Dell Vostro 1510 Användarmanual

Typ
Användarmanual
Dell™ Vostro™ 1510 Servicehandbok
Felsökning
Innan du arbetar inuti datorn
Hårddisk
WLAN-kort (Wireless Local Area Network - trådlöst lokalt nätverk)
Fläkt
Processorns kylningsenhet
Processormodul
bort minne
Gångjärnskåpa
Tangentbord
Strömknapp och multimedieknappdynor
Bildskärm
Handledsstöd
Fingeravtrycksläsare
Internt kort med Bluetooth
Optisk enhet
Moderkortsmontering
Högtalarmontering
USB-dotterkort
Batterispärrmontering
Knappcellsbatteri
Flasha BIOS
Modell PP36L
Noteringar, anmärkningar och varningar
OBS! En notering innehåller viktig information som kan hjälpa dig att få ut mer av din dator.
ANMÄRKNING: En anmärkning anger antingen risk för skada maskinvara eller förlust av data och förklarar hur du
kan undvika problemet.
VARNING! En VARNING signalerar risk för skada egendom eller person, eller livsfara.
Om du har köpt en DELL™ n Series-dator gäller inte den information i detta dokument som rör Microsoft
®
Windows
®
operativsystem.
Informationen i det här dokumentet kan komma att ändras.
© 2008 Dell Inc. Med ensamrätt.
Återgivning i någon form utan skriftligt tillstånd från Dell Inc. är strängt förbjuden.
Varumärken använda i den här texten: Dell, DELL logotypen och Vostro är varumärken som tillhör Dell Inc.; Microsoft, Windows, Windows Vista och
Windows-startknapplogotypen är antingen varumärken eller registrerade varumärken som tillhör Microsoft Corporation i USA och/eller andra länder.
Bluetooth är ett registrerat varumärke som tillhör Bluetooth SIG Inc.
Övriga varumärken kan användas i dokumentet som hänvisning till antingen de enheter som gör anspråk på varumärkena eller deras produkter.
Dell Inc. frånsäger sig allt ägarintresse av andra varumärken än sina egna.
September 2009 Rev. A01
Tillbaka till innehållssidan
Felsökning
Dell™ Vostro™ 1510 servicehandbok
Felsökningsverktyg
Åtgärda problem
Dells tekniska uppdateringstjänst
Dells supportverktyg
Felsökningsverktyg
Diagnostiklampor
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Datorn har tre statuslampor för tangentbordet placerade ovanför tangentbordet. Under normal drift visar tangentbordets
statuslampor aktuell status ( eller av) för funktionerna Num Lock, Caps Lock och Scroll Lock. Om datorn startar utan fel
blinkar lamporna och släcks sedan. Om datorn emellertid inte fungerar som den ska kan du identifiera problemet genom att
med hjälp av lampornas status.
OBS! När datorn har slutfört POST kan Num Lock-lampam förbli tänd beroende BIOS-inställningarna. Mer
information om att använda systeminställningsprogrammet finns i Dell™ -teknikhandboken datorn eller
support.dell.com.
Diagnostikindikatorkoder under POST
Om du skall felsöka ett problem med datorn läser du av sekvensen med statuslamporna på tangentbordet från vänster till
höger (Num Lock, Caps Lock och sedan Scroll Lock). Om det är fel på datorn visar de enskilda lamporna staus genom att
antingen vara , Av eller Blinka .
Indikatormönster Problembeskrivning Lösningsförslag
Inga minnesmoduler
kunde identifieras.
Om två eller flera minnesmoduler är installerade tar du bort dem (se Ta
bort en minnesmodul). Sedan installerar du en modul (se Sätta tillbaka
en minnesmodul) och startar datorn nytt. Om datorn startar normalt
fortsätter du med att installera ytterligare minnesmoduler (en i taget)
tills du har hittat en felaktig modul eller satt tillbaka alla moduler utan
problem.
Installera fungerande minne av samma typ i datorn om du har något
tillgängligt (se bort minne
).
Om problemet kvarstår kontaktar du Dell Support.
Minnesmoduler har
upptäckts, men ett
minnesfel har
uppstått.
Om två eller flera minnesmoduler är installerade tar du bort dem (se Ta
bort en minnesmodul). Sedan installerar du en modul (se Sätta tillbaka
en minnesmodul) och startar datorn nytt. Om datorn startar normalt
fortsätter du med att installera ytterligare minnesmoduler (en i taget)
tills du har hittat en felaktig modul eller satt tillbaka alla moduler utan
problem.
Installera fungerande minne av samma typ i datorn om du har något
tillgängligt (se bort minne
).
Om problemet kvarstår kontaktar du Dell Support.
Ett fel på processorn
har uppstått.
Justera processorn (se Ta bort processormodulen).
Om problemet kvarstår kontaktar du Dell Support.
Ett möjligt
grafikkortfel har
uppstått.
Placera om installerade grafikkort.
Om möjligt, installera ett fungerande grafikkort i datorn.
