Casio PL-40R Användarmanual

Kategori
Musikinstrument
Typ
Användarmanual
AP38-ES-1
Instruktionshäfte
SW
PL40R-SW-1
Innehåll . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . SW-2
Läs mer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . SW-3
Inledning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . SW-4
Grunderna, del 1. . . . . . . . . . . . . . SW-4
Spela utan autokomp
Välja ett ljud
Mer om de olika ljuden
En mångsidig klaviatur
Överlagra ljud
Mer om överlagring
Dela klaviaturen
Ställa in egen delningspunkt
Ställa in delat ljud
Mer om delad klaviatur
Använda delad klaviatur med överlagrade ljud på
vardera sidan
Lägga på effekter på ljud . . . . . . SW-8
DSP
Reverb
Chorus
Grunderna, del 2. . . . . . . . . . . . . . SW-9
Spela med autokomp
Komma igång med en rytm
Mer om rytmer
Om autokomplägen
CASIO-ACKORD
ENFINGERSACKORD
HELAACKORD
Komma igång att spela med förinställningsfunk-
tionen
Tips vid användning av autokompknapparna
Bastonsackord
Justera tempot
Autoharmonisering
Mer om autoharmonisering
Först och främst ett piano! . . . . SW-15
Metronom
Transponera
Det är ENKELT att transponera!
Stämning
Anslagskänslighet
Pedaler
Avancerat lektionssystem . . . . SW-18
Tangentlampor
Tanken bakom det avancerade lektionssystemet
Lyssna på en låt!
Mer om att lyssna på låtar
Spela en låt!
Välja din nivå
Övning steg för steg
Takthållning
Tonhöjd
Koordination
Frasupprepning
Talade anvisningar
Ge inte upp!
Inställningsminne . . . . . . . . . . . . SW-22
Sequencer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . SW-23
Inledning
Mer ingående
Anmärkning om standard MIDI-filer och General
MIDI
Inspelning pågår!
Använda autokomp
Initialparametrar för systemspåret
Flerspårsinspelning
Lägg till individuella spår till ett systemspår
Punch In-inspelning
MIDI och USB . . . . . . . . . . . . . . . . SW-30
CASIO:s MUSIKSAJT . . . . . . . . . SW-31
SW-2
426A-SW-002A
Innehåll
De aspekter som inte tas upp i denna
handbok behandlas utförligt i stora
användarhandboken. Följande aspekter
tas inte upp i denna handbok. Du kan läsa
om den i stora användarhandboken på de
sidor som anges här:
Safety Precautions . . . . . . . . . . . E-1
General Guide. . . . . . . . . . . . . . . . E-9
About the Display . . . . . . . . . . . . E-12
Connecting to a Power Outlet . E-14
Using the AC Adaptor . . . . . . . . . E-14
Power On Alert . . . . . . . . . . . . . . . E-15
Settings and Memory Contents E-15
Connections . . . . . . . . . . . . . . . . . E-16
Accessories and Options . . . . . E-16
Advanced Operations
Using the Mixer. . . . . . . . . . . . . . . E-46
Parts. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . E-46
Changing the Parameters
of a Part. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . E-47
Mixer Parameters. . . . . . . . . . . . . E-48
Sequencer Main Menus
and Sub Menus. . . . . . . . . . . . . . . E-56
Configuring Global Recording
Settings and Operations . . . . . . E-61
Sending and Receiving
MIDI Messages . . . . . . . . . . . . . . . E-67
MIDI Settings. . . . . . . . . . . . . . . . . E-68
Keyboard Settings. . . . . . . . . . . . E-71
Using the Keyboard
Setup Menus . . . . . . . . . . . . . . . . . E-71
Parameter Setting Items . . . . . . E-73
Reference
Troubleshooting. . . . . . . . . . . . . . E-84
Specifications. . . . . . . . . . . . . . . . E-87
Operational Precautions . . . . . . E-90
Appendix . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . A-1
Tone List . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . A-1
Drum Assignment List . . . . . . . . A-7
Rhythm List . . . . . . . . . . . . . . . . . . A-10
Effect Table . . . . . . . . . . . . . . . . . . A-11
Fingered/Full Range Chord TableA-12
Song List . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . A-15
Parameter. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . A-17
MIDI Data Format . . . . . . . . . . . . . A-22
Channel Messages . . . . . . . . . . . A-22
System Messages . . . . . . . . . . . . A-31
Index . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . A-40
MIDI Implementation Chart
SW-3
426A-SW-003A
Läs mer!
Spela utan autokomp
Det är enkelt att komma igång och spela
på PL-40R. Så här gör du:
1. Koppla på pianot
2. Spela något på klaviaturen
Det är bäst att ställa in volymen ganska
lågt till att börja med och sedan vrida upp
den till en nivå som passar omgivningen
där du spelar.
Välja ett ljud
De 271 instrumentklangerna, trumack-
ompanjemangen och effekterna på
Grunderna, del 1
CASIO PL-40R är ett spännande digi-
talpiano i nätt format med samplade
instrumentljud av högsta kvalitet, bl.a. ett
dynamiskt ”stereopiano”. Sampling är en
teknik där verkliga instrument spelas in
digitalt på ett system som liknar det som
används för cd, men på PL-40R är datat i
stället lagrat i ett halvledarminne.
Samplingen av musikinstrument på
CASIO är så äkta att även variationer över
ett instruments omfång återges
naturtroget.
