AVENTICS Assemblage et raccordement du système de vanne ES05 Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning

Denna manual är också lämplig för

Svenska
1 Om denna dokumentation
Denna bruksanvisning innehåller viktig information för att montera, använda och
underhålla produkten på ett säkert och fackmannamässigt sätt. Den innehåller även
information om hur man kan undanröja enklare fel.
Denna bruksanvisning beskriver serien ES05.
Nödvändig och kompletterande dokumentation
O Säkerhetsföreskrifter (R412015575)
O Observera även övriga bruksanvisningar för fältbuss- och I/O-moduler
bifogad CD (R412018133) (tillval).
O Observera anläggningsdokumentation för anläggningstillverkaren.
Återgivning av information
Varningsinformation
I denna bruksanvisning anges varningar före en hanteringsanvisning om det finns
risk för person- eller materialskada. De åtgärder som beskrivs för att avvärja faror
måste följas.
Varningsanvisningarnas uppbyggnad
Signalordens betydelse
Symboler
rkortningar
2 Säkerhetsföreskrifter
O Anvisningarna i det separat bifogade dokumentet (R412015575) måste alltid
följas.
Allmänna anvisningar för material- och produktskador
SIGNALORD
Typ av fara eller riskkälla
Följder om faran inte beaktas
O Åtgärder för att förhindra faran
FARA
markerar en farlig situation som med säkerhet leder till svåra skador eller till och
med dödsfall om den inte avvärjes
VARNING
markerar en farlig situation som kan leda till svåra skador eller till och med
dödsfall om den inte avvärjes
SE UPP
Markerar en farlig situation som kan orsaka lätta till medelsvåra personskador
om den inte avvärjs.
OBS!
Markerar materialskador: produkten eller omgivningen kan skadas.
Om denna information inte iakttas, kan det leda till att driften försämras.
Förkortning Betydelse
AES Advanced Electronic System
I/O-modul Ingångs-/utgångsmodul
ES05 Essential system
OBS!
Om kontakter under spänning ligger på förstörs ventilsystemets
elektronikkomponenter
När stickkontakter lossas under spänning uppstår stora potentialskillnader som
kan förstöra ventilsystemet.
O Gör den aktuella anläggningsdelen spänningsfri innan ventilsystemet
monteras eller stickkontakter ansluts eller lossas.
Ej avsedd användning
Enheten får inte användas i områden med explosionsrisk.
3 Leveransen innehåller
Leveransen innehåller:
W Ventilsystem enligt konfiguration (enligt beställning)
W Säkerhetsföreskrifter (R412015575)
W Bruksanvisning till ventilsystemet
W Ytterligare anvisningar enligt konfiguration
4 Om denna produkt
Produktbeskrivning
Ventilsystemet är ett pneumatiskt ventilsystem med elektrisk styrning. Med
ventilsystemet kan lagrad tryckenergi fördelas på önskade anläggningsdelar genom
styrning av t ex. pneumatiska cylindrar. Tack vare uppbyggnaden i moduler kan
systemet användas för många pneumatiska funktioner inom allmän
maskinkonstruktion. Ventilerna i ventilsystemet styrs beroende på variant med D-
Sub-flerpolig kontakt, AES-fältbussnod, IO-link-anslutning eller med separat pilot.
Ventilsystemet kan styra upp till 12 ventiler resp. 24 magnetspolar.
Systemöversikt ventilsystem
5Montering
Monteringsmöjligheter
Ventilsystemet kan monteras på följande sätt:
OBS!
Produktskador
Användning av felaktigt åtdragningsmoment vid montaget. Om
åtdragningsmomentet är för lågt kan läckage uppstå. Om åtdragningsmomentet
är för högt kan komponenten skadas.
O Angivna åtdragningsmoment och tolerans ska användas.
OBS!
Ventilsystemet kan skadas på grund av för hög egenuppvärmning
Kontinuerlig styrning (100% drift) av mer än två angränsande ventiler kan leda till
ökat läckage.
O Styr inte fler än 2 angränsande ventiler kontinuerligt.