Om problemet kvarstår kontaktar du Dell Support.
Ett möjligt LCD-fel
har uppstått.
Placera om LCD-kabeln (se Ta bort bildskärmsmonteringen).
Om problemet kvarstår kontaktar du Dell Support.
Ett möjligt LCD-fel
har uppstått.
Justera processorn (se Ta bort tangentbordet).
Om tillgängligt ansluter du ett externt tangentbord.
Om problemet kvarstår kontaktar du Dell Support.
Ett möjligt USB-
styrfel har uppstått.
Ta bort eventuella USB-enheter.
Om problemet kvarstår kontaktar du Dell Support.
maskinvarufelsökning
Om en enhet antingen inte upptäcks av operativsystemet eller identifieras men är felaktigt konfigurerad, kan du använda
Enhetshanteraren eller Felsökare för maskinvara för att lösa problemet.
Windows XP:
1. KlickaStart® Hjälp och support.
2. Skriv hardware troubleshooter (felsökare för maskinvara) i sökfältet och tryck <Retur> för att starta sökningen.
3. I avsnittet Rätta till ett problem klickar du Felsökare för maskinvara.
4. I listan Felsökare för maskinvara väljer du det alternativ som bäst beskriver problemet och klickar Näst för att
följa återstående felsökningssteg.
Windows Vista
®
:
1. Klicka på Start-knappen i Windows Vista
, och klicka Hjälp och support.
2. Skriv hardware troubleshooter (felsökare för maskinvara) i sökfältet och tryck <Retur> för att starta sökningen.
3. I sökresultaten väljer du det alternativ som beskriver problemet på bästa sätt, och följer resterande
felsökningsinstruktioner.
Dell Diagnostik
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
När du ska använda Dell Diagnostik
Om du har problem med datorn kan du köra kontrollfunktionerna enligt Åtgärda problem och köra Dell Diagnostics innan du
kontaktar Dell för att hjälp.
Starta Dell Diagnostik från hårddisken eller från Drivers and Utilities-mediet.
OBS! Cd-skivan Drivers and Utilities är ett tillval och medföljer inte alla datorer.
OBS! Dell Diagnostics fungerar bara Dell-datorer.
Starta Dell Diagnostik från hårddisken
Innan du kör Dell Diagnosticas startar du systeminställningsprogrammet och granskar datorns konfigurationsinformation samt
säkerställer att enheten som du vill testa är aktiv och visas i systeminställningsprogrammet. Mer information om att använda
systeminställningsprogrammet finns i Dell™ -teknikhandboken på datorn eller support.dell.com.
Dell Diagnostics finns på en separat diagnostikpartition på hårddisken:
OBS! Om datorn är ansluten (dockad) till en dockningsstation frigör du den. Mer information finns i dokumentationen
som medföljde dockningsstationen.
OBS! Om det inte syns något bildskärmen ska du kontakta Dell Support.
1. Säkerställ att datorn är ansluten till ett eluttag som är känt för att fungera riktigt.
2. Tryck på och hjåll ner <Fn>-tangenten eller ljudavstängningsknappen och sedan slå på datorn.
OBS! Alternativt kan du välja Diagnostics från engångsstartmenyn för att starta diagnostikverkyget från
partitionen och köra Dell Diagnostics.
Datorn kör PSA (Pre-boot System Assessment), en serie initialtest av moderkortet, tangentbordet, bildskärmen, minnet
och hårddisken etc.
Svara på de frågor som eventuellt visas under genomgången.
Om fel upptäcks under systemgenomgången ska du anteckna felkoden/felkoderna och kontakta Dell
Support.
Om systemgenomgången före start har slutförts utan problem visas meddelandetBooting Dell
Diagnostic Utility Partition. Press any key to continue.” (datorn startas från partitionen för
Dell Diagnostic-verktyget. Tryck på valfri tangent för att fortsätta).
OBS! Om du får ett meddelande om att ingen partition för diagnosverktyget har hittats, kör du Dell Diagnostics
från skivan Drivers and Utilities (se här startar du Dell Diagnostik från Drivers and Utilities-mediet
.).
3. Tryck på valfri tangent och starta Dell Diagnostics från diagnostikverktygets partition på hårddisken.
4. Tryck på <Tab> för att välja Test System och tryck sedan på <Enter>.
OBS! Vi rekommenderar att du väljer Test System för att köra ett fullständigt test på datorn. Om du väljer Test
Memory initieras det utökade minnestestet, som kan ta upp till trettio minuter att slutföra. När testet är klart
registrerar du testresultaten och trycker sedan på valfri tangent för att återgå till föregående meny.
5. I huvudmenyn Main Menu i Dell Diagnostics vänsterklickar du, eller trycker på <Tab> och sedan <Enter>, för att välja
det test du vill köra (se Huvudmenyn i Dell Diagnostics
).
OBS! Skriv upp eventuella felkoder och problembeskrivningar exakt, och följ anvisningarna skärmen.
