UM-2AC0A-000-03
Användarmanual
E-THRU-reglageaxel (12 mm)
Användarmanualer på andra språk fi nns på :
http://si.shimano.com
VIKTIGT MEDDELANDE
• Kontakta inköpsstället eller en cykelhandlare för information om
montering och justering av de produkter som inte fi nns i
användarmanualen. En återförsäljarhandbok fi nns tillgänglig för
yrkesmekaniker på vår webbplats (http://si.shimano.com).
• Montera inte isär eller konstruera om produkten.
Läs av säkerhetsskäl noga igenom användarmanualen
innan du använder produkten och följ anvisningarna.
Viktig säkerhetsinformation
För mer information om byte kan du kontakta inköpsstället eller en
cykelhandlare.
VARNING
• FÖRE ANVÄNDNING, LÄS IGENOM OCH FÖLJ ANVISNINGARNA OM
SYSTEMET MED E-THRU-REGLAGEAXEL (12 MM) I DENNA
INSTRUKTIONSBOK. VÄND DIG TILL EN ÅTERFÖRSÄLJARE OM DU HAR
NÅGRA FRÅGOR.
•
E-THRU-reglageaxeln (12 mm) kan endast användas i kombination med
specialramen och det särskilda navet/hjulet. Om den används i
kombination med någon annan ram eller nav/hjul kan hjulet lossna från
cykeln medan du cyklar, och det kan leda till allvarliga kroppsskador.
• Om E-THRU-reglageaxeln (12mm) inte monteras korrekt på cykeln kan
hjulet lossna från cykeln under cykling, vilket kan leda till allvarlig
personskada.
•
Om E-THRU-spaken sitter på vänster sida
(rotorsidan) av ramen, skall du
kontrollera att E-THRU- spaken inte
kommer i kontakt med rotorn (bild 1). Se
till att E-THRU-reglaget inte kommer i
vägen för ramen, övriga delar, tillbehör
etc. Om E-THRU-handtaget lossnar p.g.a.
kontakt med andra delar eller obehöriga
föremål, lossnar även hjulet och börjar
vibrera. Om det händer ska du kontakta
inköpsstället eller en cykelhandlare. Om
cykeln används medan hjulet sitter löst
kan det leda till att cykeln faller ihop,
vilket kan resultera i allvarliga
personskador.
E-THRU-
handtag
Bromsskiva
Läget CLOSE
(Stängt)
Bild 1
• Rör inte bromsskivan när du hanterar E-THRU-systemet. Manövrera
heller inte E-THRU-handtaget när hjulet snurrar. Bromsskivan är
väldigt vass, och allvarliga skador kan förekomma till följd av att man
nuddar den.
• Bromsoken och bromsskivorna blir väldigt varma när bromsarna
används. För att undvika risken för brännskador bör du kontrollera
att de har svalnat ordentligt efter en cykelfärd, innan du hanterar
E-THRU-systemet.
•
Innan hjulet monteras ska du ta bort eventuella obehöriga partiklar och
damm från gaffeländens hål, ramsidans gänga och axelöppningarna.
Obehöriga partiklar eller damm kan hindra en korrekt montering av
E-THRU-systemet, och om navet och axeln inte monteras korrekt kan
hjulet lossna, vilket kan leda till allvarliga skador.
• Justeraren kan inte rotera mer än 3 vridningar.
Vrid inte justeraren med tvång när du drar åt eller lossar upp, vid
tillfällen då justerarens rotation känns trög. Att vrida den med tvång
kan skada den.
• Om cykeln används utan justerare kan det hända att efterföljande
justering inte är möjligt. Se därför till att byta ut E-THRU-reglageaxeln
mot en ny.
• Förvara den på en säker plats för senare användning när du noggrant
har läst användarmanualen.
OBS!
• Undersök alltid E-THRU-naven före cykelfärden och se till att hjulen
har monterats korrekt på cykelns ram. Det är särskilt viktigt när du
har parkerat cykeln på offentliga platser.
• Se till att E-THRU-handtagen trycks in helt till läget CLOSE (Stängt)
(sidan på handtaget med inskriptionen "CLOSE" måste vara vänd bort
från cykeln). Luta handtagen så som bilden visar. Rotera dem inte.
Läget OPEN (Öppet)
Läget CLOSE (Stängt)
• Om E-THRU-handtagsaxeln byts ut mot en annan ska du se till att den
som ersätter den befi ntliga E-THRU-handtagsaxeln har samma
modellbeteckning som den E-THRU-modell som medföljde ramen.
Om modellen är en annan modell kanske den nya E-THRU-
handtagsaxeln inta kan monteras korrekt på ramen på grund av
skillnader i bland annat axial längd, gängstorlek och höljets diameter.
• Produkterna har ingen garanti mot naturligt slitage eller försämrad
prestanda till följd av normal användning och åldrande.
Regelbundna inspektioner innan du cyklar på cykeln
Innan du cyklar bör du kontrollera följande delar. Om du upptäcker
något fel ska du kontakta inköpsstället eller en cykelåterförsäljare.