Ventilsystemet konfigureras individuellt. Elektriska och pneumatiska
tillbehör ingår inte automatiskt i leveransen. De kan vid behov också
konfigureras.
Den exakta konfigurationen kan tas fram med beställningsnumret i Internet-
konfiguratorn.
1 Ventilfunktioner 6b Vänster ändplatta för separat pilot
2 Höger ändplatta
3a Basplatta för separat pilot 6c Vänster ändplatta för IO-link
3b Basplatta för intern styrning 6d Vänster ändplatta AES
4 Dragstångsförlängning 7a Fältbussnod AES
5 Initial dragstång 7b Vänster ändplatta för fältbussnod
AES
6a Vänster ändplatta med D-Sub
SE UPP
Risk för personskador vid montering med tryck och spänning!
Om montering sker när anläggningen är under tryck eller elektrisk spänning, kan
detta leda till personskador och skador på produkten eller anläggningsdelarna.
O Gör den aktuella anläggningsdelen trycklös och spänningsfri innan produkten
monteras.
O Se till att anläggningen inte kan kopplas till av misstag.
OBS!
Skador på ventilsystemet på grund av icke fackmässig hantering
När man tar ut ventilsystemet ur förpackningen kan ventilsystemet böjas och
skadas, i synnerhet om den är lång.
O Packa upp ventilsystemet försiktigt och se till att den inte vrids eller böjs.
1
AVENTICS | ES05 | R422003601–BAL–001–AB | Svenska 37
Bild visar följande monteringsexempel:
W Ventilsystem med D-Sub-anslutning (A)
W Ventilsystem med fältbussnod och I/O-moduler (B)
W Montage på DIN-skena (C)
Montera ventilsystem på monteringsyta (A), (B)
O Montera ventilsystemet med fyra skruvar på en jämn yta.
O Observera ventilsystemets mått.
Montera ventilsystem på en DIN-skena (C)
Ansluta pneumatik
Allmän information
O Förse avluftningsportar som inte ansluts till avluftningsslangar med
ljuddämpare.
O Sätt på blindpluggar på de anslutningar som inte används.
O Se till att det finns fritt utrymme för pneumatikslangarna, så att den tillåtna
böjradien inte underskrids.
O Observera, att om PUR-slangar används reduceras slangarnas hållkraft i
snabbanslutningarna.
O Till snabbkopplingarna skall endast kontakttillbehör av plast från vår
pneumatikkatalog användas. Använd endast tryckluftsslangar i serie TU1-F med
stödhylsa.
O Fixera pneumatikslangar för tryckluftsmatning nära anslutningen så att de inte
böjs. Tumregel: 5 centimeter direkt framför ingången måste vara rak.
O När snabbanslutningar används observera även information i
standarden ISO 14743 Flödesteknik -pneumatik – snabbkoppling för
termoplastiska rör.
Ansluta matningsledningar
O Anslut matnings- resp. avluftningsslangar till anslutningarna 1, 3 och 5 på
ändplattan (åtdragningsmoment 10 ±1 Nm).
Ansluta extern pilotluft (tillval)
O Anslut pilotluften till anslutningarna X12 och X14 (åtdragningsmoment
0,2Nm).
Ansluta pilotavluftning
O Förse anslutningarna R12 och R14 på höger ändplatta med en ljuddämpare eller
anslut slangarna för samlad avluftning (åtdragningsmoment 2 ±0,2 Nm).
Ställa in ventilsystemets driftläge
Med pilotluftsskyddet i ändplattan kan man ställa om driftläget mellan intern
(anslutning 1) och extern pilotmatning (anslutning X) på ventilsystemet.
1. Lossa de båda fästskruvarna på pilotluftskyddet.
2. Lyft upp pilotluftskyddet.
3. Vrid pilotluftskyddet till markeringen för önskad läge.
4. Kontrollera att tätningarna sitter korrekt.
5. Skruva fast pilotluftskyddet igen (nyckel TX10, åtdragningsmoment 0,9 ±0,1 Nm).
Driftläget har nu ställts om.
OBS!
