Shimano BL-C6010 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
(Swedish)
DM-HRB001-10
Återförsäljarmanual
BR-C6050-F
BR-C6060-F
BR-C6000
BR-C3000
BR-C3010
BR-IM81
BR-IM86
BR-IM31
BR-IM35
BL-C6000
BL-C6010
BL-IM60-A
Rullbroms
2
INNEHÅLL
VIKTIGT MEDDELANDE ................................................................................ 4
TILL SÄKERHET ............................................................................................ 5
MONTERING .............................................................................................. 10
Lista över verktyg att använda .................................................................................................................. 10
Montering av handtaget ...........................................................................................................................11
Montering av INTER M-bromsen på navstommen ...................................................................................11
Montering av klingan på ramen ...............................................................................................................12
Montering av bromsvajern ........................................................................................................................16
JUSTERING ................................................................................................. 23
Justering av bromsvajern ........................................................................................................................... 23
UNDERHÅLL ............................................................................................... 26
Lägga på smörjfett ..................................................................................................................................... 26
3
Lista över modeller som är kompatibla till återförsäljarmanualen
Delar / Serie INTER-8 INTER-7 INTER-5 INTER-3
Internt navdrev
SG-C6010-8R
SG-C6000-8R
SG-C3000-7R
SG-5R30
SG-5R35
SG-3R40
Bromshandtag
BL-C6010
BL-IM60-A
BL-IM45
BL-IM65
BL-IM60
BL-C6000
Rullbroms
BR-C3000
BR-C3010
BR-C6000
BR-C6050-F
BR-C6060-F
BR-IM31
BR-IM35
BR-IM81
BR-IM86
Bromsvajer
4
VIKTIGT MEDDELANDE
VIKTIGT MEDDELANDE
Denna återförsäljarmanual är främst avsedd för att användas av professionella cykelmekaniker.
Användare som inte är utbildade i cykelmontering bör inte försöka installera komponenter själva med hjälp av återförsäljarmanualerna.
Om någon del av informationen i denna bruksanvisning är oklar bör du inte fortsätta med installationen. Kontakta istället inköpsstället
eller en lokal cykelhandlare för deras hjälp.
Se till att läsa alla bruksanvisningar som medföljer produkten.
Ta inte isär eller modifiera produkten annat än vad som anges i informationen i denna återförsäljarmanual.
Alla manualer och tekniska dokument finns online på https://si.shimano.com.
För användare som inte har internet, kontakta en SHIMANO-distributör eller något av SHIMANO:s kontor för att erhålla en tryckt kopia av
användarhandboken.
Vänligen observera lämpliga regler och förordningar i det land, den delstat eller region där du som återförsäljare bedriver din verksamhet.
Läs av säkerhetsskäl noga igenom återförsäljarmanualen innan du använder produkten och följ anvisningarna.
Följande anvisningar måste alltid beaktas för att förebygga personskador och skador på utrustningen och omgivningen.
Anvisningarna klassificeras i enlighet med risknivån eller de skador som kan uppstå om produkten används på fel sätt.
FARA!
Underlåtenhet att följa anvisningarna leder till dödsolyckor eller allvarliga skador.
VARNING!
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan leda till dödsolyckor eller allvarliga skador.
FÖRSIKTIGHET!
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan leda till personskador och eller skador på utrustningen och omgivningen.
5
TILL SÄKERHET
VARNING!
När du installerar komponenterna bör du se till att följa anvisningarna som anges i bruksanvisningarna.
Det rekommenderas att du endast använder äkta delar från SHIMANO. Om delar som bultar och muttrar lossnar eller skadas kan cykeln
plötsligt falla, vilket kan orsaka allvarliga skador.
Om justeringar dessutom inte utförs korrekt kan problem uppstå, och cykeln plötsligt falla, vilket kan orsaka allvarliga skador.
Se till att använda skyddsglasögon för att skydda ögonen medan du utför underhållsarbete som att byta ut delar.
