RD-M360
8
43T
34T
11T
20T
Acera
Anvisningar om teknisk service SI-6R3RA-001
Bakre drivsystem
ST-M360 / SL-M360
SP40
RD-M360
SGS
FH-MC18 / FH-RM40-8
8
CS-HG50-8I
CN-HG50 / CN-HG40
SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
Tekniska data
Modell nummer
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Främre kedjehjulets kuggar
Främre kedjedrev som kan användas
(kedjedrevets kuggkonfiguration)
Bakväxel
FC-M361 (42T-32T-22T / 48T-38T-28T)
FC-M361-8 (42T-32T-22T)
Drev Gruppnamn Kuggkombination
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
11, 13, 15, 18, 21, 24, 28, 32T
Kuggkombination för drevkassett
8
an
ao
aw
Modell nummer ST-M360 / SL-M360
8
Rapidfire Plus
Drev
Modell nummer FH-MC18 / FH-RM40-8
8
36 / 32
Frirullningsnav
Drev
Antal ekerhål
FH-MC18 / FH-RM40-8
SL-M360
SL-M360
ST-M360
4. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på det minsta kedjedrevet
och det största drevet, och vrid därefter
vevarmen bakåt. Vrid därefter på
justeringsskruven för B-sträckning för att
passa in övre rulltrissan så nära drevet
som möjligt, men inte så nära att den
kommer i kontakt. Sätt därefter kedjan på
det minsta drevet och upprepa
ovanstående för att förvissa dig om att
trissan inte kommer i kontakt med drevet.
Största drevet
Minsta drevet
3. Nedre justering
Medan du vrider på det främre
kedjedrevet, skall du trycka in
reglaget för att växla till den lägsta
växeln. Vrid skruven för nedre
justering så att övre rulltrissan
flyttas till en punkt direkt i linje med
det största drevet.
Största drevet
Övre rulltrissan
Skruv för nedre
justering
Justeringsskruv för
B-sträckning
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan
märkning. När du har skurit av ytterhöljet, skall du
avrunda snittkanten så att hålets insida får en jämn
diameter.
Sätt fast samma yttre ändkåpa på den avskurna ändan av ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Insättning av innervajern
Sätt in innervajern i ytterhöljet från ändan med märkningen. Fetta in från
ändan med märkningen, så att vajern fungerar på rätt sätt.
Märkning
Skär av innervajerns överskottslängd och montera därefter den inre ändans
hatt.
Yttre linje för minsta
drevet
Övre rulltrissan
Skruv för övre
justering
1. Övre justering
Vrid skruven för övre justering för att
ställa in så att övre rulltrissan är
inpassad mot den yttre linjen för det
minsta drevet, när du tittar bakifrån.
Installera därefter kedjan.
SIS-justering
Kedja
5 mm insexnyckel 5 mm insexnyckel
Största kedjedrevetKedjaStörsta drevet
Lägg till 2 länkar (med kedjan på både det
största drevet och det största kedjedrevet)
• Montera växlingshandtaget på en plats, där det inte hindrar bromsens eller
växlingens manövrering.
• Använd det inte i en kombination, som gör att bromsens manövrering hindras.
Använd ett handtagsgrepp med en maximal ytterdiameter på 32 mm.
Kedjans längd
Montering av växelreglaget
a
b
1
1
T
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
5 mm insexnyckel
växelörat
Justeringsskruv
för B-sträckning
Montering av bakväxeln
Montering av dreven
Vid monteringen skall du
kontrollera att deformering inte
orsakas av att justeringsskruven
för B-sträckning kommer i kontakt
med växelörat.
Effektivt vridmoment för
fästesspindel:
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
Manövrering för växling
Både reglage (A) och reglage (B) återgår till utgångsläget, när det släpps efter en växling. När du
manövrerar något av reglaget, skall du alltid förvissa dig om att pedalarmen vrids samtidigt.
Växling från ett litet drev till ett större
drev (Reglage A)
Tryck på reglage (A) till läge (1) för att endast
växla ett steg. Tryck till läge (2) för att växla två
steg samtidigt.
Växling från ett stort drev till ett mindre
drev (Reglage B)
Tryck en gång på reglage (B) för att växla
endast ett steg från ett större till ett mindre
drev.
Utgångsläge för reglage (A)
Reglage (B)
Serie
Rapidfire Plus
Ytterhölje
Bakväxel
Typ
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Montera innerhålets kåpa genom att vrida såsom
bilden visar tills det tar stopp.
Vrid inte något mer än detta, annars kan
skruvgängan skadas.
Reglage (B)
Innervajer
Innerhålets kåpa
Innerhålets kåpa
Effektivt vridmoment :
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
2. Anslutning och fastlåsning av innervajern
Manövrera reglage (B) 7 gånger eller mer och
kontrollera på indikatorn att reglaget är i det
högsta läget. Tag därefter bort innerhålets kåpa
och sätt in innervajern.
Effektivt vridmoment:
5 N·m {50 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
De 6 dreven sitter fast med hjälp
av nitar.
Låsring
För varje drev skall sidan med gruppmärkningen vara
vänd utåt och placeras så att triangelmärkningen (
U) på
varje drev och A-delen (där spårbredden är bredast) av
frirullningshuset är inpassade mot varandra.
Vid monteringen av HG-drev skall du använda
specialverktyget (TL-LR15) för att dra fast låsringen.
Vid byte av HG-drev skall du använda specialverktygen (TL-
LR15) och TL-SR21 för att ta bort låsringen.
Spåret är brett på
endast ett ställe.
Märkningen U
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt,
kan de ramla bort från cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte alkalibaserade eller
syrabaserade rengöringsmedel som till exempel rostborttagare, därför att sådana kan orsaka skador
och/eller att kedjan inte längre fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att se nedanstående
tabell, innan du väljer vilken tapp som skall användas. Om du använder några andra kedjenitar än de
förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg som inte passar för den aktuella typen av kedja,
kanske tillräcklig förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund av ändrat
antal drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på någon annan plats än
där kedjan har satts ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp
eller en ändtapp. Kedjan kommer att skadas, om den bryts upp vid
den punkt, där den har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp
eller en ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är tillräckligt
sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan gå av och
orsaka allvarliga personskador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna.
Lösa, utslitna eller skadade delar kan leda till att cyklisten skadas. Vi rekommenderar kraftigt att du
endast använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna.
Om du inte utför justeringar på rätt sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av
cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för
senare användning.
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns bakända.
Kontrollera också om vajern har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer oljan ut.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem
igen. Dessutom kan en rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande
insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga drevens och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar.
Använd aldrig i kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas,
därför att den har en tendens att försämra SIS-växlingens funktion på grund av
det höga vajermotståndet.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret
vrids så långt det går åt båda hållen.
Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med
cykelramen, när styret vrids så långt det går.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra
dig om att vajern kan glida mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och
vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet
roterar.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande
monteringsmetoder, justering, underhåll eller användning.
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701 / CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50 / CN-IG51
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Gruppmärkningar
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
Isärtagning
TL-LR15
Anslut vajern till bakväxeln.
När du har tagit bort den
ursprungliga slakheten för
vajern, skall du åter låsa
fast den på bakväxeln
såsom bilden visar.
Drag
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Spår
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
Byte av frirullningshuset
När du har tagit bort navaxeln,
skall du ta bort frirullningshusets
fasthållningsbult (inne i
frirullningshuset) och därefter byta
ut frirullningshuset.
Observera:
Försök inte att plocka isär
frirullningshuset, därför att det
kan leda till att felfunktion
uppstår.
Frirullningshus Frirullningshusets
fasthållningsbult
Frirullningshusets bricka
10 mm insexnyckel
(TL-WR37)
Isärtagning
Ihopsättning
Effektivt vridmoment:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet smörja alla
kraftöverföringsdelar.
5. SIS-justering
Manövrera växelreglaget flera gånger tills kedjan ligger på 7:e drevet. Medan
du vrider på vevarmen, skall du trycka försiktigt på reglaget tills det fria spelet
i reglaget försvinner.
Vid växling till 6:e
drevet
Drag åt ytterhöljets justeringsvred
(medurs) tills kedjan återgår till
7:ans drev.
Lossa ytterhöljets justeringsvred
(moturs) tills kedjan kommer i
kontakt med 6:ans drev och ett
ljud hörs.
Ytterhöljets
justeringsvred
Bästa inställningen
Den bästa inställningen har man om man manövrerar
växelreglaget så att det fria spelet i reglaget försvinner och
kedjan därmed skrapar emot 6:ans drev och ett ljud hörs.
* Återför reglaget till sitt utgångsläge (det läge där reglaget är i
läget för 7:ans drev och har släppts) och vrid därefter
vevarmen medurs. Om kedjan kommer i kontakt med 6:ans
drev och ett ljud hörs, skall du vrida ytterhöljets justeringsvred en aning
medurs för att dra åt, tills ljudet försvinner och kedjan går runt jämnt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud uppstår vid
något av drevlägena.
Om inget ljud
alls hörs
Ytterhöljets
justeringsvred
6 7
6 7
6 7
6 7
6 7