Extra stabilisering av basplattor och I/O-moduler
Fler än 3 I/O-moduler i ventilsystemet kan leda till skador om ventilsystemet
utsätts för skakningar och vibrationer.
O Stabilisera genom att montera en extra fästvinkel (bild 1) Man behöver inte
demontera ventilsystem för att göra detta.
Fästvinklar finns hos våra återförsäljare eller genom vår online-katalog och
har beställningsnummer R412018339.
Observera även monteringsanvisningen för DIN-skena R412019467.
SE UPP
Övertryck på grund av stängda avluftningsportar
Stängning av avluftningsportar leder till blockering av luftflödet och skadar
ventilerna.
O Stäng aldrig anslutning R.
O Se till att avluftningen via anslutning 3, 5 och R är tillräcklig.
Använd ytterligare matningsplattor vid stort luftbehov.
4
4
Ansluta elektriskt
Ansluta el med D-Sub-anslutning
1. Se till att det finns fritt utrymme för elanslutningarna, så att den tillåtna böjradien
inte underskrids. Kontrollera att det finns tillräckligt med plats för de monterade
kontakterna.
2. Anslut D-Sub-kabeln till den elektriska styrningen.
Tips: Förberedda kablar med lämplig D-Sub-kontakt finns i vår online-katalog på
http://www.aventics.com/pneumatics-catalog.
3. Stick i D-Sub-kontakten på ventilsystemet och skruva fast den
(åtdragningsmoment 0,4 ±0,1 Nm).
Stifttilldelning D-Sub
Exempel variant A: 12 dubbelspoliga eller enkelspoliga ventiler
SE UPP
Farlig spänning
Risk för skador på grund av kortslutningar och elstötar orsakade av felaktig
isolering av nätenheten, felaktig jordning eller om spolstyrningen inte har
avsäkrats tillräckligt externt.
O Använd endast PELV-strömkrets enligt EN 60204-1
O Anslut alltid spänningsmatningen över en säkerhetsskiljetransformater enligt
IEC 61558-1/IEC 61558-2-6
(EN 61558-1/EN 61558-2-6). Likvärdiga lösningar är tillåtna.
O Spolarnas styrning ska avsäkras externt.
Ventilplats
25x
Spole LED Stift
1 14 1
12 2
2 14 3
12 4
3 14 5
12 6
4 14 7
12 8
5 14 9
12 10
6 14 11
12 12
7 14 13
12 14
8 14 15
12 16
9 14 17
12 18
10 14 19
12 20
11 14 21
12 22
12 14 23
12 24
0V GND 25
2
AVENTICS | ES05 | R422003601–BAL–001–AB | Svenska 38
Exempel variant B: 12 bistabila eller unistabila ventiler
Så här ansluts separat pilot elektriskt
För att ansluta med separat pilot behövs en kabel med följande anslutning:
W Kontakt Form C industristandard, Serie CN1
O Anslut kontakten till spolen.
O Kontrollera att tätningarna sitter korrekt.Åtdragningsmoment för skruven: 0,4
+0,1 Nm
Så här ansluts fältbussnoden elektriskt
1. Se till att det finns fritt utrymme för elanslutningarna, så att den tillåtna böjradien
inte underskrids.
2. Koppla följande anslutningar på fältbussnoden:
Fältbussingång X7xx (xx = beroende på fältbuss), M12-monteringsuttag/-
kontakt
Fältbussutgång X7xx (xx = beroende på fältbuss), M12- monteringsuttag/-
kontakt
Anslutning av funktionsjord
3. Använd vid behov nödvändiga in- och utgångar på de anslutna I/O-modulerna.
4. Anslut fältbussnodens spänningmatning med M12-monteringskontakten (X1S,
hankontakt, 4-polig, A-kodad) till en lämplig spänningskälla (24 V DC).
Så här ansluts IO-Link elektriskt.
1. Se till att det finns fritt utrymme för elanslutningarna, så att den tillåtna böjradien
inte underskrids.
2. Anslut ventilsystemet med IO-Link master typ B med M12-
monteringskontakten (X7I1).
