RD-M530
SGS
8
45T
34T
11T
22T
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet smörja alla delar i
kraftöverföringen.
5. SIS-justering
Tryck på reglaget (B) medan du vrider vevarmen för att flytta växeln till det största
drevet. Tryck därefter in reglaget (A) en gång till för att flytta växeln till 2:ans drev.
Därefter skall du endast trycka in reglaget (A) till slutet av det fria spelet och därefter
vrida på vevarmen.
Vid växling till 3:ans
drev
Vrid vajerns justeringsbult medurs för
att dra åt den tills kedjan återgår till
2:ans drev.
* Vrid justeringsbulten tillsammans med
skyddet för ytterhöljets justeringsnippel.
Vrid vajerns justeringsbult moturs för att
lossa den, tills kedjan kommer i kontakt
med ett drev och alstrar oljud.
* Vrid justeringsbulten tillsammans med
skyddet för ytterhöljets justeringsnippel.
När inget oljud alls kan
höras
Justeringsbult Justeringsbult
Bästa inställningen
Den bästa inställningen är när vajerns justeringsbult dras åt (vrids medurs) tills oljud
uppstår utan att reglaget (A) trycks in, och därefter lossas (vrids moturs) 90 - 180
grader från denna punkt.
Tryck in reglaget (A) för att växla och kontrollera att inga oljud uppstår vid något av
drevlägena.
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Anslut ytterkabeln till bakväxeln. När du har sträckt ytterkabeln på rätt
sätt, skall du åter sätta fast innervajern i bakväxeln på det sätt som
bilden visar.
Drag
Reglage (B)
8
Anvisningar om teknisk service SI-0026B
Bakre drivsystem
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Alivio
SP40
8
CN-HG50
/ CN-HG40
SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
ST-M410 / SL-M410
CS-HG50-8I
RD-M530
SGS
FH-MC18 / FH-RM40-8
Drev Gruppnamn
an
Kuggkombination
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
Kuggkombination för drevkassett
Modell nummer
8Drev
Rapidfire Plus
Modell nummer
8
36 / 32
Drev
Antal ekerhål
Frirullningsnav
ao
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
aw
11, 13, 15, 18, 21, 24, 28, 32T
ST-M410 / SL-M410
FH-MC18 / FH-RM40-8
Montering av bakväxeln
Vid monteringen skall du vara noga
med att se till så att
justeringsskruven för B-sträckning
inte kommer i kontakt med
växelörat, annars kan resultatet bli
deformering. Vid detta tillfälle skall
du inte ta bort justeringsblocket
Pro-Set.
5 mm insexnyckel
växelörat
Justeringsskruv
för B-sträckning
Manövrering för växling
Både reglage (A) och reglage (B) återgår till utgångsläget, när det släpps efter en växling. När du
manövrerar något av reglaget, skall du alltid förvissa dig om att pedalarmen vrids samtidigt.
Växling från ett litet drev till ett större
drev (Reglage B)
Tryck en gång på reglage (B) för att växla
endast ett steg från ett mindre till ett större
drev.
Växling från ett stort drev till ett mindre
drev (Reglage A)
Tryck på reglage (A) till läge (1) för att endast
växla ett steg. Tryck till läge (2) för att växla två
steg samtidigt.
Utgångsläge för reglage (A)
Effektivt vridmoment för fästesspindel:
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
a
b
1
1
T
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
Låsring
De 6 dreven sitter fast
med hjälp av nitar.
För varje drev skall sidan med gruppmärkningen vara
vänd utåt och placeras så att triangelmärkningen (
U) på
varje drev och A-delen (där spårbredden är bredast) av
frirullningshuset är inpassade mot varandra.
Montering av dreven
Vid monteringen av HG-drev skall du använda
specialverktyget (TL-LR15) för att dra fast låsringen.
Vid byte av HG-drev skall du använda specialverktygen
(TL-LR15) och TL-SR21 för att ta bort låsringen.
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Spåret är brett på
endast ett ställe.
Märkningen U
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt,
kan de ramla bort från cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte alkalibaserade eller
syrabaserade rengöringsmedel som till exempel rostborttagare, därför att sådana kan orsaka skador
och/eller att kedjan inte längre fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att se nedanstående
tabell, innan du väljer vilken tapp som skall användas. Om du använder några andra kedjenitar än de
förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg som inte passar för den aktuella typen av kedja,
kanske tillräcklig förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund av ändrat
antal drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på någon annan plats än
där kedjan har satts ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp
eller en ändtapp. Kedjan kommer att skadas, om den bryts upp vid
den punkt, där den har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp
eller en ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är tillräckligt
sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan gå av och
orsaka allvarliga personskador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen och följ anvisningarna vid montering av delar.
En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cyklisten skadas.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för
senare användning.
