I-867-42T-20-SWE / Pilotstyrd tryckreduktionsventil / Handbok för installation, drift och underhåll
START
Se figur 2 beträffande denna procedur.
1. Öppna tillbehör nedströms så att ett flöde som motsvarar största
behovet i systemet skapas.
2. Helt öppen indikerventil uppströms.
3. Öppna indikerventilen nedströms gradvis till helt öppet läge, vilket
medger flöde genom 867-42T-20.
4. Kontrollera att flöde och tryck uppfyller systemkraven (se avsnittet
”Omjustering” nedan om tryck eller GPM för designkriterier inte
uppfylls).
5. Stäng långsamt tillbehör(en) nedströms.
6. Det ska inte finnas något flöde i systemet. Trycket nedströms
skaliggamellan börtrycket och avlastningsventilens börvärde.
7. Godkännandetester ska utförs enligt lokala krav.
OMJUSTERING
Pilotventilen är fabriksinställd på 90 psi/6 bar, enligt etiketten på
pilotventilen. Följ stegen nedan vid omjustering för att uppfylla systemkrav.
Förinställningen anges tydligt på pilotventilens etikett. Gör enligt nedan
omtryck eller ventilrespons behöver justeras.
1. Vid justering av utloppstrycket, ska inloppstrycket vara minst
20psi/1,4 bar högre än inställt utloppstryck. Kontakta Victaulic
omdetta inte är möjligt.
2. Flödeshastigheten under justering ska ligga så nära som möjligt den
flödeshastighet som systemet är konstruerat för. När detta inte är
möjligt, är åtminstone ett minimalt flöde nödvändigt.
3. Vrid åtdragningsmuttern motsols så att justerskruven på pilotventilen
(figur 2, bildtext 4) lossas.
4. Justera trycket gradvis genom att vrida justerskruven motsols för
attminska inloppstrycket, eller motsols för att öka inloppstrycket
(figur2, bildtext 4) på pilotventilen (figur 2, bildtext 1) ett halvt varv
och läs sedan av utloppstrycket,
5. Upprepa startproceduren ovan.
FÖRSIKTIGHET: Om nålventilen används (tillval), kommer ändrad justering
av nålventilen att påverka ventilens prestanda. Nålventilen är fabriksinställd
mellan ett halvt varv och ett och ett halvt varv öppen. Max. antal varv
ärtre från helt stängt till helt öppet läge. Fler än tre varv kan få ventilen att
fungera undermåligt. Tänk på detta när du utför steg 5 i avsnittet "Start".
UNDERHÅLL OCH INSPEKTIONSTESTER
ANMÄRKNING
• Åtgärder som kräver att ventilen tas ur drift kan upphäva
brandskyddet.
• Brandkår ska övervägas för berörda områden.
• Underrätta berörda myndigheter innan systemet provas eller
repareras.
Meddela lokala säkerhetsvakter och den centrala larmstationen,
innan dustänger av några ventiler eller aktiverar några larm om sådan
ärinkopplad, så att inget falsklarm utlöses.
Se felsökningsavsnittet gällande trolig orsak och korrigerande åtgärd
omnågot onormalt inträffar under inspektions- eller testprocedurerna.
867-42T-20 ska inspekteras, testas och underhållas i enlighet med
NFPA25, utöver de krav som listas i denna handbok.
VECKOVIS INSPEKTION
Se NFPA 25, FM-datablad eller lokala gällande bestämmelser för utförandet
av inspektioner. Svenska myndigheter kan kräva tätare inspektionsintervall.
Kontakta behörig myndighet och kontrollera vilka krav som gäller.
1. Systemet ska inspekteras med flöde.
2. Kontrollera att huvudventil, pilotsystem, tillbehör, slangar och
kopplingar är i gott skick, är oskadade och att de inte läcker.
3. Muttern på pilotventilens justerskruv (figur 2, bildtext 4) ska dras
åtordentligt.
4. Verifiera att trycket uppströms om avlastningsventilens kopplingar
i brandpumpens utloppsrör inte överskrider trycket för vilket
systemkomponenterna är klassade.
MÅNATLIG INSPEKTION OCH TEST
1. Slutför alla steg i avsnittet "Veckovis inspektion" ovan.
2. Under det månatliga flödestestet för brandpump, verifiera att
tryckavlastningsventilen är korrekt inställd så att den avlastar
vidlämpligt tryck och stänger under inställt tryck.
PRESTANDAPROBLEM
Vid prestandaproblem, kontakta tillverkaren eller en auktoriserad
representant för att avgöra om det behövs en justering på plats.
FELSÖKNING
Problem Trolig orsak Lösning
Ventilen reglerar inte flödet. Nålventilen är inte rätt justerad. Fabriksinställd vid ½ eller 1½ öppen. Justera.
Pulserar eller rusar. Justera nålventilen långsamt tills pulserandet upphör.
Infångad luft i huvudventilens kåpa. Lossa kåpans slangkoppling vid den högsta punkten, släpp ut luften och dra sedan åt den igen.
Filtret igensatt. Ta bort filterlocket och filter för rengöring. Filtret kan vara för litet. Se anmärkning nedanför denna tabell.
Ventilen öppnas inte. Otillräckligt inloppstryck. Kontrollera/skapa inloppstryck.
Pilotventil är för högt justerad. Vrid på justerskruven moturs på pilotventilen.
Ventilen försluter inte
inloppstrycket.
Filtret igensatt. Ta bort filterlocket och filter för rengöring. Filtret kan vara för litet. Se anmärkning nedanför denna tabell.
Skräp har fastnat i huvudventilen. Ta bort och inspektera ställdonsenhet. Kontrollera sätet. Kontrollera om det finns några främmande föremål. Skölj igenom med ett högt flöde.
Membran i huvudventil läcker.
Öppna ventilkåpan och inspektera membranet. Byt ut det om det är skadat.
Membran i huvudventil läcker.
ANMÄRKNING: Märkning “F” – Stort filter
I fall då filtret återkommande blir blockerat, installera ett filter med en filtreringskapacitet på minst 80 mesh/250 µm.
I-867-42T-20-SWE_6REV_C