Warn Zeon Installationsguide

Typ
Installationsguide

Denna manual är också lämplig för

WARN INDUSTRIES
57
ORGINALANVISNINGAR
Warn Industries, Inc.
12900 SE Capps Road
Clackamas, OR 97015
USA
Kundservice: (800) 543-9276
Fax utanför USA: (503) 722-3005
Fax: (503) 722-3000
www.warn.com
WARN® och WARNs logo är registrerade varurken som tillhör Warn Industries Inc.
© 2013 Warn Industries, Inc.
Vinschinstallationsguide
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
SÄKERHET
Symbolindex............................................................................................................................................................................ 58
Allmänna säkerhetsföreskrifter ..................................................................................................................................59-61
ANVISNINGAR
Säkra arbetsförhållanden .................................................................................................................................................... 62
Lär känna din vinsch ............................................................................................................................................................. 63
Montering ...........................................................................................................................................................................64-65
Elektriska anslutningar ........................................................................................................................................................ 66
Bruksanvisning för första användning .....................................................................................................................67-69
Slutkommentar och underhåll ......................................................................................................................................... 70
Alla vinschsituationer innebär risk för personskador. För att minimera denna risk är det viktigt att noga läsa dessa anvisningar och Grundläggande
guide för vinschteknik. Lär dig hur man sköter vinschen innan du använder den och var alltid uppmärksam på säkerhet. I denna guide vill vi
beskriva många grundläggande regler om säker vinschning. Läs Grundläggande guide för vinschteknik för ytterligare information om vinschen och
korrekta sätt att rigga den. Kom ihåg att eftersom varje vinschsituation är olika är det viktigt att du alltid använder gott omdöme och genomgående
koncentrerar dig på säkerheten.
Förvara denna bruksanvisning och andra trycksaker som medföljer denna sats för framtida referens. Dessa trycksaker medföljer denna sats:
Grundläggande vinschtekniksguide, Specifikationer, Konformitetsdeklaration, Garantiinformation, Vinschinstallationsguide och en Bruksanvisning
för syntetisk lina (tillval). Om någon av dessa saknas, kontakta oss på telefonnumren nedan eller besök www.warn.com.
WARN INDUSTRIES
83449A2 58
SYMBOLINDEX
SYMBOL FÖRKLARING
Läs all produktlitteratur
Ha alltid på dig skydd för
öron och ögon
Använd aldrig vinschen
som lyftkran
Placera lasten rätt i
krokens hals
Linda linan runt
trummans botten
Risk för att du krossar
ngrar i linledaren
Risk för att genomborra
eller skära händerna
Risk för explosion eller
bristning
Risk för skarp kant
Undvik att installera
elektriska kablar nära
ställen där det  nns risk
att kabeln kommer att
klämmas eller utsättas för
slitage
SYMBOL FÖRKLARING
Ha alltid på dig
läderhandskar
Flytta inte människor
Använd alltid
medföljande krokstropp
Belasta aldrig krokens
spets eller spärr
Linda aldrig lina över
trummans topp
Klämpunkt på linledare
Risk för het yta
Risk för brand och
brännskador
Risk för rörliga delar
Isolera exponerade
ledningar
Kroka aldrig tillbaka på
linan
WARN INDUSTRIES
59 83449A2
ALLMÄNNA SÄKERHETSFÖRESKRIFTER
När du läser dessa anvisningar ser du FARA, VARNINGAR,
OBSERVERA och ANM. Varje meddelande har ett speciellt
syfte. FARA är säkerhetsmeddelanden som identi erar en
situation som kan vara farlig och som, om du inte undviker
den, kan leda till allvarlig skada eller dödsfall. VARNING är ett
säkerhetsmeddelande som antyder att situationen kan vara
farlig. Om du inte undviker den kan det leda till lindriga eller
mindre allvarliga skador. En VARNING kan också användas för
att göra dig uppmärksam på en farlig arbetsmetod. VARNING
och FARA identi erar faran, anger hur faran kan undvikas och
varnar för vad som kan hända, om du inte undviker faran.
OBSERVERA är meddelanden att undvika skada på egendom.
ANMÄRKNINGAR innehåller ytterligare information till hjälp för
att genomföra proceduren. ARBETA PÅ ETT SÄKERT SÄTT!
Fara och varningar
RISK FÖR ATT FASTNA I RÖRLIGA DELAR
Risk för allvarlig skada eller dödsfall om dessa
anvisningar inte följs.
• Säkerställ alltid att krokens spärr är stängd och inte stöder
en last.
• Belasta aldrig krokens spets eller spärr. Belasta bara krokens
centrum.