Och inte nog med det - PL-40R kan ge
underhållning på högsta nivå med hundra
ackompanjemangmönster och det intu-
itiva avancerade lektionssystemet med
CASIO:s banbrytande tangentlampor.
Med 271 ljud, General Midi, USB-anslut-
ning till dator och en avancerad LCD-
skärm är PL-40R verkligen ett digitalpiano
att räkna med! I denna handbok får du
hjälp med att så snabbt som möjligt
upptäcka alla möjligheterna hos ditt
PL-40R. Orkestern väntar – ska vi köra
igång?
Förstärkning
Trots att PL-40R är ett så nätt och porta-
belt instrument har den inbyggd
förstärkare och högtalare. Men om du vill
kan du få ännu bättre ljud genom att spela
ditt PL-40R över externa förstärkare och
högtalare, t.ex. en musikinstrument-
förstärkare eller en musikanläggning. I så
fall måste du tänka på att börja med
huvudvolymen på PL-40R på låg inställ-
ning och gradvis vrida upp den till bekväm
volym, så att den externa förstärkaren inte
överbelastas.
Du kan också ansluta två stereohörlurar
till PL-40R, så att du kan öva mitt på
natten utan att störa grannarna! Det är
alltid bäst att börja med låg volyminställ-
ning när man använder hörlurar och
sedan vrida upp volymen till bekväm nivå.
Du kan läsa mer om detta i stora använ-
darhandboken på sid E-16.
SW-4
426A-SW-004A
Inledning
SW-5
426A-SW-005A
PL-40R kallas LJUD. De är ordnade i
grupper för att göra det enkelt för dig att
välja. För varje grupp finns det en knapp
på panelen.
För att hitta ett visst ljud trycker du bara
på den ljudgruppsknapp som instru-
mentet hör till (t.ex. “REED/BRASS”
för saxofon). Då visas ljudgruppens
namn på LCD-skärmen. Sedan
markerar du själva ljudet genom att
trycka på pilknapparna [←→ ] till
höger om skärmen. I det här
exempel ska vi välja ljudet Bright
Piano:
1. Tryck på ljudgruppsknappen PIANO
2. Tryck på [→] fyra gånger (då står det
BRIGHT PIANO på skärmen)
3. Spela!
Mer om de olika ljuden
I det här exemplet antar vi att det var
det första ljudet i den gruppen, dvs
Stereo Piano, som redan var valt, och
därför måste vi trycka fyra
gånger.Experimentera gärna lite med
att ställa in olika ljud, så att du vänjer
dig vid denna viktiga funktion.
Ljuden i PL-40R är baserade på digi-
tala inspelningar av verkliga instru-
ment. Ett utmärkt ljud som skapats på
det sättet är Stereo Piano. Du kommer
att märka att många ljud ändrar
karaktär över klaviaturen, precis som
på verkliga instrument!
Du kan också snabbt bläddra genom
ljudlistan genom att vrida på inställ-
ningsratten sedan du har tryckt på
ljudgruppsknappen. Pröva dig fram för
att hitta dina favoritljud på PL-40R!
PL-40R har 64-tonspolyfoni, vilket
betyder att det kan framställa 64 toner
samtidigt. De 64 tonerna utnyttjas av
olika delar av PL-40R som används
vid ett tillfälle. Om du t.ex. använder
autokomp, används vissa av tonerna
som ackompanjemang.
Vid en del ljud används två samplade
lager för att få specialeffekter, och då
är pianot 32-tonspolyfoniskt.
Om du inte använder pilknapparna
försvinner displayen efter ca 10
sekunder. Du kan också stänga av den
manuellt genom att trycka på
EXIT/NO.
En mångsidig klaviatur
Här nedan kan du upptäcka hur du kan
konfigurera klaviaturen på PL-40R så att
den fungerar på många olika och spän-
nande sätt, t.ex. genom att överlagra ljud
eller dela klaviaturen i två delar.
Överlagra ljud
Du kan överlagra två ljud över hela klavia-
turen för att få vissa specialinställningar
SW-6
426A-SW-006A
t.ex. Piano och Strings eller Pipe Organ
och Choir. Om du t.ex. vill överlagra ljuden
Piano och Strings gör du följande:
1. Välj huvudljud, t.ex. Grand Piano
2. Tryck på LAYER
3. Välj överlagringsljud, t.ex. Strings 2
4. Spela “Piano & Strings”!
Mer om överlagring
När du vill stänga av överlagringen
trycker du helt enkelt på LAYER en
gång till.
Gör samma sak för att stega dig
genom ljuden i en viss ljudgrupp som
under ”Välja ett ljud” ovan.
När du trycker på Layer första gången,
är ett ljud redan inställt. Om du redan
har använt överlagring, visas det ljud
som du använde sist. Du kan använda
denna funktion för att förinställa ditt
överlagringsljud och sedan trycka på
Layer medan du spelar, för att lägga till
ett ljud till.
Dela klaviaturen
Klaviaturen på PL-40R kan delas var som
helst, så att du kan spela olika ljud till
höger och vänster om delningspunkten
(t.ex. Electric Piano till höger och Electric
Bass till vänster) eller för att använda
autokomp (då ackorden spelas till vänster
om delningspunkten och melodistämman
till höger).
