Shimano SL-M780 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Denna manual är också lämplig för

SM-BB70 / SM-BB71-41A
FC-M785
38-26T
104 / 64 mm
165, 170, 175, 180 mm
48,8 mm
68, 73 mm
BC1.37 (68, 73mm)
40-28T
104 / 64 mm
165, 170, 175, 180 mm
48,8 mm
68, 73 mm
BC1.37 (68, 73mm)
• Montera växlingshandtaget på en plats,
där det inte hindrar bromsens eller
växlingens manövrering.
• Använd det inte i en kombination, som
gör att bromsens manövrering hindras.
Observera:
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du
hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om
rekommendationen beträffande det effektiva vridmomentet för att
förhindra för hård fastdragning som kan skada carbonmaterialet
och/eller för lös fastdragning som kan göra att delarna inte sitter fast
tillräckligt kraftigt.
(1) Kontrollera om bredden för vevlagrets hölje är 68
mm eller 73 mm.
(2) Montera därefter adaptern medan du tittar på
bilderna här nedan.
Mellanlägg
2,5 mm
F
A
Monteringsmetod för mellanlägg
* Om du använder ett bottenfästeshölje med en
bredd på 68 mm som är av bandtyp, kan du
använda ett 1,8 mm mellanlägg tillsammans med
ett 0,7 mm mellanlägg i stället för ett 2,5 mm
mellanlägg.
48,8 mm
FD-M785
X
X
14T
S, M, L
66° - 69°
44-38T
FD-M785-E2
X
X
12T
66° - 69°
40-38T
FD-M786
X
X
14T
S, M, L
66° - 69°
44-38T
FD-M786-D
X
X
14T
66° - 69°
44-38T
Stopplatta
Plattans tapp
Tryck upp
Observera :
Sätt stopplattan åt rätt håll på det sätt som bilden
visar.
(A)
TL-FC16
TL-FC32
Område med brett spår
Inre kåpa
4
5
2
1
3
6
Byte och ihopsättning av indikatorenhet
och växelreglagets enhet
Isärtagning och ihopsättning skall endast utföras när du byter ut
indikatorenheten och växelreglagets enhet.
<Isärtagning>
1. Tryck in reglage B två gånger eller mer för att sätta reglaget i sitt
lägsta läge.
2. Skruva bort indikatorns monteringsskruvar (a) och (b) som håller
fast indikatorenheten, och lyft därefter upp indikatorenhetens lins
för att lossa den hake som bilden visar. Tag därefter bort
indikatorenheten.
* Blanda inte ihop skruvarna (a) och (b).
Skada kan uppstå om de blandas ihop.
<Ihopsättning>
1. Tryck in reglage B två gånger eller mer för att sätta reglaget i sitt
lägsta läge.
2. Kontrollera att indikatorns nål finns vid den högra kanten (Fig. 1).
3. Montera indikatorenheten genom att först haka fast haken och lås
därefter fast den genom att dra fast indikatorns
monteringsskruvar (a) och (b).
4. Kontrollera funktionen. Om indikatorenheten inte fungerar korrekt,
skall du åter sätta ihop medan du speciellt observerar steg 1 och
2.
Byte av indikatorenheten
Indikatorns monteringsskruv
Hake
a
b
För ytterligare upplysningar om ihopsättning utan
indikatorn och ihopsättning av fästesbandet (SM-SL78)
hänvisas till bruksanvisningen för det bakre
drivsystemet.
Effektivt vridmoment:
0,15 N·m {1,5 kgf·cm}
Fig. 1
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
“Underhållsintervallen bestäms av användningen och omständigheterna vid cykling. Rengör
kedjan regelbundet med en lämplig kedjerengörare. Använd aldrig alkaliskt baserade eller
syrabaserade lösningsmedel som t.ex. rostborttagare. Om sådana lösningar används kan kedjan
brytas av och orsaka allvarliga personskador.”
För att få bra växlingsprestanda har denna kedja en framåtsida och en bakåtsida och sidorna är märkta så
att kedjan kan vändas åt rätt håll vid monteringen. Den korrekta prestationen uppnås när Kedjan monteras
vänd åt rätt håll. Om den monteras vänd åt det andra hållet, kan kedjan hoppa av och cykeln därefter tippa
över, vilket kan resultera i allvarliga personskador.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Om du använder några andra kedjenitar än de förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg som inte passar för den
aktuella typen av kedja, kanske tillräcklig
förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan leda till att
kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund
av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på
någon annan plats än där kedjan har satts ihop med
hjälp av en förstärkt förbindningstapp. Kedjan kommer att
skadas, om den bryts upp vid den punkt, där den har
satts ihop med en förstärkt förbindningstapp.