Ventilplats
25x
Spole LED Stift
1 14 1
12 14
2 14 2
12 15
3 14 3
12 16
4 14 4
12 17
5 14 5
12 18
6 14 6
12 19
7 14 7
12 20
8 14 8
12 21
9 14 9
12 22
10 14 10
12 23
11 14 11
12 24
12 14 12
12 25
0V GND 13
När fältbussnoden ansluts, följ monteringsanvisningen R412018134 och
systembeskrivningen (på CD R412018133).
Stiftkonfiguration M12 kontakt (hane), 5-polig, A-kodad
Stift 1 L+
Stift 2 Typ B: UA + 24 V
Stift 3 L-
Stift 4 CQ (IO-Link-data)
Stift 5 Typ B: UA 0 V
2
X7I1
21
345
6 Driftstart och handhavande
Driftstart steg för steg
Innan anläggningen tas i drift fullt ut, ska de olika funktionerna kontrolleras steg för
steg:
Steg 1: Kontrollera anslutningar och kopplingar
O Kontrollera att alla anslutningar och kopplingar är rätt placerade och täta innan
systemet tas i drift.
Steg 2: Kontrollera tilldelning av korrekta styrsignaler
1. Gör anläggningen spännings- och trycklös.
2. Koppla till driftspänningen.
3. Kontrollera styrsignalernas tilldelning till ventilplatserna.
Den gula LED:en lyser, när ventilen styrs korrekt.
Vid separat pilot: observera kontaktens LED.
O Om LED inte lyser, kontrollera tilldelning av styrsignal och ventilplats.
Steg 3: Kontrollera pneumatiska funktioner
1. Gör anläggningen spännings- och trycklös.
2. Se till att alla verkställande don är i ursprungsläge och att ingen fara uppstår vid
rörelse.
SE UPP:
Innan systemet trycksätts med tryckluft kontrollera tryckluftanslutningarnas
hållkraft och se till, att inga personer befinner sig inom riskområdet när
tryckluften kopplas till.
Kontrollera att systemet befinner sig i ett definierat tillstånd vid inkopplingen!
3. Koppla till tryckluften till anläggningen.
4. Kontrollera alla anslutna ventiler med hjälp av den manuella omställningen (se
„Handhilfsbetätigung bedienen“).
Steg 4: Koppla in systemet
O Koppla till tryckluften.
Använda manuell omställning
Innan ventilstyrningarna tas i drift kan man kontrollera deras funktion och
verkningssätt genom att aktivera dem med den manuella omställningen i stället för
med den elektriska signalen. När man använder den manuella omställningen får det
inte ligga någon elektrisk spänning på ventilen.
Beroende på konstruktion har ventilen en eller två manuella omställningar. Varje
sida aktiveras separat.
Vid 2x3/2-ventiler kan båda sidor aktiveras samtidigt.
Driftstart får endast göras av en fackman inom el och pneumatik eller av en
person under ledning och uppsikt av en sådan fackman (se även separat
dokumentation “Säkerhetsföreskrifter” (R412015575), avsnittet
“Förkunskapskrav”).
Vid användning av återfjädrande unistabil ventil monterad på basplatta för
bistabila ventiler får inte spole 12 aktiveras eftersom det leder till en
felfunktion.
O Endast spole 14 får aktiveras.
SE UPP
Odefinierat systemtillstånd
Om systemet befinner sig i ett ej definierat tillstånd, kan detta leda till
personskador.
O Kontrollera att systemet befinner sig i ett definierat tillstånd vid inkopplingen!
O Kontrollera noga att ingen befinner sig inom riskområdet när tryckluft kopplas
till.
OBS!
Förkortad livslängd för kretskort vid bortkopplad tryckluft!
När enheten är trycklös men under spänning, kopplas pilotventilen permanent
och värme avges till kretskortet vilket förkortar kretskortets livslängd.
O Använd aldrig enheten utan tryckluft under en längre tid.
SE UPP
Heta ytor
Om ventilspolarna vidrörs under drift kan brännskador uppstå.
Enhetens yta kan under vissa driftvillkor bli mycket varm!
