=
A B
1
2
1
1
2
2
=
A B
4
3
4
3
4
3
1
2
R55C2
R
FORWARD
R55C2
FORWARD
L
ST-6600/ST-5600
BR-R650
A A
1
2
Anvisningar för teknisk service
1 mm eller mer
Fälgens
rotationsriktning
Fälgens
rotationsriktning
Tryck in ca.
10 gånger
Sko Sko
Skohållare Skohållare
Effektivt vridmoment: 1 – 1,5 N·m {10 – 15 kgf·cm}
5 mm insexnyckel
Vi rekommenderar att du använder följande kombination för att få
bästa tänkbara prestanda.
Bromshandtag
Caliperbroms
Bromsvajer
När du har justerat bromsskornas placering så att skornas yta
och fälgens yta finns på den plats som bilden visar, skall du
dra fast skornas monteringsbult.
Inställning av bromsskons placering
Sätt snabbfrigöringsspaken i sitt låsta läge. Justera därefter
skons spel (på det sätt som bilden visar) och lås fast vajern.
Anslutning av vajern
Utför en finjustering genom att använda justeringsbulten för
centrering.
Centrering av bromsskon
Vrid på vajerns justeringsbult för att åter justera skon.
Återjustering av skons spel
Montering av bromshandtag
Skruva bort monteringsbulten.
Tag bort skon genom att skjuta den längs skohållarens spår.
Det finns två olka typer av skor och skohållare för användning
på vänster respektive höger sida. Skjut in de nya skorna längs
spåren i skohållarna medan du är uppmärksam på korrekta
riktningar samt bulthålets placering.
Drag fast monteringsbulten.
Innan du börjar använda bromsarna, skall du trycka in
bromshandtaget ca. 10 gånger ända in till styret och
kontrollera att allt fungerar på rätt sätt samt att skons spel är
det rätta.
Kontroll
Byte av skokassett
A
Sätt tillfälligt fast ytterhöljet på styret (med tejp eller liknande).
Linda därefter styret med specialtejp för styret.
Tryck ihop bågen och sätt fast medan bromsskorna är i tät
kontakt med fälgen.
Montering av själva bromsen
Skär därefter av ytterhöljet till en längd, vid vilken höljet
inte spänns när du vrider styret helt åt vänster eller höger.
Om ett gnisslande ljud uppstår efter en längre tids
användning, skall du smörja delarna .
Observera:
Montering av bromsen
BR-R650 är konstruerad så att kontaktvinkeln mellan
skon och fälgen (toe-in) kan justeras. Justeringen av
toe-in gör det möjligt att få en mjukare inbromsning.
Observera:
Effektivt vridmoment:
8 – 10 N·m {80 – 100 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
5 – 7 N·m {50 – 70 kgf·cm}
Effektivt vridmoment för vajerns bult:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Den vanliga positionen
under monteringen är när
justeringsbulten för
centrering finns på den plats
som bilden visar.
5 mm insexnyckel
Ytterhölje
Vajerhake
Innervajerns ända
Ytterhölje
Innervajerns ända
Monteringsbult
Vajerhake
Tejp
Ytterhölje
4 mm insexnyckel
Justeringsbult för centrering
Snabbfrigöringsspak
3 mm insexnyckel
2 mm insexnyckel
Vajerns justeringsbult
Sko
Monteringsbult
Monteringsbult Monteringsbult
Skons monteringsbult
Öppen
Stängd
+ =
3--4mm
A B
+ =
3--4mm
A B
Toe-in
0,5 mm
Samma både fram och bak
FramFram
För höger sida
Samma både fram och bak
För vänster sida
Insättnings-
riktning
för sko
1.
2.
1.
4.
3. 2.
3.
4.
5.
4.
3.
2.
1.
6.
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m
{60 – 80 kgf·cm}
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du hos
tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om rekommendationen
beträffande det effektiva vridmomentet för att förhindra för hård
fastdragning som kan skada carbonmaterialet och/eller för lös
fastdragning som kan göra att delarna inte sitter fast tillräckligt kraftigt.
SI-8F60A-002
OBSERVERA:
– För att undvika allvarliga skador:
Felaktig användning av din cykels bromssystem kan leda till att
du tappar kontrollen eller orsakar en olycka, som kan vålla
svåra skador. På grund av att varje cykel kan uppträda på olika
sätt, skall du vara noga med att lära dig den rätta
bromstekniken (inklusive trycket mot bromshandtaget och
cykelns kontrollegenskaper) för din cykel.
Prata med din cykelförsäljare och läs cykelns bruksanvisning,
samt träna upp din cyklings- och bromsteknik.
Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas och
cykeln tippa över framåt, vilket kan leda till allvarliga
personskador.
Drag fast caliperbromsens monteringsmuttrar ordentligt till det
specificerade effektivt vridmoment.
• Använd låsmuttrar med plastinsatser (självlåsande muttrar)
för bromsar av muttertyp.
• För bromsar av typen med försänkta muttrar, skall du
använda försänkta muttrar med en längd som gör att
muttrarna kan vridas minst sex varv. Vid återanvändning
skall du sätta tätningsmedel (mutterlåsning) på
muttergängorna.
Om muttrarna lossnar och bromsen ramlar av, kan den sno in
sig i viktiga cykeldelar och då kan cykeln tippa över framåt.
Detta är särskilt allvarligt om framhjulet drabbas. Då kan
cykeln kastas över framåt och då kan allvarliga skador uppstå.
En broms, som är utformad för användning som bakbroms,
skall inte användas som frambroms.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före
monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del
kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan
resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt
att du endast använder Shimano originalreservdelar.
Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på bromsskorna.
Om någon olja eller fett hamnar på bromsskorna, skall du byta
ut bromsskorna. Annars kanske inte bromsarna fungerar på
rätt sätt.
Kontrollera om bromsvajern är rostig eller utsliten. Byt ut vajern
omedelbart om några sådana problem upptäcks. Om du inte
gör detta, kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar
på rätt sätt, innan du börjar cykla.
Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar
slira, kan du falla av cykeln. För att undvika detta skall du
sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service
och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
Om du använder SHIMANO:s road-bromsskor i kombination
med keramiska fälgar, kommer bromsskorna att slitas ut
snabbare än normalt.
Om bromsskorna har slitits ned så mycket att spåren inte
längre syns, skall de bytas ut.
Olika bromsskor har sina egna egenskaper. Be om detaljerade
upplysningar i affären där du köper bromsskorna.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller försämring
som ett resultat av normal användning.
Kontakta affären där du köpte cykeln, om du har några frågor
beträffande hantering eller underhåll.
VARNING
Allmän säkerhetsinformation
SI-8F60A-002-03
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande.
(Swedish)
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
BR-R650
Caliperbroms