Shimano DH-2R30-E Service Instructions

Typ
Service Instructions
Uttagen
Framgaffel
Korgstag
Stänkstag
Tandad axelbricka
Kåpmutter (M9)
Bricka
Om kabel ansluten till jord inte är
ordentligt jordad, kontrollera att den
tandade axelbrickan perforerar färgytan
på framgaffeln. Om den tandade
axelbrickan inte perforerar färgytan på
framgaffeln kommer inte cykellysets att
fungera som den ska. Skrapa bort lite
färg från framgaffeln.
Det rekommenderas att du ansluter de
två ledningarna för att tillse att
spänningen flödar utan problem.
Observera:
När du drar åt kåpmuttrarna, skall du
dra fast muttrarna omväxlande på båda
sidorna och inte koncentrera hela
kraften vid åtdragning eller lossande på
bara en sida av hjulet. Navaxeln kan då
vridas och förorsaka att låsmuttrarna
dras åt eller lossas alltför mycket.
Observera:
Cyklar som kan användas är sådana med 26 – 28 tums hjul (för navdynamon DH-2R30-E) eller 16 –
20 tums hjul (för navdynamon DH-2R30-ES).
Om navdynamon används med hjul som är mindre än 26 tum (för DH-2R30-E) eller 16 tum (för
DH-2R30-ES), kan bromskraften bli för stor, vilket kan göra att hjulet låses och cykeln mister balansen
och tippar över framåt.
Navet för DH-2R30-E/DH-2R30-ES har en inbyggd kraftmodulator, som förhindrar att bromskraften
blir för stor. När bromskraften når upp till en viss nivå, aktiveras kraftmodulatorn för att förhindra att
bromskraften når över denna nivå.
Det rekommenderade driftomfånget för kraftmodulatorn är för cyklar med en totalvikt (cykel + cyklist +
bagage) på 65 – 120 kg.
Om totalvikten för cykeln är större än det rekommenderade viktomfånget kan bromskraften bli
otillräcklig, och om den är mindre än det rekommenderade viktomfånget, kan bromskraften bli för stor
så att hjulet låses och cykeln tippar över framåt.
Det är viktigt att du till fullo förstår och testar kraftmodulatorns prestanda före användning.
Kraftmodulatorn har ingen funktion som förhindrar att hjulet låser sig.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före installation av delar. Om lösa, slitna eller skadade
delar används kan det förorsaka personskada för cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina Shimano originaldelar används.
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt, kan
de ramla bort från cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
Kontrollera att cykelns belysning fungerar normalt vid cykling i mörker.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för
senare användning.
Denna navdynamo skall användas för cyklar med specifikationen 6 V/ 2,4 W. Den kan inte användas för
cyklar med specifikationen 6 V/ 3 W.
Du skall noggrant läsa igenom bruksanvisningen för den främre Inter-M rullbromsen tillsammans med
denna bruksanvisning.
Kontrollera hur parallella framgaffelns ändar är. Om de är helt oparallella så kan deformering av navaxeln
förorsaka missljud genom motstånd inuti navdynamon.
Installera navdynamon på framgaffeln så att sidan med uttag sitter till höger när du står framför cykeln.
Om sidan på uttagen är riktad åt vänster kanske navdynamon inte kan snurra som den ska under cykling.
Kontrollera att navdynamons uttag är ordentligt anslutet innan du börjar använda navdynamon.
Använd 6 V/ 2,4 W glödlampor för cykellyset.
Om du ofta tänder cykellyset under cykling med hög hastighet, kommer glödlampornas livslängd att
förkortas.
Ta inte isär den interna navmekanismen.
Sätt inte något fett inne i navet. Då kommer fettet ut, vilket kan leda till kontaktproblem.
Med navdynamon påmonterad kommer du att upptäcka att hjulet rullar något tyngre pga. magneten inne i
navet.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller försämring som ett resultat av normal användning.
Navdynamon genererar ett extremt högt volttal. Rör aldrig vid uttaget på navdynamon direkt medan du
cyklar eller medan hjulet snurrar. Om du rör vid navdynamouttaget så kan det förorsaka elstöt.
OBSERVERA
OBSERVERA:
VARNING
Allmän säkerhetsinformation
– För att undvika allvarliga skador:
– För att undvika allvarliga skador:
Installera hjulet så att sidan med uttaget på navdynamon sitter på höger sida när du tittar framåt
på cykeln och så att navdynamons uttag sitter i linje med framgaffeln och korgstaget. Installera
sedan med följande procedur i enlighet med illustrationen här nedan så att uttaget är riktat
uppåt. Tvinga inte uttaget att vrida sig efter att kåpmuttern har dragits fast.
Installation av framhjulet
Framgaffel
Stänkstag
Korgstag
Uttagen
Effektivt vridmoment:
20 – 25 N·m
{200 – 250 kgf·cm}
Anvisningar för teknisk service
Kabel
Framgaffel
Snurra runt hjulet och kontrollera att cykellyset lyser.
Kontrollera att cykellyset lyser
Anslutning av kablar
Observera:
Skrapa bort lite färg från cykellyset ramkontakt och anslutningsuttaget
för cykellyset när du ansluter kablarna.
Ungefär 16 mm
Ungefär
16 mm
Anslutningsuttag
för cykellyset
Ledning
Anslutningsuttag för cykellyset
Cykellysets kabel
Anslutningskåpa (grå)
Anslutningshölje (svart)
Anslutningsuttag
på ramen
Anslutningsuttag på ramen
Ramens kabel
Spår
Böj
Sätt in
Anslut
Avlägsna
Anslutninghöljet
Uttagshöljet
Koppla inte ramens kabel och cykellysets kabel
fel av misstag. Om kablarna inte är korrekt
anslutna kommer cykellyset inte att tändas.
Vira ihop kabelledningarna innan du ansluter så
att de sitter ihop.
Rekommenderade ledningsspecifikationer
Observera:
Böj kabelledningarna och dra dem i
spåren.
Typ
Strandad
Diameter 1,8 – 2 mm
Storlek (AWG) 22
Ungefärlig diameter 0,8 mm
Ledning
Isolering
Observera:
Sätt så att den riktas
åt rätt håll.
Observera:
Sätt fast kabeln på framgaffeln eller korgstaget så att den inte
fastnar i ekrarna eller annan del under cykling.
Om positionen på navdynamon ändras i relation till cykellyset
under cykling, tex. när du använder en framgaffel med fjädring, se
till att kabeln är ansluten så att den inte lossar eller sitter för hårt
när du rör på framgaffeln.
Anslut så att spänningen från navdynamon flödar genom kabeln
från cykellysets anslutningsuttag på navdynamon till ramens
anslutningsuttag.
För att koppla ur cykellyset från navdynamon, ta bort uttagets
hölje.
Cykla inte med uttagshöljet borttaget då kabeln kan fastna i hjulet.
När du tar bort cykelhjulet, avlägsna först uttagshöljet. Om du drar i kablarna alltför hårt
kan ledningarna gå av och förorsaka dålig kontakt. Vidare, när du installerar hjulet igen
ska du först sätta fast hjulet på framgaffeln och sedan ansluta uttagshöljet.
Observera:
Tryck tills du hör ett
klick.
Tillåt inte kabelledningarna att röra
vid varann.
Anslut kablar i enlighet med illustrationen här nedan.
Uttagskontakt för navdynamon
Isolering
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
SI-20M0E-002
DH-2R30-E
DH-2R30-ES
Navdynamo
  • Page 1 1

Shimano DH-2R30-E Service Instructions

Typ
Service Instructions