Ställa in egen delningspunkt
Standardinställningen för delningspunkten
är vid F#3, men du kan lätt flytta den. Så
här gör du:
1. Håll ner SPLIT
2. Tryck på den tangent på klaviaturen
där du vill att delningen ska ske, t.ex.
ettstrukna C (C4)
3. Släpp upp båda
Ställa in delat ljud
Du kan ställa in olika ljud till vänster och
höger om delningspunkten, så att du kan
spela ett ljud för basstämman med
vänster hand och ett ljud för melodis-
tämman med höger hand. Du kan t.ex.
spela med ljudet Grand Piano till höger
om delningspunkten och Acoustic Bass
till vänster. Det finns många andra kombi-
nationer – det är fritt fram för fantasin!
Som exempel ska vi ställa in ljudet Electric
Piano till höger om delningspunkten
(”huvudljudet”) och Electric Bass till
vänster (”delningsljudet”):
1. Välj huvudljud, t.ex. “Electric Piano”
Det andra ljudet i ljudgruppen
EP/ORGAN
2. Tryck på SPLIT
Delningspunkt (F#3)
Delat ljud (L1) Huvudljud (U1)
SW-7
426A-SW-007A
3. Välj huvudljud, t.ex. “Finger Bass”
Det sjunde ljudet i ljudgruppen
GT/BASS
4. Spela!
Mer om delad klaviatur
När du vill stänga av klaviaturdel-
ningen trycker du helt enkelt på SPLIT
en gång till.
Gör samma sak för att stega dig
genom ljuden i en viss ljudgrupp som
under ”Välja ett ljud” ovan.
När du trycker på SPLIT första
gången, är ett delat ljud redan inställt.
Om du redan har använt överlagring,
visas det du använde sist. Du kan
använda denna funktion för att förin-
ställa ditt delade ljud och sedan koppla
på delat ljud medan du spelar.
När du spelar ett basljud (t.ex. Finger
Bass) bör du hålla dig till enkla toner,
inte ackord. Föreställ dig hur en
basspelare skulle spela! Men du kan
också ställa in t.ex. Strings som ljud till
vänster om delningen och sedan spela
ett strängackompanjemang som
ackompanjemang till din melodis-
tämma. Släpp fantasin lös!
Använda delad klaviatur med över-
lagrade ljud på vardera sidan
PL-40R är ett så mångsidigt instrument
att du till och med kan ställa in två överla-
grade ljud på vardera sidan av
delningspunkten. Om du t.ex. vill ha en
barockinställning kan du ställa in
Harpsichord och Strings till vänster om
delningspunkten och Flute och Strings till
höger. Du kan göra hur du vill! Här nedan
ska vi se hur det görs.
PL-40R har fyra klaviaturstämmor som du
kan använda tillsammans, nämligen
U1 och U2 till höger om delningspunkten
och L1 och L2 till vänster.
För att ställa in dessa stämmor gör vi på
något annorlunda sätt än i de tidigare
exemplen. Vi tar barockinställningen som
exempel:
1. Tryck på PART (MIXER) upprepade
gånger. Du ser att stämmorna på
skärmen visas kontinuerligt i
sekvensen U1, U2, L1, L2 (U står för
“övre”, L för “nedre”)
2. För var och en av stämmorna ställer
du in följande:
U1 = Strings 1 (ljudgrupp ENSEMBLE)
U2 = Flute (ljudgrupp REED/BRASS)
L1 = Strings 1 (ljudgrupp ENSEMBLE)
L2 = Harpsichord (ljudgrupp PIANO)
(Gör på samma sätt som beskrivs under
“Välja ett ljud”)
3. Tryck på knapparna Layer och Split
Delat ljud + Överlagrad
delat ljud (L1 + L2)
Huvudljud + Överlagrat ljud
(Upper1 + Upper2)
PL-40R är ett mångsidigt instrument som
kan ge ett riktigt “producerat” ljud. Den
som känner till hur det går till i en modern
inspelningsstudio vet att man delvis
uppnår ett sådant ljud genom att lägga på
effekter på en inspelning. PL-40R har ett
antal olika effekter som kan läggas på
ljudet för att ge ett polerat resultat.
Effekterna i PL-40R är uppdelade i
följande kategorier:
DSP
DSP betyder “Digital Signal Processing”.
Du kan lägga på effekter som Distortion
(t.ex. för Rock Guitar) och Modulation
(t.ex. för Electric Piano eller Organ).
Reverb
Reverb simulerar akustiken i olika typer
av miljöer. Du kan välja mellan åtta olika
reberbeffekter, bl.a. “Room” och “Hall”.
Reverb är särskilt praktiskt om du
använder ditt PL-40R i ett rum med
mycket textilier t.ex. ett vardagsrum.
Textilier absorberar mycket ljud, och då
kan det låta ganska platt. Med Reverb kan
du få det att låta som i en konserthall!
Chorus
Chorus ger värme till ljudet genom att
dämpa det. Du kan välja inställningar som
“Chorus” och “Flanger”.
På sid. A-11 i stora handboken hittar du en
fullständig lista över de DSP-, CHORUS-
och REVERB-effekter som finns.
Så här gör du för att välja effekterna DSP,
REVERB eller CHORUS.