• Sitter hjulen fast ordentligt på ramen?
• Har E-THRU-handtagen helt tryckts till läget CLOSE (Stängt)?
SNABBKONTROLL
Lyft upp cykeln så att hjulet lämnar marken och slå ett par kraftiga slag
nedåt som bild 1 visar. Skaka också hjulet från sida till sida, som bild 2
visar, för att se till att det absolut inte fi nns några glapp i hjulets
montering. Den här kontrollen är ingen garanti för att E-THRU-
handtaget har dragits åt tillräckligt. Om du är osäker på om E-THRU-
handtaget har dragits åt ordentligt ska du före cykelfärden upprepa
monteringen i enlighet med anvisningarna under "Montering av hjulet"
bland de här serviceinstruktionerna.
Bild 1 Bild 2
Delarnas namn
Axelöppning
Navaxel
Justerare
E-THRU-handtag
Gaffelände
Användning
MEDDELANDE
• Se alltid till att manövrera E-THRU-handtaget med handen. Använd
aldrig en hammare eller något annat objekt för att stänga handtaget
med. Om detta inte beaktas kan E-THRU-systemet eller ramen skadas.
Vad är E-THRU-navet?
Det är en mekanism som används med E-THRU-handtaget på navet så
att hjulet enkelt monteras och tas bort.
E-THRU-navets funktion
Luta E-THRU-handtaget mot läget CLOSE (Stängt) och kläm mot ramen
för att sätta fast hjulet i rätt läge.
Läget CLOSE (Stängt)
E-THRU-handtag
Läget OPEN (Öppet)
Montering av hjulet
1. Inpassa navets axel korrekt med
gaffeln.
Navaxel
Gaffelände
2. Flytta E-THRU-handtaget till
läget OPEN (Öppet) och sätt in
det i hålet i gaffeländen på den
motsatta sidan om gängan. För
handtagets axel hela vägen
genom tills den når den
gängade delen på andra sidan.
3.
Vrid E-THRU-handtaget för att skruva in E-THRU-handtagsaxeln i
ramsidans gänga.
Öppna och stäng E-THRU-handtaget, dra åt E-THRU-handtagsaxeln i
ramsidans gänga tills du känner av ett visst motstånd när E-THRU-
handtaget är parallellt med navaxeln, när det trycks mot läget
CLOSE (Stängt).
1
2
Läget OPEN
(Öppet)
Kontroll
av läge
Läget CLOSE
(Stängt)
4. För säkerhets skull skall du kontrollera att E-THRU-spaken sitter
längs ramen när den är i sitt CLOSE-läge. Använd endast handkraft
för att trycka på E-THRU-spaken med handfl atan, tills den fl yttas
hela vägen till CLOSE-läget. Kontrollera att sidan på E-THRU-spaken
med inskriften 'CLOSE' är vänd ifrån cykeln.
Se till att E-THRU-handtaget inte kommer i vägen för ramen, övriga
delar, tillbehör etc. Se dessutom till att det inte kommer i kontakt
med hinder (t.ex. buskar och stenar) medan du cyklar. Om E-THRU-
reglaget inte är i rätt läge ska justeraren justeras. Se "Justering av
justeraren" om justeringsprocedurer.
E-THRU-
handtag
Bromsskiva
Läget CLOSE (Stängt)
Åtdragningsmoment:
5 - 7,5 N·m
Om det fi nns några anvisningar om läget för åtdragning av E-THRU-
handtaget i serviceinstruktionerna, ska du följa dem vid åtdragning.
Borttagning av hjulet
Flytta E-THRU-handtaget från läget CLOSE (Stängt) till läget OPEN
(Öppet), och vrid sedan E-THRU-handtaget motsols för att ta bort
E-THRU-axeln från ramsidans gänga. När E-THRU-axeln har tagits bort
från ramsidans gänga ska du ta bort E-THRU-axeln från hjulet.
Justering av justeraren
1. Skruva in E-THRU-handtagsaxeln i ramsidans gänga under steg 3 av
"Montering av hjulet", vrid sedan E-THRU-handtaget för att justera
det så att det sätts i det korrekta läget CLOSE (Stängt) och
kontrollera vridmomentet.
2. •
Om åtdragningsmomentet är svagt när E-THRU-handtaget sätts i
läget CLOSE ska du vrida justeraren i pilens riktning.
Vridmoment för montering: Starkare
Justerare
• Om åtdragningsmomentet som kontrolleras under steg 1 är så
starkt att E-THRU-handtaget inte kan fl yttas smidigt till läget
CLOSE, ska du vrida justeraren i pilens riktning för att göra
åtdragningen svagare. Lossa justeraren gradvist till den punkt där
hela din kraft skulle krävas för att stänga E-THRU-reglaget.
Vridmoment för montering: Svagare
Justerare
3. Upprepa den justeringen tills monteringskraften blir korrekt vid
korrekt handtagsläge.
OBS! Specifikationerna kan ändras för förbättring utan förvarning. (Swedish)