• Var försiktig så att slagen på dina byxor eller andra kläder inte fastnar i kedjan under cykling.
Annars kan du falla av cykeln.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är
tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan
gå av och orsaka allvarliga personskador.
• De två monteringsbultarna för den vänstra vevarmen skall dras fast omväxlande stegvis så att
inte varje bult dras fast helt på en gång. Använd en momentnyckel för att kontrollera att den slutliga fastdragningen ligger inom
omfånget 12 - 14 N·m. När du därefter har cyklat ca. 100 km, skall du använda en momentnyckel för att kontrollera det effektivt
vridmomentet igen. Det är också viktigt att regelbundet kontrollera det effektivt vridmomentet. Om det effektiva vridmomentet är
för lågt, eller om monteringsbultarna inte har dragits fast omväxlande stegvis, kan den vänstra vevarmen falla av så att cykeln
tippar över framåt och orsaka allvarliga personskador.
• Kontrollera att det inte finns några sprickor i vevarmarna innan du börjar cykla. Om det finns några sprickor, kan vevarmen
brytas av och då kan du falla av cykeln.
• Om den inre kåpan inte har monterats korrekt, kan axeln rosta och skadas. Då kan cykeln tippa över framåt och leda till en
allvarlig personskada.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan
leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast
använder Shimano originalreservdelar.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte utför justeringar på rätt sätt,
kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
• Om kedjan sitter på det minsta eller mellersta kedjedrevet, finns det risk för personskador från kuggspetsarna på det största
kedjedrevet.
Observera
• Dessutom skall du kontrollera detta en gång till, om det inte känns som vanligt när du cyklar.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att det inte är något glapp eller slarv i anslutningen. Var också noga med att åter dra
fast vevarmarna och pedalerna igen med regelbundna intervaller.
• Vid montering av pedalerna skall du sätta en aning fett på gängorna för att förhindra att pedalerna kärvar. Använd en
momentnyckel för att dra fast pedalerna ordentligt. Effektivt vridmoment: 35 - 55 N·m {350 - 550 kgf·cm}. Den högra
pedalarmen har högergänga och den vänstra pedalarmen har vänstergänga.
• Om ett gnisslande oljud hörs från vevlagrets axel och den vänstra vevarmens anslutning, skall du fetta in anslutningen och
därefter dra fast till specificerat vridmoment.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra vevarmen och bottenfästet. Användning av alkaliska eller syrabaserade
rengöringsmedel kan orsaka missfärgning.
• Tvätta inte pedalaxelns lager med vatten med högt tryck.
• Om du upptäcker något glapp i lagren, skall vevlagret bytas ut.
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet tvätta kedjedreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen. Dessutom kan en
rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga
kedjedrevens och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av kedjedreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut kedjedreven och kedjan.
• När kedjan är i den position som bilden visar, kan kedjan komma i kontakt med de främre
kedjeringarna eller framväxeln och ställa till med oljud. Om oljudet är ett problem, skall du växla
kedjan till närmast större bakre drev eller till drevet efter detta.
• För ramar med fjädring varierar kedjestagets vinkel beroende på om cykeln körs eller inte körs. När
cykeln inte körs och kedjan sitter på det största/större kedjedrevet samt på det minsta bakre drevet,
kan framväxelns yttre platta komma i kontakt med kedjan.
• Slagen på dina byxor kan bli smutsiga av kedjan när du cyklar.
• Fetta in vänster och höger adapter före monteringen.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och
vajerledaren vid vevlagret.
• Framväxeln är för dubbla främre kedjedrev. Den kan inte användas för typen med tre främre kedjedrev,
därför att växlingspunkterna inte överensstämmer.
