Shimano AI-3S30 Service Instructions

Typ
Service Instructions
SET
SET
SET
SET
SET
SET
Passa in det röda
strecket mot änden på
navaxeln
Om du inte kan se det röda
strecket på tryckstaget, ställ in
så att den gula sektionen av
länken befinner sig mellan de
två gula strecken på rutan.
Se på de gula strecken rakt
ovanifrån under justering.
Navaxelns ände
Gult streck
Gult streck
Länkens gula sektion
Rött streck
på tryckstag
Huvudenhetens kåpa
Kåpans fästskruv
Tag bort
Vajerns justeringsmutter
5 mm insexnyckel
Anvisningar för teknisk service
N-läget
Sätt dit
Kåpans fästskruv
Belysningssensorns
avläsarfönster
Allmän säkerhetsinformation
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före installation av
delar. Om lösa, slitna eller skadade delar används kan det
förorsaka personskada för cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina Shimano
originaldelar används.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service
och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
Automatic Inter-3 är ett automatisk växlingssystem, i vilket
växlingspunkterna fastställs av cykelns hastighet (hjulens
rotationshastighet). På grund av detta kan växlingar utföras
oberoende av cyklistens egna intentioner, och stötar kan därför
kännas under växling. Gör dig klar över och bekanta dig med
dessa växlingsegenskaper innan du börjar använda systemet i
någon större utsträckning.
Automatic Inter-3 återgår till ettans växel när cykeln stannar.
Under cykling hörs ett pipljud före varje växling, för att
uppmärksamma cyklisten på att en växling kommer att utföras.
Cykellyset kan lysa svagare än normalt då och då, men detta
betyder inte att något problem har uppstått. Detta händer när
den ström som går åt för att driva systemet laddas upp igen, till
exempel när växlingsmotorn har arbetat.
Använd en torr duk eller en duk som har fuktats en aning med
ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra enheten.
Lösningsmedel som till exempel thinner kommer att skada
enhetens yta.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller försämring
som ett resultat av normal användning.
VARNING
– För att undvika allvarliga
skador:
OBSERVERA
OBSERVERA:
Du kan välja mellan åtta olika inställningar för växlingens tajmning.
Manövrering av omkopplaren för 8 funktioner
Om du föredrar en
långsammare, stadigare
cykling
Växlingens tajmning flyttas fram
Om du föredrar en snabbare
cykling
Växlingens tajmning flyttas
tillbaka
Medan du täcker över belysningssensorns avläsarfönster på baksidan
av huvudenheten med handen, skall du snurra på framhjulet och
kontrollera att cykellyset lyser.
Kontroll av cykellysets belysning
1.
Justering av N-läget
2.
Sätt in en 5 mm insexnyckel i det sexkantiga hålet i
upprullningsenheten på det sätt som bilden visar och använd
nyckeln för att vrida upprullningsenheten i pilens riktning tills den
hamnar mot stoppen.
3.
Vrid därefter upprullningsenheten tillbaka i pilens riktning tills det tar
stopp (N-läget).
4.
I detta läge skall du vrida vajerns justeringsbult för vinkelhävarmen
moturs, så att ändan av navaxeln och den röda linjen på stötstången
är inpassade mot varandra.
Vajerns justeringsbult
Observera:
5.
Vrid på framhjulet för att ladda upp ström. När strömmen har laddats
upp helt, utförs automatiskt en växling
från N-läget till L-läget.
6.
Rotera framhjulet snabbt och kontrollera att växlingen ändras från
1:an till 2:an och till 3:an. Om växlingen inte ändras från 2:an till
3:an, skall du stoppa framhjulet och vrida vajerns justeringsbult för
vinkelhävarmen ett halvt varv medurs. Därefter skall du kontrollera
alla växlarna en gång till.
7.
Efter justeringen av vinkelhävarmen skall du låsa fast vajerns
justeringsbult genom att dra fast vajerns justeringsmutter.
8.
Montera huvudenhetens kåpa samtidigt som du kontrollerar att
vajern har dragits på rätt sätt och drag därefter fast kåpans två
monteringsskruvar ordentligt.
Om du har några frågor beträffande installation eller justeringar, skall du vända dig till affären där du köpte cykeln.
Felsökning
Använd en stjärnmejsel för att lossa kåpans två fästskruvar och tag
därefter bort huvudenhetens kåpa.
Effektivt vridmoment:
1 – 1,5 Nm {10 – 15 kgfcm}
Effektivt vridmoment:
1,5 – 2,5 Nm {15 – 25 kgfcm}
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
Huvudenhetens
kåpa
Kåpans fästskruv
Kåpans fästskruv
Har kablarna anslutits på rätt sätt?
Ingen växling utförs.
Växlingen ändras
inte ovanför 2:an.
Ett långt pipljud hörs
och ingen växling
utförs.
Cykellyset fortsätter
att lysa medan du
cyklar.
Cykellyset lyser inte.
Har växlingsvajern anslutits på rätt sätt?
Har växlingsvajern gått av?
Har ramen jordats elektriskt?
Används de rätta glödlamporna? (Om den elektriska
belastningen är för stor, kanske den ström som erfordras
för växling inte kan matas.)
Är omkopplaren för 8 funktioner i "
"-läget? (Cykeln har
kanske inte kommit upp i den hastighet som krävs för
växling till 3:an.)
Rör sig vinkelhävarmen mjukt?
Rör sig stötstången mjukt?
Används den korrekta stötstången?
Fungerar växlingsvajern mjukt?
Är växlingsvajerns upprullningsenhet på huvudenheten
blockerad av smuts eller småsten?
Har N-läget justerats in på rätt sätt?
Har kablarna anslutits på rätt sätt?
Har ramen jordats elektriskt?
Är det mörkt i omgivningen? (Sensorn avkänner ljus och har
en krets som automatiskt tänder och släcker cykellyset.)
Används de korrekta glödlamporna?
Har glödlamporna bränts sönder?
Är belysningssensorns avläsarfönster täckt med smuts?
Anslut kablarna på rätt sätt mellan huvudenheten och navdynamon,
samt mellan huvudenheten och cykellysets stag.
Anslut vajern på rätt sätt vid huvudenheten och vid vinkelhävarmen.
Byt till en ny vajer.
Kontrollera om huvudenhetens montering är glapp.
Montera den tandade brickan på sin rätta plats.
Använd korrekta glödlampor (Cykellyse: 6 V/ 2,4 W; Baklyse: 6 V/
0,6 W).
Sätt omkopplaren för 8 funktioner i "
+"-läge.
Byt ut till en ny del eller åtgärda orsaken till problemet.
Byt ut till en ny del eller åtgärda orsaken till problemet.
Använd korrekt stötstång.
Byt ut till en ny del eller åtgärda orsaken till problemet.
Åtgärda orsaken till problemet.
Se avsnittet "Justering av N-läget".
Anslut kablarna på rätt sätt mellan huvudenheten och navdynamon,
mellan huvudenheten och cykellysets stag samt mellan
huvudenheten och cykellyset.
Kontrollera om huvudenhetens montering är glapp.
Montera den tandade brickan på sin rätta plats.
Se avsnittet "Kontroll av cykellysets belysning".
Använd korrekta glödlampor (Cykellyse: 6 V/ 2,4 W; Baklyse: 6 V/
0,6 W).
Byt till en ny glödlampa.
Torka bort smutsen.
Symptom
Kontrollera
Åtgärd
– För att undvika allvarliga
skador:
AI-3S30
Automatic Inter-3
SI-7B70B
  • Page 1 1

Shimano AI-3S30 Service Instructions

Typ
Service Instructions