6. När alla test har slutförts stänger du testfönstret för att återgå till huvudmenyn i Dell Diagnostics.
7. Stäng fönstret Main Menuför att avsluta Dell Diagnostics och starta om datorn.
OBS! Om du får ett meddelande om att ingen partition för diagnosverktyget har hittats, kör du Dell Diagnostics
från skivan Drivers and Utilities (se här startar du Dell Diagnostik från Drivers and Utilities-mediet.).
här startar du Dell Diagnostik från Drivers and Utilities-mediet
Innan du kör Dell Diagnosticas startar du systeminställningsprogrammet och granskar datorns konfigurationsinformation samt
säkerställer att enheten som du vill testa är aktiv och visas i systeminställningsprogrammet. Mer information om att använda
systeminställningsprogrammet finns i Dell™ -teknikhandboken på datorn eller support.dell.com.
1. Sätt sedan in cd-skivan Drivers and Utilities i den optiska enheten.
2. Starta om datorn.
3. När DELL-logotypen visas trycker du direkt på <F12>.
OBS! Tangentbordsfel kan uppstå om en tangent hålls ned under en längre tid. Undvik att orsaka ett
tangentbordsfel genom att trycka på och släppa <F12> med jämna mellanrum för att öppna Boot Device Menu
(startenhetsmenyn).
Om du väntar för länge och operativsystemets logotyp visas fortsätter du att vänta tills Microsoft Windows har startats.
Stäng sedan av datorn och försök igen.
4. När startenhetslistan visas använder du tangenterna med upp- och nedpil för att markera CD/DVD/CD-RW Drive och
sedan trycker du <Enter>.
OBS! Med engångssstartmenyn ändras startordningen endast för den aktuella starten. Vid omstart kommer
datorn att starta enligt den startsekvens som finns definierad i systeminställningarna.
5. Tryck på valfri tangent för att bekräfta att du vill starta från CD-/DVD- skivan.
Om du väntar för länge och operativsystemets logotyp visas fortsätter du att vänta tills Microsoft Windows har startats.
Stäng sedan av datorn och försök igen.
6. Skriva 1 för att köra Run the 32 Bit Dell Diagnostics.
7. skärmbilden Dell Diagnostics Menu trycker du 1 för att välja Dell 32-bit Diagnostics for Resource CD
(graphical user interface - grafiskt användargränssnitt).
8. Tryck på <Tab> för att välja Test System och tryck sedan på <Enter>.
OBS! Vi rekommenderar att du väljer Test System för att köra ett fullständigt test på datorn. Om du väljer Test
Memory initieras det utökade minnestestet, som kan ta upp till trettio minuter att slutföra. När testet är klart
registrerar du testresultaten och trycker sedan på valfri tangent för att återgå till föregående meny.
9. I huvudmenyn Main Menu i Dell Diagnostics vänsterklickar du, eller trycker på <Tab> och sedan <Enter>, för att välja
det test du vill köra (se Huvudmenyn i Dell Diagnostics
).
OBS! Skriv upp eventuella felkoder och problembeskrivningar exakt, och följ anvisningarna skärmen.
10. När alla test har slutförts stänger du testfönstret för att återgå till huvudmenyn i Dell Diagnostics.
11. Stäng fönstret Main Menuför att avsluta Dell Diagnostics och starta om datorn.
12. Sätt sedan in cd-skivan Drivers and Utilities i den optiska enheten.
Huvudmenyn i Dell Diagnostics
När Dell Diagnostics laddas visas följande menyn:
Alternativ Funktion
Testa minne Kör det fristående minnestestet
Testa systemet Run System Diagnostics (kör systemdiagnostik)
Avsluta Exit the diagnostics (avsluta diagnostik)
Tryck på <Tab> för att välja vad du vill köra och tryck sedan på <Enter>.
OBS! Vi rekommenderar att du väljer Test System för att köra ett fullständigt test på datorn. Om du väljer Test
Memory initieras det utökade minnestestet, som kan ta upp till trettio minuter att slutföra. När testet är klart
registrerar du testresultaten och trycker sedan på valfri tangent för att återgå till föregående meny.
När Test System väljs visas följande meny:
Alternativ Funktion
Express
Test
Genomför ett snabbtest av enheterna i systemet. Det tar normalt 10 till 20 minuter.
OBS! Express Test (snabbtest) kräver ingen interaktion från din sida. Kör Express Test (snabbtest) först
ökar chanserna att hitta problemet snabbt.
Extended
Test
Genomför ett snabbtest av enheterna i systemet. Det kan normalt ta en timme eller mer.
OBS! Extended Test (utökat test) erfordrar periodiskt att du matar in svar på specifika frågor.
Custom
Test
Använd för att testa en specifik enhet eller anpassa test som ska köras.
Symptom
Tree
Det här alternativet låter dig välja test baserat ett av problemets symptom. Det här alternativet listar de
vanligaste symptomen.
OBS! Vi rekommenderar att du väljer Extended Test på nedanstående meny för att köra en mer ingående kontroll av
enheterna i datorn.
