Magnat Power Core One Limited Bruksanvisning

Kategori
Bilförstärkare
Typ
Bruksanvisning
25
Bäste MAGNAT – kund!
Genom köpet av Car HiFi effektförstärkaren Power Core One Limited kan ni tillfredsställa era höga anspråk på ljudåtergivningen på ett
suveränt sätt. Power Core One Limited öppnar nya kvalitéer inom Car HiFi-ljudåtergivningen i bilen, oavsett om det gäller den enorma
effektreserven för lågbas, olinjär distorsionsfaktor (klirr) eller den neutrala återgivningen. Förstärkaren kännetecknas av en hög prestanda,
snabb omkopplingsförmåga och utmärkt temperaturstabilitet. Upplev hur denna High Tech-apparat kan förmedla en storslagen ljudkänsla
på ett perfekt sätt. Därtill önskar vi er mycket nöje.
Läs manualen i sin helhet innan ni monterar förstärkaren och tar den i drift.
1. TEKNISK DATA
Max. utgångseffekt (100 Hz Sinus Burst 2:8, B+=14,4V) 1200 W på 4 Ohm
Nominell utgångseffekt (DIN 45 324, B+=14,4V) 600 W på 4 Ohm
Max. utgångseffekt (100 Hz Sinus Burst 2:8, B+=14,4V) 1500 W på 2 Ohm
Nominell utgångseffekt (DIN 45 324, B+=14,4V) 750 W på 2 Ohm
Max. utgångseffekt (100 Hz Sinus Burst 2:8, B+=14,4V) 2500 W på 1 Ohm
Nominell utgångseffekt (DIN 45 324, B+=14,4V) 1250 W på 1 Ohm
Högtalarimpedans 1 – 8 Ohm
Frekvensgång 5 – 150 Hz (-3 dB)
Total distorsionsfaktor (DIN 45 403) < 0,08 % (100 Hz)
Brusspänningsavstånd (IEC A) > 100 dB
Ingångskänslighet LOW LEVEL INPUT 0,2 – 6 V
Ingångsimpedans LOW LEVEL INPUT 20 kOhm
Lågpassfilter 40 – 150 Hz, 12 dB per oktav
Subsonicfilter 15 – 40 Hz, 12 dB per oktav
Bas Boost 0...12 dB bei 45 Hz
Försörjning +12 V (10 – 14,4 V), minus på massa
Säkring 3 x 30 A
Mått (B x H x D) 382 x 41 x 198 mm
Vikt 4,2 kg
VI FÖRBEHÅLLER OSS RÄTTEN TILL TEKNISKA ÄNDRINGAR
2. SÄRSKILDA KÄNNETECKEN
· Digitalt högeffektslutsteg med mycket hög prestanda
· Stabil vid 1 ohm
· Lågpass- (subwoofer) och subsonicfilter med steglöst inställbara delningsfrekvenser
· Steglöst reglerbar equalisering av bastoner
· Fasreglering
· Master-/slave-drift
· Justerbar ingångssensitivitet
· Elektronisk skyddskoppling mot kortslutning, likspännings-offset och övertemperatur
· Mute-koppling för reducering av påkopplingsimpulsbrus
· Kapslade skruvterminaler för högtalare och strömförsörjning
· Driftsindikering (grön LED) och överbelastningsindikering (röd LED)
· Fjärrkontroll för volymkontroll
3. VIKTIGA HÄNVISNINGAR FÖRE MONTAGE
· Denna apparat lämpar sig endast för anslutning till ett 12-Volt-system med negativ massa.
· Med tanke på strålningsvärmen som utvecklas under drift krävs det en montageplats med god luftcirkulation. Det är mycket viktigt
att kylkroppens kylflänsar inte liggar an mot någon plåt eller annan yta som skulle kunna begränsa luftcirkulationen. Förstärkaren
får ej monteras in i små eller oventilerade utrymmen (t.ex. i fördjupningen för reservdäcket eller under bilens mattor). Montage i
bagageutrymmet rekommenderas.
· Montera förstärkaren på sådant vis att den är skyddad mot damm och smuts i bästa möjliga mån.
· Se till att ingångs- och utgångskablarna hamnar tillräckligt långt från strömförsörjningskablarna, då störningsinstrålning i annat fall
kan uppträda.
