TILL SÄKERHET
5
SM-RT500-SS
•
Den här bromsskivan är avsedd för fritidsbruk.
Vid plötsliga inbromsningar med varma bromsskivor kan det uppstå missljud i bromsarna och bromskraften försämras.
Om du känner att bromskraften har försämrats ska du genast stanna så att bromsskivorna får svalna.
•
Om du inte känner något motstånd när du trycker ner bromshandtaget ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända dig till en
återförsäljare eller agentur.
•
Om läckage uppstår ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller agentur.
•
Om frambromsen ansätts för hårt kan hjulet låsas och cykeln tippa över framåt, vilket kan leda till allvarliga personskador.
•
Se alltid till att den främre och bakre bromsen fungerar korrekt innan du cyklar på cykeln.
•
Den nödvändiga bromssträckan kommer bli längre i vått väder. Minska din hastighet och bromsa tidigt och försiktigt.
•
Om vägytan är våt kommer däcken att slira lättare. Om hjulen slirar kan du falla av cykeln. Minska din hastighet och bromsa tidigt och försiktigt.
•
Handtaget bör aldrig ändras. Annars kan handtaget gå sönder, vilket gör att bromsarna slutar fungera.
•
Kontrollera före cykling att det inte finns några skador som avsöndring av kol eller sprickor. Om några skador uppstår eller påträffas bör du
omedelbart sluta använda cykeln och vända dig till en återförsäljare eller agentur. Annars kan handtaget gå sönder och bromsarna kan sättas ur spel.
För montering på cykeln och underhåll:
•
Se till att hålla fingrarna borta från den roterande bromsskivan vid montering eller underhåll av hjulet.
Bromsskivan är tillräckligt vass för att orsaka allvarliga skador på dina fingrar om de fastnar i öppningarna på
bromsskivan då den roterar.
•
Om bromskivan är sliten, sprucken eller skev bör den bytas ut.
•
Om bromsskivan slits ner till en tjocklek på 1,5 mm eller till den grad att aluminiumytorna blir synliga bör du se till att byta ut bromsskivan mot en ny.
•
Kontrollera att bromsarnas komponenter har kylts ned tillräckligt innan du försöker justera bromsarna.
•
Använd endast SHIMANOs autentiska mineralolja. Om andra typer av oljor används kan problem med bromsfunktionen orsakas, och det orsaka att
systemet blir oanvändbart.
•
Se till att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte olja som redan har runnit ur avtappningsnippeln. Gammal eller
återanvänd olja kan innehålla vatten som kan orsaka ånglås i bromssystemet.
•
Var noggrann med att se till att vatten- eller luftbubblor inte kommer in i bromssystemet. Annars kan ånglås uppstå. Var särskilt noggrann när du tar
bort skyddet för reservoartanken.
•
Om du skär bromsslangen för att justera slangens längd, eller när du ändrar bromsslangen från vänster till höger eller tvärtom, bör du se till att släppa
ut luft från slangen enligt anvisningar i ”Tillförsel av SHIMANOs autentiska mineralolja och utsläpp av luft”.
•
När cykeln ställs upp och ner eller på sidan kan bromssystemet få en del luftbubblor inuti reservoartanken som kommer att finnas kvar när
avtappningsskruven är stängd eller som kommer att hopas i olika delar av bromssystemet när det används under längre perioder. Detta
skivbromssystem är inte utformat för att användas med cykeln upp och ner. Om cykeln är vänd upp och ner eller ligger på sidan kan luftbubblorna
inuti reservoartanken börja röra sig i bromsokens riktning och om cykeln används i ett sådant tillstånd finns det risk för att bromsarna inte fungerar,
vilket kan leda till allvarliga olyckor. Om cykeln har vänts upp och ner eller lagts på sidan ska du manövrera bromshandtaget några gånger för att
kontrollera att bromsarna fungerar normalt före cykling, och om bromsarna inte fungerar normalt ska du justera dem på följande sätt.
Om bromsarna inte verkar fungera (eller känns tröga) när handtaget trycks in
Sätt bromshandtagets avtappningsdel så att den är parallell med marken och tryck sedan in bromshandtaget försiktigt flera gånger och vänta på
att bubblorna återgår till reservoartanken.
Om bromsarna fortfarande är tröga ska du släppa ut luft från bromssystemet (se avsnittet ”Tillförsel av SHIMANOs autentiska mineralolja och
utsläpp av luft”).