Om du stöter på ett problem under ett test visas ett meddelande med en felkod och en beskrivning av problemet. Skriv upp
felkoden och problembeskrivningen exakt, och följ anvisningarna på skärmen. Om du inte kan lösa problemet kontaktar du
Dell Support.
OBS! Ha datorns servicenummer till hands när du kontaktar Dell support. Datorns servicenummer finns längst upp
varje testsida.
Följande flikar ger ytterligare information om test som körs via alternativen Custom Test (anpassat test) eller Symptom Tree
(symptomträd):
Flik Funktion
Results Visar testresultatet och eventuella feltillstånd som har påträffats.
Errors Visar feltillstånd som har påträffats, felkoder och problembeskrivningar.
Help Beskriver testet och kan innehålla information om eventuella testkrav.
Configuration Visar maskinvarukonfigurationen för den valda enheten.
Dell Diagnostics hämtar konfigurationsinformation för alla enheter från systeminställningsprogrammet,
minnet och olika interna test och visar sedan informationen i enhetslistan till vänster i skärmbilden.
OBS! Enhetslistan kanske inte innehåller namnen på alla komponenter som är installerade på datorn eller
alla enheter som är anslutna till datorn.
Parameters Med dessa kan du anpassa testet genom att ändra inställningarna.
Felmeddelanden
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Om felmeddelandet (eller något liknande meddelande) inte finns med i listan kan du läsa i dokumentationen för
operativsystemet eller det program som var igång meddelandet visades.
Ett filnamn får inte innehålla något av följande tecken: \ / : * ? " < > | Använd inte dessa tecken i filnamn.
A required .DLL file was not found (en nödvändig DLL-fil hittades inte) — Programmet som du försöker starta hittar inte
en fil som behövs. här tar du bort programmet och installerar om det:
Windows XP:
1. KlickaStart® Kontrollpanelen® Lägg till eller ta bort program® Program och funktioner.
2. Markera det program som du vill ta bort.
3. KlickaAvinstallera.
4. Information om installationen finns i programdokumentationen.
Windows Vista:
1. KlickaStart
® Kontrollpanelen® Program® Program och funktioner.
2. Markera det program som du vill ta bort.
3. KlickaAvinstallera.
4. Information om installationen finns i programdokumentationen.
enhetsbokstav:\ is not accessible. The device is not readyEnheten kan inte läsa. Sätt i en disk i enheten och försök
igen.
Insert bootable media (sätt i ett startbart medium) — Sätt in en startbar diskett, cd eller dvd.
Non-system disk errorTa ut disketten ur diskettenheten och starta om datorn.
Not enough memory or resources. Close some programs and try againStäng alla fönster och öppna sedan det
program som du vill använda. I en del fall kanske du måste starta om datorn för att återställa minnesresurserna. I fall
provar du med att starta det program som du vill använda först.
Operating system not found (det gick inte att hitta operativsystemet) — Kontakta Dell Support.
Åtgärda problem
Följ dessa tips när du felsöker datorn:
Om du lade till eller tog bort en komponent innan problemet uppstod bör du igenom installationsprocedurerna och
se till att komponenten installerades korrekt.
Om en extern enhet inte fungerar bör du se till att enheten är ordentligt ansluten.
Om ett felmeddelande visas skärmen skriver du ned det exakta meddelandet. Meddelandet kan hjälpa
supportpersonalen att diagnostisera och åtgärda problemet.
Om ett felmeddelande visas i ett program läser du i dokumentationen till programmet.
OBS! Metoderna i det här dokumentet är skrivna för standardläget i Windows, så de kanske inte fungerar om Dell-
datorn körs i klassiskt läge.
Batteriproblem
VARNING! Det finns risk för att ett nytt batteri exploderar om det sätts i felaktigt. Byt endast ut batteriet
mot ett av samma eller motsvarande typ som rekommenderas av tillverkaren. Kassera förbrukade
batterier i enlighet med tillverkarens anvisningar.
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
REFERENCE MARKER: Problem med hårddisken
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Kontrollera att Microsoft
®
Windows
®
kan identifiera enheten
Windows XP:
KlickaStart och klicka Den här datorn.
Windows Vista:
KlickaStart och klicka Dator.
Om enheten inte visas i listan bör du köra antivirusprogrammet hela enheten för att söka efter och ta bort eventuella
virus. Ibland kan Windows inte identifiera enheten på grund av att datorn har smittats av ett virus.
Testa enheten
Sätt in en annan skiva för att utesluta möjligheten att den första enheten är skadad.
Sätt i en startdiskett och starta om datorn.
Rengör enheten eller diskenInformation om rengöring av datorn finns i Dell™ -teknikhandboken datorn eller
support.dell.com.
Kontrollera kabelanslutningarna
Kör Felsökaren för maskinvaraSe maskinvarufelsökning
.
Kör Dell DiagnosticsSe Dell Diagnostik
.