1. Tryck på EFFECT
2. Tryck på [ ] två gånger för att få upp
inställningsskärmen för DSP-
effekter
3. Använd [+] och [-] eller inställ-
ningsratten för att markera en DSP-
effekttyp
Lägga på effekter på ljud
SW-8
426A-SW-008A
4. Spela!
Denna inställning är nästan som att spela
på en orgel med två manualer. Det är helt
olika register på de båda sidorna om
delningspunkten. Om du är van vid att
spela piano kan du behöva ändra din
teknik något för detta spelsätt, men med
lite övning kan resultatet bli mycket
givande
Spela med autokomp
PL-40R har ett system för automatiskt
ackompanjemang, som kompar dig när
du spelar, precis som om du hade en hel
orkester bakom dig. PL-40R har hundra
rytmer, som alla består av en trum-
stämma, en slagverksstämma, en
basstämma och upp till fem andra komp-
stämmor. De har arrangerats av fram-
stående musiker i välkända musikstilar.
De hundra rytmerna finns i sex deskriptiva
rytmgrupper, för att du lättare ska kunna
hitta den musikstil du vill spela i. Det finns
en rytmgrupp som heter FOR PIANO, där
du hittar speciella rytmer arrangerade
som pianoackompanjemang, bl.a. i olika
berömda pianostilar som Boogie Woogie
och Ragtime. Vissa av dem är bara piano-
ackompanjemang, utan trummor eller
slagverk. Pröva dem!
Komma igång med en rytm
För att hitta en viss rytm trycker du bara på
den rytmgruppsknapp som beskriver den
musik du vill spela (t.ex. “JAZZ/LATIN” för
samba). Då visas rytmgruppsnamnet i
LCD-skärmen med namnet på den rytm
som för tillfället är vald i den gruppen.
Sedan markerar du själva rytmen genom
att trycka på pilknapparna [←→ ] till höger
om skärmen. I det här exempel ska vi välja
rytmen SAMBA:
1. Tryck på rytmgruppsknappen
JAZZ/LATIN
2. Tryck på [ ] åtta gånger (då står det
SAMBA på skärmen).
3. Tryck på START/STOP.
Mer om rytmer
I det här exemplet antar vi att det var
den första rytmen i den JAZZ/LATIN-
gruppen, dvs Big Band, som redan var
vald, och därför måste vi trycka åtta
gånger. Experimentera gärna lite med
att ställa in olika rytmer, så att du
vänjer dig vid denna viktiga funktion.
Du kan också snabbt ändra rytmin-
ställning genom att vrida på inställ-
ningsratten sedan du har tryckt på
rytmgruppsknappen.
Om du inte använder pilknapparna
försvinner displayen efter ca 10
sekunder. Du kan också stänga av den
manuellt genom att trycka på
EXIT/NO.
Vissa rytmer har ingen trum- eller
slagverksstämma, eftersom de inte
brukar användas i de musikstilarna.
De är avsedda att användas tillsam-
mans med ett autokompläge, så att en
basstämma och en annan komp-
stämma spelas.
SW-9
426A-SW-009A
Grunderna, del 2
SW-10
426A-SW-010A
Om autokomplägen
Det finns tre olika automkomplägen i
PL-40R, som passar olika spelstilar. För
de båda första lägena används delad
klaviatur, där ackompanjemanget spelas
till vänster om delningspunkten. I det
tredje läget används inte delad klaviatur.
Det är viktigt att du markerar läge innan du
börjar spela. Tryck upprepade gånger på
komplägesknappen, så visas CASIO
CHORD (Casio-ackord) > FINGERED
(enfingersackord) > FULL RANGE
CHORD (hela ackord) > Off (Avstängt) i
kontinuerlig sekvens.
CASIO-ACKORD
På PL-40R kan även den som inte har
musikutbildning spela 48 fullständiga
ackord med följande enkla system:
Durackord:
Spela ackordets grundton
t.ex. C-dur
Mollackord:
Spela grundtonen plus vilken som
helst ton till höger om den
t.ex. C-moll (Cm)
Septimackord:
Spela grundtonen plus vilka två toner
som helst till höger om den
t.ex. C7
Mollseptimackord:
Spela grundtonen plus vilka tre toner
som helst till höger om den •
t.ex. Cm7
ENFINGERSACKORD
Du spelar helt enkelt ackord som du gör
på ett piano till vänster om klaviaturdel-
ningspunkten. PL-40R känner igen acko-
rden och passar in autokompet runt dem.
(Se bilagan till stora handboken, sid. A-12
för fullständiga uppgifter om hur ackorden
identifieras).
HELA ACKORD
Om du är vanare vid att spela piano, kan
det kännas lite underligt med uppdelad
klaviatur. Då är helackordsfunktionen Full
Range Chord den perfekta lösningen. Då
är klaviaturen inte delad, och grupper av
toner som du spelar analyseras då över
hela klaviaturen. PL-40R behandlar tre
eller flera toner som ett ackord, så om du
spelar bara en eller två toner, hörs
normala meloditoner utan att den
automatiska ackompanjemangfunktio-
nens harmoni ändras (Se bilagan till stora
handboken, sid. A-12 för fullständiga
uppgifter om hur ackorden identifieras).
SW-11
426A-SW-011A
Om du är pianist känns det antagligen
bäst för dig att spela ackord med höger
hand och en baston med vänster. I så fall
tolkar helackordsfunktionen tonen du
spelar med vänster hand som en “ON
BASS-ton”, förutsatt att den ligger mer än
sex halvtoner under nästa ton till höger.
Med CASIO:s helackordsfunktion kan du
använda det automatiska ackompanje-
manget vilken stil du än spelar.
Komma igång att spela med
förinställningsfunktionen
Innan du spelar ett musikstycke med
automatiskt ackompanjemang är det
mycket du måste ställa in. Först måste du
ange vilken rytm som ska användas,
sedan vilket tempo eller vilka ljud du ska
använda för de båda klaviaturdelarna.