O Låt enheten svalna innan den demonteras.
O Vidrör inte enheten när den är i drift.
AVENTICS | ES05 | R422003601–BAL–001–AB | Svenska 39
Röd manöverknapp
Tryck (självåterställning)
1. Tryck manöverknappen nedåt.
Ventilen kopplar om.
2. Om man släpper upp manöverknappen återfjädrar den till ursprungsläget
(opåverkad).
Då kopplar även ventilen om till ursprungsläget eller stannar kvar i samma läge,
beroende på konstruktion.
Driftstart av IO-link och fältbussanslutning
IO-link
För att IO-link-anslutningen ska kunna sköta datautbytet mellan ventilsystemet och
PLC-styrsystemet korrekt, måste IO-link-mastern känna till IO-link-enheten. Därför
måste man konfigurera elkomponenterna i IO-link-mastern.
Ladda enhetens masterdata
Om det gäller en IO-link-master med version V1.0.1, ska filen " ...IODD1.0.1.xml"
användas, gäller det en master med version V1.1 ska filen " ...IODD1.1.xml"
användas. Filerna kan även laddas ner från AVENTICS mediecenter på internet.
O För IO-link-konfigureringen av ventilsystemet ska IODD-filerna på CDn
R412018133 kopieras till den dator där konfigurationsprogram finns.
Ett speciellt konfigurationsprogram används beroende på vilket styrsystem det
gäller. Du kan arbeta med IODD-filen eller alternativt konfigurera system som en
utgångsmodul med 3-byte-utgångar. Många IO-link-mastrar erbjuder en enklare
konfigurering som standard. På detta sätt kan drifttagningen göras enkelt och
snabbt.
Processdata
IO-link-anslutningen mottar utgångsdata från styrningen med börvärden för
positionen på ventilernas magnetspolar. IO-link-anslutningen översätter dessa data
till rätt spänningsnivå som krävs för att aktivera ventilerna. Längden på utgångsdata
är fyra byte.
Tilldelningen av ventilernas magnetspolar till bitsen är följande:
Driftstart av ventilsystem med IO-link
Innan systemet tas i drift måste följande arbeten genomföras:
W Du har monterat ventilsystemet med IO-link-anslutningen.
W Du har anslutit IO-link-anslutningen till IO-link-mastern.
OBS!
Den manuella omställningen skadas om den manövreras på felaktigt sätt.
O Manövrera den manuella omställningen försiktigt och omsorgsfullt.
O Följ nedanstående manövreringsbeskrivningar.
OBS!
Konfigurationsfel
Ett felaktigt konfigurerat IO-linksystem kan leda till felfunktioner i hela systemet
och skada det.
O Därför får konfigureringen endast genomföras av en fackman i elektronik!
O Beakta anvisningarna från den eventuella begränsningar som beror på hela
systemet.
O Beakta även dokumentationen för PLC-konfigurationsprogrammet.
IODD-filerna med tysk och engelsk text för IO-link-anslutning finns på den
medföljande CD:n R412018133.
VARNING
Felaktig datatilldelning
Fara på grund av okontrollerad reaktion i anläggningen.
O Kontrollera bits-tilldelningen innan tryckluften kopplas till.
Byte Bit 7 Bit 6 Bit 5 Bit 4 Bit 3 Bit 2 Bit 1 Bit 0
ZVentil 4
spole
12
Ventil 4
spole
14
Ventil 3
spole
12
Ventil 3
spole
14
Ventil 2
spole
12
Ventil 2
spole
14
Ventil 1
spole
12
Ventil 1
spole
14
Z+1 Ventil 8
spole
12
Ventil 8
spole
14
Ventil 7
spole
12
Ventil 7
spole
14
Ventil 6
spole
12
Ventil 6
spole
14
Ventil 5
spole
12
Ventil 5
spole
14
Z+2 Ventil 1
2
spole
12
Ventil
12
spole
14
Ventil
11
spole
12
Ventil
11
spole
14
Ventil
10
spole
12
Ventil
10
spole
14
Ventil 9
spole
12
Ventil 9
spole
14
1. Koppla till driftspänningen.
Vid uppstart skickar IO-link-mastern parametrar och konfigurationsdata till IO-
link-anslutningen
Diagnos-LED måste ovillkorligen lysa grönt innan arbetstrycket kopplas till, enligt
beskrivningen i tabell:
Om diagnosen är felfri får ventilsystemet startas. I annat fall måste felet åtgärdas.