• Använd aldrig en krok vars öppning har blivit större eller
vars spets är böjd eller vriden.
• Använd alltid en krok med en spärr.
• Se alltid till att operatören och åskådare är medvetna om
fordonets och/eller lastens stabilitet.
• Se alltid till att den anslutna  ärrkontrollens sladd går fritt
från trumman, lina och riggning. Kontrollera att det inte
nns några sprickor, något sitter fastklämt, fransade kablar
eller lösa anslutningar. Skadade komponenter måste bytas ut
innan vinschen används.
• Dra alltid in  ärrkontrollens sladd genom fönstret när den
används i fordonet.
• Kroka aldrig tillbaka på linan
RISK FÖR ATT FASTNA I RÖRLIGA DELAR
Risk för allvarlig skada eller dödsfall om dessa
anvisningar inte följs.
Allmänna säkerhetsföreskrifter:
• Lär alltid känna din vinsch. Tag dig tid att ordentligt läsa
igenom anvisningarna och/eller bruksanvisningen och/eller
den grundläggande guiden för vinschteknik så att du förstår
din vinsch och hur den fungerar.
• Överskrid aldrig vinschens eller vinschlinans angivna
kapacitet. För att minska belastningen på vinschen dubbleras
vajern med hjälp av ett brytblock.
• Ha alltid på dig kraftiga läderhandskar när du hanterar en
vinschlina.
• Använd aldrig vinschen eller vinschlinan för bogsering.
Stötbelastning kan skada, överbelasta och slita sönder linan.
• Använd aldrig vinschen till att säkra en last.
• Använd aldrig denna vinsch om du är påverkad av droger,
alkohol eller mediciner.
• Använd aldrig denna vinsch om du är under 16 år.
Säkerhetsföreskrifter för installation:
• Använd alltid en monteringsplats som är tillräckligt stark för
att motstå vinschens maximala dragkraft.
• Använd alltid klass 5 (klass 8,8 metriskt) eller bättre
monteringsbeslag.
• Svetsa aldrig monteringsbultar.
• Använd alltid monteringsbeslag, komponenter och tillbehör
som godkänts av fabriken.
• Använd aldrig bultar som är för långa.
• Genomför alltid installationen av vinschen och krokfästet
innan du ansluter ledningarna.
• Håll alltid händerna borta från vajer, ögla, krok och
linledaröppning under installation, drift samt vid in- och
utspolning.
• Placera alltid linledaren med varningen tydligt synlig på
ovansidan.
• Dra alltid först ut linan och spola upp den med belastning
innan den används. Lina som är stramt lindad minskar
chansen av ”inlindning” som kan skada linan.
FARA
FARA
WARN INDUSTRIES
83449A2 60
ALLMÄNNA SÄKERHETSFÖRESKRIFTER
RISK FÖR ATT FASTNA I RÖRLIGA DELAR
Risk för allvarlig skada eller dödsfall om dessa
anvisningar inte följs.
Säkerhetsföreskrifter för vinschning:
• Titta alltid på vinschlina, krok och remmar innan du
använder vinschen. Uppsplitsad, trasslig eller skadad
vinschlina måste omedelbart bytas ut. Skadade
komponenter måste bytas ut innan vinschen används.
Skydda delar från skada.
• Avlägsna alltid ett element eller hinder som kan
hindra att vinschen körs säkert.
• Se alltid till att den utvalda förankringen klarar
belastningen och att stroppen eller kedjan inte kan
glida.
• Använd alltid medföljande krokstropp när du spolar
lina in eller ut, under installation och under drift.
• Se alltid till att den som sköter vinschen och de som
står bredvid är medvetna om fordon och/eller last.
• Var alltid medveten om hur stabilt fordonet och
lasten är under vinschning och håll alla andra borta.
Varna alla som står bredvid för eventuellt instabilt
tillstånd.
• Spola alltid av så mycket vinschlina som möjligt
vid riggning. Dubblera vajern eller välj en avlägsen
förankringspunkt.
• Ta dig alltid tid att använda rätt riggningsteknik för
dragning med vinschen.
• Rör aldrig vajer eller krok då någon annan sköter
reglaget eller då vinschen drar.
• Koppla aldrig i eller ur kopplingen om vinschen är
belastad, linan är spänd eller vajertrumman rör sig.
• Rör aldrig vajer eller krok som är spänd eller belastad.
• Stå alltid en bit ifrån vajer och last och håll andra
borta under vinschningen.
• Använd aldrig fordonet till att belasta vinschlinan.