Var noga med att också informera användarna om följande:
Varje cykels bromssystem kan fungera något annorlunda beroende på modell. Därför bör du se till att lära dig rätt bromsteknik (vilket
innefattar trycket på bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper) och hur din cykel hanteras. Felaktig användning av din cykels
bromssystem kan leda till att du tappar kontrollen eller råkar ut för en olycka, vilket också kan leda till allvarliga skador. För att den ska
fungera som den ska bör du kontakta din cykelåterförsäljare eller läsa cykelns ägarmanual. Det är också viktigt att öva cykling- och
bromstekniken.
Du behöver använda SHIMANO främre INTER M-bromsstomme och navet som en sats (förutom för BR-C6050-F/BR-C6060-F). Navet hos
SHIMANO främre INTER M-broms har en inbyggd kraftmodulator. Detta system styr bromskraften så att överdriven kraft inte appliceras om
bromskraften når det angivna värdet. Om frambromsen appliceras för hårt i det fall att navet inte är utrustat med kraftmodulator eller nav
och broms är utrustade med kraftmodulator men totalvikten inte uppfyller det rekommenderade värdet, kan hjulet låsas och cykeln kan falla
framåt med allvarlig personskada som påföljd.
Intervallet för tillåten totalvikt (cykel + cyklist + bagage) för kraftmodulatorn BR-C6050-F/BR-C6060-F.
Modellnamn Däckets ytterdiameter (mm) Intervall för tillåten totalvikt (kg)
BR-C6050-F 660–712 70–100
BR-C6060-F 660–712 100–130
Om totalvikten ligger utanför det tillåtna intervallet kan den kontrollerade bromskraften bli för stark eller för svag.
Använd kraftmodulatorn BR-C6050-F/BR-C6060-F inom intervallet för tillåten totalvikt.
Dra aldrig åt innervajerns fästbult med den fäst på cykeln. Att göra det kan orsaka att innervajerns fästbult lossnar.
< Fram > < Bak >
Om du använder navrullbromsar i kombination med en upphängningsgaffel måste du vara noggrann när du väljer vilken upphängningsgaffel
som ska användas. Kontakta affären eller cykeltillverkaren. Om fel typ av upphängningsgaffel väljs kanske upphängningsgaffeln inte fungerar
ordentligt på grund av överhettning vid inbromsning eller brist på styrka i gaffeln. Det kan leda till olyckor.
TILL SÄKERHET
6
TILL SÄKERHET
Bromshandtagen är försedda med en mekanism för lägesomkoppling för att göra dem kompatibla med cantileverbromsar och rullbromsar
eller V-BRAKE-bromasar med kraftmodulator. (BL-C6010 / BL-IM60-A är kompatibel med rullbromsar eller V-BRAKE-bromsar som har
kraftmodulator. Observera att den inte är kompatibel med cantileverbromsar.)
Om fel läge väljs kan det orsaka antingen för stark eller för svag bromskraft. Det kan leda till farliga olyckor.
Kontrollera så att rätt läge valts enligt instruktionerna i här intill.
Inställningslägen Rekommenderad broms
C: Inställningsläge för kompatibilitet med
cantileverbroms
R: Inställningsläge för kompatibilitet med
rullbroms
Cantileverbromsar
Rullbroms
För BL-C6010 / BL-IM60-A
R: Inställningsläge för kompatibilitet med
rullbromsar
Rullbroms
V: Inställningsläge för kompatibilitet med
V-BRAKE-bromsar med kraftmodulator
V-BRAKE-bromsar med
kraftmodulator
Använd bromshandtagen som har ett omställbart wirefäste i kombinationerna som anges ovan.
När du installerar komponenterna bör du se till att följa anvisningarna som anges i bruksanvisningarna. Det rekommenderas att du endast
använder äkta delar från SHIMANO. Om delar som bultar och muttrar lossnar eller skadas kan cykeln plötsligt falla, vilket kan orsaka allvarliga
skador.
Se alltid till att den främre och bakre bromsen fungerar korrekt innan du cyklar på cykeln.
Om vägytan är våt kommer däcken att slira lättare. Om däcken slirar kan du falla av cykeln. För att undvika detta bör du minska din hastighet
samt bromsa tidigt och försiktigt.
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt före användning av cykeln. Om hjulen sitter löst på något sätt kan de lossna från cykeln, vilket kan
leda till allvarliga skador.