För att hjälpa dig komma igång har
PL-40R en förinställningsfunktion som
sköter inställningarna åt dig! Du behöver
bara markera rytm så ställs följande in
automatiskt:
Lämpligt ljudval för klaviaturen
Eventuella inställningar för överla-
gring och klaviaturdelning
Idealiskt tempo
Lämpliga effekter
Harmonisera (typ, på/av)
Enkelt uttryckt: med förinställningsfunk-
tionen behöver du själv göra mycket färre
inställningar, och du kan få bra tips på
egna inställningar för PL-40R. Så här
använder du funktionen!
För att använda förinställningsfunktionen
gör du helt enkelt så här:
1. Välj ackompanjemangläge, t.ex.
FINGERED (enfingersackord)
2. Välj rytm, t.ex. Big Band
3. Tryck på ONE TOUCH PRESET
4. Starta rytmen och automatiska
ackompanjemanget
5. Spela!
Pröva förinställningsfunktionen med de
olika rytmerna, så märker du hur praktisk
denna fantastiska funktion är. Slösa inte
bort dyrbar speltid med att krångla med
inställningar!
Tips vid användning av
autokompknapparna
• Tryck på SYNCHRO en gång (så att
vänster lampa ovanför knappen
tänds) innan du börjar spela. Då börjar
rytmen när du spelar första ackordet i
kompdelen av klaviaturen.
Om du trycker på SYNCHRO medan
rytmen är på, aktiveras SYNCHRO
STOP. I det läget spelas rytmen och
kompet bara när du håller ner ett
ackord. När du släpper upp ackordet
upphör rytmen och kompet.
Pröva med att trycka på INTRO innan
du börjar spela, så får du en proffsig
introduktion till din låt. (INTRO är bäst
SW-12
426A-SW-012A
att användas tillsammans med
SYNCHRO START). Byt inte ackord
medan introduktionen spelas. Vänta
med att börja tills den är klar!
Introduktionerna är skrivna på ett
mycket musikaliskt sätt, så det är
tydligt var du ska komma in!
Varje rytm har två variationer. Tryck på
VARIATION så hör du rytmen ändras,
men fortfarande inom samma stil. Det
passar utmärkt för att byta stämning
mellan vers och korus. Byt tillbaka till
den första variationen efter korusen,
så får du ett proffsigt arrangemang.
• Om du trycker på FILL IN medan du
spelar, får du en utsmyckning av hela
kompet under en takt. Det är bra att
kunna lägga in vid vissa ställen i, t.ex.
mellan vers och korus. Pröva med att
använda FILL IN i stället för VARIA-
TION.
Tryck på BREAK medan du spelar för
att tysta kompet under en takt. Det ger
dramatisk verkan.
När du är klar att avsluta låten, trycker
du på ENDING, så får du en profes-
sionell avslutning!
Du kan ställa in autokompvolymen
mot de båda klaviaturdelarna med
ratten ACCOMP/SONG VOLUME.
Bastonsackord
Ibland kan man se ackord skrivna som
C/G eller F/C. De kallas bastonsackord
och skrivs så eftersom ackordets baston
är en annan än grundtonen. PL-40R kan
känna igen ett mycket stort antal ackord i
enfngers- och helackordlägena. Om du
väljer “ON BASS CHORD” ökas detta
antal ännu mer. Det är en ganska
specialiserad funktion, men den förhöjer
spelupplevelsen dramatiskt. Pröva funk-
tionen ON BASS CHORD. Så här
aktiverar du den:
1. Tryck på FUNCTION
2. Använd [←→ ] för att stega dig
genom de olika menyerna tills du
kommer till ACCOMP
3. Tryck på ENTER
4. Stega dig fram med [←→ ] tills du
kommer till ON BASS CHORD
5. Tryck på [+] för att aktivera ON
BASS CHORD
6. Tryck på FUNCTION för att gå ur
menyn
När du nu spelar med autokomp i enfin-
gersläge eller helackordläge är det den
lägsta tonen i ett ackord som du spelar
som används som baston, inte grund-
tonen. Om du t.ex. spelar en omvändning
av ett C-durackord (G, C och E med G
som lägsta tonen) blir bastonen G
(motsvarande ackordsymbol är C/G).
Justera tempot
Rytmens tempo kan ställas in på mellan
30 och 255 taktslag per minut. Om du ser
en tempoangivelse i noter är det troligen
taktslag per minut som avses. Det är
enkelt att ställa in tempot. När lampan
över tempoknapparna lyser trycker du
bara på dem [ts] eller vrider på inställ-
ningsratten tills önskat tempo visas på
skärmen.
Observera att om skärmen är i
menyläge går det inte att ställa in
tempot. Då behöver du bara trycka på
funktionsknappen för att komma till-
baka till ljud/rytmskärmen.
Autoharmonisering
Om man lyssnar på professionella
arrangemang hör man ofta melodier som
spelas i blockackord eller med extra
harmonitoner. Denna avancerade teknik
kan uppnås på enkelt sätt med PL-40R:s
automatiska harmoniseringsfunktion.
När du spelar i autokomplägena Casio-
ackord eller enfingersackord behöver du
bara trycka på AUTO HARMONIZE så
läggs harmonitoner till i de melodier du
spelar med enstaka toner med höger-
handen.
