Shimano SM-RT30 Användarmanual

Typ
Användarmanual
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
UM-8KZ0A-003-03
Bruksanvisning
Mekanisk skivbroms
Bruksanvisningar på andra språk fi nns på :
http://si.shimano.com
VIKTIGT MEDDELANDE
Kontakta affären för inköpet eller en cykelhandlare i närheten för ytterligare
upplysningar om montering och justering. Det fi nns också en bruksanvisning för
försäljare på vår webbsajt (http://si.shimano.com).
Ta inte isär eller ändra något på denna produkt.
För säkerhets skull skall du vara noga med att läsa hela
denna bruksanvisning före användning och följa
anvisningarna för korrekt användning.
Allmän säkerhetsinformation
Kontakta inköpsstället för råd om återanskaffande.
VARNING
Var extra uppmärksam på att hålla fi ngrarna borta från den
roterande skivbromsrotorn. Skivbromsens rotor är tillräckligt
vass för att orsaka allvarliga skador på dina fi ngrar om de
fastnar i den snurrande skivbromsrotorns öppningar.
Caliprarna och skivbromsens rotor blir varma när bromsarna manövreras. Därför
bör du inte vidröra dem under cykling eller direkt efter att du har tagit bort dem
från cykeln. Då kan du bränna dig.
Var försiktig och låt inte någon olja eller något fett hamna på skivbromsens rotor
och bromsbelägg. Då kanske bromsarna slutar fungera korrekt.
Om det kommer någon olja eller något fett på bromsbeläggen bör du vända dig
till en återförsäljare eller agentur. Det fi nns risk för att bromsarna kanske inte
fungerar korrekt.
Kontrollera om bromsvajern är rostig och ta kontakt med inköpsstället eller en
cykelhandlare om sådant problem upptäcks. Annars kanske bromsarna inte
fungerar korrekt.
Det är viktigt att fullständigt förstå hanteringen av din cykels bromssystem.
Felaktigt användning av din cykels bromssystem kan resultera i att du tappar
kontrollen eller ramlar, vilket kan leda till allvarlig skada. Eftersom varje cykel kan
hanteras olika, försäkra dig om att lära den korrekta bromstekniken
(innefattande bromsnivå och cykelns kontrollegenskaper) vid cykling. Detta kan
göras genom att rådfråga din professionella cykelhandlare och studera cykelns
ägarmanual, och genom att träna din cykling och bromsteknik.
Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas och cykeln tippa över
framåt, vilket kan leda till allvarliga personskador.
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt, innan
du börjar cykla.
Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder. Minska hastigheten och
bromsa tidigt samt varsamt.
Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av
cykeln. För att undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt
varsamt.
När du har läst igenom bruksanvisningen noggrant, skall du förvara den på
lämplig plats för framtida användning.
UPPMÄRKSAMMA
Skivbromsar har en inkörningsperiod, och bromskraften kommer gradvis att öka
under inkörningsperioden. Förvissa dig om bromskraftens ökning när nu
använder bromsarna under inkörningsperioden. Samma sak kommer hända när
bromsbeläggen eller skivbromsens rotor byts ut.
Observera
Produkter innefattar inte garanti mot naturligt slitage och försämring som har
med ålder och normalt användande att göra.
Vanliga inspektioner före cykling
Kontrollera följande detaljer innan du börjar cykla. Om du upptäcker problem med
följande detaljer, skall du kontakta affären för inköpet eller en cykelhandlare.
Fungerar framhjulets bromsar korrekt?
Har bromsspaken tillräckligt spelrum?
Har bromsvajern någon rost, är den utsliten eller har sprickor?
Har bromsklossarna en tjocklek på 0,5 mm eller mer?
Finns det några onormala ljud?
Delarnas namn
Bromskabel
Skivbromsens
rotor
Broms
Bromskabel
Broms
Skivbromsens
rotor
Bromsklotsar
Om du hör ett oljud när du bromsar har bromsbeläggen
slitits ut till den grad att de inte är användbara längre.
Kontrollera att bromssystemets temperatur har blivit tillräckligt
sval, och kontrollera sedan att tjockleken på varje bromsbelägg
är 0,5 mm eller mer. Vänd dig annars till en fi rma eller agentur.
*
I nytt skick varierar bromsbeläggens tjocklek beroende på modell.
2 mm/2,4 mm 0,5 mm
Om rotorn är sprucken eller deformerad, kontakta då omdelbart en fi rma eller
Om skivbromsens rotor har sprickor eller är deformerad ska du omedelbart sluta
använda bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller agentur.
Om skivbromsens rotor blir nedsliten till en tjocklek på 1,5 mm eller om
aluminiumytan blir synlig, ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända
dig till en återförsäljare eller en agentur.
  • Page 1 1

Shimano SM-RT30 Användarmanual

Typ
Användarmanual