Problem med optisk enhet
OBS! Att moderna optiska enheter vibrerar mycket hastigt är helt normalt och ger upphov till oljud. Det tyder inte
att det är något fel med enheten eller mediet.
OBS! Eftersom olika filtyper används i olika delar av världen fungerar inte alla dvd-skivor i alla dvd-spelare.
Ställ in volymen i Windows
Klicka på högtalarikonen i det nedre högra hörnet av skärmen.
Kontrollera att volymen är genom att klicka på skjutreglaget och dra det uppåt.
Kontrollera att ljudet inte har stängts av genom att klicka i alla rutor som är markerade.
Kontrollera högtalarna och bashögtalaren — Se Problem med ljud och högtalare
.
Problem med att skriva till en optisk enhet
Stäng andra programDen optiska enheten måste ta emot en stabil dataström under skrivprocessen. Om flödet avbryts
uppstår det fel. Prova med att avsluta alla andra program innan du försöker skriva till den optiska enheten.
Stäng av vänteläget i Windows innan du bränner en skivaInformation om att ställa in strömalternativ finns i Dell™ -
teknikhandboken på datorn eller support.dell.com. Du kan även söka med sökordet vänteläge i Windows Hjälp och
support för information om strömhanteringslägen.
Problem med hårddisken
Kör en diskkontroll
Windows XP:
1. KlickaStart och klicka Den här datorn.
2. Högerklicka Lokal disk C:.
3. KlickaEgenskaper® Verktyg® Kontrollera nu.
4. KlickaSök efter skadade sektorer och försök att reparera dem och klicka Start.
Windows Vista:
1. KlickaStart
och Dator.
2. Högerklicka Lokal disk C:.
3. KlickaEgenskaper® Verktyg® Kontrollera nu.
Fönstret Kontroll av användarkonto kan visas. Om du är administratör för datorn klickar du Fortsätt; kontakta
annars administratören för att fortsätta med den önskade åtgärden.
4. Följ anvisningarna på skärmen.
Problem med IEEE 1394-enheter
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
OBS! Datorn stöder endast IEEE 1394a-standarden.
Kontrollera att kabeln till IEEE 1394-enheten är rätt ansluten till enheten och till uttaget i datorn
Kontrollera att IEEE 1394-enheten har aktiverads i systeminställningarna Mer information om att använda
systeminställningsprogrammet finns i Dell™ -teknikhandboken på datorn eller support.dell.com.
Kontrollera att Windows hittar IEEE 1394-enheten
Windows XP:
1. KlickaStart och Kontrollpanelen.
2. Under Välj en kategori klickar duPrestanda och underhåll® System® Systemegenskaper® Maskinvara®
Enhetshanteraren.
Windows Vista:
1. KlickaStart
® Kontrollpanelen® Maskinvara och ljud.
2. KlickaEnhetshanteraren.
Om IEEE 1394-enheten finns med i listan, har Windows hittat den.
Om du har problem med en IEEE 1394-enhet från DellKontakta Dell Support.
Om du har problem med en IEEE 1394-enhet som inte är från DellKontakta tillverkaren av IEEE 1394-enheten.
Problem med låsningar och programvara
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Datorn startar inte
Kontrollera indikatorlamporna — Se Problem med strömförsörjningen.
Se till att nätkabeln sitter ordentligt i datorn och i eluttaget.
Datorn slutar svara på kommandon
ANMÄRKNING: Du kan förlora data om du inte kan stänga av datorn på det vanliga sättet via operativsystemet.
Stäng av datornOm datorn varken svarar på tangentnedtryckningar eller musrörelser håller du strömbrytaren intryckt i
minst 8-10 sekunder tills datorn stängs av. Starta sedan om datorn.
Ett program slutar att svara
Avsluta programmet —
1. Tryck på <Ctrl><Skift><Esc> samtidigt för att visa Aktivitetshanteraren.
2. Klicka på fliken Program.
3. Klicka på det program som inte längre svarar.
4. KlickaAvsluta aktivitet.
Ett program kraschar ofta
OBS! Det finns oftast installationsanvisningar för programvaran i tillhörande dokumentation eller medföljande
diskett, cd eller dvd.
Kontrollera programdokumentationenAvinstallera och installera om programmet om det behövs.
Ett program är avsett för en tidigare version av Windows
Kör guiden för programkompatibilitet
Windows XP:
Guiden Programkompatibilitet konfigurerar program att de körs i en miljö som liknar tidigare operativsystem.
1. KlickaStart® Alla program® Tillbehör® Guiden Programkompatibilitet® Nästa.
2. Följ anvisningarna på skärmen.
Windows Vista:
Guiden Programkompatibilitet konfigurerar program att de körs i en miljö som liknar tidigare operativsystem före Windows
Vista.
1. KlickaStart
® Kontrollpanelen® Program® Använd ett äldre program med den här Windows-
versionen.
2. KlickaNästa när välkomstsidan visas.
3. Följ anvisningarna på skärmen.
En helt blå skärm visas
Stäng av datornOm datorn varken svarar på tangentnedtryckningar eller musrörelser håller du strömbrytaren intryckt i
minst 8-10 sekunder tills datorn stängs av. Starta sedan om datorn.