Spara återförsäljarmanualen på en säker plats för framtida användning när du noggrant har läst den.
För montering på cykeln och underhåll:
När bromsarmen fästs på ramen bör du se till att använda en bromsarmklämma som passar kedjestagets storlek och sätta fast den ordentligt
med klämbulten eller klämmuttern enligt angivet åtdragningsmoment.
Använd en låsmutter med nyloninsats (självlåsande mutter) för klämmuttern. Det rekommenderas att standarddelar från SHIMANO används
för klämbult, klämmutter och bromsarmklämma.
Om klämmuttern lossnar från bromsarmen, eller om klämbulten eller bromsarmklämman skadas, kan bromsarmen rotera på kedjestaget och
orsaka att det plötsligt börjar rycka i styret eller att cykelhjulet låser sig och cykeln faller, vilket kan orsaka allvarliga skador.
Beroende på produkten kan däcksdiametern på det kompatibla hjulet variera. Se till att storleken är kompatibel.
Om en inkompatibel storlek används kan hjulen komma att låsas och du kan förlora balansen och falla av cykeln.
C R
V
V
C R
Läge CR
C R
V
V
C R
Läge V-broms
V
R
R-läge
7
TILL SÄKERHET
FÖRSIKTIGHET!
Var noga med att också informera användarna om följande:
Om någon av följande punkter inträffar vid användning av bromsen ska du omedelbart sluta att cykla och be inköpsstället inspektera
och reparera systemet.
1) Avvikande ljud hörs vid inbromsning
2) Bromskraften är alldeles för stark
3) Om bromskraften är onormalt svag
Om 1) och 2) uppstår kan detta förorsaka brist på bromsfett, så be ditt försäljningsställe att fetta in mekanismen med speciellt rullbromsfett.
Om 2) eller 3) uppstår vid användning av BR-C6050-F/BR-C6060-F kan det bero på felfunktion hos kraftmodulatorn. Låt den inspekteras /
repareras av försäljningsstället.
Om bromsen ofta används kan området runt bromsen bli varmt. Rör inte området runt
bromsen på minst 30 minuter efter att ha cyklat färdigt på cykeln.
Undvik att kontinuerligt använda bromsarna vid cykling i långa nedförsbackar eftersom det kommer orsaka att inbyggda delar hos SHIMANO
INTER M-bromssystem blir väldigt varma, och det kan försämra bromsprestanda. Det kan också förorsaka en minskning av mängd bromsfett
inuti bromsen, vilket i sin tur kan leda till problem såsom onormal plötslig inbromsning.
Det främre INTER M-bromssystemet bör endast monteras på vänster sida på en cykel som är 26 tum eller större. Om det används på en cykel
som är mindre än 26 tum kan bromskraften bli för stark, vilket kan orsaka olyckor.
För att få bäst prestanda från SHIMANOS INTER M-bromssystem bör du se till att använda SHIMANOS bromsvajrar och bromshandtag som ett
set. (https://productinfo.shimano.com/lineupchart.html) (Rörelselängden av innervajern måste vara: 21,5 mm (vid användning av BL-C6010)/16,5
mm (vid användning av BL-C6000/BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45) eller mer när bromshandtaget trycks in. Om den är kortare än 21,5 mm/16,5 mm
försämras bromsprestandan och bromsarna kan sluta fungera.)
Om bromsvajern blir rostig försämras bromsprestandan. Om det händer ska du byta ut bromsvajern med en autentisk SHIMANO-bromsvajer
och åter kontrollera bromsprestandan.
Bromsenheten och navenheten bör aldrig tas isär. Om de tas isär kommer de inte att fungera ordentligt.
För BR-C6050-F/BR-C6060-F ör kraftmodulatorn inbyggd i bromsstommen så att det inte behövs någon kraftmodulator i navstommen. Dock
behövs det en särskild framgaffel för att montera den.
OBS!
Använd ett hjul med 3x eller 4x ekersnöring. Kan inte användas med hjul med radiell ekersnöring. Då kan ekrarna eller hjulet skadas eller så
kan oljud uppstå vid inbromsning.