2. Sänd användardata till IO-link-anslutningen.
Ventilernas spolar och tillhörande LEDer aktiveras inte förrän data från IO-link-
mastern godkänts.
3. Koppla till tryckluften.
Behandling av diagnosmeddelande
Om spänningsmatning till ventilerna (UA) saknas eller är för låg sänder IO-link-
modulen ett diagnosmeddelande "Low-sensor voltage" (0x5112) till IO-link-mastern.
Fältbussanslutning i AES-systemet
Ladda enhetens stationsbeskrivning.
Förbereda PLC-konfigurationsnyckel
I AES-fältbussnodens konfiguration infogas ES05 som ventildrivenhet (24DO-ES05).
Den belägger 3 byte i styrningen för de 24 utgångarna.
Konfigurera fältbussnod i fältbussystem
Innan du kan konfigurera ventilsystemet, måste du konfigurera fältbussnoden som
slav i fältbussystemet i ditt PLC-konfigurationsprogram.
Mer information finns i fältbussnodens systembeskrivning.
Ställa in parametrar för fältbussnod
Ventildrivmodulen ES05 har inga parametrar.
Uppbyggnad av ventildrivenheternas data
Från styrsystemet får ventildrivenheternas kretskort aktuell utgångsdata med
börvärde för magneternas magnetspolläge. Ventildrivenheterna översätter dessa
data till rätt spänningsnivå som krävs för att aktivera ventilerna. Längden på
utgångsdata är fyra byte.
Tilldelningen av ventilernas magnetspolar till bitsen är följande:
Diagnosdata
Meddelandet består av en diagnosbit som ställs hög vid kortslutning av en utgång
(samlingsdiagnos).
Driftstart och manövrering får därför endast utföras av en fackman inom el
och pneumatik eller av en person under ledning och uppsikt av en sådan
person.
SE UPP
Risk för okontrollerade rörelser vid tillkoppling!
Om systemet befinner sig i ett ej definierat tillstånd, kan detta leda till
personskador.
O Sätt systemet i ett säkert tillstånd innan det kopplas till!
O Kontrollera noga att ingen befinner sig inom riskområdet när tryckluft kopplas
till.
Beteckning Färg Status Betydelse
DIAG grön blinkar/lyser Elektronikens och ventilernas
spänningsmatning är högre än den undre
toleransgränsen (21,6 V DC).
Konfigurationsfiler för respektive fältbussnod finns på CD R412018133.
Byte Bit 7 Bit 6 Bit 5 Bit 4 Bit 3 Bit 2 Bit 1 Bit 0
ZVentil 4
spole
12
Ventil 4
spole
14
Ventil 3
spole
12
Ventil 3
spole
14
Ventil 2
spole
12
Ventil 2
spole
14
Ventil 1
spole
12
Ventil 1
spole
14
Z+1 Ventil 8
spole
12
Ventil 8
spole
14
Ventil 7
spole
12
Ventil 7
spole
14
Ventil 6
spole
12
Ventil 6
spole
14
Ventil 5
spole
12
Ventil 5
spole
14
Z+2 Ventil 1
2
spole
12
Ventil
12
spole
14
Ventil
11
spole
12
Ventil
11
spole
14
Ventil
10
spole
12
Ventil
10
spole
14
Ventil 9
spole
12
Ventil 9
spole
14
AVENTICS | ES05 | R422003601–BAL–001–AB | Svenska 40
Betydelsen för denna diagnosbit är:
W W Bit = 1: Det föreligger ett fel,
W W Bit = 0: Det föreligger inget fel
Diagnosen är aktiverad när:
1. en utgång är överlastad eller kortsluten.
2. det saknas UA-spänning till modulen.
