=
Felaktig användning av din cykels bromssystem kan leda till att du tappar kontrollen eller orsakar
en olycka, som kan vålla svåra skador. På grund av att varje cykel kan uppträda på olika sätt, skall
du vara noga med att lära dig den rätta bromstekniken (inklusive trycket mot bromshandtaget och
cykelns kontrollegenskaper) för din cykel.
Prata med din cykelförsäljare och läs cykelns bruksanvisning, samt träna upp din cyklings- och
bromsteknik.
Bromshandtagen BL-R780 har försetts med en funktionsomkopplande mekanism för att anpassa
dem för användning med V-BRAKE-bromsar, caliperbromsar, kantileverbromsar och rullbromsar.
Om du väljer en felaktig funktion, kan bromskraften bli endera för kraftig eller för svag,
vilket kan resultera i allvarliga olyckor. Var noga med att välja rätt funktion i enlighet med de
anvisningar som ges i tabellen för funktionsomkoppling.
•
•
Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas och cykeln tippa över framåt, vilket kan
leda till allvarliga personskador.
Använd ST-5700/5703, BL-R780 i kombination med BR-R561. Använd inte BR-R561 i kombination
med tidigare STI-handtag för landsvägscykling eller med bromshandtagen BL-R770/BL-R550 för
platta styren, annars blir bromskraften alldeles för stor.
Drag fast caliperbromsens monteringsmuttrar ordentligt till det specificerade effektivt vridmoment.
• Använd låsmuttrar med plastinsatser (självlåsande muttrar) för bromsar av muttertyp.
• För bromsar av typen med försänkta muttrar, skall du använda försänkta muttrar med en längd
som gör att muttrarna kan vridas minst sex varv. Vid återanvändning skall du sätta tätningsmedel
(mutterlåsning) på muttergängorna.
Om muttrarna lossnar och bromsen ramlar av, kan den sno in sig i viktiga cykeldelar och då kan
cykeln tippa över framåt.
Detta är särskilt allvarligt om framhjulet drabbas. Då kan cykeln kastas över framåt och då kan
allvarliga skador uppstå.
En broms, som är utformad för användning som bakbroms, skall inte användas som frambroms.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp,
utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga
personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på bromsskorna. Om någon olja eller fett hamnar på
bromsskorna, skall du byta ut bromsskorna. Annars kanske inte bromsarna fungerar på rätt sätt.
Kontrollera om bromsvajern är rostig eller utsliten. Byt ut vajern omedelbart om några sådana
problem upptäcks. Om du inte gör detta, kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln. För att
undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för
senare användning.
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
OBSERVERA:
Om du använder SHIMANO:s road-bromsskor i kombination med keramiska fälgar, kommer
bromsskorna att slitas ut snabbare än normalt.
Om bromsskorna har slitits ned så mycket att spåren inte längre syns, skall de bytas ut.
Olika bromsskor har sina egna egenskaper. Be om detaljerade upplysningar i affären där du köper
bromsskorna.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller försämring som ett resultat av normal användning.
Kontakta affären där du köpte cykeln, om du har några frågor beträffande hantering eller underhåll.
•
•
•
•
•
Allmän säkerhetsinformation
BR-R561
Caliperbroms
SI-8K60A-002
Anvisningar för teknisk service
Bromshandtag
Caliperbroms
Bromsvajer
Vi rekommenderar att du använder följande kombination för att få
bästa tänkbara prestanda.
ST-5700 / ST-5703, BL-R780
BR-R561
4 mm insexnyckel
Montering av bromshandtag
Sätt tillfälligt fast ytterhöljet på styret (med tejp eller liknande).
3.
Montering av bromsen
Tryck ihop bågen och sätt fast medan bromsskorna är i tät
kontakt med fälgen.
Montering av själva bromsen
1.
5 mm insexnyckel
Effektivt vridmoment:
8 – 10 N·m {80 – 100 kgf·cm}
Den vanliga positionen
under monteringen är när
justeringsskruven för
centrering finns på den plats
som bilden visar.
Tryck in ca.
10 gånger
Tryck in ca.
10 gånger
Innan du börjar använda bromsarna, skall du trycka in
bromshandtaget ca. 10 gånger ända in till styret och
kontrollera att allt fungerar på rätt sätt samt att skons spel är
det rätta.
Kontroll
6.
Fälgens
rotationsriktning
Fälgens
rotationsriktning
Toe-in
0,5 mm
2.
