut-
sättning för korrekt användning av fordonet.
Bruksanvisningen bör därför alltid förvaras i fordo-
net.
▶
Vid användning av bilen måste de allmänt bindande
landspecifika lagbestämmelserna följas. Till exem-
pel de för transport av barn, avstängning av airbag,
däckanvändning, vägtrafik och liknande.
▶
Överskrid inte de maximala tillåtna vikterna och
lasterna.
▶
Överskrid inte den maximala tillåtna taklasten.
▶
Använd föreskrivna bränslen och driftvätskor.
▶
Kör på vägar som uppfyller de tekniska fordonspa-
rametrarna. Hinder, som överskrider bilens markfri-
gång » sidan 169, kan skada bilen vid körning över
det.
▶
Försiktighet måste iakttas vid handhavande, under-
håll och självhjälp för att undvika skador på bilen el-
ler personskador. Kontakta vid behov en fackverk-
stad.
▶
Allt arbete på bilens säkerhetssystem, t.ex. på sä-
kerhetsbälten eller på airbagsystemet får endast
utföras av fackverkstäder.
▶
Vid användning av tillbehör ska bruksanvisningen
från tillbehörets tillverkare följas. Det gäller t.ex.
barnstolar, takräcke, kompressor o.likn.
▶
Observera serviceintervallerna.
Ny bil eller nya delar
Ny bil - inkörning av motor
Körsättet under de första 1 500 km bestämmer kva-
liteten på inkörningen av en ny motor.
▶
Under de första 1 000 km ska motorn inte belastas
med mer än 3/4 av det högsta tillåtna motorvarvta-
let och körning med släpvagn bör undvikas.
▶
Under ytterligare 500 km kan motorvarvtalet ökas
långsamt.
Beroende på körsätt och driftförhållanden förbrukar
motorn lite olja, upp till 0,5 l/1 000 km. Under de för-
sta 5 000 km kan förbrukningen även vara högre.
Nya bromsbelägg
Nya bromsbelägg ger inte bästa möjliga bromsver-
kan under de första 200 km, de måste först slitas in.
Kör därför mycket försiktigt.
Nya däck
Nya däck har inte optimal vidhäftningsförmåga un-
der de första 500 km. Kör därför mycket försiktigt.
Regelbundna kontroller
Vad ska beaktas före färd?
Ett fordon med tekniska brister kan öka risken för
olyckor och skador.
Eliminera eventuella fel före färd. Kontakta vid behov
en fackverkstad.
Var särskilt uppmärksam på följande punkter.
▶
Däck oskadat?
▶
Däckprofil tillräcklig?
▶
Däcktryck tillräckligt?
▶
Strålkastare, bromsljus och blinkers fungerar?
▶
Vindruta utan skador?
▶
Motorolje-, bromsvätske- och kylvätskenivå OK?
▶
Luftintag i motorrummet inte täckt?
▶
Luftmunstycken eller luftintag framför vindrutan
inte övertäckta?
▶
Vindrutetorkare och -spolare liksom vindrutetor-
karblad funktionsdugliga?
▶
Spolarvätskenivå tillräcklig?
▶
Vindrutetorkarblad ej fastfrusna?
▶
Alla delar av säkerhetsbältessystemet utan fel? Sä-
kerhetsbälten inte smutsiga och bälteslås inte
igensatta?
▶
Spoiler oskadad?
▶
Delar och komponenter i bilen sitter inte synligt
löst?
▶
Inga oljefläckar eller andra driftvätskor under bilen?
Inga osakkunninga fordonsanpassningar
Icke fackmässiga förändringar kan förorsaka stör-
ningar och påverka säkerhetsrelevanta och övriga
funktioner hos fordonet.
▶
Vi rekommenderar, att för anpassningar, reparatio-
ner och tekniska ändringar på fordonet endast anli-
ta en fackverkstad.
▶
Täck inte motorn med extra isoleringsmaterial, t.ex.
med ett täcke.
Håll sensorer och kameror
funktionsdugliga
Vissa funktioner i bilen stöds av sensorer och kame-
ror invändigt och utvändigt på bilen.
Tillbehör monterade på fordonets bakparti, t.ex. cy-
kelhållare, kan påverka funktionen för system och
kamera negativt.
▶
Täck eller klistra inte över sensorer eller kameror,
och håll dem rena.
▶
Vid misstanke om skadade sensorer eller kameror
ska en fackverkstad kontaktas.
18
Rätt och säkert › Inledande anvisningar för korrekt användning