En kombination av belastning eller stötbelastning kan
skada, överbelasta och slita sönder linan.
• Linda aldrig vinschlina runt dig själv. Använd
löpkedja, löpvajer eller trädstamsskydd på
förankringsstället.
RISK FÖR FALL ELLER ATT BLI KROSSAD
Risk för allvarlig skada eller dödsfall om dessa
anvisningar inte följs.
• Håll dig alltid ur vägen, håll händerna borta och håll
andra borta.
• Kör aldrig vinschen med mindre än 5 varv lina runt
trumman. Linan kan lossa från trumman eftersom
linans infästning i trumman inte är utformad för att
hålla en last.
• Använd aldrig vinschen som lyftkran eller för att
hänga last.
• Se alltid till att förankringen kan klara belastningen,
använd lämplig riggning och ta dig tid att rigga på rätt
sätt.
• Använd aldrig vinschen för att lyfta eller  ytta på
människor.
• Använd aldrig överdriven kraft till att dra ut vajern i
friläge.
• Använd alltid rätt hållning och lyftteknik eller ska a
hjälp när du hanterar och installerar produkten.
• Spola alltid på linan på trumman i den riktning
som speci ceras på vinschens varningsetikett och/
eller i dokumentationen. Detta krävs för att den
automatiska bromsen (om den  nns) ska fungera
riktigt.
• Spola alltid upp vajern på trumman i den riktning
som framgår av riktningsvisaren på vinschen.
• Linda alltid vajern på botten (monteringssidan) av
trumman.
• Linda aldrig vajern över trummans topp.
• Spola alltid på vajern på trumman i den riktning som
anges av etiketterna för trumrotation på vinschen
och/eller i dokumentationen. Detta krävs för att den
automatiska bromsen (om den  nns) ska fungera
riktigt.
FARA FARA
WARN INDUSTRIES
61 83449A2
ALLMÄNNA SÄKERHETSFÖRESKRIFTER
UNDVIK SKADOR PÅ VINSCH OCH UTRUSTNING
• Undvik alltid att enbart dra i sidled, eftersom vajern då
kan samlas endast på trummans ena sida. Detta kan skada
vinschlina eller vinschen.
• Se alltid till att kopplingen är helt i- eller urkopplad.
• Se alltid till att fordonets ram inte skadas då fordonet
förankras under vinschning.
• Sänk aldrig ner vinschen i vatten.
• Förvara alltid ärrkontrollen på en skyddad, ren och torr
plats.
OBSERVERA
RISK FÖR ATT FASTNA I RÖRLIGA DELAR
Om instruktionerna inte följs  nns risk för mer
eller mindre allvarliga skador.
Undvik skador på händer och  ngrar:
• Lämna aldrig ärrkontrollen där den kan aktiveras
under frispolande, riggning eller när vinschen inte
används.
• Lämna aldrig vinschens  ärrkontroll inkopplad när
du installerar, frispolar, riggar, utför service eller när
vinschen inte används.
RISK FÖR BRAND OCH KEMISKA SKADOR
Risk för allvarlig skada eller dödsfall om dessa
anvisningar inte följs.
• Ta alltid av smycken och använd alltid
skyddsglasögon.
• Drag aldrig elkablar över vassa kanter.
• Dra aldrig elektriska ledningar nära delar som blir
heta.
• Drag aldrig elkablar genom eller i närheten av rörliga
delar.
• Placera alltid medföljande kabelskor på kablar och
poler som visas i installationsanvisningarna.
• Luta dig aldrig över batteriet när du kopplar.
• Dra aldrig elektriska ledningar över batteripoler.
• Kortslut aldrig batteripoler med metallföremål.
• Kontrollera alltid att bränsleslangar, bränsletank,
bromsledningar, elledningar osv. inte berörs av
borrningsarbete.
• Läs alltid bruksanvisningen beträ ande elektriska
kopplingar.
Isolera och skydda alltid alla lösa ledningar och
elterminaler.
RISK FÖR SÅR OCH BRÄNNSKADOR
Om instruktionerna inte följs  nns risk för mer eller
mindre allvarliga skador.
• Låt aldrig vinschens lina glida genom händerna.
VARNING
FARA
VARNING
RISK FÖR SÅR OCH BRÄNNSKADOR
Risk för allvarlig skada eller dödsfall om dessa
anvisningar inte följs.
Undvik skador på händer och  ngrar:
• Ha alltid på dig kraftiga läderhandskar när du
hanterar en vinschlina.
• Var alltid medveten om att ytor på vinschmotorn,
trumman eller vajern kan vara varma under eller efter
användning.