· Beakta att säkringar och manövreringsenheter skall vara åtkomliga efter montage.
· Anläggningens effekt och tillförlitlighet är beroende på montagets kvalité. Låt montaget utföras företrädesvis av fackman, speciellt i
situationer där flera högtalare, eller ett komplext flervägssystem skall installeras.
4. ANSLUTNINGAR
4.1 STRÖMFÖRSÖRJNING OCH PÅKOPPLINGSAUTOMATIK
Viktig hänvisning: För att undvika kortslutning skall bilbatteriets pluspol kopplas bort innan installation påbörjas.
De i bilar vanligen förekommande kablage är ej tillräckligt för effektförstärkarens behov. Se till att strömledningarna till GND och till +12
V-klämman har tillräcklig dimension. För koppling från batteriet till förstärkarens strömklämmor krävs en ledningsarea på minst 30 mm².
Till en början koppla GND-klämman ihop på förstärkaren med batteriets minuspol. Det är viktigt att en koppling med god ledningsförmåga
utförs. Smutsrester från batteriets anslutningspunkter skall avlägsnas noggrannt. En lös anslutning kan medföra felfunktion eller
störningsljud och olinjär distorsion.
Förstärkarens +12 V-anslutning kopplas nu ihop med batteriets pluspol med hjälp av en strömkabel med integrerad säkring. Säkringen bör
befinna sig i batteriets närhet, av säkerhetsskäl bör kabellängden mellan batteriets pluspol till säkringen inte överstiga 60 cm. Säkringen
sätts in först efter att samtliga installationsarbeten inklusive högtalaranslutningar är avslutade.
Anslut nu Car HiFi-receiverns remotekabel till styrutgången REM på förstärkaren. För kopplingen mellan förstärkarens REMOTE-
anslutning och styrenheten är en kabel med en area av 0,75 mm² tillräcklig.
4.2 AUDIOKABEL
Vid installation av audiokabeln mellan bilradions Cinch-utgång och förstärkarens Cinch-ingång i bilen ska audio- och strömförsörjningskabeln
ej dras på samma sida i bilen. Bättre är en åtskild installation, dvs den ena kabeln i höger kabelkanal och den andra i vänster. Dämed
reduceras överföring av störningar till audiosignalen.
Detta gäller även för anslutningskabeln till fjärrkontrollen för volyminställningen. Denna kabel bör inte dras på samma sida som
strömförsörjnings ledningarna, utan tillsammans med audiokabeln.
4.3 HÖGTALARANSLUTNINGAR
· Minsta avslutningsmotståndet uppgår till 1 ohm.
· Om två MAGNAT Power Core One Limited förstärkare i master-/slave-mode bryggkopplas uppgår det minsta avslutningsmotståndet
till 2 ohm.
· Anslut aldrig högtalarnas minuspol till fordonets chassi.
· Anslut aldrig +12 V försörjningsspänning till en högtalarutgång. Detta leder till att förstärkarens slutsteg förstörs.
Om förstärkaren används med låga slutvärden eller om den används felaktigt enligt ovan beskrivet, kan detta leda till att själva
förstärkaren likväl som högtalarna kan förstöras. I detta fall gäller ej garantin.
5. MANÖVRERINGSENHETER OCH IN-/UTGÅNGAR
5.1 INSTÄLLNING AV INGÅNGSKÄNSLIGHET
Ingångskänsligheten kan anpassas till valfri bilradio eller kassettdäck. Vrid volymkontrollen på bilradion till mittläget och justera sedan
regulatorn för ingångnivån (4) på sådant vis att en median genomsnittlig volym nås. I detta läge är det säkerställt att det i normalfallet finns
tillräckligt med effektreserv vid optimalt brusspänningsavstånd.
OBS: Testsignaler med hög volym skall bara matas ut kortvarigt för att undvika skador på högtalarna.
5.2 LÅGPASSFILTER MED JUSTERBAR VÄXELFREKVENS
Justera önskad växelfrekvens på regulatorn (5). Därigenom är filtret anpassat till klangkraven av den använda bashögtalaren. Filtrets höga
signaldämpning resulterar i perfekt sänkning av medianer och höga frekvensområden.