Det finns 12 olika typer av harmonier från
enkla harmonier som bara lägger till en
ton till meloditonen, till mycket komplexa
tillägg med många extra toner som till-
sammans utgör ett fullt arrangemang.
När du trycker på AUTO HARMONIZE
kan du ändra harmonitypen med pilknap-
parna [←→ ] till höger om skärmen. Pröva
ut olika autoharmoniseringsinställningar!
Här är en lista över de harmonityper som
finns:
Duet 1: . . . . . . En ton läggs till i tät
harmoni
Duet 2: . . . . . . En ton läggs till i öppen
harmoni
Country: . . . . En ton läggs till i Country
music-stil (passar bra
med Country Piano!)
Octave: . . . . . En ton läggs till en oktav
under meloditonen
5th: . . . . . . . . . En ton läggs till en kvint
över meloditonen (bra för
rockeffekter)
3 Way Open: . Två toner läggs till i öppen
harmoni (tre toner,
meloditonen medräknad)
3-Way Close: Två toner läggs till i tät
harmoni (tre toner,
meloditonen medräknad)
Strings: . . . . . Här får man en effekt som
från en stråksektion
(används med String
Ensemble-ljud)
4 Way Open: . Tre toner läggs till i öppen
harmoni (fyra noter,
SW-13
426A-SW-013A
meloditonen medräknad)
Tre toner läggs till i tät
harmoni (tre toner,
meloditonen medräknad)
Block: . . . . . . . Blockackord spelas (bra
för Jazz Piano)
Big Band: . . . Harmonier av Big Band-
typ (bra för Brass / Saxes)
Mer om autoharmonisering
Om du inte använder pilknapparna
försvinner displayen efter ca 10
sekunder. Du kan också stänga av den
manuellt genom att trycka på
EXIT/NO.
Du kan också snabbt ändra harmonis-
eringstyp genom att vrida på inställ-
ningsratten sedan du har tryckt på
AUTO HARMONIZE.
SW-14
426A-SW-014A
En del aspekter är absolut grundläg-
gande när man spelar piano, såsom
metronom, stämning, ändring av
anslagskänsligheten och till och med
transponering. En annan viktig del av
pianospelet är användningen av
pedalerna. PL-40R är väl utrustat på de
områdena!
Metronom
PL-40R har en metronom med en klocka
som anger första slaget i en takt och
många olika taktarter att välja mellan: 2/4,
3/4, 4/4, 5/4, 6/4, 7/4, 9/4, 12/4, 3/8, 5/8,
6/8, 7/8, 9/8, och 12/8 (Om metronomen
står på “0” anger klockan inga taktslag).
För att starta metronomen trycker du
helt enkelt på METRONOME/(BEAT).
För att ställa in tempot gör du samma
sak som i avsnittet “Justera tempot”
under Automkomp.
För att ändra taktarten gör du så här:
1. Håll ner FUNCTION
2. Tryck på METRONOME/BEAT
3. Använd [←→ ] för att markera
taktarten du vill ha
Om du inte använder pilknapparna
försvinner displayen efter ca 10
sekunder. Du kan också stänga av den
manuellt genom att trycka på
EXIT/NO.
Du kan också ändra taktarten snabbt
genom att vrida på inställningsratten.
Transponera
Med PL-40R kan du byta tonart på ett
mycket enkelt sätt. Det är mycket prak-
tiskt att kunna, särskilt om du vill ackom-
panjera en vokalist eller andra musiker
som snabbt behöver ett stycke transpon-
erat. Om du t.ex. ackompanjerar en tenor-
saxspelare, måste PL-40R spela en ton
lägre än den tonart som är skriven för
tenorsaxen. Med PL-40R behöver du
aldrig mer bry dig om transponeringar!
Det är ENKELT att transponera!
När lampan ovanför TRANSPOSE-knap-
parna lyser trycker du bara på TRANS-
POSE-knapparna [st] upp eller ner för
att ställa om den allmänna tonarten för
PL-40R i halvtonssteg. Din transponering
visas på skärmen.
Om du t.ex. spelar i C-dur och vill att
PL-40R ska spela i Eb-dur, trycker du
bara på TRANSPOSE [s] tills det står “3”
på skärmen (dvs upp 3 halvtoner).
Observera att det inte går att ställa in
transponering om skärmen är i
menyläge. Då behöver du bara trycka
på FUNCTION för att komma tillbaka
till den normala ljud/rytmskärmen.
Du kan också snabbt ändra
transponering genom att vrida på
inställningsratten sedan du har tryckt
på TRANSPOSE.
SW-15
426A-SW-015A
Först och främst ett piano!
Du kan transponera inom ett omfång
på två oktaver (från en oktav ner till en
oktav upp). För att snabbt komma till-
baka till den normala tonarten trycker
du bara på de båda TRANSPOSE-
knapparna [st] samtidigt.
Transponeringen påverkar också
sequencern och autokompet.
Stämning
PL-40R kan aldrig bli ostämt. Det är stämt
till standarden A440. Men ibland kan det
finnas tillfällen då du vill stämma om
PL-40R efter ett annat instrument. Om du
t.ex. spelar en duett med ett akustiskt
piano som har sjunkit i stämning eller om
du spelar med en orkester som använder
en annan grundstämning. Gör så här för
att enkelt stämma om PL-40R.
1. Tryck på FUNCTION
2. Använd [←→ ] eller inställ-
ningsratten för att välja
menyskärmen “Tune”
3. Tryck en gång på ENTER/YES för
att komma till stämningsskärmen
4. Använd [+] och [-] för att stämma om
pianot
PL-40R kan stämmas inom ett område
på 415.3 Hz till 466.2 Hz (+/-100 cent:
100 cent är en halvton).