Montering och utbyggnad av ventilsystemkomponenter
Montera ventilsystem
Med hjälp av ESO5-moduler kan ventilsystemet monteras individuellt.
Montera vänster ändplattan
1. Montera den initiala dragstången i de avsedda hålen i vänster ändplatta.
Observera läget för den avfasade änden på dragstången (!).
2. Dra åt de båda dragstångsskruvarna på vänster ändplatta (nyckel TX10,
åtdragningsmoment 0,9 ±0,1 Nm).
Montering av separata komponenter
1. Förläng dragstången med dragstångsförlängningar motsvarande antal
basplattor. Använd längsta möjliga dragstångsförlängning för konfigurationen.
Maximalt 6 basplattor för 12 ventiler får användas (1).
2. Skjut på önskat antal basplattor på dragstången (2).
3. Montera höger ändplatta (3).
4. Dra åt de båda dragstångsskruvarna (4) på höger ändplatta (nyckel TX10,
åtdragningsmoment 0,9 ±0,1 Nm).
5. Montera ventilfunktionen och skruva fast den med basplattan (5), inklusive den
sista skruven på ändplattan (6) (nyckel TX 10, åtdragningsmoment 0,9 ±0,1 Nm).
Kontrollera att ventilfunktionen är rätt placerad.
6. Kontrollera ventilsystemet angående funktion och läckage enligt
testanvisningarna i Essential Testbox (R415016543).
Bygga ut ventilsystemet med basplattor
Demontering
1. Stäng av systemet så att det är spännings- och tryckluftsfritt. Lossa alla
elektriska och pneumatiska anslutningar.
2. Demontera ventilsystemet från monteringsytan.
3. Demontera alla ventiler från ventilsystemets basplatta (1), inkl. den sista skruven
på ändplattan(2).
4. Lossa de båda dragstångsskruvarna på höger ändplatta (3) (nyckel TX10,
åtdragningsmoment).
5. Dra bort den högra ändplattan från ventilsystemet (4).
Inbyggnad och montage
1. Förläng dragstången med dragstångsförlängningar motsvarande antal
basplattor. Maximalt 6 basplattor för 12 ventiler får användas (1).
2. Skjut på önskat antal basplattor på dragstången (2).
3. Montera höger ändplatta (3).
4. Dra åt de båda dragstångsskruvarna (4) på höger ändplatta (nyckel TX10,
åtdragningsmoment 0,9 ±0,1 Nm).
5. Montera ventilfunktionen och skruva fast den med basplattan (5), inklusive den
sista skruven på ändplattan (6) (nyckel TX 10, åtdragningsmoment 0,9 ±0,1 Nm).
Kontrollera att ventilfunktionen är rätt placerad.
6. Kontrollera ventilsystemet angående funktion och läckage enligt
testanvisningarna i Essential Testbox (R415016543).
I ändplattans set ingår vänster och höger ändplatta och den initiala
dragstången.
OBS!
Felaktigt fastskruvad dragstång
Otillräckligt eller felaktigt fastskruvad dragstång leder till att systemet skadas.
O Kontrollera innan ventilsystemet monteras att dragstångsförlängningarna är
ordentligt fastskruvade.
Använd samma basplattsversion för förlängningen (intern pilot eller extern
pilot). Om grundplatta för extern pilot används får denna endast förlängas på
höger sida.
Kontrollera, att rätt sorts basplatta används för bistabila ventiler.
Använd endast originaldelar från AVENTICS.
Dragstångsförlängningarna har anpassats till basplattornas
expansionskoefficient för att bibehålla ventilsystemets täthet under alla
tillåtna driftsvillkor.
3
6
5
6
Byta ut och bygga ut pilotventil
Demontering
1. Stäng av systemet så att det är spännings- och tryckluftsfritt. Lossa alla
elektriska och pneumatiska anslutningar till den aktuella pilotventilen.
2. Lossa de båda skruvarna på pilotventilen (1) (resp. pilotblindplattan)
(nyckel TX10).
