Vid monteringen av HG-drev skall du använda
specialverktyget (TL-LR15 / LR10) för att dra fast låsringen.
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Vid byte av HG-drev skall du
använda specialverktygen
(TL-LR15 / LR10) och
TL-SR21 för att ta bort
låsringen.
Tekniska data
Hastigheter 10
Antal ekrar 24
Fälgbredd 23,2 mm
Fälgdiameter 26”
Användbar däckstorlek 26 x 1,5 ~ 2,25
Användbar bromsar Skivbroms
Byte av ekrar
1. Träd brickan och pluggen över ekern.
2. Drag fast muttern, när du har satt in ekern i hålet
i navfl änsen. Vid monteringen skall du använda
ekerstoppen för att hålla fast ekern så att den inte
roterar och därefter sätta in en skruvmejsel eller
liknande verktyg i mutterns spår för att skruva in
muttern.
3. Vrid pluggen medurs för att skruva in den i skruvhålet
i fälgen.
Vid detta tillfälle skall du använda ekerstoppen för att
förhindra att ekern roterar.
Observera:
● Om du inte monterar brickan är det inte
möjligt att justera ekerspänningen, så var
noga med att använda brickan.
● Drag fast muttern så långt som till
gängans kant.
Ekrarnas dragning
Drag ekrarna på det sätt som bilden visar.
Vänster sida Höger sida
Ekerspänningsvärde
Vänster sida Höger sida (drevsidan)
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
*Dessa värden skall endast användas som en vägledning.
Montering av HG-drev
Underhåll
Observera:
● Vid borttagning och montering av tätningen skall du göra detta mycket varsamt, så att tätningen inte stukas.
Vid återanvändning av tätningen skall du förvissa dig om att den är vänd åt rätt håll och sätta in den så långt det går.
● Tag inte bort dammskyddskåpan som har krymppassats på konan.
■
Enheten kan tas isär på det sätt som bilden visar. Fetta in de olika delarna med regelbundna intervaller.
Tätning
(Läppen finns på utsidan)
Kona med
dammskyddskåpa
(Kan inte tas isär.)
Navkonan är tillverkad av en
lättmetallegering.
Vid justering av navets rotation skall
du använda ett lämpligt verktyg som
inte är slitet eller skadat.
Infettning
DURA-ACE fett
(Y-04110000)
Infettning
DURA-ACE fett
(Y-04110000)
■ Drag först ut navaxeln genom att följa de anvisningar som bilden visar.
Montera navaxeln i omvänd ordning.
Dubbellåsdelen på frihjulssidan kan inte tas isär.
5 mm insexnyckel TL-HS22 / 17mm
Kona med dammskyddskåpa
(Kan inte tas isär.)
Läppen finns på utsidan
Navaxel
Isärtagning
(3)(1)
(2)
Rotorns
låsningsräfflor
Tätning
Vänster sida Effektivt vridmoment:
15 - 20 N·m {150 - 200 kgf·cm}
Byte av frihjulsnavet
■
När du har tagit bort navaxeln, skall du ta bort frihjulsnavets fasthållningsbult
(inne i frihjulsnavet) och därefter byta ut frihjulsnavet.
Observera:
När frihjulsnavet byts ut, skall du samtidigt byta ut frihjulsnavets
monteringsbult. Var noga med att fetta in gängorna på frihjulsnavets
monteringsbult, annars kanske den inte dras fast helt eller kärvar.
Försök inte att plocka isär frihjulsnavet, därför att det kan leda till att
felfunktion uppstår.
Montering av rotorn
Eker
Mutter
Ekerstopp
Bricka
Plugg
1
2
3
SI-4G00A-001-03
Låsring
Drevmellanlägg Låsringsmellanlägg
Isärtagning
Specialverktyg
(TL-SR21)
Låsring
TL-LR15 / LR10
För varje drev skall sidan med
gruppmärkningen vara vänd utåt och placeras
så att den breda delen av kuggutskärningen
på varje drev och A-delen (där spårbredden är
bredast) av frirullningshuset är inpassade mot
varandra.
a
c
-
1
4
T
Spåret är brett på
endast ett ställe.