Andra programproblem
Läs dokumentationen för programvaran eller kontakta tillverkaren för att få felsökningsinformation.
Se till att programmet är kompatibelt med det operativsystem som är installerat på datorn.
Se till att datorn uppfyller de minimikrav för maskinvara som krävs för att köra programmet. Dokumentationen för
programmet innehåller mer information.
Se till att programmet är rätt installerat och konfigurerat.
Kontrollera att enhetsdrivrutinerna inte står i konflikt med andra program.
Avinstallera och installera om programmet om det behövs.
Säkerhetskopiera filerna omedelbart.
Använd ett antivirusprogram för att kontrollera att det inte finns virus hårddisken, disketterna, cd- eller dvd-
skivorna
Spara och stäng alla öppna filer och program och stäng av datorn via menyn Start
Problem med minne
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Vid meddelande om otillräckligt minne —
Spara och stäng alla öppna filer och avsluta alla öppna program som du inte använder för att se om detta löser
problemet.
Dokumentationen för programmen anger minimikraven för minne. Installera vid behov mer minne (se Sätta tillbaka en
minnesmodul Minne).
Installera om minnesmodulerna (se bort minne) för att säkerställa att kommunikationen mellan datorn och minnet
fungerar som den ska.
Kör Dell Diagnostik (se Dell Diagnostik).
Om du har andra minnesproblem
Installera om minnesmodulerna (se bort minne) för att säkerställa att kommunikationen mellan datorn och minnet
fungerar som den ska.
Se till att du följer riktlinjerna för installation av minne (se Sätta tillbaka en minnesmodul).
Kontrollera att det minne du använder passar för datorn. Mer information av den typ av minne som stöds av datorn
finns i installations- och referenshandboken till datornsupport.dell.com.
Kör Dell Diagnostik (se Dell Diagnostik).
Problem med strömförsörjningen
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Om strömindikatorn lyser grönt och datorn inte svarar — Se Diagnostiklampor
.
Om strömindikatorn är släcktDatorn är endera avstängd eller får ingen ström.
Sätt i nätkabeln igen i nätkontakten datorns baksida och eluttaget.
Ta bort alla eventuella förgreningsdosor, förlängningssladdar och strömskydd och prova om datorn startar korrekt.
Kontrollera att eventuella grenuttag som används är anslutna till ett eluttag och är påslagna.
Kontrollera att eluttaget fungerar genom att ansluta något annat till det, exempelvis en lampa.
Eliminera störningarNågra möjliga störningskällor är:
Förlängningssladdar för ström, tangentbord och mus
För många enheter anslutna till samma grenuttag
Flera förgreningsdosor anslutna till samma eluttag
Problem med ljud och högtalare
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
Inget ljud från högtalarna
OBS! Volymkontrollen på vissa MP3-spelare och andra mediespelare åsidosätter volyminställningarna i Windows.
Kontrollera alltid att volymen på mediespelaren inte är avstängd eller nedvriden.
Ställ in volymen i WindowsKlicka eller dubbelklicka på högtalarikonen i det nedre högra hörnet av skärmen. Kontrollera
att volymen är uppskruvad och att ljudet inte är avstängt.
Koppla från eventuella hörlurarHögtalarna kopplas från automatiskt när ett par hörlurar ansluts till uttaget
frontpanelen.
Avlägsna eventuella störningarKontrollera möjliga störningskällor genom att stänga av fläktar, lysrör eller
halogenlampor i närheten.
Kör Felsökaren för maskinvaraSe maskinvarufelsökning
.
Inget ljud i hörlurarna
Kontrollera att hörlurskabeln är anslutenSe till att kontakten till hörlurarna är ordentligt ansluten i uttaget. Se
installations- och snabbreferenshandboken till datornsupport.dell.com.
Ställ in volymen i WindowsKlicka eller dubbelklicka på högtalarikonen i det nedre högra hörnet av skärmen. Kontrollera
att volymen är uppskruvad och att ljudet inte är avstängt.
Problem med grafik och bildskärm
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
ANMÄRKNING: Om datorn levererades med ett PCI Express-grafikkort installerat behöver du inte ta bort det om du
installerar ytterligare grafikkort. Kortet behövs emellertid för felsökning. Om du tar bort kortet skas du förvara det
en säker plats. Information om ditt grafikkort finns på support.dell.com.
Kontrollera indikatorlamporna — Se Diagnostiklampor.
Kontrollera bildskärmens inställningarSe Dell™-teknikhandboken datorn ellersupport.dell.com.
Ändra bildskärmsinställningarna i Windows —
Windows XP:
1. KlickaStart® Kontrollpanelen® Utseende och teman.
2. Klicka på det område som du vill ändra eller klicka ikonen Bildskärm.
3. Prova andra inställningar under Färgkvalitet och Skärmupplösning.
Windows Vista:
1. KlickaStart
® Kontrollpanelen® Maskinvara och ljud® Anpassning® Bildskärmsinställningar.