För att få tillbaka stämningen till stan-
dardstämningen på 440.0 Hz aktiverar
du stämningsskärmen och trycker
samtidigt på [+] och [-].
Stämningsinställningen påverkar
också sequencern och autokompet.
• När du har barocktonart valt, kan du
stämma om i området mellan 390.6 Hz
och 441.5 Hz. Standardvärdet som
pianot går tillbaka till när du trycker på
[+] och [-] samtidigt är då 415.3 Hz.
Om du använder pilknapparna i steg 4
ovan hittar du fler stämningsfunktioner
t.ex. Baroque och Stretched.
Anslagskänslighet
När du spelar på ett akustiskt piano
ändras volymen och klangen alltefter hur
du spelar. Ju hårdare du slår an desto
högre och klarare blir ljudet. PL-40R
reagerar på precis samma sätt tack vare
en funktion som kallas anslagskänslighet.
Du kan ändra anslagskänsligheten som
du vill så att den passar ditt spelsätt. Så
här gör du:
1. Tryck på FUNCTION
2. Använd [←→ ] eller inställ-
ningsratten för att välja
menyskärmen “General”
3. Tryck en gång på ENTER/YES för
att komma till skärmen för
anslagskänslighet
4. Använd [+] och [-] för att bläddra
genom känslighetsinställningarna.
Det finns olika anslagsgrader, från
Light (lätt) till Heavy (hårt). Observera
att det är klaviaturens känslighet som
ändras, inte tangenternas motstånd.
SW-16
426A-SW-016A
Med inställningen Light krävs det
mindre styrka för att få ett högt, klart
ljud. Om du har en klassisk bakgrund
kan du föredra en hårdare inställning.
Om du trycker på [+] och [-] samtidigt
går känsligheten tillbaka till inställ-
ningen “Normal”.
Du kan också ändra anslagskäns-
ligheten genom att vrida på inställ-
ningsratten.
Anslagskänsligheten påverkar
pianots interna ljudkälla likaväl som
MIDI OUT-data.
De påverkar inte uppspelning och
ackompanjemang över sequencern
eller MIDI Note-data som kommer från
en extern källa.
Anslagskänsligheten påverkar olika
ljud på olika sätt. En akustisk cembalo
reagerar t.ex. mycket lite på olika
anslag, och ljudet Harpsichord
(cembalo) på PL-40R reagerar därför
inte heller mycket.
Pedaler
En av de viktigaste aspekterna vid
pianospel är användningen av pedalerna,
särskilt damperpedalen (högerpedalen).
Anslut den medföljande SP-20-pedalen
till uttaget Damper Pedal på baksidan av
PL-40R.
På ett akustiskt piano lyfter
damperpedalen upp dämmarna från
strängarna, så att de kan klinga ut fritt.
Denna uthållande verkan är grundläg-
gande för god pianoteknik. Senare ska vi
se hur PL-40R:s avancerade lektion-
ssystem kan hjälpa dig att utveckla din
teknik. Där ges nämligen pedalanvis-
ningar tillsammans med musik som
spelas från musikbiblioteket.
Genom att använda en till SP-20-pedal
(extra tillbehör) ansluten till
SOFT/SOSTENUTE-uttaget kan du med
lätthet använda de pedalfunktioner som
finns på en flygel, och du kan program-
mera den andra pedalen att sköta många
andra funktioner t.ex. Fill In, Break,
Synchro, Auto Harmonize On/Off, On
Bass Chord On/Off; Chord Judge On/Off
(i helackordsläge) och DSP On/Off.
SW-17
426A-SW-017A
Med PL-40R följer ett genialt avancerat
lektionssystem, som är som en inbyggd
spellärare som kan hjälpa dig att komma
igång med ditt spelande och att förbättra
din teknik! Det finns allt som allt 70 låtar,
under rubrikerna Standards, Classics och
Novelty, inbyggda i ett strukturerat och
roligt lektionssystem (uppgifter om de
olika styckena hittar du i stora använ-
darhandbokens bilaga sidan A-15).
Tangentlampor
PL-40R:s avancerade lektionssystem
bygger på CASIO:s speciella system med
tangentlampor. Du kan enkelt stänga av
och koppla på tangentlamporna vid
normal användning. Du håller helt enkelt
ner funktionsknappen och trycker på Key
Lighting (One Touch Preset). När du
använder det avancerade lektionssys-
temet kommer du att upptäcka hur prak-
tiskt det är med tangentlampor!
Tanken bakom det avancerade
lektionssystemet
Det avancerade lektionssystemet arbetar
med olika stadier. Först lyssnar du till ett
musikstycke, sedan spelar du det på olika
sätt. Det finns t.ex. många inbyggda låtar
med två eller tre olika svårighetsgrader.
Du kan öva på de olika stadierna (bara
takthållning eller bara tonart eller båda till-
sammans) och du kan spela med vänster
och höger hand separat. Ditt spel kan
verkligen utvecklas med det avancerade
lektionssystemet!
Du kan till och med ladda in flera låtar i det
avancerade lektionssystemet med en
USB-kabel ansluten till en PC. Du kan
läsa om hur du gör det i stora använ-
darhandboken på sid E-69.
Lyssna på en låt!