Bred del
A
Rotorns låsring
TL-LR15
Effektivt vridmoment:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
Infettning
DURA-ACE fett
(Y-04110000)
Isärtagning
14 mm insexnyckel
Frihjulsnav
Frihjulsnavets
fasthållningsbult
Tag inte isär tätningen.
Frihjulsnavets
bricka
Effektivt vridmoment:
45 - 50 N·m {450 - 500 kgf·cm}
VARNING
● Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om
hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från cykeln och detta
kan leda till allvarliga skador.
● Före användning skall du kontrollera hjulet för att se till så att det inte
fi nns några böjda eller lösa ekrar, inbuktningar, repor eller sprickor i
fälgen. Använd inte hjulet, om något av dessa problem upptäcks.
● Om snabbfrigöringsmekanismen inte används på rätt sätt, kan hjulet
lossna och leda till allvarliga skador. Läs noggrant igenom avsnittet om
snabbfrigöringsmekanismen i bruksanvisningen före användning.
● THjulet har konstruerats för terrängcykling. Använd det inte för cykling
i mountain-stil. Då kan hjulet stukas eller skadas på annat sätt, och då
kan resultatet bli att en olycka inträffar.
● Dessa hjul har konstruerats endast för användning med skivbromsar.
Använd inte dessa hjul med fälgbromsar.
● Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används.
Vidrör dem därför inte medan du cyklar eller omedelbart efter att du har
stigit av cykeln, annars kan du bränna dig. Innan du gör något försök att
justera bromsarna, skall du kontrollera att bromsdelarna har kylts ned
tillräckligt.
● Var noga med att också läsa igenom avsnittet om skivbromsar i
bruksanvisningen noggrant.
● Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före
monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda
till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga
personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder
Shimano originalreservdelar.
● Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara
dem på en lämplig plats för senare användning.
UPPMÄRKSAMMA
● Använd inte fälgtejp. Fälgtejp kan göra att det blir svårt att ta bort och
montera däcket, och däcket eller slangen kan skadas eller också kan
däcken plötsligt få punktering och falla av, vilket kan leda till allvarliga
personskador.
UPPMÄRKSAMMA
● Använd Shimano originalreservdelar som ekrar, muttrar, pluggar och
brickor. Annars kan fälgen och navenheten skadas.
● Däcktrycket skall ligga inom omfånget 200-400 kPa.
● Var noga med att inte dra fast pluggarna för mycket, när du justerar
ekrarnas spänning. Om pluggarna dras fast för mycket, kan fälgen
skadas.
(Vi rekommenderar att du rådfrågar en auktoriserad cykelhandlare om
justeringen.)
● Vi rekommenderar att du inte använder vanliga alkaliska
reparationsmedel för punkteringar, därför att sådana kan göra att
fälgarna korroderas så att luftläckage uppstår.
Observera:
● Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det
med fett.
● Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer fettet ut.
● Det fi nns speciella ekernycklar att köpa som extra tillbehör.
● Vi rekommenderar att du ber en auktoriserad cykelhandlare att justera
ekrarnas spänning, om ekrarna till att börja med är för löst sträckta samt
efter de första 1.000 kilometrarnas cykling.
● Använd inte tvättmedel eller kemiska rengöringsmedel för att tvätta
av hjulen. Sådana kan göra att det lufttätningsmedel som har satts på
fälgen kan fl agna av.
● Använd inte rengöringsmedel eller andra kemikalier när du torkar av
hjulet, annars kan etiketten på fälgen fl agna av.
● Refl ektorer säljes också separat. Kontakta din cykelhandlare för
ytterligare upplysningar.
Modell nummer Tekniska data Färg
RR-550-WUW SW W/O BRACKET JIS / CPSC Vit
RR-550-WUA SW W/O BRACKET AS Bärnsten
RR-317-WUA SW W/O BRACKET DIN Bärnsten
● Du kan också köpa ekerskydd, som säljes separat. Fråga din
cykelhandlare om ytterligare upplysningar.
CP-WH14A CS-M980
● Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar
orsakat av normal användning.
Allmän säkerhetsinformation
Anvisningar om teknisk service
SI-4G00A-001
WH-M985-R
Hjul
För att få bästa tänkbara prestanda, rekommenderar vi att följande
kombination används.
Kedja CN-M980
Drevkassett CS-M980
Rotor SM-RT98
* Bruksanvisningar på andra språk fi nns på: http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)