• Om du vill montera typen med dragning upptill, skall du välja en ram som har tre hållare för ytterhölje på
det sätt som bilden här till höger visar.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt
båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när
styret vrids så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern. Använd inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ av fett,
därför att dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern kan glida mjukt.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Om den bromsvätska, som används för oljeskivbromsarna, är av en typ som har en tendens att fastna på växlingsreglagets
plastdelar, kan detta göra att plastdelarna spricker eller blir missfärgade. Du skall därför kontrollera att bromsvätskan inte fastnar
på dessa plastdelar. Den mineralolja, som används i SHIMANO skivbromsar, orsakar inga sprickor eller missfärgning om oljan
fastnar på plastdelarna, men dessa delar skall i förväg rengöras med tvättsprit för att förhindra att främmande partiklar fastnar.
• Tag inte isär indikatorn och växelreglagets enhet, därför att detta kan skada delarna och leda till felfunktion.
• Var noga med att läsa igenom bruksanvisningen för det bakre drivstsyemet i kombination med denna bruksanvisning
(SL-M780-I).
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll
eller användning.
Anvisningar om teknisk service SI-5MZ0A-001
Främre drivsystem (2x10)
XT (2x10)
SL-M780-L / SL-M780-IL
OT-SP41
FD-M785 / FD-M785-E2 / FD-M786 / FD-M786-D
FC-M785
CN-HG94
SM-SP17
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
Hållare för ytterhölje
Förstärkt förbindningstapp
Länktapp Länktapp
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för
10-delat för MTB
Förstärkt kedjenit
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
med spår (3)
med spår (2)
UPPMÄRKSAMMA
SI-5MZ0A-001-03
Serie
Växelreglage
Ytterhölje
Framväxel
Främre kedjedrev
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Främre
Kedjedrev
Bakre drev
Observera:
Vrid inte funktionsväljaren med tvång. Om du gör det, kommer den
att gå sönder.
Funktionsomkopplare
Funktionsväljare
Anslutning och fastlåsning av innervajern
Koppla om funktionsomkopplaren till 3x-läget (trippelläget) och
kontrollera det lägsta läget.
Tryck in reglage B två gånger för att sätta reglaget i det lägsta läget.
Tag bort innerhålets kåpa och montera vajern.
Innerhålets kåpa
Innervajer
Reglage (B)
För upplysningar om monteringen av framväxeln och SIS-
justeringen hänvisas till bruksanvisningen för FD-M785 /
M785-E2 / M786 / M786-D (framväxel)
Montera innerhålets kåpa genom att vrida
såsom bilden visar tills det tar stopp.
Vrid inte något mer än detta, annars kan
skruvgängan skadas.
Innerhålets kåpa
Sätt fast samma yttre ändkåpa på den avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i
ändan utan märkning. När du har skurit av
ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten så
att hålets insida får en jämn diameter.
Tryck in reglage (A) en gång för att sätta det i mittenläget. Koppla
om funktionsomkopplaren till 2x-läget (dubbelfunktion).
Observera:
Funktionsomkopplaren kan inte kopplas om när reglaget är i det
lägsta läget. Var noga med att trycka in reglage (A) en eller flera
gånger före omkoppling. Vrid inte funktionsomkopplaren med tvång;
då kan den gå sönder.
Funktionsomkopplare
Funktionsväljare
Reglage (A)
Effektivt vridmoment:
3 N·m {30 kgf·cm}
4 mm insexnyckel
Använd ett handtagsgrepp med en
maximal ytterdiameter på 32 mm.
Montering av växelreglaget
Kedjans längd
Lägg till 2 länkar (med kedjan på
både det största drevet och det
största kedjedrevet).
Största drevet
Största
kedjedrevet
Kedja
bandtyp fästestyp
68 mm 68 mm
Fäste av BB
mount-typ
73 mm 73 mm
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
Växling från det mindre kedjedrevet till det större
kedjedrevet (reglage A)
När du trycker en gång på reglage (A), utförs en växling på ett steg
från det mindre kedjedrevet till det större kedjedrevet.
Exempel:
Från mindre kedjedrev till större kedjedrev.
Växling från det större kedjedrevet till det mindre
kedjedrevet (reglage B)
När du trycker en gång på reglage (B), utförs en växling på ett steg
från det större kedjedrevet till det mindre kedjedrevet.
Exempel:
Från större kedjedrev till mindre kedjedrev.
Manövrering för växling
INSTANT RELEASE-mekanismen möjliggör snabbfrigöring, därför att kabelsträckningen frigörs omedelbart när ett reglage trycks in.
Detta frigöringsreglage har en dubbel frigöringsmekanism så att du endera kan trycka reglaget utåt eller inåt för att utföra frigöringen.
