REACTOR
™
40 KICKER
GASMANÖVERDON
INSTALLATIONSINSTRUKTION
ER
Viktig säkerhetsinformation
VARNING
I guiden Viktig säkerhets- och produktinformation, som medföljer
i produktförpackningen, finns viktig information och
produktvarningar.
Du ansvarar för att båten framförs på ett säkert och förnuftigt
sätt. Autopiloten är ett verktyg som hjälper dig att hantera båten.
Den befriar dig inte från ansvaret för att framföra din båt säkert.
Undvik farlig navigering och lämna aldrig styrplatsen utan
uppsikt.
Var alltid beredd på att snabbt återgå till att styra båten
manuellt.
Om motorn har en säkerhetsbrytare ska du känna till hur den
ska användas i en nödsituation. Om din motor inte har en
säkerhetsbrytare ska du installera en innan du installerar
autopilotsystemet.
Lär dig att använda autopiloten i stilla och riskfria vatten utan
några faror.
Var försiktig när du använder autopiloten nära hinder i vattnet,
till exempel hamnar, pålverk och andra båtar.
OBSERVERA
Se upp för heta ytor på kylelement, motor och
solenoidkomponenter när de används.
Var försiktig när du använder utrustningen så att du inte fastnar
eller klämmer ihop rörliga delar.
Om den här utrustningen installeras och underhålls på ett sätt
som avviker från de här instruktionerna kan det leda till
personskador eller skador på utrustningen.
Verktyg som behövs
• Skruvnycklar
• Phillips-skruvmejsel
• Marint tätningsmedel
• Loctite
®
gänglås (för Honda
®
motorinstallationer)
Identifiering av delar
Gasmanöverdonet är den komponent i autopilotsystemet
Reactor 40 Kicker som styr motorns varvtal.
Du måste montera gasmanöverdonet inuti motorhuset och
ansluta det till förgasarens spjällarm med länkagedelarna som
medföljer detta paket. Olika motortyper kräver olika
länkagedelar, och delarna är uppdelade i separata påsar. De
här instruktionerna hänvisar till etiketterna på påsarna när vi
diskuterar vilka delar som behövs för olika motortyper.
Gasmanöverdon
Nummer Del Meddelanden
Gasvajer Ansluter till förgasarlänkaget för att öppna förga-
saren och styra motorns varvtal.
Se avsnittet för din motortyp för mer information
om hur denna vajer ansluts till förgasarlänkaget.
RPM-kabel Ansluts till tändstiftet för att mäta motorns varvtal
(Ansluta RPM-kabeln, sidan 5).
ECU-kabel Ansluter gasmanöverdonet till autopilotsys-
temets ECU (Ansluta gasmanöverdonet till
ECU:n, sidan 5).
Reservdelspåsar
I den här tabellen kan du se vilka delar som gäller för din
motortyp.
Gemensamma delar. Dessa delar används vid installation av
manöverdonet på alla motortyper.
Delar för Yamaha
®
motorer med 8 till 9,9 hästkrafter.
Delar för Yamaha motorer med 15 till 20 hästkrafter.
Delar för Mercury
®
motorer med 8 till 9,9 hästkrafter.
Delar för Mercury EFI-motorer med 15 till 20 hästkrafter.
Delar för Honda motorer med 8 till 20 hästkrafter.
Installationsförberedelser
Att tänka på inför montering och anslutning
När du förbereder monteringen av gasmanöverdonet ska du
tänka på följande:
• Du måste installera gasmanöverdonet i motorhuset.
• De flesta motorer använder ett gaslänkage för att styra
förgasarens spjällarm. Du bör byta ut det fabriksmonterade
gaslänkaget mot det medföljande gaslänkaget för att
förhindra att gasmanöverdonet driver rorkultens gasreglage
bakåt (Att tänka på gällande bakåtdrivning på rorkulten,
sidan 1).
• Gasvajern måste fästas vid motorns grenrör och anslutas till
förgasarens spjällarm på motorn med det medföljande fäste
och länkage som är specifikt för din motortyp.
• Du kan placera spjällhuset i valfritt tillgängligt utrymme inuti
motorhuset efter att du har fäst gasvajern vid grenröret och
dragit de andra kablarna. Du kan använda de medföljande
stora buntbanden för att säkra spjällhuset i motorhuset för att
förhindra att det rör sig under användning.
• Du måste fästa RPM-kabeln på utsidan av en tändstiftskabel
(Ansluta RPM-kabeln, sidan 5).
• Du måste ansluta gasmanöverdonet till autopilotsystemets
ECU med kabeldragningen inifrån motorhuset (Ansluta
gasmanöverdonet till ECU:n, sidan 5).
Att tänka på gällande bakåtdrivning på rorkulten
De flesta motorer använder ett gaslänkage för att styra
förgasarens spjällarm. Detta länkage öppnar och stänger
förgasaren när du justerar gasreglaget på rorkulten. Eftersom
autopilotens gasmanöverdon styr motorns varvtal inifrån
motorhuset bör du byta ut det fabriksmonterade gaslänkaget
mot det medföljande gaslänkaget. Detta förhindrar att
gasmanöverdonet bakåtdriver gasreglaget på rorkulten, men gör
det ändå möjligt att använda gasreglaget på rorkulten när du
inte använder autopilotsystemet för att styra motorn.
Se kopplingsschemat för din motortyp för att hitta det befintliga
gaslänkaget och ersätt det med det medföljande länkaget.
Obs! På grund av motorkonstruktionen kan du inte byta
gaslänkaget på Honda motorer. Under normal drift driver
gasmanöverdonet tillbaka gasreglaget på rorkulten på Honda
motorer, och du måste justera friktionskragen på gasreglaget så
Augusti 2019
190-02451-94_0B