FARA
WARN INDUSTRIES
83449A2 62
SÄKRA ARBETSFÖRHÅLLANDEN
Den här bruksanvisningen innehåller
instruktioner om hur du installerar din WARN-
vinsch och instruktioner för hur du använder
den första gången. Läs Grundläggande guide för
vinschteknik för fullständig information om hur
du använder WARN-vinschen.
Säkerhet
Då WARN-vinschsystemet installeras skall alla
monterings- och säkerhetsföreskrifter läsas igenom
och följas.
Var alltid försiktig med elarbeten och kom ihåg
att kontrollera att inga exponerade elanslutningar
förekommer, innan vinschens ström kopplas på.
Om du vill titta på specifikationer och prestanda,
ska du läsa igenom specifikationsbladet som
levereras med vinschen.
WARN INDUSTRIES
63 83449A2
LÄR KÄNNA DIN VINSCH
Lär känna din vinsch
Innan du börjar skall du bekanta dig med din WARN-vinsch och alla dess delar.
Motor: Vinschmotorn drivs av fordonets batteri. Elmotorn driver kuggväxeln som vrider
vinschtrumman och lindar upp vajern.
Vinschtrumma: Vinschtrumman är den cylinder på vilken vajern matas upp. Trumman drivs av elmotorn
och kraftöverföringen. Vridningsriktningen kan ändras med fjärrkontrollen.
Vajer*: Vajerns diameter och längd bestäms av vinschens lastkapacitet och utformning. Vajern
är lindad runt vinschtrumman och matas genom linledaren. Den har en ögla iänden för
krokens schackelbult.
* För modeller med syntetisk lina: läs noga igenom hela Installationsguide förWARNs
syntetiska lina, som medföljer satsen.
Transmission: Nedväxlingen omvandlar vinschmotorns kraft till en stor dragkraft. Transmissionens
utformning gör att vinschen blir lättare och mer kompakt.
Kopplingsspak: Kopplingen används för att koppla ifrån spoltrumman från transmissionen, vilket gör
att trumman kan rotera fritt (kallas "frispolning"). Inkoppling av kopplingsspaken "låser"
vinschtrumman tillbaka i transmissionen.
Fjärrkontrolluttag: Fjärrkontrolluttaget är den plats där operatören kopplar in fjärrkontrollen med sladd eller
den trådlösa fjärrmottagaren (tillval) för att styra vinschen.
Kontrollenhet*: Reglerenhetens kontaktorbrytare styr ström till elmotorn från fordonets batteri så att
operatören kan ändra riktningen på vinschtrummans rotation.
* För specifika tillämpningar finns information om tillvalssatsen för att placeraom
kontrollenheten hos din auktoriserade WARN-återförsäljare
eller på www.warn.com.
Fjärrkontroll: Fjärrkontrollen kopplas in i vinschens reglerenhet via fjärrkontrolluttaget, vilket gör att
man kan kontrollera vinschriktningen, samt att man kan stå på tryggt avstånd från vajern
då vinschen används.
Motor
Kontrollenhet
Fjärrkontrolluttag
Kopplingsspak
Transmission
(Växellåda)
Vajer
Vinschtrumma
Fjärrkontroll
Figur 1
WARN INDUSTRIES
83449A2 64
MONTERING
Hårdvara som ingår:
(4x) M10x1,5 låsmutter med  änsar 15 mm
sexkant
(4x) M10-1,5 x 35 sexkants äns, 8,8, bult
*(2x) M10-1,5 x 40 sexkants äns, 8,8, bult
(Använd som i Figur 3 för monteringsläge
med foten framåt) *  nns i separat plastpåse.
Vridmoment: 41 till 47 Nm
Välj en monteringsplats som är tillräckligt stark
för att motstå vinschens maximala dragkraft.
1. Sätt flänsmuttrarna i vinschfötternas fickor.
2. Placera vinschen där den ska monteras.
3. Se tabellen nedan för att bekräfta önskad
bultlängd Montera bultarna och dra åt dem till
41 till 47 Nm. Se Figur 2 och 3 för orientering
och bultdimensionering.
FARA
Kontrollera alltid bultlängden så att bultarna
fäster tillräckligt i gängorna.
Plåttjocklek Bultlängd
7 mm 32 mm
10 mm 40 mm
13 mm 40 mm
4. Klipp av det elastiska band som håller vajern på
plats.
5. Sätt kopplingen i friläge.
6. Mata in vajeröglan för hand genom linledaren.
FARA
Använd alltid medföljande krokstropp.
7. Fäst kroken på vajeröglan. Fäst krokstroppen på
kroken.
