7
TILL SÄKERHET
FÖRSIKTIGHET!
Var noga med att också informera användarna om följande:
•
Om någon av följande punkter inträffar vid användning av bromsen ska du omedelbart sluta att cykla och be inköpsstället inspektera
och reparera systemet.
1) Avvikande ljud hörs vid inbromsning
2) Bromskraften är alldeles för stark
3) Om bromskraften är onormalt svag
Om 1) och 2) uppstår kan detta förorsaka brist på bromsfett, så be ditt försäljningsställe att fetta in mekanismen med speciellt rullbromsfett.
Om 2) eller 3) uppstår vid användning av BR-C6050-F/BR-C6060-F kan det bero på felfunktion hos kraftmodulatorn. Låt den inspekteras /
repareras av försäljningsstället.
•
Om bromsen ofta används kan området runt bromsen bli varmt. Rör inte området runt
bromsen på minst 30 minuter efter att ha cyklat färdigt på cykeln.
•
Undvik att kontinuerligt använda bromsarna vid cykling i långa nedförsbackar eftersom det kommer orsaka att inbyggda delar hos SHIMANO
INTER M-bromssystem blir väldigt varma, och det kan försämra bromsprestanda. Det kan också förorsaka en minskning av mängd bromsfett
inuti bromsen, vilket i sin tur kan leda till problem såsom onormal plötslig inbromsning.
•
Det främre INTER M-bromssystemet bör endast monteras på vänster sida på en cykel som är 26 tum eller större. Om det används på en cykel
som är mindre än 26 tum kan bromskraften bli för stark, vilket kan orsaka olyckor.
•
För att få bäst prestanda från SHIMANOS INTER M-bromssystem bör du se till att använda SHIMANOS bromsvajrar och bromshandtag som ett
set. (https://productinfo.shimano.com/lineupchart.html) (Rörelselängden av innervajern måste vara: 21,5 mm (vid användning av BL-C6010)/16,5
mm (vid användning av BL-C6000/BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45) eller mer när bromshandtaget trycks in. Om den är kortare än 21,5 mm/16,5 mm
försämras bromsprestandan och bromsarna kan sluta fungera.)
•
Om bromsvajern blir rostig försämras bromsprestandan. Om det händer ska du byta ut bromsvajern med en autentisk SHIMANO-bromsvajer
och åter kontrollera bromsprestandan.
•
Bromsenheten och navenheten bör aldrig tas isär. Om de tas isär kommer de inte att fungera ordentligt.
•
För BR-C6050-F/BR-C6060-F ör kraftmodulatorn inbyggd i bromsstommen så att det inte behövs någon kraftmodulator i navstommen. Dock
behövs det en särskild framgaffel för att montera den.
OBS!
•
Använd ett hjul med 3x eller 4x ekersnöring. Kan inte användas med hjul med radiell ekersnöring. Då kan ekrarna eller hjulet skadas eller så
kan oljud uppstå vid inbromsning.
•
INTER M-bromsen är olik konventionella bandbromsar eftersom insidan på bromstrumman är fylld med fett, vilket gör att vrida däcket är
något tyngre än vanligt. (I synnerhet vid kallt väder.)
•
Om du trycker in bromshandtaget hårt med INTER M-bromsen medan cykeln står stilla och sedan skakar om hjulet, kommer du att märka att
det finns ett litet glapp i bromsarna. Det är normalt och kommer inte att orsaka några problem under en färd.
Området runt bromsen