Lyssna först på en låt. De inbyggda
låtarna är samlade i fyra grupper:
Standard, Classics 1, Classics 2 och
Various. Vi ska lyssna på låt 1 i grupp 1,
“Autumn Leaves”.
1. Tryck på MUSIC LIBRARY
2. Använd [←→ ] för att välja gruppen
Standard (den kanske redan är vald)
3. Använd [+] och [-] för att välja låt 5,
“Autumn Leaves”
4. Tryck på PLAY/PAUSE och lyssna
på “Autumn Leaves”
Mer om att lyssna på låtar
• Låten du markerar spelas sedan tills
du trycker på STOP.
Tryck på PLAY/PAUSE för att göra
paus i uppspelningen, och tryck igen
för att fortsätta.
Du kan få tre olika arrangemangnivåer
av samma låt genom att trycka på
SW-18
426A-SW-018A
Avancerat lektionssystem
SW-19
426A-SW-019A
ARRANGE LEVEL. Varje gång du
trycker går arrangemangets komplex-
itet upp en nivå. A>B>C>A. Du kan till
och med trycka medan låten spelas.
Du kan byta till en annan låt medan en
låt spelas.
Använd bandspelarknapparna REW
och FF för att gå bakåt eller framåt i
steg på en takt genom låten. Takten
visas på skärmen.
Du kan byta speltempo genom att
trycka på TEMPO [st]. I vissa av
låtarna finns tempoändringar inpro-
grammerade för musikalisk uttrycks-
fullhet.
Experimentera gärna lite med knapparna
i det avancerade lektionssystemet, så att
du vänjer dig vid hur de fungerar.
Under uppspelningen visar tangentlam-
porna vilka tangenter som spelas, och på
skärmen visas fingersättningen,
notskriften, tempot, taktarten, taktnumret
och vissa dynamikmarkeringar.
Spela en låt!
Välja din nivå
Det avancerade lektionssystemet växer i
takt med dig. Innan du börjar med en låt
kan du välja följande:
Hur svårt vill du att arrangemanget ska
vara?
Välj helt enkelt nivå A, B eller C med
ARRANGE LEVEL.
Vill du öva höger hand, vänster hand eller
båda händerna? Tryck helt enkelt på
LESSON PART och välj L, R eller L+R.
I det första exemplet prövar du med nivå A
och bara höger hand (R).
Övning steg för steg
Att spela piano är i sin mest grundläg-
gande form en kombination av följande:
Takthållning: . När spelas tonen?
Tonhöjd: . . . . . Vilken ton är det?
Koordination: Göra allt detta tillsam-
mans!
Med det avancerade lektionssystemet får
du hjälp med dessa tre steg när du lär dig
de olika låtarna.
Takthållning
Nu ska vi försöka spela takten för en låt. I
musikbiblioteksgruppen “Various” väljer
vi “Happy Birthday To You” (låt nummer
47). Du känner säkert till takten – det är ju
en så känd låt. Så här gör du:
1. Tryck på STEP 1, så börjar melodin
att spelas
2. Uppspelningen väntar på att du ska
trycka på en tangent: tryck på vilken
tangent som helst i låtens takt
SW-20
426A-SW-020A
Pröva med olika låtar på det sättet. Du
kommer att bli förvånad över hur
mycket bättre din takthållning blir med
det avancerade inlärningssystemet!
Försök med samma låt med en annan
arrangemangnivå.
Det spelar ingen roll vilka toner du
spelar! Det är takthållning som det
avancerade lektionssystemet lär dig
nu, så du kan slå an vilken tangent som
helst, ändå blir det rätt ton!
Tonhöjd
När du har lärt dig takthållningen i en låt,
är det dags att se om du kan spela rätt
toner för den! För detta steg får du hjälp av
de geniala tangentlamporna på PL-40R.
Följ bara lamporna, så kan du snart spela!
1. Tryck på STEP 2, så börjar melodin
att spelas
2. Den första tangenten lyser för att
visa vilken ton du ska spela. Du
trycker helt enkelt på den tangent
som lyser!
3. Tangenten för nästa ton som ska
spelas blinkar medan PL-40R väntar
på att du spelar den (ackompanje-
manget väntar på dig)
När du har prövat en melodi på
arrangemangnivå A kan du försöka
med nivå B och sedan C. Du kommer
att märka att ibland måste du spela
mer än en ton åt gången på de svårare
nivåerna. I stora användarhandboken
i bilagan på sid. A-15 kan du se hur
många arrangemangnivåer det finns
för de 70 låtarna.
Pröva med att göra vänster hand (L) till
inlärningsstämman, eller båda
händerna tillsammans (L+R).
Koordination
När du har lärt dig takthållningen och vilka
toner som ska spelas är det dags för steg
3! I steg 3 väntar inte ackompanjemanget
på dig. Här spelar du som om du var
konsertpianist på scenen! Du får
naturligtvis fortfarande hjälp av tangent-
lamporna med vilka toner du ska spela,
och på skärmen visas notskriften och
dynamikmarkeringar. Du gör helt enkelt
så här:
1. Tryck på STEP 3, så börjar melodin
att spelas
2. Följ tangentlamporna eller noterna
på skärmen och spela!
När du har prövat en melodi på
arrangemangnivå A kan du försöka
med nivå B och sedan C. Du kommer
att märka att ibland måste du spela
mer än en ton åt gången på de svårare
nivåerna.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32

Casio PL-40R Användarmanual

Kategori
Musikinstrument
Typ
Användarmanual