Shimano ST-R500 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Vid montering av delar på
ytorna till ram/styre av
carbon, skall du hos
tillverkaren av
carbonramen/delarna höra
dig för om rekommendationen
beträffande det effektiva vridmomentet för att förhindra för hård
fastdragning som kan skada carbonmaterialet och/eller för lös
fastdragning som kan göra att delarna inte sitter fast tillräckligt
kraftigt.
E
Använd en 5 mm insexnyckel för att montera bromshandtaget.
E
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
• Felaktig användning av din cykels bromssystem kan leda till att du tappar
kontrollen eller orsakar en olycka, som kan vålla svåra skador. På grund
av att varje cykel kan uppträda på olika sätt, skall du vara noga med att
lära dig den rätta bromstekniken (inklusive trycket mot bromshandtaget
och cykelns kontrollegenskaper) för din cykel.
Prata med din cykelförsäljare och läs cykelns bruksanvisning, samt träna
upp din cyklings- och bromsteknik.
• Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas och cykeln
tippa över framåt, vilket kan leda till allvarliga personskador.
• En broms, som är utformad för användning som bakbroms, skall inte
användas som frambroms.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen
av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln
tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi
rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano
originalreservdelar.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på bromsskorna. Om någon
olja eller fett hamnar på bromsskorna, skall du byta ut bromsskorna.
Annars kanske inte bromsarna fungerar på rätt sätt.
• Kontrollera om bromsvajern är rostig eller utsliten. Byt ut vajern
omedelbart om några sådana problem upptäcks. Om du inte gör detta,
kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt,
innan du börjar cykla.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder. Minska
hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du
falla av cykeln. För att undvika detta skall du sänka hastigheten och
bromsa tidigt samt varsamt.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara
dem på en lämplig plats för senare användning.
Observera
• Genom att använda bromsarna och bromshandtagen i den
rekommenderade satsen, kan du få ut maximal effektivitet från detta
allväders bromssystem.
• Om bromsskorna har slitits ned så mycket att spåren inte längre syns,
skall de bytas ut.
• Olika bromsskor har sina egna egenskaper. Be om detaljerade
upplysningar i affären där du köper bromsskorna.
• Delar garanteras inte mot normal förslitning eller försämring som ett
resultat av normal användning.
• Kontakta affären där du köpte cykeln, om du har några frågor beträffande
hantering eller underhåll.
– För att undvika allvarliga skador:
Bromshandtag
BL-R600 / BL-R440 / ST-R600 / BL-R550 / BL-R770
ST-5600 / ST-5601 / ST-5603
ST-4500 / ST-4501 / ST-4503 / ST-3400 / ST-R500
Allväders
bromssystem
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa
tänkbara bromsprestanda.
Allväders bromssystem
Genom att ge överlägsna bromsprestanda (kontroll och modulering) vid
regnig väderlek, kommer bromsprestanda inte att variera vid en rad olika
väderförhållanden när du använder detta bromssystem.
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande.
(Swedish)
Anvisningar för teknisk service SI-8A20A-003
Cantileverbroms
Bromsvajer
BR-R550
(Klammdiameter: 23,8 mm/22,2 mm *1)
*1, *2 : BL-R440
*2
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Tillfälligt effektivt vridmoment
för vajerfästbulten:
0,5 - 1 N·m {5 - 10 kgf·cm}
Montering av bromshandtaget
1. Sätt in bromskroppens stopptapp i fjäderhålet i ramens
monteringsknopp och lås därefter fast bromskroppen i ramen
med länkens låsbult.
2. Trä in innervajern i vajerbäraren.
E
3. Spänn tillfälligt innervajern så att vajerbäraren står i det läge
som visas i illustrationen.
4. Vrid justeringsskruven för fjäderspänning så att vajerbäraren
hamnar direkt under ytterhöljets hållare.
E
8. Justera det rörliga röret så att det rör vid kantileverbromsens
hus.
10. Om en balansjustering är nödvändig, skall du utföra detta
med justeringsskruven för fjäderspänning.
11. Tryck in bromshandtaget ca. 10 gånger ända in till greppet
och kontrollera att allt fungerar på rätt sätt och att skornas
spel är det sätta, innan du börjar använda bromsen.
9. Inställningen är avslutad om vajergejden är i positionen som
visas på bilden. Kontrollera att förekommer en frigång på
minst 20 mm mellan det yttre fästet och kabelgejden, såsom
visas på bilden för steg 8. Detta för att tillse att vajerbäraren
inte rör vid ytterhöljets hållare. Om den gör det fungerar inte
bromsarna.
Installation av cantileverbromsen
5. Medan du håller skon tryckt mot fälgen, skall du justera hur
mycket skon sticker ut, genom att byta bricka B (tjock eller
tunn).
6. Medan du håller skon tryckt mot fälgen, skall du dra fast
skons låsmutter.
7. Lossa på vajerfästbulten, flytta bromshuset så att avståndet är
2 – 3 mm och fäst sedan innervajern.
5 mm insexnyckel
5 mm insexnyckel
Justeringsskruv för
fjäderspänning
Justeringsskruv för
fjäderspänning
Skons låslänk
Bricka ABricka A
BrickaJusteringsbricka
Skons låsmutter
Rörligt rör
20 mm eller mer.
Tryck in ca.
10 gånger
Tryck in ca.
10 gånger
Ytterhöljets hållare
Vajerbärare
Bricka B (tjock)Bricka B (tunn)
5 mm insexnyckel
5 mm insexnyckel
5 mm insexnyckel
5 mm insexnyckel
Stopptapp
Fjäderhål
Länkens låsbult
Emot
Rörligt rör
Emot
Justeringsskruv för
fjäderspänning
Justeringsskruv för
fjäderspänning
FORWARD
R
L
FORWARD
Skons låstapp Skons låstapp
Byte av sko
1. Tag bort skons låstapp och skjut därefter skon längs spåret
för att ta bort den från skohållaren.
3. Insättningen av skons låstapp är mycket viktig för att hålla
skon fastlåst på rätt plats.
2. Det finns två olika typer av skor och skohållare för användning
på vänster respektive höger sida. Skjut in de nya skorna i
spåren på skohållarna, medan du håller koll på korrekta
riktningar och tapphålens positioner.
Skons låstapp
Sko
Skons
insättnings
-riktning
Skohållare Skohållare
För vänster sida
Samma fram och bak
För höger sida
Samma fram och bak
Sko
Fram
Sko
Fram
Använd ett handtags-grepp med en
maximal ytterdiameter på 32 mm.
SI-8A20A-003-03
  • Page 1 1

Shimano ST-R500 Service Instructions

Typ
Service Instructions