51
3 DRIFT
Kontrollera att startknappen inte är intryckt.
Starta maskinen med hjälp av vred C. Därmed tänds indi-
keringslampa D.
Tryck på slangpaketets knapp för att tända pilotbågen.
I detta läge ska du reglera trycket, som anges på mano-
metern F, till 3,5 bar (0,35 MPa) med reducerventilens
vred E. Lås sedan fast vredet genom att trycka det nedåt.
Anslut jordklämman till arbetsstycket.
Skärkretsen ska inte anslutas med avsikt så att den kom-
mer i direkt eller indirekt kontakt med skyddsledaren utan
ska anslutas till arbetsstycket.
Om arbetsstycket ansluts med avsikt till jord genom
skyddsledaren måste anslutningen vara så direkt som
möjligt och utföras med en ledare med minst samma
dimension som returledaren för skärströmmen samt
anslutas till arbetsstycket i samma punkt som returleda-
ren med klämman för returledaren. I annat fall måste en
andra jordklämma användas i omedelbar närhet. Alla för-
siktighetsåtgärder måste vidtagas för att undvika läck-
ström.
Reglera skärströmmen från 5 till 20 A med vredet M bero-
ende på arbetet som ska göras.
Kontrollera att jordklämman och arbetsstycket har god
elektrisk kontakt med varandra, särskilt vad gäller plåt
som är lackerad, rostig eller som har isolerande belägg-
ning. Anslut jordklämman så nära skärområdet som möj-
ligt.
Kontrollera att jordklämman och arbetsstycket är i god
elektrisk kontakt, särskilt när det gäller lackerad eller oxi-
derad plåt eller plåt med isolerande beläggning.
Fäst aldrig jordklämman vid materialet som ska skäras
bort.
Tryck på brännarens knapp för att tända pilotbågen.
Om skärningen inte påbörjas inom 2 sekunder släcks
pilotbågen, för att tända den igen måste knappen åter
tryckas in.
Håll brännaren vertikalt under arbetet.
Starta skärningen.
Efter avslutad skärning och då knappen har släppts upp,
fortsätter luften att strömma ur brännaren i cirka 30
sekunder för att den ska kylas ned.
Stäng därför inte av maskinen förrän denna tid har
förflutit.
Vid håltagning eller i de fall där skärningen måste påbörjas
i mitten på arbetsstycket,
måste brännaren vinklas och
sedan rätas upp långsamt så
att smält metall inte sprutar
på munstycket (se fig. 2).
Detta arbetssätt måste
användas när tjockleken på
arbetsstycket överstiger 2
mm.
gen av elektroden, diffusö-
ren och munstycket.
Vid skärning i plåtar som
överlappar varandra (t.ex.
bilkarosser) ska skärström-
men regleras till min. värde
(5÷10 A).
Stäng av maskinen vid avslutat arbete.
3.1 UTBYTE AV SLITAGEDELAR
Stäng alltid av maskinen innan slitagedelarna byts ut.
• Elektroden måste bytas ut
när dess främre del har
gröpts ur cirka 1 mm.
• Munstycket måste bytas ut
när hålet har blivit oregel-
bundet och dess skärför-
måga minskar.
• Diffusören måste bytas ut
när områden på den har
svartnat. Elektroden ska
skruvas loss eller fast på
slangpaketstommen med
hjälp av avsedd nyckel. Dif-
fusorn, elektroden och mun-
stycket ska monteras i den
ordningsföljd som indikeras i
fig. 3.
• Munstyckshållaren måste
bytas ut när den isolerade
delen är skadad.
Försäkra dig om att diffu-
sorn U, elektroden T och
munstycket V är korrekt monterade och att mun-
styckshållaren W är ordentligt fastskruvad.
Utebliven montering av dessa detaljer äventyrar
apparatens funktion och i synnerhet operatörens
säkerhet.
4 PROBLEM I SAMBAND MED SKÄRNINGEN
4.1 OTILLRÄCKLIG GENOMTRÄNGNING
Detta kan bero på följande orsaker:
• För hög hastighet. Kontrollera alltid att bågen skär ige-
nom arbetsstycket fullständigt och att dess vinkel i fram-
matningsriktningen inte överstiger 10 - 15°. På detta sätt
undviks ett felaktigt slitage på munstycket och brännska-
dor på munstyckshållaren.
• För tjockt arbetsstycke (se skärtabellerna).
• Dålig elektrisk kontakt mellan jordklämman och
arbetsstycket.
• Munstycket och elektroden är utslitna.
• Alltför låg skärström.
OBS! När bågen inte skär helt igenom blir munstycket
igensatt av metallslagg.
4.2 SKÄRBÅGEN SLOCKNAR
Detta kan bero på följande orsaker:
• Munstycket, elektroden eller diffusören är utslitna
• För högt lufttryck
• För låg nätspänning
4.3 FÖRKORTAD DRIFTSTID FÖR SLITAGEDELARNA
Detta kan bero på följande orsaker:
• olja eller smuts i lufttillförseln,
• pilotbågen är onödigt lång,
• för lågt lufttryck.
fig. 2
fig. 3
T
U
V
W