3. Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens
rörelser. På grund av detta kan en för hög belastning ansättas
mot drivsystemet, om kedjan är för kort. Justera kedjans längd
genom att lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett
läge, där måttet "A" är längst när kedjan sitter på det största
drevet och den största kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser
är stora, kanske slakheten i kedjan inte kan hämtas upp på rätt
sätt, när kedjan sitter på den minsta kedjeringen och det minsta
drevet.
4. Ytterhöljets längd
(1) Lossa justeringsskruven för B-sträckning tills den finns i det
läge som bilden visar.
(2) Kontrollera att det finns tillräcklig slakhet i ytterhöljet. Passa
därefter in ytterhöljet mot den nedre
kanten av ytterhöljets hållare vid
bakväxeln och skär därefter bort all
överflödig längd för ytterhöljet.
Anslut vajern till bakväxeln.
När du har tagit bort den
ursprungliga slakheten för
vajern, skall du åter låsa fast
den på bakväxeln såsom
bilden visar.
Lägg till 2 länkar (med kedjan på både det
största drevet och det största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
Drag
Mindre än 30 mm
Effektivt vridmoment :
5 - 7 N·m
{50 - 70 kgf
·
cm}
Spår
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
5. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på det minsta kedjedrevet och det största drevet
och vrid vevarmen för att växla. Vrid därefter justeringsskruven för
B-sträckning för att justera
så att styrtrissan inte
kommer i kontakt med
drevet, men inte så nära att
den kommer i kontakt med
kedjan. Sätt därefter kedjan
på det minsta drevet och
upprepa ovanstående för
att förvissa dig om att
trissan inte kommer i
kontakt med drevet.
<Kontroll av avståndet mellan det största drevet och
styrtrissan>
Sätt bakväxeln i läget för den lägsta växeln, stoppa hjulet och
kontrollera därefter att avståndet från kanten av styrtrissan till
kanten av det största drevet ligger inom omfånget 5 - 6 mm. Vrid
vevarmen för att växla och kontrollera att det inte finns någon
kärvhet i växlingskänslan.
Om du byter ut antalet
kuggar för drevkassetten,
skall du utföra denna
inställning igen.
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv för
B-sträckning
Observera:
Avståndet mellan den yttre stoppen och ytterhöljets hållare på
bakväxeln kan ändras när bakfjädringen rör sig, så fastställ därför
längden för ytterhöljet vid den punkt där denna längd är som allra
störst.
När du ändrar funktionsomkopplarens inställningar, i synnerhet
när du ändrar cykeln från bergs- till downhillspecifikationer, kan
ytterhöljet bli för kort. Om detta inträffar ändras
växlingsegenskaperna, så du skall ändra ytterhöljets längd.
Observera:
Sätt dit innervajern så att den sticker ut mindre
än ca. 30 mm och kontrollera därefter att
innervajern inte kommer i kontakt med hjulets
ekrar. Ha hjulet stillastående medan du utför
detta steg.
Ytterhölje
Ytterhöljets hållare
(2)
(1)
Avskärning av ytterhöljet
När du har skurit av ytterhöljet, skall du
avrunda snittkanten så att hålets insida får
en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
* Om bakväxeln är i rörelse i betydande grad, till exempel på
cyklar med bakfjädring, rekommenderar vi att du byter ut
denna kåpa mot den medföljande
aluminiumkåpan.
Den ända av ytterhöljet där
aluminiumkåpan sitter, skall vara
på bakväxelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan
6. SIS-justering
Manövrera växelreglaget flera gånger tills kedjan ligger på 8:e
drevet. Medan du vrider på vevarmen, skall du trycka försiktigt på
reglaget tills det fria spelet i reglaget försvinner.
Vid växling till
7:e drevet
Drag åt ytterhöljets
justeringsvred (medurs) tills
kedjan återgår till 8:ans drev.
Lossa ytterhöljets
justeringsvred (moturs) tills
kedjan kommer i kontakt med
7:ans drev och ett ljud hörs.
Om inget ljud alls
hörs
Bästa inställningen
Den bästa inställningen har man om man
manövrerar växelreglaget så att det fria spelet i
reglaget försvinner och kedjan därmed skrapar emot
7:ans drev och ett ljud hörs.
* Återför reglaget till sitt utgångsläge (det läge där
reglaget är i läget för 8:ans drev och har släppts)
och vrid därefter vevarmen medurs. Om kedjan kommer i
kontakt med 7:ans drev och ett ljud hörs, skall du vrida
ytterhöljets justeringsvred en aning medurs för att dra åt, tills
ljudet försvinner och kedjan går runt jämnt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla kraftöverföringsdelar.