2. Justera Upplösning och Färginställningar efter behov.
Endast en del av bildskärmen är läslig
Anslut en extern bildskärm
1. Stäng av datorn och anslut en extra bildskärm till datorn.
2. Slå på datorn och den externa bildskärmen samt justera ljusstyrkan och kontrasten.
Om den externa bildskärmen fungerar kan det hända att datorns bildskärm eller grafikkort är trasigt. Kontakta Dell Support.
Dells tekniska uppdateringstjänst
Dells tekniska uppdateringstjänst skickar e-postmeddelanden när det finns program- och maskinvaruuppdateringar för datorn.
Tjänsten är gratis och innehåll, format och brevfrekvens kan anpassas.
Anmäl dig till Dells tekniska uppdateringstjänst genom att besöka support.dell.com/technicalupdate.
Dells supportverktyg
Dells supportverktyg är installerat på datorn och går att starta från Dells support -ikonen i aktivitetsfältet eller från Start-
knappen. Använd det här verktyget för att skaffa dig information för att lösa ett problem, skaffa uppdateringar av program
och undersöka om allt står rätt till med datorn.
Starta Dells supportverktyg
Dells supportverktyg startar du från -ikonen i aktivitetsfältet eller från Start-knappen.
Om ikonen för Dells supportverktyg inte visas i aktivitetsfältet:
1. KlickaStart® All program® Dell Support® Dell Support Settings.
2. Markera Show icon on the taskbar (visa ikonen i aktivitetsfältet).
OBS! Om Dells supportverktyg inte kan öppnas via Start-menyn kan du till support.dell.com och ladda ner
programvaran.
Dells supportverktyg är anpassad efter din dator.
Ikonen
i aktivitetsfältet har olika funktion beroende om du klickar, dubbelklickar eller högerklickar på den.
Klicka på ikonen för Dells supportverktyg
Klicka eller högerklicka på ikonen för att utföra följande åtgärder:
Kontrollera datormiljön.
Visa inställningarna för funktionen Dell Support.
Öppna hjälpfilen för funktionen Dell Support.
Visa Vanliga frågor och svar.
Mer information om funktionen Dell Support.
Stäng av funktionen Dell Support.
Dubbelklicka på ikonen för Dells supportverktyg
Dubbelklicka på ikonen om du själv vill kontrollera datormiljön, läsa svaren på vanliga frågor, öppna hjälpfilen för Dells
supportverktyg och titta på programmets inställningar.
Klicka på frågetecknet (?) längst upp i fönstret Dell Support om du vill ha mer information om funktionen Dell Support.
Tillbaka till innehållssidan
Tillbaka till innehållssidan
Innan du arbetar inuti datorn
Dell™ Vostro™ 1510 servicehandbok
Rekommenderade verktyg
Vad du måste veta för din säkerhet
Det här avsnittet beskriver hur du tar ut och installerar komponenterna i datorn. Om inget annat nämns förutsätter varje
procedur följande:
Du har genomfört stegen i Innan du arbetar inuti datorn.
Du har läst säkerhetsinformationen som medföljde datorn.
Du har redan tagit bort originalet om det fanns installerat innan du byter en komponent.
OBS! Färgen datorn och vissa komponenter kan skilja sig från de som visas i det här dokumentet.
Rekommenderade verktyg
Procedurerna i det här dokumentet kan kräva att följande verktyg används:
Liten platt skruvmejsel
Phillips-skruvmejsel
Liten plastsrits
BIOS-uppdatering (se Dells supportwebbplats på adressen support.dell.com)
Vad du måste veta för din säkerhet
Använd följande säkerhetsanvisningar för att skydda dig och datorn från skador.
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
VARNING! Många reparationer får endast utföras av en certifierad servicetekniker. Du ska endast utföra felsökning
och enkla reparationer enligt vad som godkänns i din produktdokumentation, eller enligt instruktion av service- och
supportteamet online eller per telefon. Skada som orsakas av servicetekniker som inte är behöriga att utföra service
på Dell-produkter, täcks inte av garantin. Läs och följ de säkerhetsinstruktioner som medföljde produkten.
ANMÄRKNING: Undvik elektrostatiska urladdningar genom att jorda dig. Använd ett antistatarmband eller vidrör en
omålad metallyta (till exempel en kontakt på datorns baksida) med jämna mellanrum.
ANMÄRKNING: Hantera komponenter och kort varsamt. Rör inte komponenterna eller kontakterna på ett kort. Håll
ett kort i dess kanter eller med hjälp av dess metallmonteringskonsol. Håll alltid komponenten, t ex en processor, i
kanterna och aldrig i stiften.
ANMÄRKNING: Dra i kontakten eller den belastningsavlastande öglan, inte i själva kabeln, när du kopplar bort en
kabel. För kabelkontakter med låsflikar trycker du flikarna inåt för att lossa kontakten. När du ansluter eller kopplar
från en kabel ser du till att kontakten är rätt inriktad för att undvika att kontakten och/eller stiften skadas.
