Vänster sida
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
UPPMÄRKSAMMA
UPPMÄRKSAMMA
Anvisningar om teknisk service SI-4CO0B
WH-7801
Hjul
• Före användning skall du kontrollera hjulet för att se till så att det inte finns några
böjda eller lösa ekrar, inbuktningar, repor eller sprickor i fälgen. Använd inte hjulet,
om något av dessa problem upptäcks.
• Använd inte i kombination med fjädringsgafflar av bottenlänkstyp. För dessa typer
av bromsar kan avståndet mellan navaxeln och bromsskorna ändras på grund av
fjädringens arbete, så att bromsskorna kan komma i kontakt med ekrarna när du
bromsar.
• Om snabbfrigöringsmekanismen inte används på rätt sätt, kan hjulet lossna och
leda till allvarliga skador. Läs noggrant igenom avsnittet om
snabbfrigöringsmekanismen i bruksanvisningen före användning.
• Använd fälgcement för att sätta fast rörformade däck ordentligt på fälgarna. Om
däcken inte sitter fast på rätt sätt, kan de lossna från fälgarna och då kan allvarliga
olyckor och personskador uppstå.
• Dessa hjul är konstruerade för användning på belagda vägbanor. Om hjulen
används på obelagda vägbanor, kan hjulen bli böjda eller skadade och då kan
olyckor inträffa.
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter
lösa på något sätt, kan de ramla bort från cykeln och detta kan leda till allvarliga
skador.
• Tag fram, läs igenom och följ noggrant anvisningarna i bruksanvisningen vid
montering av delar.
En glapp, utsliten eller skadad del kan göra att cyklisten skadas. Vi rekommenderar
kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
• Däcken skall pumpas till lämpligt lufttryck innan du börjar cykla.
• Använda fälgtejp som kan motstå höga lufttryck. Annars kan däcken plötsligt få
punktering och glida av, och då kan allvarliga personskador uppstå.
• Shimanos bromsskor R55HC (med höga prestanda) använder en aggressiv
sammansättning med betoning på maximala prestanda vid regnig väderlek. De
kommer dock att medföra en accelererad utslitning av fälgen.
Shimano tar inte något som helst ansvar för förkortad livslängd för fälgar, som kan
inträffa när bromsskorna R55HC används.
• Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimanos egna ekrar, nipplar
och brickor. Om andra delar än Shimano-delar används, kan det område där
nippeln möter navflänsen skadas.
• Före användning skall du kontrollera att det inte finns några metallbitar eller andra
främmande föremål fastkletade på bromsklotsarna. Om några sådana delar sitter
fast där, kan de skada fälgen när du bromsar.
• Nipplarna har stor diameter och är lätta att vrida, detta för att göra det lättare att
öka ekerspänningen. Var dock noga med att inte dra nipplarna för mycket, när du
justerar ekrarnas spänning. Om nipplarna dras fast för hårt, kan fälgen skadas.
(Vi rekommenderar att du rådfrågar en auktoriserad cykelhandlare om justeringen.)
Tekniska data
CPSC
AS
DIN
Färg
Vit
Bärnsten
Bärnsten
Modell nummer
RR-550-WUWSW
RR-550-WUASW
RR-317-WUASW
Haka fast ekern genom fälgen på det sätt som bilden visar.
(Illustrationen visar tekniska data för vulstdäck.)
Byte av frirullningshuset
Ekrarnas dragning
Montering av HG-drev
Drag ekrarna på det sätt som bilden visar.
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
LåsringDrevmellanlägg
Ekerspänningsvärde
* Dessa värden skall endast användas som en vägledning.
För framhjul För bakhjul
Höger sida (drevsidan)
1000-1600N
(
102-163kgf
)
600-1100N
(61-112kgf
)
980-1400N
(100-140kgf)
(För framhjul)
För framhjulet
används en
radiell dragning
på både vänster
och höger sida
(För bakhjul)
Byte av ekrar
Observera
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer oljan ut.
• Fördjupningen på den andra sidan av ventilen från hålet är en indikator för att visa hur
mycket fälgen har slitits ned. När du inte längre kan se denna fördjupning, har fälgens
livslängd tagit slut.
• Det finns speciella ekernycklar att köpa som extra tillbehör.
• Vi rekommenderar att du ber en auktoriserad cykelhandlare att justera ekrarnas
spänning, om ekrarna till att börja med är för löst sträckta samt efter de första 1.000
kilometrarnas cykling.
• Det finns också ekerskydd (CP-WH20-A) som säljes separat. Fråga din cykelhandlare
om ytterligare upplysningar.
• Reflektorer (tillverkade av CATEYE) säljes också separat. Fråga din cykelhandlare om
ytterligare upplysningar.
För varje drev skall sidan med
gruppmärkningen vara vänd utåt
och placeras så att den breda
delen av kuggutskärningen på
varje drev och A-delen (där
spårbredden är bredast) av
frirullningshuset är inpassade
mot varandra.
Spåret är brett
på endast ett
ställe.
• Vid monteringen av HG-drev skall du använda specialverktyget
(TL-LR15) för att dra fast låsringen.
• Vid byte av HG-drev skall du använda specialverktygen (TL-LR15) och
TL-SR20 för att ta bort låsringen.
Montera TL-SR20 på det största drevet.
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m
{300 - 500 kgf·cm}
• Skruva bort frirullningshusets fasthållningsmutter (inne i frirullningshuset) och byt därefter ut frirullningshuset.
(Frirullningshusets fasthållningsmutter är vänstergängad.)
• Specialfett används för frirullningshuset. Blanda det inte med andra typer av fett, därför att detta kan leda till
problem med frirullningshusets kopplingsmekanism. (Fett del nummer: Y-3B980000)
Observera:
Försök inte att plocka isär
frirullningshuset, därför att
det kan leda till att
felfunktion uppstår.
Fälg
Eker
Effektivt vridmoment:
10 - 15 N·m
{100 - 150 kgf·cm}