INTER M-bromsen är olik konventionella bandbromsar eftersom insidan på bromstrumman är fylld med fett, vilket gör att vrida däcket är
något tyngre än vanligt. (I synnerhet vid kallt väder.)
Om du trycker in bromshandtaget hårt med INTER M-bromsen medan cykeln står stilla och sedan skakar om hjulet, kommer du att märka att
det finns ett litet glapp i bromsarna. Det är normalt och kommer inte att orsaka några problem under en färd.
Området runt bromsen
8
TILL SÄKERHET
För att kontrollera slakheten i huvuddelarna ska du ta tag i mitten av styret och en av de
främre gafflarna så som bilden visar. Flytta sedan huvuddelarna fram och tillbaka i de
riktningarna som pilarna visar. Eftersom bromsarna dessutom ger ett litet glapp om du
trycker in bromsarna helt och skakar om hjulet enligt beskrivningarna ovan, så blir det
svårare att kontrollera slakheten i huvuddelarna.
Produktgarantin gäller inte för naturligt slitage eller åldrande som uppstår vid normal användning.
Själva produkten kan skilja sig från bilden eftersom denna manual främst är avsedd för att förklara hur produkten
används.
MONTERING
10
MONTERING
Lista över verktyg att använda
MONTERING
Lista över verktyg att använda
Följande verktyg behövs för monterings-, justerings- och underhållsändamål.
Verktyg Verktyg Verktyg
Justerbar nyckel 17 mm skruvnyckel Krysskruvmejsel [nr 1]
10 mm skruvnyckel 5 mm insexnyckel Krysskruvmejsel
Lägesomkoppling
1
Använd krysskruvmejsel [nr 1] för att
lossa skruven.
2
C R
V
V
C R
Läge CR
Inpassa lägespositionen med
positionen CR.
11
MONTERING
Montering av handtaget
Montering av handtaget
(C)
(A)
(a)
(B)
(a) ɸ 22,2 mm
(A) Klämskruv
(B) Handtag
(C) 5 mm insexnyckel
Åtdragningsmoment
6 - 8 Nm
Montering av INTER M-bromsen på navstommen
(a)
(A)(C)
(B)
Haka fast splines på navstommen (B)
med splines på INTER M-bromsen (A),
och dra sedan tillfälligt åt med
bromsenhetens fästmutter eller dra åt
bromsenhetens fästbricka helt.
(a) Haka fast splines.
(A) INTER M-broms
(B) Navstomme
(C) Bromsenhetens fästmutter/
bromsenhetens fästbricka
TEKNISKA TIPS
Bromsenhetens fästmutter
Frambroms, BR-IM31-R/IM35 (bak)
Bromsenhetens fästbricka
BR-C3000-R/C3010-R/C6000-R (bak)
Bromsenhetens
fästmutter
Bromsenhetens
fästbricka
Fortsättning på nästa sida
12
MONTERING
Montering av klingan på ramen
Montering av klingan på ramen
Baksida
Navmonteringen är ett exempel. Läs även manualen för navet.
1
Montera kedjan på klingan, och sätt
sedan navaxeln (A) i
gaffelutmynningarna (B).
(A) Bakaxel
(B) Mynningar
2
Placera anti-vridbrickorna på höger
sida och vänster sida om navaxeln.
Vid det här laget ska du vrida
kassettenheten (E) så att de
utstickande delarna på anti-
vridbrickorna passar i spåren på
gaffeländarna (D). Om detta görs kan
kassettenheten monteras så att den
nästan är parallell med kedjestaget (F).
(C) Anti-vridbricka (för vänster sida)
(D) Gaffeländens spår
(E) Kassettenhet
(F) Kedjestag
(G) Anti-vridbricka (för höger sida)
OBS!
När du monterar en del som ett
stänkskärmsstag på navaxeln, ska du
montera i ordningen som visas på bilden
nedan.
Använd vilken anti-vridbricka som helst
som passar gaffeländarnas mynningar.
Olika anti-vridbrickor används för höger
och vänster sida.
De utstickande delarna ska vara på
mynningarnas sida.