8. Vrid tillbaka kopplingen tills den är helt
ikopplad.
Steg 1 – Montera vinschen
Monteringssatser för vinschar som klarar nästan
alla tillämpningar finns tillgängliga hos närmaste
återförsäljare av WARN-produkter. Kontakta Warns
återförsäljare för information omtillgängliga
produkter.
OBSERVERA
För bästa prestanda och de resultat du förväntar dig
rekommenderas starkt WARNs fästplattor.
VARNING
Undvik att aktivera vinschen av misstag och
orsaka allvarlig skada genom att genomföra installationen av
vinschen och fästa kroken innan du ansluter ledningarna.
FARA
Använd alltid en monteringsplats som är
tillräckligt stark för att motstå vinschens maximala dragkraft.
FARA
Använd aldrig bultar som är för långa.
FARA
Spola alltid på vajern på trumman i den riktning
som anges av etiketterna för trumrotation påvinschen
och/eller i dokumentationen. Detta krävs för att den
automatiska bromsen (om den  nns) ska fungera riktigt.
FARA
Linda alltid vajern på botten (monteringssidan)
av trumman.
Den här vinschen ska monteras horisontellt.
Vajern ska lindas på och av trumman på trummans
monteringssida och i den riktning somanges av
trumrotationspilen enligt etiketten på vinschen. Se
Figur 2 och 3.
Korrekt rotation krävs för att den automatiska
bromsen ska fungera riktigt. Horisontell montering
hindrar att repet bara lindas upp på vinschens ena
ände, vilket kan skada vinschen.
Genom att använda rekommenderad
kombination av bult och låsbricka, åtdragen
tillrekommenderade värden, undviks vibrationer
under vinschningen. Specifikationerna listas nedan.
Monteringssystemet är avgörande för bultarnas
längd.
Mönster för monteringsbultar:
Standard: 254 x 114,3 mm
Jämn och  at monteringsyta, minsta tjocklek 6,4 mm
WARN INDUSTRIES
65 83449A2
MONTERING
Figur 2 Horisontell orientering, fötter nedåt
Figur 3 Horisontell orientering, fötter framåt
Monteringsorientering
(2) M10-1.5 x 35
(4) M10 x 1,5 låsmut-
ter med  änsar
(4) M10-1.5 x 35
*(2) M10-1.5 x 40
( nns i separat plastpåse)
(4) M10 x 1,5 låsmut-
ter med  änsar
WARN INDUSTRIES
83449A2 66
ELEKTRISKA ANSLUTNINGAR
Steg 2 – Installera kablaget
FARA
För att förhindra allvarlig skada eller dödsfall.
Placera alltid medföljande kabelskor på kablar och poler som
visas i installationsanvisningarna.
FARA
Hur man undviker livsfarliga skador från elbränder:
Drag aldrig elkablar över vassa kanter.
Dra aldrig elektriska ledningar nära delar som
blir heta.
Drag aldrig elkablar genom eller i närheten av
rörliga delar.
Undvik ställen som klämmer eller sliter påelkablar
då de installeras.
FARA
Isolera och skydda alltid alla lösa ledningar och
elterminaler.
OBSERVERA
För korrekt användning av vinschen är det viktigt
att alltid ha ett fulladdat batteri och bra anslutningar. För ett 12
Volt batteri är minimikravet 650amperetimmar kallstartström.
Dra batterianslutningarna på ställen där de inte
kan nötas eller skadas genom isoleringen vilket kan ge
upphov till kortslutning.
Vinschens strömsladd måste anslutas till batteriet.
Både spänningssladden (röd) och jordsladden (svart)
måste vara direkt anslutna tillbatteriet. FARA! Anslut inte
jord till fordonets chassi.
För att batterisladdarna ska kunna kopplas
pårätt sätt kan du behöva montera loss fordonets
instrumentbräda eller delar av karossen.
Koppla alltid batterisladdarna på ett sådant sätt att
de kan fästas med buntband.
Figur 4. Kopplingsschema
FARA
Strömsladdar som sitter löst eller inte är korrekt
fastsatta kan orsaka allvarlig skada eller dödsfall.
Skydda alltid strömsladdar från vassa kanter,
områden som blir så varma att de inte kan beröras
med handen och alla rörliga delar.
1. Planera hur sladdarna ska dras.
2. Fäst strömsladdarna löst längs dragningen.
3. Kontrollera att strömsladdarna är skyddade från
skarpa kanter, heta ytor och rörliga delar. Tänk
på att karossen kan röra sig eller vibrera och
skada sladdarna.
