Allmän säkerhetsinformation
VARNING
• Felaktig användning av din cykels bromssystem
kan leda till att du tappar kontrollen eller orsakar en
olycka, som kan vålla svåra skador. På grund av att
varje cykel kan uppträda på olika sätt, skall du vara
noga med att lära dig den rätta bromstekniken
(inklusive trycket mot bromshandtaget och cykelns
kontrollegenskaper) för din cykel.
Prata med din cykelförsäljare och läs cykelns
bruksanvisning, samt träna upp din cyklings- och
bromsteknik.
• Om du använder frambromsen för kraftigt, kan
hjulet låsas och cykeln tippa över framåt, vilket kan
leda till allvarliga personskador.
• En broms, som är utformad för användning som
bakbroms, skall inte användas som frambroms.
• Tag fram och läs noggrant igenom
bruksanvisningen före monteringen av delarna.
En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att
cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i
allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt
att du endast använder Shimano
originalreservdelar.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på
bromsskorna. Om någon olja eller fett hamnar på
bromsskorna, skall du byta ut bromsskorna. Annars
kanske inte bromsarna fungerar på rätt sätt.
• Kontrollera om bromsvajern är rostig eller utsliten.
Byt ut vajern omedelbart om några sådana problem
upptäcks. Om du inte gör detta, kanske bromsarna
inte fungerar på rätt sätt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre
bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar
cykla.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid
regnväder. Minska hastigheten och bromsa tidigt
samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om
däcken börjar slira, kan du falla av cykeln. För att
undvika detta skall du sänka hastigheten och
bromsa tidigt samt varsamt.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk
service och förvara dem på en lämplig plats för
senare användning.
– För att undvika allvarliga
skador:
VARNING
• Om du använder bromshandtagen BL-T660 /
ST-T660 (3-fingers bromshandtag), skall du
använda kraftmodulatorn SM-PM70 i kombination
med V-BRAKE-broms. Om kraftmodulatorn inte
används, kan det leda till att för mycket
bromskraft ansätts när bromshandtaget trycks in,
vilket i sin tur kan resultera i allvarliga olyckor.
Observera
• Genom att använda bromsarna och
bromshandtagen i den rekommenderade satsen,
kan du få ut maximal effektivitet från detta
allväders bromssystem.
• Om bromsskorna har slitits ned så mycket att
spåren inte längre syns, skall de bytas ut.
• Olika bromsskor har sina egna egenskaper. Be
om detaljerade upplysningar i affären där du
köper bromsskorna.
• Delar garanteras inte mot normal förslitning eller
försämring som ett resultat av normal
användning.
• Kontakta affären där du köpte cykeln, om du har
några frågor beträffande hantering eller
underhåll.
– För att undvika
allvarliga skador:
OBSERVERA
Kraftmodulatorn är en anordning som gör det
lättare att kontrollera inbromsningen, genom att
utsträcka vajerslaget vid bromshandtaget inom ett
visst konstant omfång av bromskraft.
Om kraftmodulatorns effektiva manöveromfång
överskrids, fungerar handtagsslaget och bromsen
som en vanlig V-BRAKE-broms (känslig och
kraftfull). I detta fall kan bromsarna fungera
kraftfullare än du har tänkt dig och detta kan göra
att hjulet låser sig. Det är därför viktigt att du helt
förstår och provar fram kraftmodulatorns prestanda
före verklig användning.
Kraftmodulatorn har ingen funktion som
förhindrar att hjulet låser sig.
– För att undvika
allvarliga skador:
Bromshandtag
Bromssystem
Vi rekommenderar att följande kombination
används för att få bästa tänkbara
bromsprestanda.
Shimano BR-T660
Säkerhetsinformation
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående
meddelande. (Swedish)
Anvisningar för
teknisk service
SI-8FM0A-002
V-BRAKE-broms
Bromsvajer
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m
{50 - 70 kgf·cm}
Montering av bromshandtaget
32 mm eller mer
Montering av V-BRAKE-bromsen
1. Sätt in bromskroppens stopptapp i det mittre
fjäderhålet i ramens monteringsknopp och lås
därefter fast bromskroppen i ramen med länkens
låsbult.
2. Medan du håller skon tryckt mot fälgen, skall du
justera hur mycket skon sticker ut, genom att byta
bricka B (tjock eller tunn) så att måttet A blir 32 mm
eller mer.
(Detta gäller också om kraftmodulatorn SM-PM70
används.)
4. Drag innervajern genom dess styrning. Efter att ha
ställt in så att det totala avståndet mellan vänster
samt höger sko och fälgen är 2 mm, skall du dra fast
vajerns låsbult.
4 mm insexnyckel
5 mm insexnyckel
Skons låstapp Skons låstapp
Skohållare
Sko
5 mm insexnyckel
Skohållare
5 mm insexnyckel
Innervajerns styrning
Använd ett handtags-
grepp med en maximal
ytterdiameter på 32 mm.
Länkens låsbult
Stopptapp
Fjäderhål
Skons låslänk
Bricka ABricka A
Bricka
Skons låsmutter
Bricka B (tunn)Bricka B (tjock)
5. Justera balansen med justeringsskruvarna för
fjäderspänning.
6. Tryck in bromshandtaget ca. 10 gånger ända in till
greppet och kontrollera att allt fungerar på rätt sätt
och att skornas spel är det sätta, innan du börjar
använda bromsen.
Justeringsskruv för
fjäderspänning
Justeringsskruv för
fjäderspänning
Tryck in ca.
10 gånger
Byte av sko
1. Tag bort skons låstapp och skjut därefter skon längs
spåret för att ta bort den från skohållaren.
3. Insättningen av skons låstapp är mycket viktig för att
hålla skon fastlåst på rätt plats.
2. Det finns två olika typer av skor och skohållare för
användning på vänster respektive höger sida. Skjut
in de nya skorna i spåren på skohållarna, medan du
håller koll på korrekta riktningar och tapphålens
positioner.
Skons låstapp
Sko
Skons
insättnings-
riktning
Fram
För vänster sida
Samma fram och bak
För höger sida
Samma fram och bak
Sko
Fram
BL-T660 (3-fingers)
ST-T660 (3-fingers)
BR-T660 med SM-PM70
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av
carbon, skall du hos tillverkaren av
carbonramen/delarna höra dig för om
rekommendationen beträffande det effektiva
vridmomentet för att förhindra för hård fastdragning som
kan skada carbonmaterialet och/eller för lös
fastdragning som kan göra att delarna inte sitter fast
tillräckligt kraftigt.
SI-8FM0A-002-03