Både reglage (A) och reglage (B) återgår till utgångsläget, när det släpps efter en växling. När du manövrerar något av reglage, skall du
alltid förvissa dig om att vevarmen vrids samtidigt.
Utgångsläge för reglage (A) Reglage (B)
• 2-WAY RELEASE
(
Dubbel frigöring
)
Modell nummer
Normal typ
Typ för dragning upptill
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Diameter för framväxelns monteringsband
Kedjestagets vinkel (
a
)
Kedjelinje som kan användas
X = Finns
Framväxel
Användbart drevlagrets hölje
Tekniska data
Främre kedjedrev
Modell nummer
Kuggkombination för kedjedrev
Bultcirkelns diameter
Vevarmens längd
Kedjelinje
Bredd för vevlagrets hölje
Gängdimensioner
Diametrar för monteringsband:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
När du använder S, M-storleken, skall du
använda ett monteringsband med en
diameter på 28,6, 31,8 mm och montera
på en adapter av L-storlek.
Kedjestagets vinkel
Montering av vevpartiet
Följ stegen i ordningsföljd på bilden.
1, 2 Använd specialverktyget TL-FC32/36 för att montera den högra
adapter (vänstergängning) och den vänstra adapter
(högergängning).
Effektivt vridmoment: 35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Observera : Det kan bli nödvändigt att använda mellanlägg,
beroende på bredden för bottenfästeshöljet. För
ytterligare upplysningar hänvisas till avsnittet
”Metod för montering av mellanlägg".
3 Sätt in den högra vevarmsenheten.
4 Sätt in delen A av den vänstra vevarmen i axeln för den högra
vevarmsenheten där spåret är brett.
5 Använd TL-FC16/18 för att dra fast hatten.
Effektivt vridmoment: 0,7 - 1,5 N·m {7 - 15 kgf·cm}
6 Tryck in stopplattan och kontrollera att plattans tapp sitter fast
ordentligt på plats. Drag därefter fast bulten för den vänstra
vevarmen. (5 mm insexnyckel)
Observera : Var och en av bultarna skall dras fast jämnt och
lika mycket till 12 - 14 N·m {120 - 140 kgf·cm}.
Effektivt vridmoment:
0,08 N·m {0,8 kgf·cm}
1. Montera tapplattan på det åter
ihopsatta växelreglagets enhet.
* Sätt in tapplattans klackar i hålen
i växelreglagets enhet såsom
bilden visar.
2. Passa in växelreglagets enhet och
fästet och dra därefter fast med
växelreglageenhetens fyra
monteringsskruvar.
* Montera M5-bultens mellanlägg
innan du drar fast skruvarna.
3. Drag fast enhetens låsbult.
4. Montera justeringsvredet.
5. Montera indikatorenheten genom att följa ihopsättningsordningen
i avsnittet “Byte av indikatorenheten”.
* Det finns ingen tapplatta monterad på SL-M780-I.
Byte och ihopsättning av växelreglagets enhet
<Isärtagning>
<Ihopsättning>
M5-bultens mellanlägg
Tapplatta
Enhetens fästbult (M5 x 9,5 mm)
Justeringsdrev
A
Tapplatta
Effektivt vridmoment:
2,5 N·m {25 kgf·cm}
C
Effektivt vridmoment:
0,5 N·m {5 kgf·cm}
B
Effektivt vridmoment:
0,15 N·m {1,5 kgf·cm}
1. Lossa kabelns låsbult (mutter) för framväxeln och drag därefter ut
innervajern från växelreglagets enhet på samma sätt som när
innervajern monteras.
2. Tag bort indikatorenheten genom att följa isärtagningsordningen i
avsnittet ”Byte av indikatorenheten”.
3. Tag bort justeringsvredet.
4. Tag bort enhetens låsbult.
5. Tag bort växelreglageenhetens fyra monteringsskruvar och tag
därefter bort växelreglagets enhet såsom bilden visar.
* Var noga med att inte blanda ihop skruvarna A, B och C.
6. Tag bort tapplattan från växelreglagets enhet.
Växelreglagets monteringsskruvar
(Liten)
A
Växelreglagets monteringsskruvar
(Stor)
B
Växelreglagets monteringsskruvar
(Stor)
C
  • Page 1 1

Shimano SL-M780 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Denna manual är också lämplig för