4. Inspektera noggrant sladdragningen. Är det
fint och ordentligt? Använd kabelband till att
fästa elektriska sladdar. Kabelband ska vara
fasta men inte skära in i ledningarnas isolering.
Använd elektrisk tejp eller bitar av gummislang
till att skydda elektriska sladdar och kablage
där så erfordras för att undvika slitage på de
elektriska sladdarnas isolering.
5. Fäst batterisladdar, röd (positiv) sladd FÖRST,
svart (negativ) sedan. Installera höljen där så
är lämpligt för att skydda anslutningarna. Dra
åt batteripolernas fästdon enligt fordonets
serviceanvisning.
Kontrollera att vinschen fungerar ordentligt efter
installationen.
Step 3 – (Tillval) Installation av syn-
tetisk lina
För modeller med syntetisk lina: läs noga igenom
hela Installationsguide för WARNs syntetiska lina,
som medföljer satsen. Den innehåller detaljerade
instruktioner för att installera syntetisk lina.
Jordsladd (svart)
Strömsladd (röd)
WARN INDUSTRIES
67 83449A2
BRUKSANVISNING FÖR FÖRSTA ANVÄNDNING
Steg 4 – Systemkontroll
När du har utfört en systemkontroll är det dagsatt
bekräfta vinschens funktion. Fortsätt till avsnitten
Bruksanvisning för första användning och
Slutkommentar och underhåll i den här handboken.
Steg 5
Bruksanvisning för första an-
vändning
FARA
Ta dig alltid tid att helt och fullt förstå hur
vinschen och dess hantering fungerar genom att gå igenom
den grundläggande guiden för vinschteknik som medföljer
denna vinsch.
Fjärrkontrollskontakt
Lämna inte fjärrkontrollen inkopplad i vinschen
då den inte används. Det kan vara farligt att lämna
fjärrkontrollen inkopplad. Dessutom kan batteriet
tömmas.
Använda kopplingen:
FARA
Koppla aldrig i eller ur kopplingen om vinschen är
belastad, vajern är spänd eller vajertrumman rör sig.
Då kopplingen är inkopplad är kugghjulet
kopplat till vinschtrumman och kraft kan överföras
från vinschmotorn. Då kopplingen är urkopplad står
den i friläge. Transmission och vinschtrumma är inte
hopkopplade, och trumman kan rotera fritt.
K
opplingsspaken, som finns på vinschkåpan mitt
emot motorn, kontrollerar kopplingens läge. Undvik
skador genom att se till att kopplingsspaken alltid är
ordentligt till- eller frånkopplad.
Utspolning
FARA
Kör aldrig vinschen med mindre än 5 varv vajer runt
trumman. Vajern kan lossa från trumman eftersom vajerns
infästning i trumman inte är utformad för att hålla en last.
FARA
Håll alltid händerna borta från vajer, ögla, krok och
linledaröppning under installation, under drift samt vid in- och
utspolning.
FARA
Ha alltid på dig kraftiga läderhandskar när du
hanterar en vajer.
Frikoppling är oftast det snabbaste och enklaste
sättet att spola ut vajern. Innan vajern spolas
ut under frikoppling skall tillräckligt med vajer
släppas ut med motorn, så att eventuell spänning
i vajern försvinner. Koppla ur kopplingen. Då kan
fri utspolning ske för hand till dess tillräckligt med
vajer erhålls för vinschningen. Se Grundläggande
guide för vinschteknik för ytterligare information.
OBSERVERA
Vinscha inte ut vajern mer än 10 m utan att låta
vinschen kallna under minst 20 minuter innan du vinschar in
vajern igen. Placera i stället kopplingen ifriläge och dra ut vajern
för hand.
FARA
Använd alltid bifogad stropp då vajern spolas in
eller ut, vid montering eller hantering, såhänder och  ngrar
inte skadas.
Inspolning med belastning
FARA
Överskrid aldrig vinschens nominella dragkraft.
Drag in vajern jämnt och tätt på trumman. Detta
förhindrar att de yttre lindningarna sjunker in i de
inre lindningarna, fastnar och skadar vajern.
Undvik chockbelastning vid spolning genom att
pulsa kontrollenhetens kontakt för att ta upp den
slaka vajern. Chockbelastning kan tillfälligt vida
överskrida vinschens och vajerns kapacitet.
UT
IN
URKOPPLAD
IKOPPLAD
WARN INDUSTRIES
83449A2 68
BRUKSANVISNING FÖR FÖRSTA ANVÄNDNING
Inspolning utan belastning
FARA
Rör aldrig vajer eller krok då någon annan sköter
reglaget eller då vinschen drar.