1. Se till att arbetsytan är ren och plan att inte datorhöljet skadas.
2. Stäng av datorn.
I Windows XP klickar du Start® Stäng av® Stäng av.
I Windows Vista klickar duStart , pil ikonen och sedan klickar du Stäng av för att stänga av
datorn.
OBS! Se till att datorn är avstängd och inte i energisparläge. Om du inte kan stänga av datorn med
operativsystemet trycker du in och håller ner strömknappen i 4 sekunder.
3. Koppla loss datorn och alla anslutna enheter från eluttagen.
ANMÄRKNING: Om du kopplar loss en nätverkskabel kopplar du först loss den från datorn och sedan från
nätverksuttaget i väggen.
4. Koppla bort eventuella tele- och nätverkskablar från datorn.
5. Ta bort eventuella installerad kort från ExpressCard-kortplatsen och 8-i-1- minneskortläsaren.
ANMÄRKNING: För att förhindra skada minneskortet måste du tat bort batteriet från batteriplatsen innan du
underhåller datorn.
OBS! Undvik skada datorn genom att enbart använda batteriet som är utformat för den här speciella Dell-datorn.
Använd inte batterier utformade för andra Dell-datorer.
6. Vänd datorn upp och ned.
7. Skjut batterilåset till öppet läge.
8. Skjut batterilåset till öppet läge. (Du kanske måste hålla batterifrigöringsspärren i öppet läge medan du tar bort
batteriet.)
9. Skjut ut batteriet från batterifacket.
1 Batteri 2 batterilås
3 frigöring av batterispärr
10. Vänd datorn att överdelen kommer upp, öppna bildskärmen och tryck strömknappen för att jorda moderkortet.
Tillbaka till innehållssidan
Tillbaka till innehållssidan
Hårddisk
Dell™ Vostro™ 1510 servicehandbok
Ta bort hårddisken
Sätta tillbaka hårddisken
OBS! Dell garanterar inte att hårddiskar från andra leverantörer är kompatibla med Dells datorer och tillhandahåller
inte heller support för sådana enheter.
Ta bort hårddisken
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
VARNING! Vidrör inte hårddiskens metallhölje om du tar bort hårddisken från datorn medan enheten är
varm.
ANMÄRKNING: Stäng av datorn innan du tar ut hårddisken. Annars riskerar du att förlora information. Ta inte bort
hårddisken medan datorn är påslagen eller i viloläge.
ANMÄRKNING: Hårddiskar är extremt bräckliga. Var försiktig vid hantering av hårddisken.
1. Följ anvisningarna i Innan du arbetar inuti datorn
och försäkra dig om att du tar bort batteriet.
2. Stäng bildskärmen och vänd datorn upp och ned.
3. Ta bort de båda M2.5 x 8-mm-skruvarna som säkrar hårddiskutrymmets hölje.
4. Ta bort höljet och placera vid sidan om.
1 hårddiskhölje 2 M2.5 x 8-mm-skruvar (2)
ANMÄRKNING: När hårddisken inte sitter i datorn ska den förvaras i en skyddande antistatisk förpackning.
5. Ta bort de tre skruvarna som håller fast hårddisken.
6. Dra i plastfliken för att frigöra hårddisken.
7. Lyft ut hårddisken ur datorn.
8. Ta bort de två skruvarna som håller fast hårddisken på hårddiskhållaren.
9. Dra ut hårddisken ur hållaren.
1 Hårddisk
Sätta tillbaka hårddisken
VARNING! Innan du utför någon av åtgärderna i det här avsnittet ska du läsa igenom och följa
säkerhetsinstruktionerna som medföljde datorn.
ANMÄRKNING: Hårddiskar är extremt bräckliga. Var försiktig vid hantering av hårddisken.
ANMÄRKNING: Tryck bestämt och jämnt när du skjuter enheten på plats. Överdriven kraft kan resultera i skada
kontakten.
Den här proceduren förutsätter att du har slutfört borttagningsproceduren Ta bort hårddisken
.
1. Skjut in hårddisken i hårddiskkontakten tills enheten sitter fast ordentligt i hållaren.
2. Sätt tillbaka hårddiskhållaren i systemet.
3. Sätt tillbaka de tre skruvarna som håller fast hårddisken.
4. Sätt tillbaka hårddiskhöljet i skårorna.
5. Sätt tillbaka den båda M2.5 x 8-mm-skruvarna för att säkra höljet.
6. Installera datorns operativsystem, vid behov. Information om att installera om operastivsystemet finns i installations
och snabbreferenshandboken till datornsupport.dell.com.
7. Installera datorns drivrutiner och verktygsprogram, vid behov. Information om att installera om operastivsystemet finns
i installations och snabbreferenshandboken till datornsupport.dell.com.
Tillbaka till innehållssidan
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72

Dell Vostro 1510 Användarmanual

Typ
Användarmanual