Allmän säkerhetsinformation
VARNING
– För att undvika allvarliga
skador:
● Bromsfunktion Felaktig användning av din cykels bromssystem
kan leda till att du tappar kontrollen eller orsakar en olycka,
som kan vålla svåra skador. På grund av att varje cykel kan
uppträda på olika sätt, skall du vara noga med att lära dig den
rätta bromstekniken (inklusive trycket mot bromshandtaget och
cykelns kontrollegenskaper) för din cykel.
Prata med din cykelförsäljare och läs cykelns bruksanvisning,
samt träna upp din cyklings- och bromsteknik.
● Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas
och cykeln tippa över framåt, vilket kan leda till allvarliga
personskador.
● Använd V-brosmen BR-F800 med V-bromskompatibla spakar
som BL-F800 bromsspakar.
Om så inte sker, kan visa kombinationer av bromsar och
bromsspakar leda till en alltför hög bromskraft som appliceras då
bromsspaken används, vilket kan leda till allvarliga olyckor som
fall från cykeln. Det kan även leda till en ojämn kabeldragning
vilket kan göra att bromskraften blir otillräcklig, vilket i sin tur kan
leda till farliga olyckor.
● Frambromsar En broms, som är utformad för användning som
bakbroms, skall inte användas som frambroms.
● Shimanodelar Tag fram och läs noggrant igenom
bruksanvisningen före monteringen av delarna.
En glapp, utsliten eller skadad del kan resultera i allvarliga
personskador för cyklisten.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano
originalreservdelar.
OBSERVERA
– För att undvika allvarliga
skador:
Kraftmodulator Kraftmodulatorn är en anordning som gör
det lättare att kontrollera inbromsningen, genom att utsträcka
vajerslaget vid bromshandtaget inom ett visst konstant omfång av
bromskraft.
Om kraftmodulatorns effektiva manöveromfång översktirds,
fungerar bromsen som en vanlig V-broms (känslig och kraftfull).
I detta fall kan bromsarna fungera kraftfullare än du har tänkt dig
och detta kan göra att hjulet låser sig.
Det är därför viktigt att du helt förstår och provar fram
kraftmodulatorns prestanda fore verklig användning.
Kraftmodulatorn har ingen funktion som förhindrar att hjulet
låser sig.
Jämförelse av bromsprestanda
Bromskraft vid hjulet
Vajerslag vid bromshandtaget
utan
kraftmodulator
med kraftmodulator
Effektivt
manöveromfång
för kraftmodulatorn
OBSERVERA:
● Delar som bromsbelägg garanteras inte mot slitage och en
försämrad kvalitet hos materialen.
● Kontakta affären där du köpte cykeln, om du har några frågor
beträffande hantering eller underhåll.
* Bruksanvisningar på andra språk fi nns på:
http://techdocs.shimano.com
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
SI-8JF0A-002-03
SI-8JF0A-002
Bromssystem
Före användning, ska du läsa dessa instruktioner noga och följa dem
för korrekt användning.
Anvisningar för teknisk service
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få
bästa tänkbara bromsprestanda.
Bromshandtag
BL-F800
V-broms
BR-F800
Kraftmodulator (option)
SM-PM60
Bromsvajer
Montering av bromshandtaget
Använd en 4 mm insexnyckel för att montera bromshandtaget.
Använd ett
handtagsgrepp med en
maximal ytterdiameter
på 32 mm.
4 mm insexnyckel
Effektivt vridmoment:
6 – 8 Nm {60 – 80 kgfcm}
Montering av V-bromsen
1.
Sätt in bromskroppens stopptapp i det mittre fjäderhålet i
ramens monteringsknopp och lås därefter fast bromskroppen
i ramen med länkens låsbult.
5 mm insexnyckel
Fjäderhål
Stopptapp
Länkens låsbult
Effektivt vridmoment:
5 – 7 Nm
{50 – 70 kgfcm}
2.
Medan du håller skon tryckt mot fälgen, skall du justera hur
mycket skon sticker ut, genom att byta bricka B (tjock eller
tunn) så att måttet A blir 39 mm eller mer.
39 mm eller mer
A
Bricka A
Bricka A
Skons låslänk
Skons låsmutter
Bricka
Bricka B (tjock)
Bricka B (tunn)
3.
Medan du håller skon tryckt mot fälgen, skall du dra fast
skons låsmutter.
1 mm
Effektivt vridmoment:
6 – 8 Nm {60 – 80 kgfcm}
5 mm insexnyckel
4.
Drag innervajern genom dess styrning. Efter att ha ställt in så
att det totala avståndet mellan vänster samt höger sko och
fälgen är 2 mm, skall du dra fast vajerns låsbult.
Innervajerns styrning
5 mm insexnyckel
Effektivt vridmoment:
6 – 8 Nm {60 – 80 kgfcm}
BC
B
+
C
=
2 mm
5.
Justera balansen med justeringsskruvarna för fjäderspänning.
1 mm 1 mm
1
2
1
2
1
2
Justeringsskruv för
fjäderspänning
Justeringsskruv för
fjäderspänning
6.
Tryck in bromshandtaget ca. 10 gånger ända in till greppet
och kontrollera att allt fungerar på rätt sätt och att skornas
spel är det sätta, innan du börjar använda bromsen.
Tryck in ca.
10 gånger
Byte av sko
1.
Ta bort inställningsskruven. Ta bort belägget genom att låta
det glida längs spåret på belägghållaren.
Sko
2 mm insexnyckel
Inställningsskruv
2.
Det fi nns två olika typer av belägg och belägghållare att
användas på höger och vänster sida. Skjut in de nya
beläggen i spåren på belägghållarna medan du kontrollerar
korrekt inriktning och skruvhållens lägen.
Inställningsskruv
Inställningsskruv
SkohållareSkohållare
Skons
insättnings-
riktning
Samma fram och bak
FramFram
Sko Sko
För höger sida
Samma fram och bak
För vänster sida
3.
Dra åt inställningsskruven.
Effektivt vridmoment: 1 – 1.5 Nm {10 – 15 kgfcm}