5.3 SUBSONICFILTER
Med hjälp av subsonicfiltret kan de lägsta bastonerna sänkas. Ställ in sänkningen steglöst med regleringen (6). På så sätt kan du på ett
effektivt sätt minimera distorsioner som uppstår vid alltför stora membranrörelser i högtalarna, utan att den effektiva basnivån reduceras.
5.4 BAS-BOOST
Med hjälp av bas-boost funktionen (7) erhålls lyft och förvrängningskorrektion av de lägre basfrekvenserna.
5.5 FJÄRRKONTROLL TILL VOLYMKONTROLL
Volymen kan dessutom ställas in med den bifogade fjärrkontrollen (11). Vid montering måste du se till att kabeln till fjärrkontrollen inte dras
på samma sida av fordonet som förstärkarens strömförsörjning. Montera fjärrkontrollen på instrumentbrädan eller på en annan lättillgänglig
plats. Därefter kan du ställa in subwooferns volym oberoende av inställningarna på bilradion.
5.6 UTGÅNGAR TILL ANSLUTNING AV YTTERLIGARE FÖRSTÄRKARE / MASTER-/SLAVE-MODE
I master-slave-läge styrs två förstärkare samtidigt av en tonkälla. Då övertas master-förstärkarens regulatorinställningar (volym, filter) av
slave-förstärkaren.
I master-/slave-mode matas signalen från förförstärkarutgången (MASTER OUT (2)) på „master“-förstärkaren till ingången vid slave-
förstärkarens förstärkaringång (SLAVE IN (1)), se även bild 4 a / 4 b. Ställ omkopplaren (9) på „master“-förstärkaren (A) på „MASTER
OUT“ och omkopplaren (9) på „slave“-förstärkaren (B) på „SLAVE IN“.
5.7 FASREGLERING
Fasreglering (8) används för optimering av fasen och frekvenserna mellan subwoofer och satelliter.
26
BILD 1 STRÖMFÖRSÖRJNINGS- / FJÄRRSTYRNINGSANSLUTNINGAR
(1) Anslutningsklämma för +12 V batterispänning
(2) Anslutningsklämma REM för fjärrpåsättning
(3) Anslutningsklämma GND för massa, till batteriets minuspol
(4) Batteri
(5) Kabelsäkring
(6) Till automatik-antennanslutningen av bilradion
Om bilradion inte är utrustad med automatik-antennanslutning skall denna kabel kopplas ihop med pluspolen (+) på tändningslåset.
I detta fall bör en TILL/FRÅN-brytare kopplas emellan. Se till att denna brytare stängs av när förstärkaren inte används.
BILD 2 DRIFT MED EN STEREO-BILRADIO
Om förstärkaren skall styras av en bilradio med 2 utgångskanaler och skall driva 2 högtalare, skall anslutningarna och inställningarna
utföras enligt bild 2.
(1) Till bilradion, utgång vänster
(2) Till bilradion, utgång höger
(3) Subwoofer
BILD 3 DRIFT MED BILRADIO MED SUBWOOFERUTGÅNG
(1) Till bilradio, utgång subwoofer
(2) Subwoofer
BILD 4 DRIFT I MASTER-/SLAVE-MODE
4a Det finns en subwoofer ansluten till varje förstärkare
4b En subwoofer har byglats mellan 2 förstärkare
(1) Till bilradio, utgång subwoofer
Obs! I stället för en bilradio med subwoofer-utgång kan en normal stereoradio kopplas till anslutningarna „LINE INPUT“ (L och R).
(2) Subwoofer
BILD 5 MANÖVRERINGSENHETER OCH IN-/UTGÅNGER
(1) Slave ingång
(2) Master utgång
(3) Lågnivåingång
(4) Regulator för ingångsnivå
(5) Regulator för växelfrekvens för lågpass
(6) Regulator för växelfrekvens för subsonicfilter
(7) Bass boost-reglering
(8) Fasreglering
(9) Master-/slave-omkopplare
(10) Anslutning av fjärrkontrollen för volymkontrollen
27
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44

Magnat Power Core One Limited Bruksanvisning

Kategori
Bilförstärkare
Typ
Bruksanvisning