Spolning med en medhjälpare: Låt en medhjälpare
hålla krokstroppen med så mycket konstant
spänning på vajern som möjligt. Med bibehållen
spänning skall medhjälparen sedan gå mot
vinschen medan du använder reglaget för att
spola in vajern. Släpp
kontakten då kroken är
minst 2 m från linledarens öppning.
Spola in resten för förvaring som anges nedan.
Spolning ensam: Arrangera så att den vajer
som skall spolas in inte kinkar eller trasslar till
sig under inspolningen. Se till att all vajer som
redan  nns på trumman är fördelad i täta och
jämna lager. Spola in tillräckligt med vajer för att
fullborda nästa hela lager på trumman. Spänn
och räta ut lagret. Upprepa förfarandet tills
kroken är minst 2 m från linledarens öppning.
Spola in resten för förvaring som anges nedan.
Spola in resten för förvaring
När kroken är inom 2 m från linledaren, lossa
kroken från förankringsstället eller lasten. Håll
i medföljande krokstropp och håll spänning på
vajern. Vinscha långsamt in vinschen genom att
"pulsa" drag-in-kontakten på  ärrkontrollen tills
kroken är inom 1 m från linledaren.
Sluta vinscha in och fäst kroken på ett lämpligt
förankringsställe på fordonet.
OBSERVERA
Kör inte in kroken i linledaren.
Detta kan skada linledaren.
När kroken är lämpligt fäst på fordonet kör du
in återstående slack i vajern genom att "pulsa" in
resten med drag in-kontakten på fjärrkontrollen tills
det är minimalt slack kvar i vajern.
Överbelastning/överhettning
Denna vinsch är klassad för intermittent arbete.
Då motorn närmar sig en hastighet då den stannar
sker en mycket snabb värmeuppbyggnad som kan
skada motorn.
Riggning med dubbel vajer (se Grundläggande
guide för vinschteknik) minskar ampereuttaget
och minskar värmeutvecklingen i motorn. Detta
medger längre kontinuerlig användning.
STRÄCKNING AV VAJERN
FARA
Dra alltid först ut vajern och spola upp den med
belastning innan den används. Vajer som är stramt lindad
minskar chansen för "inlindning" som kan skada vajern.
FARA
Kör aldrig vinschen med mindre än 5 varv vajer runt
trumman. Vajern kan lossa från trumman eftersom vajerns
infästning i trumman inte är utformad för att hålla en last.
Vajerns livslängd är direkt beroende av hur
den sköts och används. Då den först används
måste vajern spolas upp på trumman med
minst 450 kg belastning. 450 kg belastning. Följ
nedanstående instruktioner för att sträcka vajern
på vinschtrumman på rätt sätt.
1) Använd en PLAN OCH ICKE LUTANDE plats som
är tillräckligt lång för att kunna dra
ut vajern i hela dess längd.
2) Vrid kopplingsspaken på vinschen till det
frispolande läget "Free Spool". Dra ut vajern tills
det återstår 5 varv på trumman. När vajern är
avspolad vrids kopplingsspaken påvinschen till
inkopplingsläget "Engaged".
3) Fäst repets krokförsedda ände i ett lämpligt
förankringsställe och backa bort fordonet från
förankringsstället till dess det bara är lite slack
kvar i vajern. Innan fordonet sedan lämnas skall
man dra åt handbromsen och lägga ienväxel
eller sätta den i parkeringsläget ochstänga av
motorn.
4) Koppla  ärrkontrollen till vinschen. Stå
cirka 2,5 m från vinschen och drag in vajern
tills all slack är upplindad på vinschtrumman.
Koppla ur  ärrkontrollen från vinschen. Håll
spänning i vajern med ena handen och maka
samtidigt vajern försiktigt till den sidan av
trumman som vajern är fäst på så att det inte
blir något glapp mellan varven på trumman.
Kontrollera noga att vajern spolas fråntrummans
undersida, inte ovansida, för annars fungerar
inte den automatiska bromsen för att hålla
lasten ordentligt. (Om vajern spolas av från
ovansidan har du använt "out" i stället för "in"på
ärrkontrollen.)
5) Följande steg skall genomföras av två personer
tillsammans för att det skall vara säkert. Om du
försöker spänna vajern ensam skall du, innan
du kliver ur fordonet för att inspektera vajern,
alltid dra åt handbromsen, lägga i en växel (eller,
WARN INDUSTRIES
69 83449A2
BRUKSANVISNING FÖR FÖRSTA ANVÄNDNING
för auomatväxlade fordon, ställa växelspaken i
parkeringsläge) och stänga av motorn. Kliv aldrig
ur fordonet med last på vajern. Det är absolut
nödvändigt att spänna vajern för att den skall
hålla länge. Genom att spänna vajern förhindrar
du att yttrevajerlager kommer i kläm och förstör
deinre lagren.