Montera anti-vridbrickorna så att de
utstickande delarna sitter fast ordentligt
i mynningarnas spår på varje sida om
navaxeln.
Mynningar
Anti-vridbricka
Märkning/Färg
Storlek
Höger Vänster
Standard
5H/Gul 5V/Brun ϴ ≤ 20°
7H/Svart 7V/Grå 20° ≤ ϴ ≤ 38°
Omvänt 6H/Silver 6V/Vit ϴ = 0°
Omvänt (helt
kedjeskydd)
5H/Gul 5V/Brun ϴ = 0°
Vertikal 8H/Blå 8V/Grön ϴ = 60° - 90°
Obs! Vertikal: omfattar inte mellanläggsspecifikationer
(A)
(B)
(C)
(F)
(D)
(G)
(E)
Anti-vridbricka
Bricka
Kapselmutter
Stänkskärmsstag
Rörpostsstag
Märk-
ning
ϴ
TEKNISKA TIPS
Fortsättning på nästa sida
13
MONTERING
Montering av klingan på ramen
3
Fäst INTER M-bromsens arm på
kedjestaget med bromsarmsklämman
(J).
Sätt sedan tillfälligt fast klämbulten
(K) och klämmuttern (I) genom att dra
åt dem något.
Kontrollera att bromsenheten sitter
fast hårt på navstommen med
bromsenhetens fästmutter eller
fästbricka (H).
(H) Bromsenhetens fästmutter/
bromsenhetens fästbricka
(I) Klämmutter
(J) Bromsarmsklämma
(K) Klämbult (M6 × 16 mm)
OBS!
Om navmuttrarna är kapselmuttrar ska du
använda en ram med mynningar som är
minst 7 mm tjocka.
4
Dra hjulet bakåt för att justera kedjans spänning och inpassa hjulet med den främre
mittpunkten.
5
Använd en fästmutter för bromsenheten
Efter att ha dragit åt navmuttern tillfälligt men ordentligt, lossa den något, och dra
sedan åt bromsenhetens fästmutter helt.
Använd en fästbricka för bromsenheten
Dra tillfälligt åt navmuttern.
Åtdragningsmoment
20 - 25 Nm
6
(L)
Dra åt slakheten i kedjan och sätt fast
hjulet på ramen med navmuttern (L)..
(L) Navmutter
Åtdragningsmoment
30 - 45 Nm
OBS!
Kontrollera att hjulet sitter fast ordentligt
på ramen med kapselmuttrarna.
(H)
(J)
(I)
(K)
14
MONTERING
Montering av klingan på ramen
7
Fäst bromsarmen (M) ordentligt på
kedjestaget (N) med
bromsarmsklämman (O).
Kontrollera att bromsarmen sitter fast
ordentligt på kedjestaget med
bromsarmsklämman.
Om den inte monteras korrekt kommer
bromsprestandan att försämras.
(M) Bromsarm
(N) Kedjestag
(O) Bromsarmsklämma
Åtdragningsmoment
2 - 3 Nm
OBS!
Om bromsarmen dras åt med för mycket
kraft kommer hjulet att orsaka oljud och få
svårt att snurra. Se till att du inte monterar
för hårt.
När du monterar armklämman ska du
sätta fast klämbulten medan du håller
klämmans mutter med en 10 mm
skruvnyckel.
Efter att ha monterat
bromsarmsklämman ska du kontrollera
att klämmuttern sticker ut ungefär
2 - 3 mm (4 mm för BR-IM31/35) från ytan
på klämmans mutter.
(M)
(O)
(N)
TEKNISKA TIPS
Bromsarm
Klämbult
(M6 × 16 mm)
Bromsarmsklämma
Klämmutter
Cirka 2-3 mm
15
MONTERING
Montering av klingan på ramen
Framsida
<För snabbkopplingstyp >
1
Kontrollera att den främre
bromsenheten (A) sitter fast hårt på
navet med bromsenhetens fästmutter
(B).
(a) Med skåror (Skårorna befinner
sig på framsidan.)