3. Dra bort pilotventilen från ventilsystemet.
Inbyggnad och montage
Ändra anslutningssätt för pilotventilen:
1. Lossa spolen från pilotventilen (2), eventuellt med hjälp av en skruvmejsel.
2. Vrid spolen till önskat läge (3) och skjut tillbaka spolen på pilotventilen, tills den
hakar i (4).
3. Skruva nu på pilotventilen på basplattan (5) (nyckel TW10, åtdragningsmoment
0,0,1Nm).
7 Underhåll och reparation
Skötsel av komponenter
O Rengör ventilrampen regelbundet med en fuktig trasa. Använd endast vatten och
ev. ett milt rengöringsmedel.
Underhåll av komponenter
Ventilsystemet är underhållsfritt.
O Observera dock eventuell information gällande skötselintervall och anvisningar
för hela systemet.
8Demontering/Byte
Demontera ventilsystemet från monteringsytan.
1. Gör systemet ström- och trycklöst.
2. Lossa alla anslutningar.
3. Lossa alla fästskruvar på ventilsystemet.
Nu kan ventilsystemet tas bort från monteringsytan.
SE UPP
Aktiv elektrisk spänning och högt tryck
Fara för skada på grund av elektriska stötar och plötsligt tryckfall.
O Stäng av systemet före skötsel- och underhållsarbeten, så att det inte finns
någon elektricitet eller tryckluft på.
OBS!
Lösningsmedel och starka rengöringsmedel
Ytan och tätningarna kan skadas om de rengörs med för starka rengöringsmedel.
O Använd aldrig lösningsmedel eller starka rengöringsmedel.
SE UPP
Heta ytor
Om ventilspolarna vidrörs under drift kan brännskador uppstå.
Enhetens yta kan under vissa driftvillkor bli mycket varm!
O Låt enheten svalna innan den demonteras.
O Vidrör inte enheten när den är i drift.
SE UPP
Elektrisk spänning och högt tryck
Fara för skada på grund av elektriska stötar och plötsligt tryckfall.
O Stäng av systemet så det inte finns något tryck eller spänning innan följande
uppgifter utförs:
ta bort eller ansluter kontakter
demonterar systemet
byter ut enskilda komponenter
SE UPP
Heta ytor
Om ventilspolarna vidrörs under drift kan brännskador uppstå.
Enhetens yta kan under vissa driftvillkor bli mycket varm!
O Låt enheten svalna innan den demonteras.
O Vidrör inte enheten när den är i drift.
7
AVENTICS | ES05 | R422003601–BAL–001–AB | Svenska 41
9 Avfallshantering
O Följ nationella regler för avfallshantering.
10 Felsökning och åtgärder
Om ett fel inte kan åtgärdas, använd kontaktadresserna som finns på
http://www.aventics.com/contact.
11 Teknisk data, reservdelar och tillbehör
Information om teknisk data, reservdelar och tillbehör finns i online-katalogen
(www.aventics.com/pneumatics-catalog).
Observera även monteringsanvisningen för DIN-skena R412019467.
Fel Möjlig orsak Åtgärda fel
Ventiler kopplar inte Pilotluft felaktigt
konfigurerad.
Kontrollera konfigurartionen för
pilotluften och trycksätt vid behov
anslutningarna X12 och X14 med
pilotluft.
Ventil kopplar inte
Det kan gälla följande
ventiler:
W 5/2 bistabila
W 2x3/2
W 5/3
Felaktig basplatta
används.
Använd en basplatta för bistabila
ventiler eller byt ut motsvarande
pilotblindplatta mot en pilotventil.
Ventilsystemet är otätt Felaktigt
ådragningsmome
nt eller tätningar
som inte sitter
korrekt.
Kontrollera
åtdragningsmomenten och att
tätningarna inte är defekta och
sitter på rätt plats.
Felaktigt
monterad
komponent.
Kontrollera att komponenternas
(basplattor och ventilfunktioner)
montering är korrekt (läge/
inbyggnadsriktning)
AVENTICS | ES05 | R422003601–BAL–001–AB | Svenska 42
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46

AVENTICS Assemblage et raccordement du système de vanne ES05 Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning
Denna manual är också lämplig för