105
ST-5700 / 5703, BL-TT79
BR-5700
BR-5700
Caliperbroms
Anvisningar för teknisk service
SI-8JC0A-002
Montering av bromshandtag
1. Montering på styret
Flytta fästets skydd framåt och drag därefter fast
monteringsmuttern ordentligt med en 5 mm insexnyckel.
Fästets skydd
Ytterhölje
Tejp
5 mm insexnyckel
Ytterhölje
Monteringsmutter
Innervajerns trumma
Vajerhake
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
• Felaktig användning av din cykels bromssystem kan leda till att
du tappar kontrollen eller orsakar en olycka, som kan vålla
svåra skador. På grund av att varje cykel kan uppträda på olika
sätt, skall du vara noga med att lära dig den rätta
bromstekniken (inklusive trycket mot bromshandtaget och
cykelns kontrollegenskaper) för din cykel. Prata med din
cykelförsäljare och läs cykelns bruksanvisning, samt träna upp
din cyklings- och bromsteknik.
• Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas och
cykeln tippa över framåt, vilket kan leda till allvarliga
personskador.
• Använd ST-5700/5703, BL-TT79 i kombination med BR-5700.
Använd inte BR-5700 i kombination med tidigare STI-handtag
för landsvägscykling eller med bromshandtagen BL-R770/BL-
R550 för platta styren, annars blir bromskraften alldeles för
stor.
• Drag fast caliperbromsens monteringsmuttrar ordentligt till det
specificerade effektivt vridmoment.
· Använd låsmuttrar med plastinsatser (självlåsande muttrar)
för bromsar av muttertyp.
· För bromsar av typen med försänkta muttrar, skall du
använda försänkta muttrar med en längd som gör att
muttrarna kan vridas minst sex varv. Vid återanvändning
skall du sätta tätningsmedel (mutterlåsning) på
muttergängorna.
Om muttrarna lossnar och bromsen ramlar av, kan den sno in
sig i viktiga cykeldelar och då kan cykeln tippa över framåt.
Detta är särskilt allvarligt om framhjulet drabbas. Då kan
cykeln kastas över framåt och då kan allvarliga skador uppstå.
• En broms, som är utformad för användning som bakbroms,
skall inte användas som frambroms.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före
monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del
kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan
resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt
att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på bromsskorna.
Om någon olja eller fett hamnar på bromsskorna, skall du byta
ut bromsskorna. Annars kanske inte bromsarna fungerar på
rätt sätt.
• Kontrollera om bromsvajern är rostig eller utsliten. Byt ut vajern
omedelbart om några sådana problem upptäcks. Om du inte
gör detta, kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar
på rätt sätt, innan du börjar cykla.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar
slira, kan du falla av cykeln. För att undvika detta skall du
sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service
och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
Observera
• Om du använder SHIMANO:s road-bromsskor i kombination
med keramiska fälgar, kommer bromsskorna att slitas ut
snabbare än normalt.
• Om bromsskorna har slitits ned så mycket att spåren inte
längre syns, skall de bytas ut.
• Olika bromsskor har sina egna egenskaper. Be om detaljerade
upplysningar i affären där du köper bromsskorna.
• Delar garanteras inte mot normal förslitning eller försämring
som ett resultat av normal användning.
• Kontakta affären där du köpte cykeln, om du har några frågor
beträffande hantering eller underhåll.
– För att undvika allvarliga skador:
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du
hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om
rekommendationen beträffande det effektiva vridmomentet för att
förhindra för hård fastdragning som kan skada carbonmaterialet
och/eller för lös fastdragning som kan göra att delarna inte sitter
fast tillräckligt kraftigt.
Det korrekta sättet att placera
klämmans bricka (B) är att
vända den så att den lilla
urholkningen på ytan finns i det
övre vänstra hörnet.
Serie
Vi rekommenderar att följande kombination används för
att få bästa tänkbara bromsprestanda.
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Bromshandtag
Caliperbroms
Bromsvajer
Effektivt vridmoment:
1 - 1,5 N·m {10 - 15 kgf·cm}
4. Drag fast monteringsskruven .
Monteringsskruv Monteringsskruv
Skohållare
Sko
Skohållare
Observera:
BR-5700 är konstruerad så att kontaktvinkeln mellan skon
och fälgen (toe-in) kan justeras. Justeringen av toe-in gör
det möjligt att få en mjukare inbromsning.
Observera:
Skär därefter av ytterhöljet till en längd, vid vilken höljet inte
spänns när du vrider styret helt åt vänster eller höger.
6. Kontroll
Innan du börjar använda bromsarna, skall du trycka in
bromshandtaget ca. 10 gånger ända in till styret och kontrollera
att allt fungerar på rätt sätt samt att skons spel är det rätta.
3. Anslutning av vajern
Sätt snabbfrigöringsspaken i sitt låsta läge. Justera därefter
skons spel (på det sätt som bilden visar) och lås fast vajern.
4. Centrering av bromsskon
Utför en finjustering genom att använda justeringsskruven för
centrering.
Tryck in ca.
10 gånger
2. Inställning av bromsskons placering
När du har justerat bromsskornas placering så att skornas yta
och fälgens yta finns på den plats som bilden visar, skall du dra
fast skornas monteringsbult.
Insättnings-
riktning
för sko
Fram
För vänster sida
Samma både fram och bak
För höger sida
Samma både fram och bak
Sko
Fram
Skons monteringsbult
Justeringsskruv för
centrering
4 mm insexnyckel
Snabbfrigöringsspak
Montering av bromsen
1. Montering av själva bromsen
Tryck ihop bågen och sätt fast medan bromsskorna är i tät
kontakt med fälgen.
5 mm insexnyckel
Sätt tillfälligt fast ytterhöljet på styret (med tejp eller liknande).
Linda därefter styret med specialtejp för styret.
3. Det finns två olka typer av skor och skohållare för användning
på vänster respektive höger sida. Skjut in de nya skorna längs
spåren i skohållarna medan du är uppmärksam på korrekta
riktningar samt skruvhålets placering.
Öppen
Stängd
5. Återjustering av skons spel
Vrid på vajerns justeringsbult för att åter justera skon.
Vajerns justeringsbult
Fälgens
rotationsriktning
Fälgens
rotationsriktning
1 mm eller mer
Toe-in
0,5 mm
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
Effektivt vridmoment för vajerns bult:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Den vanliga positionen under
monteringen är när
justeringsbulten för centrering
finns på den plats som bilden
visar.
Urholkning
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
3. Montera namnplattan.
Effektivt vridmoment:
0,15 - 0,2 N·m {1,5 - 2 kgf·cm}
SI-8JC0A-002-03
4. Justering av handtagets slag (ST-5700/5703)
Montera den medföljande mellanläggsdynan, om du vill göra
handtagets slag mindre. Kontrollera bromsens funktion under
justeringen.
Mellanläggsdyna
Namnplatta
Vajerhake
Ytterhölje
Innervajerns
trumma
2. Montering av bromsvajern
Drag igenom innervajern på
det sätt som bilden visar och
sätt därefter in innervajerns
trumma i vajerhaken.
Byte av skokassett
1. Skruva bort monteringsskruven.
Monteringsskruv
2. Tag bort skon genom att skjuta den längs skohållarens spår.
Sko