(A) Bromsenhet
(B) Bromsenhetens fästmutter
Åtdragningsmoment
15 - 20 Nm
2
Kontrollera att navaxeln (C) berör
baksidan på dropout och att änden på
bromsarmen sticker ut åtminstone 11
mm från det påsvetsade fästet (D)
framgaffeln. Kontrollera också att
hjulet sitter fast ordentligt på ramen
med snabbkopplingen eller
navmuttrarna.
Om hjulet inte monteras på rätt sätt
kan det lossna från ramen, vilket kan
leda till allvarliga olyckor under en
cykelfärd.
(b) Nuddar
(c) 11 mm eller mer
(d) För snabbkopplingstyp: Sätt fast
kamhandtaget snabbkopplingen
ordentligt.
(C) Bakaxel
(D) Pålött fäste
Kamhandtagets åtdragningsmoment
5 - 7,5 Nm
<För muttertyp>
(E)
(F)
(e)
Kontrollera att frambromsenheten (F)
sitter fast hårt på navet med
navmuttern (E).
(e) Utan skåror
(E) Navmutter
(F) Bromsenhet
Åtdragningsmoment
20 - 25 Nm
(d)
(D)
(b)
(C)
(c)
(A)
(B)
(a)
Fortsättning på nästa sida
16
MONTERING
Montering av bromsvajern
Montering av bromsvajern
Baksida
1
Efter att ha kontrollerat att
vajerjusteringen (B) och
justeringsmuttern (A) är ordentligt
åtdragna, för in den yttre
hållarenheten (C) i innervajern i den
riktning som visas i figuren.
(A) Justeringsmutter
(B) Vajerjustering
(C) Yttre hållarenhet
2
Efter att ha kontrollerat markeringen
på baksidan av innervajerns
fästbultsenhet (D) är "R" ska du dra
innervajern genom hålet på
innervajerns fästbultsenhet.
(a) "R"-markering
(D) Innervajerns fästbultenhet
3
Placera komponenterna så som bilden
visar och dra åt innervajerns fästmutter
(E).
Använd (b) 99 mm av TL-IM21 (F) för
att dra åt växelvajerns fästmutter så
som visas på bilden.
(E) Innervajerns fästmutter
(F) TL-IM21
Åtdragningsmoment
6 - 8 Nm
OBS!
Efter att ha dragit åt den ska du
kontrollera att riktningarna på
innervajerns fästmutter och innervajern
är korrekta, så som bilden visar.
Dra aldrig åt innervajerns fästbult med
den fäst bromsen. Riktningarna på
innervajerns fästmutter och innervajern
blir felaktiga så som bilden visar, vilket
kan orsaka att innervajerns fästbult
lossnar från bromsens stomme.
(B)
(C)
(A)
(D)
(a)
(b)
(E)
(F)
Fortsättning på nästa sida
17
MONTERING
Montering av bromsvajern
4
Inpassa den röda markeringen (H)
innervajerns fästbricka så att den är
vänd i riktningen som spåret (G) i
rullmaskinenheten, och sätt sedan in
innervajerns fästbultsenhet (I) och
tryck in den så långt i spåret i
rullmaskinenheten som möjligt.
(c) Sätt in innervajerns
fästbultsenhet och tryck in den i
spåret i rullmaskinenheten så
långt som möjligt.
(G) Spår i rullmaskinenheten
(H) Röd markering på innervajerns
fästbricka
(I) Innervajerns fästbultenhet
5
Dra innervajern (J) längs spåret (K) i
rullmaskinenheten.
(J) Innervajer
(K) Spår i rullmaskinenheten
6
Sätt in den yttre hållarenheten (M) i
hålet på bromsarmen (L) underifrån
och skjut den till hålets lägre område.
(L) Bromsarm
(M) Yttre hållarenhet
7
Efter att ha kontrollerat att den yttre
hållarenheten (O) har satts in så långt
som möjligt i bromsarmens hål ska du
montera den inre ändkåpan (N).
Sätt sedan den inre ändkåpa så att den
inte nuddar fenan eller ekrarna.
(N) Inre ändkåpa
(O) Yttre hållarenhet
8
Vrid vajerjusteringen (P) för att dra åt
innervajern.