7 8 7 8
7 8 7 8
7 8
■ Byte av bakväxeln
Observera: Tag först bort E-ringen, när du tar
bort sträckningstrissan för att
byta ut bakväxeln.
E-ring
Sträckningstrissa
Styrtrissa / Sträckningstrissa med
effektivt vridmoment :
2,45 - 4,9 N·m {25 - 50 kgf·cm}
1. Övre justering
Vrid skruven för övre justering för att ställa in så
att övre rulltrissan är inpassad mot den yttre
linjen för det minsta drevet, när du tittar bakifrån.
2. Nedre justering
Vrid skruven för nedre justering så att övre
rulltrissan flyttas till en punkt direkt i linje med det
största drevet.
Justering
Skruv för
övre justering
Övre rulltrissan
Skruv för
nedre justering
Övre rulltrissan
Största drevet
Yttre linje för minsta
drevet
Ytterhöljets justeringsvred Ytterhöljets justeringsvred
SAINT
SL-M810
SIS-SP41
RD-M810
SS / GS
FH-M810 / FH-M815
9
CS-M770 / CS-HG80 / CS-6500
CN-HG93
SM-SP17 / SM-BT17
Anvisningar om teknisk service SI-5WN0A-002
RD-M810
Bakväxel
RD-M810
SS
9
17T / 23T*
11-32T / 11-34T / 11-28T / 11-23T / 12-25T
11T
Singel
GS
9
31T / 37T*
11T
14T
Montering av bakväxeln
5 mm insexnyckel
• Downhillcykling och terrängcykling är i sig farliga aktiviteter. Det finns risk för att du blir
inblandad i en olycka, som kan resultera i allvarliga personskador och till och med dödsfall. Vi
rekommenderar kraftigt att du använder skyddshjälm och kroppsskydd samt utför en
genomgående säkerhetskontroll av cykeln innan du börjar cykla. Kom ihåg att du cyklar på
egen risk och att du måste tänka på din erfarenhet och dina färdigheter mycket noggrant.
• Om det är svårt att montera hjulet, skall du montera snabbfrigöringsspaken på rotorsidan.
Om du gör detta, skall du kontrollera att snabbfrigöringsspaken inte kommer i kontakt med rotorn och att
den inte bränner.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte alkalibaserade eller syrabaserade
rengöringsmedel som till exempel rostborttagare, därför att sådana kan orsaka skador och/eller att kedjan
inte längre fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att se nedanstående tabell,
innan du väljer vilken tapp som skall användas. Om du använder några andra kedjenitar än de förstärkta,
använder en förstärkt kedjenit verktyg som inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske tillräcklig
förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund av ändrat antal
drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på någon annan plats än där kedjan
har satts ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp.
Kedjan kommer att skadas, om den bryts upp vid den punkt, där den har
satts ihop med en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om
kedjan inte är tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan
kedjan gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller
skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi
rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte utför
justeringar på rätt sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla
allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare
användning.
Observera
• Bakväxeln kan komma i kontakt med kedjestaget beroende på ramens form.
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns bakända.
Kontrollera också om vajern har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att den har en tendens att
försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar. Använd
aldrig i kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så
långt det går åt båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte
kommer i kontakt med cykelramen, när styret vrids så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern (SIS-SP41). Använd inte fettet DURA-ACE
eller någon annan typ av fett, därför att dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om
att vajern kan glida mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade
ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Denna produkt lämnar inga garantier mot skador som uppstår på grund av till exempel hopp under cykling
eller om cykeln tippar över framåt, utom i de fall sådana fel uppstår på grund av användning av icke
lämpliga materiel eller tillverkningsmetoder.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder,
justering, underhåll eller användning.
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
2 mm insexnyckel
Funktionsomkopplare
* är för när funktionsomkopplaren används
Om funktionsomkopplaren
Denna växel kan användas med två typer av drev, de för all-mountain-funktionen (11-
32T/11-34T) och downhill-funktionen (11-23T/12-25T/11-28T). Om du använder dreven
för all-mountain-funktionen, måste du också använda funktionsomkopplaren.
Använd handkraft för att kontrollera att
funktionskopplaren kan pressas mot växelörat.
Observera: När du har sträckt kedjan, skall
du kontrollera att
funktionsomkopplaren kan
pressas mot växelörat.
Borttagning av
funktionsomkopplaren
Cykeltyp
Funktionsomkopplare
Drevkombinationer som kan användas
All-mountain Downhill
X
11-32T / 11-34T
–
11-23T / 12-25T / 11-28T
Effektivt vridmoment :
1 - 1,5 N·m {10 - 15 kgf·cm}
Åtdragningsmoment för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
All-mountain-funktion Downhill-funktion
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701/CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50/CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27