Observera
• Justera bakväxeln RD-M530 av typen med reverserande fjäder från lågväxelsidan.
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns bakända.
Kontrollera också om vajern har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer oljan ut.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen.
Dessutom kan en rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande
insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga drevens och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar.
Använd aldrig i kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas,
därför att den har en tendens att försämra SIS-växlingens funktion på grund av
det höga vajermotståndet.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret
vrids så långt det går åt båda hållen.
Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med
cykelramen, när styret vrids så långt det går.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra
dig om att vajern kan glida mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och
vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet
roterar.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande
monteringsmetoder, justering, underhåll eller användning.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Gruppmärkningar
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701 / CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50 / CN-IG51
Förstärkt kedjenit
TL-CN32/TL-CN23
TL-CN32/TL-CN23
Silver
Svart
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
Serie
Rapidfire Plus
Ytterhölje
Bakväxel
Typ
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Tekniska data
Bakväxel
Största kedjedrevetKedja
Kedja
Största drevet
SL-M410
Montera bromshandtaget på en plats, där det inte hindrar bromsens manövrering. Använd
det inte i en kombination, som gör att bromsens manövrering hindras.
Kedjans längd
Lägg till 2 länkar (med kedjan på både det största
drevet och det största kedjedrevet)
Montering av växelreglaget
Använd ett handtagsgrepp med en maximal ytterdiameter på 32 mm.
Effektivt vridmoment:
5 N·m {50 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
5 mm insexnyckel5 mm insexnyckel
SL-M410 ST-M410
Innerhålets kåpa
Innervajer
Reglage (B)
3. Anslutning och fastlåsning av innervajern
Manövrera reglage (B) 7 gånger eller mer och kontrollera
på indikatorn att reglaget är i det lägsta läget. Tag
därefter bort innerhålets kåpa och sätt in innervajern.
Montera innerhålets kåpa genom att vrida såsom bilden
visar tills det tar stopp.
Vrid inte något mer än detta, annars kan skruvgängan
skadas.
Effektivt vridmoment :
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5
kgf·cm}
Innerhålets kåpa
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Byte av frirullningshuset
När du har tagit bort navaxeln, skall du ta
bort frirullningshusets fasthållningsbult
(inne i frirullningshuset) och därefter byta
ut frirullningshuset.
Observera:
Försök inte att plocka isär
frirullningshuset, därför att det kan leda
till att felfunktion uppstår.
Effektivt vridmoment:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Frirullningshus
Frirullningshusets bricka
Frirullningshusets
fasthållningsbult
Isärtagning
Ihopsättning
10 mm insexnyckel
(TL-WR37)
FH-MC18 / FH-RM40-8
Modell nummer
Typ
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Spår
Anslut innervajern till växeln
på det sätt som bilden visar.
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
SIS-justering
Största
drevet
Övre rulltrissan
Skruv för
nedre justering
1. Nedre justering
Vrid skruven för nedre justering så att övre
rulltrissan flyttas till en punkt direkt i linje med
det största drevet.
2. Justering av toppväxeln
Drag runt vevarmen medan du drar växeln för hand
för att flytta växeln till toppväxelläget. Vrid därefter
på justeringsskruven för toppväxeln för att justera
så att styrtrissan är i linje med ytterkanten av det
minsta drevet sett bakifrån. Drag runt vevarmen för
att flytta växeln till lågväxelläget.
Yttre linje för minsta
drevet
Övre rulltrissan
Skruv för
övre justering
Inpassningsblocket Pro-Set
Montering av kedjan
Montera kedjan medan inpassningsblcket Pro-Set fortfarande
sitter kvar. Efter monteringen skall du ta bort
inpassningsblocket Pro-Set.
Drag runt vevarmen för att sätta bakväxeln i lågväxelläget.
Den förslutna kåpan med tunga och
gummiavskärmningen skall monteras på ramens
stopp för ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
4. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på den minsta kedjeringen
och det största drevet, och vrid därefter
pedalarmen bakåt. Vrid därefter på
justeringsskruven för B-sträckning för att passa
in styrningsskivan så nära drevet som möjligt,
men inte så nära att den kommer i kontakt. Sätt
därefter kedjan på det minsta drevet och upprepa
ovanstående för att förvissa dig om att skivan
inte kommer i kontakt med drevet.
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv
för B-sträckning
Sätt fast samma yttre ändkåpa på den
avskurna ändan av ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan märkning.
När du har skurit av ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten så att
hålets insida får en jämn diameter.
Insättning av innervajern
Sätt in innervajern i ytterhöljet från ändan med märkningen. Fetta in från ändan med
märkningen, så att vajern fungerar på rätt sätt.
Märkning
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
Isärtagning
TL-LR15
SI-0026B-000-03