(P) Vajerjustering
(G)
(H)
(I)
(c)
(K)
(J)
(M)
(L)
(N)
(O)
(P)
Fortsättning på nästa sida
18
MONTERING
Montering av bromsvajern
9
(d)(d)
(d) (d)
Efter att reglaget pressats, kontrollera
att de röda markeringarna på
växelvajers fästbricka som pressats fast
med växelvajerns fästbult i
spolenheten är i rätt riktning som visas
på bilden.
(d) Röd
När du tar loss vajern ska du göra stegen i
omvänd ordning.
Framsida
1
(B)
(C)
(A)
Efter att ha kontrollerat att
vajerjusteringen (B) och
justeringsmuttern (A) är ordentligt
åtdragna, för in den yttre
hållarenheten (C) i innervajern i den
riktning som visas i figuren.
(A) Justeringsmutter
(B) Vajerjustering
(C) Yttre hållarenhet
2
(D)
(a)
Efter att ha kontrollerat att
markeringen på baksidan av
innervajerns fästbultsenhet (D) är "F",
ska du dra innervajern genom hålet i
innervajerns fästbultsenhet.
(a) "F"-markeringar
(D) Innervajerns fästbultenhet
TEKNISKA TIPS
Fortsättning på nästa sida
19
MONTERING
Montering av bromsvajern
3
Placera komponenterna så som bilden
visar och dra åt innervajerns fästmutter
(E).
Använd (b) 109 mm av TL-IM21 (F) för
att dra åt växelvajerns fästmutter så
som visas på bilden.
Använd (d) 101 mm för BR-IM86.
(E) Innervajerns fästmutter
(F) TL-IM21
Åtdragningsmoment
6 - 8 Nm
OBS!
Efter att ha dragit åt den ska du
kontrollera att riktningarna på
innervajerns fästmutter och innervajern
är korrekta, så som bilden visar.
Dra aldrig åt innervajerns fästbult med
den fäst bromsen. Riktningarna på
innervajerns fästmutter och innervajern
blir felaktiga så som bilden visar, vilket
kan orsaka att innervajerns fästbult
lossnar från bromsens stomme.
4
(G)
(H)
(I)
Inpassa den röda markeringen (H)
innervajerns fästbricka så att den är
vänd i riktningen som spåret (G) i
rullmaskinenheten, och sätt sedan in
innervajerns fästbultsenhet (I) och
tryck in den så långt i spåret i
rullmaskinenheten som möjligt.
(G) Spår i rullmaskinenheten
(H) Röd markering på innervajerns
fästbricka
(I) Innervajerns fästbultenhet
5
Dra innervajern (K) längs spåret (J) i
rullmaskinenheten.
(J) Spår i rullmaskinenheten
(K) Innervajer
(b)
(E)
(F)
(c)
(d)
(E)
(F)
(K)
(J)
20
MONTERING
Montering av bromsvajern
6
Haka innervajern (M) över vajerkroken
(L).
(L) Vajerkrok
(M) Innervajer
7
Sätt in den yttre hållarenheten (O) i
hålet på bromsarmen (N) underifrån
och skjut den till hålets lägre område.
(N) Bromsarm
(O) Yttre hållarenhet
8
Efter att ha kontrollerat att den yttre
hållarenheten (O) har satts in så långt
som möjligt ledarspringan i
bromsarmen ska du montera den inre
ändkåpan (P).
Sätt sedan den inre ändkåpa så att den
inte nuddar fenan eller ekrarna.
(P) Inre ändkåpa
(Q) Yttre hållarenhet
9
Vrid vajerjusteringen (R) för att dra åt
innervajern.
(R) Vajerjustering
10
(e)
(e)
(e)
(e)
Efter att reglaget pressats, kontrollera
att de röda markeringarna på
växelvajers fästbricka som pressats fast
med växelvajerns fästbult i
spolenheten är i rätt riktning som visas
på bilden.
(e) Röd
Montering av bromsvajern kan genomföras
genom stegen som anges ovan. När du tar
loss vajern ska du göra stegen i omvänd
ordning.
(M)
(L)
(O)
(N)
(P)
(Q)
(R)
TEKNISKA TIPS
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27

Shimano BL-C6010 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual