Solé Diesel SDZ-280 Användarmanual

Typ
Användarmanual

Denna manual är också lämplig för

Introduction
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
2
Operator’s Manual Marine Diesel Gensets
Marina
dieselmotorer
Operatörshandbok
SDZ-165
SDZ-205
SDZ-280
U_SD16_SV
Översyn 1
Operatörshandbok
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
2
Operatörshandbok. Marina dieselmotorer.
1. Garanti Solé Diesel
Läs manualerna och dokumentationen som levereras med varje motor innan du utför någon
form av operation eller konsultation. Motorn levereras utan vätskor. Se till att vätskor som används är
enligt specifikationerna i Solé Diesel manualer.
Tillämpningen av villkoren i detta dokument gäller endast i motorer eller
strömalstringsenheter som fakturerats efter den 4 november 2011
.
Solé Diesel Begränsad garanti
Solé Diesel garanterar att alla motorer och strömalstringsenheter vid leverans uppfyller
specifikationerna och inte innehåller tillverkningsfel.
Perioden för Solé Diesel begränsade garanti träder i kraft från försäljningsdagen till den första
slutkund eller användare av motorn eller strömalstringsenheten. Om produkten inte omedelbart
levereras till slutkunden träder garantin i kraft 6 månader efter försäljningsdagen. Om perioden för
begränsad garanti inte har utlöpt kan den återstående tiden överföras till nästa köpare.
Om Solé Diesel inte godkänner annat tillämpas garantiperioderna i enlighet med tidsperioden
i månader från inköpsdatum eller gränsen för antalet arbetstimmar (beroende på vilket som inträffar
först) som anges i följande tabell:
Solé Diesel Utökad garanti
Solé Diesel offre un periodo di copertura ampliato per i seguenti componenti: blocco motore,
testata, albero motore, albero a camme, alloggiamento del volante d’inerzia, alloggiamento degli
ingranaggi della distribuzione, ingranaggi della distribuzione e biella.
Begränsningar
Undantag från täckningen:
a) Garantin kommer endast att förlängas till Solé Diesel-produkter och kommer att
ogiltigförklaras om produkter från en annan tillverkare är olämpliga eller orsakar skada eller
funktionsfel hos våra produkter.
b) Garantin kommer att ogiltigförklaras om de underhållskontroller och service som anges i
bruksanvisningen och underhållsanvisningarna inte har utförts på ett korrekt sätt.
c) Försämringar som härrör från en lagringsperiod på mer än 6 månader och/eller lagring som
inte överensstämmer med de procedurer som anges i bruksanvisningen och
underhållshandböckerna. Förutom den försämring som uppstår på grund av att inte
respektera förfaranden vid vinteravställningen som anges i bruksanvisningen och
underhållshandböckerna.
Giltighetstider för den begränsade garantin
Produkt
Fritid Arbete
Månader
Timmar
Timmar
Propellerdrivna motorer 24 1000 12 2000
Strömalstringsenheter
24
1000
1000
Giltighetstider för utökade garantitider
Produkt
Fritid Arbete
Månader
Timmar
Månader
Timmar
Propellerdrivna motorer 36 1500 - -
Strömalstringsenheter 36 1000 - -
Operatörshandbok
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
3
Operatörshandbok. Marina dieselmotorer.
d) Fel på grund av försumlighet, brist på hjälp, olycka eller onormal användning och otillräcklig
service eller installation.
e) Fel som är förknippade med installationen, driften bränslen, oljor, skadliga operationer för
motor - eller applikationen, ej korrekt propeller för propellerdrivna motorer, ej korrekt utförd
elektrisk installation för generatorn.
f) Kostnader som härrör från telefonkommunikation, förlust av tid eller pengar, besvär,
sjösättning, grundstötning, borttagning eller byte av båtens delar eller material orsakade av
att konstruktionen på den gör detta nödvändigt för att komma åt motorn och skador och/eller
olyckor som skett som ett resultat av ett fel.
2. Information om motorn
2.1 Identifikation av motorn
Typskylten finns placerad ovanpå ventillocket på motorerna SDZ-165/205/280.
För utom identifikationsskylten,
finns serienumret ingraverat
i motorblocket.
Standardmotorn kan fungera
vid temperaturer mellan -18ºC y +45ºC.
Operatörshandbok
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
4
Operatörshandbok. Marina dieselmotorer.
2.2 Identifiering av motordelar och lutningsinstallation
Förvissa dig om att motorn är uppställd på en vågrät yta. Om så inte är fallet tillåts följande
största lutning under drift:
Kontinuerligt
Tillfälligt
SDZ-165/205/280
10º
30º (max. 30 min.)
DEL KOMPONENT
1 Påfyllningsplugg, kylmedel
2 Expansionskärl
3 Kylare kylvätska motor
4 Recirkulationspump kylmedel
5 Vibrationskompensator
6
Mekanisk pump för bränsletillförsel
7 Inlopp bränsle
8 Bränslefilter
9 Oljefilter motor
10
Oljesticka
11
Anslutning kraftuttag
12
Recirkulelringspump saltvatten
13
Plugg / Lock
14
Aspiration saltvatten
15
Bränsleöverskottsventil
16
Regulator
17
Stoppmagnetventil motor
18
Tryckslang bränsle
19
Luftreningsrör från turbo
20
Inloppsslang saltvatten intercooler
21
Påfyllningsplugg, olja
22
Oljekylare motor
23
Individuella injektionspumpar
24
Startmotor
25
Vevhus olja
26
Manuell pump oljeextraktion
27
Generator
28
Kylt avgasgrenrör
29
Inloppsslang saltvatten kylare
30
Utloppsslang saltvatten intercooler
31
Intercooler (enligt modell)
32
Turbokompressor
33
Kylrör turbo
34
Rör motorolja retur från turbo
35
Svänghjulshölje SAE 3”
36
Svänghjul SAE 11 ½
Operatörshandbok
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
5
Operatörshandbok. Marina dieselmotorer.
3. Motordrift
3.1. Start av motorn
1. VRID NYCKELN TILL LÄGE ON. För att tända alla instrumenten tillsammans med
gasoltillförselpumpen.
2. VRID NYCKELN TILL LÄGET PRECALENTAMIENTO (förvärmning). För att värma upp motorn
några sekunder före starten
3. VRID NYCKELN TILL LÄGE START. För att ge signal till startmotorn och starta motorn.
Kontrollera följande punkter efter att motorn har startat. Om du ser att något inte fungerar
måste du omedelbart stoppa motorn och undersöka orsaken.
1. Smörjoljetrycket ska ligga mellan 0,29 och 0,39 MPa (3 och 4 kgf/cm
2
) (2,9 och 3,9 bar) vid
nominellt varvtal.
2. Kylvätsketemperaturen ska vara 75 - 85 ºC.
3. Oljans temperatur ska vara 60 - 95 ºC.
4. Kontrollera att det inte finns några läckage av olja, kylvätska eller bränsle.
5. Det dunkande ljudet ska upphöra när du har släckt den åtgärd som höjer
kylvätsketemperaturen. Det ska inte höras något annat buller som tyder på fel.
6. Kontrollera avgasernas färg och att de inte har onormal lukt.
3.2. Stopp av motorn
1. TA BORT LASTEN FRÅN MOTORN. Innan du stänger av motorn måste du ta bort all belastning
från den (ställ växellådan i nolläge)
2. VRID NYCKELN TILL LÄGE STOP. Nyckeln går automatiskt till läge OFF.
Alla instrument släcks.
3. STÄNG BOTTENKRANEN.
3.3. Pannello SVT
VARNINGS- OCH LARMLAMPOR
Förvärmning, batterilarm, övertemperatur i kylvätska, larm för lågt oljetryck
samt larm för övertemperatur i avgas.
NYCKEL 5 LÄGEN
Nyckelbrytaren ansluts direkt till batteriet (PIN 30) och enligt det läge som den befinner sig i
(STOP, OFF, ON, PRECALENTAMIENTO (förvärmning), START) matar nyckeln ström till vissa
stift/plintar där de olika elektriska anordningarna är anslutna.
TAKOMETER OCH TIMRÄKNEVERK
Takometer indikerar motorns varvtal och har en skärm längst ner som är
timräkneverket för drifttimmar.
Termometern visar kylvätskans temperatur.
Manometern visar trycket i smörjkretsen.
Voltmetern visar den spänning i motorns elsystem som alstras av generatorn.
4. Schemalagt underhåll
4.1. Program för återkommande underhåll
Underhållsprocedurerna och feldiagnostiken innebär risker för allvarliga personskador eller
dödsfall. Därför får procedurerna enbart genomföras av kvalificerade och behöriga elektriker och
mekaniker. Innan du påbörjar något underhålls- eller rengöringsarbete måste du förvissa dig om att
inga delar rör sig, att generatorstommen har svalnat till omgivningstemperaturen, att elverket inte kan
startas oavsiktligt samt att alla procedurer genomförs noggrant.
Operatörshandbok
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
6
Operatörshandbok. Marina dieselmotorer.
Intervall
Kontrollpunkt Dagligen
Efter de
första 20
h-50 h
Med
200 h
intervall
Med
400 h
intervall
Med
800 h
intervall
Varje år
Vartannat
år
Vinteravställning och
konservering
Allmänt
Åtdragning av skruvar, fastsättning
K
K
Motorblock
R
Ventilspel
K
Avgaser, buller och vibrationer
K
Kompressionstryck
K
Smörjsystem*
Motorolja
K
B
B
B
B
Oljefilter
B
B
Bränslesystem
Bränslenivå
K
Bränsletank
R
T/R/K
Bränslefilter
B
Vattenavskiljarfilter (i tillämpliga fall)
T
B
Insprutningspump
K
Insprutare
K
Inloppssystem
Luftfilter
K
B
B
K
Kylsystem
Kylvätska K
B
B
Saltvattenkrets
K/R
Zinkanod
I/B
Vattenfilter
K
R
R
Havsvattenkran
K
Saltvattenpumpens löphjul
I/B
K
K/R
Glödstift
K
Elsystem
Startmotor och generator 12/24 V
K
Rem och spänning generator 12/24 V
K
K
B
K
Batterinivå
K
K
B
*Använd olja med viskositeten 15W40 och med kvalitet minst motsvarande ACEA E5 eller API CH-4/SJ.
K: Kontroll, inställning eller påfyllning. T: Tömning. B: Byte. R: Rengöring.
Operatörshandbok
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
7
Operatörshandbok. Marina dieselmotorer.
5. Underhållsarbeten
5.1. Smörjsystem
Kontroll av oljenivå
Kontrollera dagligen oljenivån i vevhuset och förvissa dig om att nivån ligger mellan det övre
(markeringen Max) och det undre strecket (markeringen Min) på mätstickan. För att kontrollera
oljenivån:
1. Dra ut mätstickan
2. Rengör stickans ände
3. För in stickan helt i styrröret
4. Dra ut den på nytt för att läsa av oljenivån
Om motorn är installerad med lutning kan oljestickornas nivå variera.
Byte av oljefilter
Ta ut oljefilter med en remnyckel. När du monterat ett nytt oljefilter bör du stryka en liten
mängd olja på packningen och dra åt den ordentligt för hand. När operationen är färdig startar du
motorn och kontrollerar att oljan inte droppar.
Använd olja med viskositet 15W40. Använd olja med kvalitet minst motsvarande ACEA
E5/E3 eller API CH-4/SJ
.
Om du använder andra motoroljor kan det påverka garantin, orsaka problem
för motorns inre delar och/eller förkorta motorns livslängd.
Påfyllning/byte av olja.
Oljan ska bytas när motorn är varm så att du kan förvissa dig om att all olja har tappats ut.
Processen ser ut så här::
1. Tappa ut oljan (följ stegen nedan)
a. Stoppa motorn.
b. Lossa batteriets minuskabel (-).
c. Ta bort oljemätstickan.
d. Anslut oljeutmatningspumpen till oljemätsticksrörets ände. Placera pumputloppet i
ett oljeuppsamlingskärl.
e. Låt motorn få tid på sig att tappa ut oljan helt.
2. Sätt tillbaka oljefiltret.
3. Ta ut oljeutmatningspumpen. Sätt inte in mätstickan.
4. Fyll på olja upp till oljekretsens volym.
5. Kontrollera att inga läckage finns.
6. Kontrollera oljenivån enligt proceduren för kontroll av oljenivån.
Fyll aldrig på för mycket. Om du fyller på för mycket kan du orsaka vita avgaser, för högt
motorvarvtal eller inre skador. Det är viktigt att du tar ut mätstickan så att luft kan strömma ut ur
motorn medan den fylls på med olja. I annat fall kan luftblåsor bildas som gör att oljan rinner över.
Operatörshandbok
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
8
Operatörshandbok. Marina dieselmotorer.
5.2. Bränslesystem
Bränslepecifikationer
Använd bränsle ASTM diesel nr 2-D för att få bästa utbyte av motorn och förhindra
motorskador. Använd inte fotogen, tung dieselolja eller biodiesel. Det är viktigt att bränslet är ren och
filtrerad.
Bränsletank
Det är nödvändigt att regelbundet kontrollera bränslehalten. Om bränslepumpen dessutom
suger in luft när bränslenivån är lägre än pumpens sughöjd kan den gå sönder. Håll om möjligt
bränsletanken full. Temperaturändringar kan orsaka att fuktig luft kondenserar i tanken, och
kondensvattnet ansamlas då på bottnen. Om bränslepumpen suger in vattnet kan detta medföra att
korrosionen ökar eller att det inte går att starta motorn.
Föroreningar i bränslet kan medföra att sugpumpen blir igensatt. Därför bör innehållet i
bränsletanken tappas ut så att kondensvatten och eventuella främmande föremål avlägsnas. Rengör
därför bränsletanken och fyll på den.
Byte av bränslefiltret.
1. Ta ut bränslefiltret med en remnyckel.
2. Sätt in ett nytt filter och ställ in det ordentligt för hand.
3. Förbered systemet.
När operationen är färdig startar du motorn och kontrollerar att det inte droppar.
Sanering av vattenavskiljningsfiltret
1. Lossa den undre muttern för att tappa ut vattnet.
2. Dra sedan åt den igen.
3. Kontrollera att den inte droppar.
Luftning av bränslesystemet
Förbered bränslesystemet för att avlufta kretsen. Luft som finns kvar i systemet kan orsaka
problem vid start och oregelbunden drift av motorn. Det är nödvändigt att förbereda systemet:
Innan motorn startas första gången.
Efter att bränslet har tagit slut och bränsle har fyllts på i tanken.
Efter underhåll av bränslesystemet, t.ex. byte av bränslefilter, avtappning av bränsle-
/vattenavskiljaren eller byte av en komponent i bränslesystemet.
Vid denna operation ska följande steg utföras:
1. Lossa alla insprutningsrörledningar.
2. Starta motorn så att luften automatiskt trycks ut till insprutningsrören och insprutarna.
3. Närt bränslet tränger ut från ett insprutningsrör stänger du av röret och väntar tills bränslet
tränger ut ur ett annat rör. Upprepa detta tills alla insprutningsrör är avstängda.
4. Rengör från bränslespill efter avtappningen.
Operatörshandbok
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
9
Operatörshandbok. Marina dieselmotorer.
5.3. Kylsystem
Kontroll av kylvätskan
Vänta tills motorn har svalnat. Avlasta trycket i kylsystemet innan du tar av kylarlocket. Avlasta
trycket genom att täcka kylarlocket med en tjock trasa och vrida locket långsamt moturs. Ta av locket
när trycket har avlastats helt och motorn har svalnat. Kontrollera kylvätskenivån i behållaren, den ska
vara ungefär 3/4 full.
Vi rekommenderar dig att använda en kylvätska Solé Diesel CC 50% eller annan kylvätska
med liknande specifikationer. Å andra sidan kan destillerat vatten med frysskyddsmedel också
användas. Vi rekommenderar dig att välja halten av frysskyddsmedel med utgångspunkt från en
temperatur som är cirka 5 ºC lägre än den verkliga lufttemperaturen. Andra motorkylvätskor kan
påverka garantin, orsaka invändig oxidation och/eller förkorta motorns livslängd.
Blanda aldrig olika typer av kylvätska. Det kan påverka motorkylvätskans egenskaper
ogynnsamt.
Påfyllning/byte av kylvätska
1. Tappa ut all kylvätska genom att öppna de båda avtappningsskruvarna,
en i värmeväxlaren och den andra i cylinderblocket.
2. Stäng avtappningsskruvarna.
3. Lossa luftningsskruven på termostatlocket (endast i Mini-17/29).
4. Fyll på kylvätska upp till hålet i behållarlocket.
Kontroll av havsvattenfiltret
Det är viktigt att installera ett havsvattenfilter (levereras som tillbehör) mellan havsvattenkranen
och havsvattenpumpen för att förhindra att havsvattenkretsen eller havsvattenpumpen blir igensatta
av föroreningar. Rengör filtret så här:
1. Lossa vingmuttern.
2. Ta ut filterenheten och rengör den.
3. Montera den på nytt och se till att locket sitter ordentligt på packningen.
4. Starta motorn och kontrollera att havsvatten inte läcker ut.
Kontroll av havsvattenpumpens löphjul
Havsvattenpumpens löphjul är av neopren och får inte rotera torrt. Om löphjulet körs utan vatten
kan det gå sönder. Därför är det viktigt att alltid ha ett löphjul i reserv. Procedur för kontroll och byte
av löphjulet:
1. Stäng havsvattenkranen.
2. Ta av havsvattenpumpens lock.
3. Ta av löphjulet från axeln.
4. Rengör pumpens yttre lock.
5. Kontrollera löphjulet och sök efter skadade, böjda, trasiga, saknade eller tillplattade skovlar.
Löphjulets skovlar ska vara raka och böjliga.
Byt löphjulet mot ett nytt om det är skadat.
6. Smörj löphjulet med tvålvatten innan du monterar det.
7. Montera löphjulet. Under monteringen måste du dra åt och vrida löphjulet i samma
rotationsriktning som motorn tills det sitter ordentligt fäst i löphjulsstommen.
8. Kontrollera att det yttre locket och O-ringen inte är korroderade eller skadade. Byt
komponenterna om det behövs.
Operatörshandbok
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
10
Operatörshandbok. Marina dieselmotorer.
9. Smörj O-ringen med silikonfett och sätt fast O-ringen och täckplåten på havsvattenpumpens
lock.
10. Öppna bottenkranen.
11. Starta motorn och kontrollera att det inte finns några läckor.
Kontroll av zinkanoden
För att förhindra korrosion på grund av galvaniska
strömmar har motorn en zinkanod som sitter på det främre
locket till värmeväxlaren för kylvätska och saltvatten.
Kontroll och byte av den korrosionsskyddande zinkanoden:
1. t motorn svalna och stäng bottenkranen.
2. Ta bort den korrosionsskyddande zinkanoden
(proppen) från värmeväxlaren.
3. Ta bort lös rost från den korrosionsskyddande
zinkanoden med en stålborste.
4. Rengör det gängade hålet i värmeväxlaren och täck
över gängorna på den korrosionsskyddande
zinkanoden. Montera den korrosionsskyddande
zinkanoden i värmeväxlaren.
5. Stäng avtappningsproppen för kylvätska och öppna
bottenkranen. Fyll på kylvätskekretsen.
6. Starta strömalstringsenheten och kontrollera om det
finns läckage vid den korrosionsskyddande
zinkanoden. Pumpen fungerar om saltvatten
kommer ut ur avgasröret.
5.4. Inlopps- och avgassystem
Kontroll av luftfiltret
Motorn är försedd med ett filter för inloppsluften. Kontrollera att komponenten och dess stomme inte
har några skador. Byt luftfilterelementet om det behövs.
Det är viktigt att du förvissar dig om att förbränningsluften kan tillföras och avledas fritt från
området.
Kontrollera avgassystemet.
1. Kontrollera att rören inte har några svagheter, deformationer eller bucklor. Byt defekta rör.
2. Kontrollera att det inte finns några korroderade eller brustna metalldelar och byt de som är
defekta.
3. Kontrollera att det inte finns några lösa, korroderade eller saknade beslag. Dra åt eller byt
beslagen och/eller svepen på defekta rör.
4. Kontrollera att avgasutloppet inte är igensatt.
5. Gör en visuell kontroll av avgassystemet och sök efter avgasläckor. Kontrollera att det inte
finns kol- eller sotrester i avgassystemets komponenter. Kol- eller sotrester tyder på läckage
i avgassystemet. Täta läckorna om det behövs.
Operatörshandbok
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
11
Operatörshandbok. Marina dieselmotorer.
5.5. Elsystem
Batteri
Den minsta rekommenderade batterikapaciteten är 95 Ah. Detta värde används dock som
allmän referens eftersom det har samband med den högsta strömstyrka som kan levereras för start
av motorn.
Anslutning av batteriet för en standardmotor:
Batteriets positiva pol är ansluten till startmotorn.
Batteriets negativa pol är ansluten till relästödet.
Anslutning av batteriet för fri motormassa.
Batteriets positiva pol är ansluten till startmotorn.
Batteriets negativa pol är ansluten till det bipolära reläet.
Batteriet kräver en mycket försiktig hantering och täta kontroller. Gör så som visas nedan:
1. Håll batteriet torrt och rent.
2. Kontrollera regelbundet att batteripolerna är rena. Om de är dammiga måste du lossa dem,
rengöra dem och stryka dem med neutralt fett.
3. Placera inga metallföremål ovanpå batteriet.
4. Fyll på destillerat vatten om nivån är utanför tillåtet område.
Skydd av installationen säkring
Motorns elanläggning har en säkring som skyddar alla elektroniska komponenter vid överlast
eller kortslutning. Den finns i kabelhärvan vid startmotorn.
Operatörshandbok
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
12
Operatörshandbok. Marina dieselmotorer.
6. Tekniska specifikationer
SDZ-165
SDZ-205
SDZ-280
DIESELMOTOR
Allmän information
Typ
Fyrtakts dieselmotor, vattenkyld
Rotationsriktning
Moturs sedd från motorns svänghjulssida
Antal cylindrar - fördelning
4 - rak
6 - rak
6 - rak
Tillåtet avgasmottryck (kPa)
Max. 6,5
Max. 6,5
Max. 7,5
Fördelning
Ventillyftare och vipparm med kamaxel driven av kugghjul i vevhuset
Diameter (mm)
108
108
108
Slaglängd (mm)
130
130
130
Cylindervolym totalt (cm3)
4764
7146
7146
Kompressionsförhållande
17,5:1
17,5:1
17,5:1
Tändningsföljd
1-3-4-2
1-5-3-6-2-4
1-5-3-6-2-4
Fördelning av bränsleinsprutningen
-
-
-
Insprutningstryck (MPa)
27,5 (280 kg/cm
2
)
27,5 (280 kg/cm
2
)
27,5 (280 kg/cm
2
)
Tolerans för inlopps- och utloppsventil - kall motor (mm) 0,3 – 0,5 0,3 – 0,5 0,3 – 0,5
Max. varvtal (rpm)
118 / 160
145 / 197
200 / 272
Max. VARVTAL (rpm)
2300
2300
2300
Startsystem
Elektrisk startmotor
Starthjälp
Glödstift
Smörjsystem
Beskrivning av systemet
Trycksmörjning med rotorpump
Specifikationer för oljan
Använd olja med viskositeten 15W40 och med kvalitet minst
motsvarande ACEA E5/E3 eller API CH-4/SJ.
Oljepump
Typ kugghjulspump
Oljekretsens volym (l)
14
21
21
Lägsta tryck vid max. varvtal (MPa)
0,2 (2 kgf/cm
2
) (2 Bar)
0,2 (2 kgf/cm
2
) (2
Bar)
0,2 (2 kgf/cm
2
) (2
Bar)
Högsta tryck vid max. varvtal (MPa) 0,4 (4 kgf/cm
2
) (4 Bar)
0,4 (4 kgf/cm
2
) (4
Bar)
0,4 (4 kgf/cm
2
) (4
Bar)
Lägsta tryck vid lågt varvtal (MPa) 0,3 (3 kg/cm
2
) (3 bar) 0,3 (3 kg/cm
2
) (3 bar)
0,3 (3 kg/cm
2
) (3
bar)
Oljetemperatur nominellt varvtal (ºC)
-
-
-
Maximal oljetemperatur inverter(ºC)
95
95
95
Bränslesystem
Beskrivning av systemet
Mekanisk matarpump med direktinsprutningssystem
Bränslepecifikationer
Dieselbränsle ASTM diesel nr 2-D
Bränsleinsprutningspump Individuell BOSCH-pump till varje insprutare
Bränsleinsprutare Mekanisk injektor av ventiltyp
Kylsystem
Beskrivning av systemet
Kylvätskekretsloppet styrs av en centrifugalpump med
termostartreglering och värmeväxlare. Kylt avgasgrenrör.
Specifikationer för kylvätskan
KRAFFT ACU 2300 CC 50%
Kylvätskepump
Centrifugaltyp+
Havsvattenpump
Flexibel impeller typ
Kylkretsens volym (l)
13
18
18
Termostatventil
Ursprunglig öppning
Slutlig öppning
+83ºC
+95ºC
+83ºC
+95ºC
+83ºC
+95ºC
Kylvätsketemperatur nominellt varvtal (ºC)
-
-
-
Lufttillförsel
Turbokompressor med intercooler
Avgassystem
Kylt avgasgrenrör.
Torrt avgasgrenrör (extrakit)
Sist.
Elek.
Spänning – polaritet (V)
24 DC
24 DC
24 DC
Generator DC (A)
55
55
55
Startmotor (kW)
4
4
4
Typ av elektriskt stopp
ETS
ETS
ETS
Installation
Rör Ø inv., inlopp havsvatten (mm)
42
42
42
Rör Ø inv., inlopp dieselbränsle (mm)
12
8
8
1
Rör Ø inv., avgasutlopp
1
(mm)
90
120
120
Minsta flöde vid max. varvtal (m3/min)
9,8
9,8
17
Minsta batterikapacitet (Ah) / Toppintensitet (A)
160
160
160
Kabellängd batteri (m)
≤ 1,5
≤ 5
≤ 5
Minsta tvärsnitt hos batterikabeln (mm
2
)
50
70
70
Olja inv.²
TMC40 / TMC40P (L)
0.2 (ATF)
SP60 (L)
2.8 (ATF)
TMC60A /)
0.6 (ATF)
TMC60P (L
0.65 (ATF)
TM345 / TM345A (L)
1.6 (SAE 15W40)
1
För varje 90º böj i installationen bör du lägga till 10 mm (vid längder över 3 m).
² Läs den specifika handboken för växelriktaren som levereras tillsammans med motorn.
Operatörshandbok
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
13
Operatörshandbok. Marina dieselmotorer.
Operatörshandbok
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
14
Operatörshandbok. Marina dieselmotorer.
Operatörshandbok
Solé, S.A. C-243 b, km 2 · 08760 Martorell (Barcelona) ·Tel. +34 93 775 14 00 · www.solediesel.com · info@solediesel.com
15
Operatörshandbok. Marina dieselmotorer.
U_SD16_SV
Översyn 1
05/2019
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18

Solé Diesel SDZ-280 Användarmanual

Typ
Användarmanual
Denna manual är också lämplig för