Inställning av bromsskons placering
När du har justerat bromsskornas placering så att skornas yta
och fälgens yta finns på den plats som bilden visar, skall du
dra fast skornas monteringsbult.
Effektivt vridmoment:
5 – 7 N·m {50 – 70 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
0,15 – 0,2 N·m {1,5 – 2 kgf·cm}
Skons monteringsbult
1 mm eller mer
4 mm insexnyckel
BR-R561 är konstruerad så att kontaktvinkeln mellan skon
och fälgen (toe-in) kan justeras. Justeringen av toe-in gör
det möjligt att få en mjukare inbromsning.
Observera:
Sätt snabbfrigöringsspaken i sitt låsta läge. Justera därefter
skons spel (på det sätt som bilden visar) och lås fast vajern.
Flytta fästets skydd framåt och drag därefter fast
monteringsmuttern ordentligt med en 5 mm insexnyckel.
Anslutning av vajern
Effektivt vridmoment för vajerns bult:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
3.
Montering av bromsvajern
2.
Montering på styret
1.
Montera den medföljande mellanläggsdynan, om du vill göra
handtagets slag mindre. Kontrollera bromsens funktion under
justeringen.
Justering av handtagets slag (ST-5700/5703)
6.
4.
Utför en finjustering genom att använda justeringsskruven för
centrering.
Centrering av bromsskon
Snabbfrigörings-
spak
Justeringsskruv för
centrering
3 mm insexnyckel
Öppen
Stängd
Byte av skokassett
Monteringsskruv
1.
Skruva bort monteringsskruven.
Sko
2.
Tag bort skon genom att skjuta den längs skohållarens spår.
3.
Det finns två olka typer av skor och skohållare för användning
på vänster respektive höger sida. Skjut in de nya skorna
längs spåren i skohållarna medan du är uppmärksam på
korrekta riktningar samt skruvhålets placering.
4.
Drag fast monteringsskruven.
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande.
(Swedish)
Vajerhake
Innervajerns trumma
Ytterhölje
•
Funktionsomkoppling
C/R-position
Tejp
Ytterhölje
< BL-R780 >
< BL-R780 >
< ST-5700 / 5703 >
< ST-5700 / 5703 >
Bokstaven V anger rätt
funktionsposition för att få
kompatibilitet med V-BRAKE-
bromsar.
Bokstaven C anger rätt
funktionsposition för att få
kompabilitet med caliperbromsar
och kantileverbromsar.
Bokstaven R anger rätt
funktionsposition för att få
kompatibilitet med rullbroms.
• V-BRAKE-bromsar
• Caliperbromsar
• Cantileverbroms
• Rullbroms
V-position
C/R-position
Funktionsposition Gäller broms
Använd ett styrhandtag
med en maximal
ytterdiameter på 32 mm.
Drag igenom innervajern på
det sätt som bilden visar och
sätt därefter in innervajerns
trumma i vajerhaken.
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall
du hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om
rekommendationen beträffande det effektiva vridmomentet för
att förhindra för hård fastdragning som kan skada
carbonmaterialet och/eller för lös fastdragning som kan göra
att delarna inte sitter fast tillräckligt kraftigt.
Linda därefter styret med specialtejp för styret.
4.
Montera namnplattan.
5.
Vajerhake
Innervajerns trumma
Ytterhölje
Skär därefter av ytterhöljet till en längd, vid vilken höljet
inte spänns när du vrider styret helt åt vänster eller höger.
Observera:
Mellanläggsdyna
Monteringsmutter
Ytterhölje
Vajerhake
Innervajerns trumma
Namnplatta
Vajerhake
Ytterhölje
Innervajerns
trumma
ästets skydd
Det korrekta sättet att
placera klämmans
bricka (B) är att vända
den så att den lilla
urholkningen på ytan
finns i det övre vänstra
hörnet.
Vrid på vajerns justeringsbult för att åter justera skon.
5.
Återjustering av skons spel
Vajerns justeringsbult
SI-8K60A-002-03
– För att undvika allvarliga skador:
VARNING
Monteringsskruv Monteringsskruv
Skohållare
Sko
Skohållare
Insättnings-
riktning
för sko
Sko
Fram
För vänster sida
Samma både fram och bak
För höger sida
Samma både fram och bak
Fram
Effektivt vridmoment:
1
– 1,5 N·m {10 – 15 kgf·cm}