6) Se noga till att varje lager byggs upp jämnt så
att vajern inte skadas.
7) Räck in  ärrkontrollen genom förarsidans ruta
så att fordonsföraren kan sköta den. Säg till den
som hjälper till att stå vid sidan av fordonet och
hålla sig borta från vajern. Den som hjälper till
skall signalera om vajern lindas upp ordentligt
genom att  ytta sig utmed linledaren medan
vajern körs in. Starta motorn och lägg växeln
i neutralläge. Släpp handbromsen medan du
trycker ner bromspedalen med måttlig kraft.
Tryck in "drag in"-knappen på  ärrkontrollens
reglage. Sluta vinscha när du har vinschat in
ungefär 2 meter. Lätta sakta på bromspedalen
och lägg i handbromsen. Detta förfarande gör
att det inte är någon belastning på vajern. Lägg
sedan in en växel eller i parkeringsläget och stäng
av motorn. Kliv ur fordonet och kontrollera att
vajern lindas upp jämnt på vinschtrumman och
inte sjunker in i lagret under. Om vajern sjunker
in, matar du ut vajern och upprepar det här steget
från början med högre tryck på bromspedalen.
8) När du är övertygad om att vajern lindas upp
på trumman riktigt upprepas steg 6tills fordonet
är inom 2 m från vinschens förankringsställe.
När du väl är inom 2 m, släpper du sakta på
bromspedalen och drar sedan åt handbromsen.
Detta förfarande göratt det inte är någon
belastning på vajern. Lägg sedan in en växel eller
parkeringsläget och stäng av motorn. Kliv ur
fordonet. Tabort kroken från förankringsstället.
Håll i den medföljande stroppen så att du håller
spänning på vajern och drag sakta in vinschen
genom att "pulsa" med "drag in"-kontakten
på  ärrkontrollen tills kroken är inom 1 m från
linledaren. Sluta vinscha in och fäst kroken på ett
lämpligt förankringsställe på fordonet.
OBSERVERA
Kör inte in kroken i linledaren. Detta kan skada
linledaren.
När kroken är lämpligt fäst på fordonet kör du
in återstående slack i vajern genom att "pulsa" in
resten med "drag in"-kontakten på fjärrkontrollen
tills det är minimalt slack kvar i vajern.
WARN INDUSTRIES
83449A2 70
SLUTKOMMENTAR OCH UNDERHÅLL
FARA
För att förhindra allvarlig skada eller dödsfall:
Spola alltid upp vajern på trumman i den riktning
som framgår av riktningsvisaren
på vinschen.
Linda alltid vajern runt trummans botten.
Linda aldrig vajern över trummans topp.
Kontrollera
Innan första
användning
Efter varje
användning
Var 90:e dag
Tag dig tid att ordentligt läsa igenom
anvisningarna och/eller bruksanvisningen
och/eller den grundläggande guiden för
vinschteknik så att du förstår din vinsch och
hur den fungerar
X
Kontrollera fästdon och se till att
de är åtdragna till rätt vridmoment.
Byt ut skadade fästdon.
XX
Bekräfta att ledningarna till alla komponenter
är rätt och se till att alla anslutningar sitter
ordentligt.
XX
Kontrollera att det inte  nns några
exponerade sladdar eller poler och att
det inte  nns några skador på sladdarnas
isolering.
Täck exponerade sladdar med kabelskor.
Reparera eller byt ut
skadade elektriska sladdar.
XX
Inspektera vajern beträ ande skada.
Om vajern är skadad skall den omedelbart
bytas ut.
XXX
Håll vinsch, vajer och manöverkontakt rena.
Använd en ren trasa eller handduk
för att avlägsna smuts och skräp.
X
Ta tid på dig att helt och fullt förstå hur
vinschen och dess hantering fungerar genom att
gå igenom Grundläggande Vinschtekniksguide
som tillhör denna vinsch.
För ytterligare information eller frågor,
kontakta:
WARN INDUSTRIES, INC.
12900 S.E. Capps Road, Clackamas
OR, USA 97015-8903, +1 503 722-1200,
Kundservice: 1-800-543-9276
Fråga om återförsäljare: 1-800-910-1122
eller besök www.warn.com.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38

Warn Zeon Installationsguide

Typ
Installationsguide
Denna manual är också lämplig för