Volvo undefined Supplement

Typ
Supplement

Denna manual är också lämplig för

VOLVO
C30 ELECTRIC Web Edition
Tillägg instruktionsbok
VOLVO C30 ELECTRIC
Denna bok är ett tillägg till den ordinarie instruktionsboken och tar
upp skillnaderna mellan instruktionsbokens beskrivna variant av
Volvo C30 och en C30 ELECTRIC med elektriskt drivsystem.
Läs detta tillägg tillsammans med instruktionsboken.
Vid verkstadsbesök bör denna bok läggas på passagerarstolen så att
mekanikern har tillgång till den.
Kontrollera efter verkstadsbesök att denna bok kvarlämnats i
bilen.
Ändringar i boken
De specifikationer, konstruktionsuppgifter och illustrationer som
finns i detta tillägg är inte bindande. Volvo Personvagnar AB förbe-
håller sig rätten att göra ändringar utan föregående meddelande.
© Volvo Personvagnar AB
2
Viktigt att känna till.................................................................................... 4
Telematic – information om drivsystemet................................................. 5
Kombinationsinstrument........................................................................... 7
Att köra bilen............................................................................................. 9
Batterierna............................................................................................... 14
Klimat...................................................................................................... 18
Underhåll och service............................................................................. 22
Displaymeddelanden och menyer.......................................................... 28
C30 ELECTRIC
01 C30 ELECTRIC
Viktigt att känna till
4
Allmänt om Volvo C30 ELECTRIC
En Volvo C30 ELECTRIC har ett elektriskt driv-
system men framförs och hanteras ungefär på
samma sätt som en bil med en konventionell
förbränningsmotor och automatisk växellåda.
Där finns dock vissa skillnader som inte är all-
deles självklara, vilka förklaras på följande
sidor.
Säkerhet gällande batterier
Bränsletanken i en konventionell bil är i detta
fordon ersatt med batterier, vilka är utplace-
rade på olika platser i bilen.
Det finns detaljer om batterierna som är viktiga
att känna till vilka berör personlig säkerhet – läs
mer om det på sidan 14.
Högspänning och elfara
Under motorhuven och på andra platser i bilen
finns komponenter som arbetar med elektrisk
högspänning. Oaktsamhet kan medföra fara
för personlig säkerhet – läs mer om det på
sidorna 14 och 25.
VIKTIGT
Var uppmärksam på att flera 12 V-säkringar
och reläer har andra funktioner och värden
än motsvarande i en konventionell bränsle-
driven C30.
Denna bok
OBS
Tänk på att inte avlägsna den här boken ur
bilen – om problem skulle uppstå saknas
bl.a. nödvändig information om var och hur
professionell hjälp kan sökas. Se avsnitt
"Service och reparation".
Service och reparation
Vid tekniska frågor och/eller behov av hjälp –
kontakta den Volvoåterförsäljare som lämnade
ut/levererade bilen. Endast verkstäder med
nödvändig specialutrustning och särskilt utbil-
dad personal får arbeta med en
Volvo C30 ELECTRIC.
VARNING
Gör inga egna reparationer på detta for-
don.
Service, felsökning, justeringar och/
eller reparationer på en
Volvo C30 ELECTRIC får endast utföras
av specifikt angivna Volvoverkstäder.
VIKTIGT
Denna Volvo C30 ELECTRIC får enbart kon-
trolleras och/eller repareras på de Volvo-
verkstäder som specificeras när bilen häm-
tas/lämnas ut. Förvara dessa kontaktnamn,
adresser och telefonnummer väl.
Vid behov av assistans eller rådgivning:
Ring det telefonnummer som erhölls
då bilen hämtades/lämnades ut.
Återvinning
Miljöomsorg är ett av Volvo Personvagnars
kärnvärden vilket vägleder all vår verksamhet.
Vi tror att också våra kunder delar vår omtanke
om miljön.
Som ett led i Volvos miljöarbete är det viktigt
att bilen återvinns på ett miljömässigt riktigt
sätt – detta gäller i synnerhet dess batterier.
Bilens sista ägare ombeds därför att kontakta
en Volvoåterförsäljare för hänvisning till en cer-
tifierad/godkänd återvinningsanläggning.
01 C30 ELECTRIC
Telematic – information om drivsystemet
5
Information över Internet/mobiltelefon
En Volvo C30 ELECTRIC lagrar information om
bl.a. laddtid, förbrukning, belastning och lik-
nande.
Antenn för Telematic.
Telematicinformation och viss statistik om
utförd körning kan studeras via Internet eller en
mobiltelefon
1
.
Parametrar
OBS! Bilden är schematisk
2
.
Följande parametrar kan användaren få tillgång
till:
Bilens GPS-position.
Batteriernas laddstatus i %.
Batteriernas aktuella möjliga körsträcka.
Laddkabeln är ansluten.
Tid kvar till fulladdade batterier.
Programmerad laddström (6, 8, 10 eller
16 A) – se sidan 16.
Larmstatus.
Låsstatus.
Temperatur i kupé.
Temperatur utanför bilen.
Angivna värden visas i realtid
3
.
Statistik
OBS! Bilden är schematisk
2
.
Även viss statistik för utförda resor hämtas:
Längd i km för varje resa.
Energiförbrukning i kWh/100 km för varje
resa.
1
Gäller vissa mobiltelefoner – Telematic fungerar inte med alla modeller. En Volvoförsäljare kan informera om vilka mobiltelefoner som kan användas.
2
Då teknik, funktioner och programvara är under fortlöpande utveckling kan utformingen på denna Internetsida ändras utan föregående meddelande.
3
Visning i realtid förutsätter att mobiltelefonen befinner sig inom mobilnätets täckningsområde.
01 C30 ELECTRIC
Telematic – information om drivsystemet
6
Genomsnittlig energiförbrukning i
kWh/100 km för varje resa.
Batterianvändning i % för varje resa.
Kartspår för varje resa med start-
respektive slutpunkt.
Summering av reslängd och energiförbruk-
ning per vecka.
Genomsnittlig reslängd och energiförbruk-
ning per vecka.
Angivna statistikvärden är inte aktuella utan
visas med viss fördröjning – se "Begräns-
ningar".
En iPhone-applikation kan visa samma infor-
mation som den på Internet.
Begränsningar
För att spara energi är bilens styrenheter inte
permanent aktiverade. Detta begränsar möjlig-
heten att skicka och logga systemdata i realtid.
Telematikinformation visas dock alltid i rea-
ltid
3
i följande fall:
Då bilen används.
Då batterierna laddas.
När batterierna är fullladdade stängs direkt-
sändning av systemdata ner. Därefter skickar
Telematic-systemet uppdaterad data endast
var 4:e timma.
Access Internet/mobiltelefon
Internetadress, koder och användarinstruktio-
ner för Telematics Internetuppkoppling lämnas
till användaren när bilen levereras/hämtas ut.
Då tryckta instruktioner för användning av
Telematic på Internet snabbt skulle föråldras
och bli inaktuella, är de utelämnade i denna
bok. Istället finns det alltid uppdaterad och
aktuell version av användarinstruktioner på
Telematics Internetsida. Studera dem nog-
grant vid första uppkoppling på Internet.
3
Visning i realtid förutsätter att mobiltelefonen befinner sig inom mobilnätets täckningsområde.
01 C30 ELECTRIC
Kombinationsinstrument
7
Följande instrument avviker från dem i en
bränsledriven bil:
– Hastighetsmätare
Visar bilens hastighet.
VARNING
Maximalt tillåten hastighet med denna bil är
130 km/h. Skulle den hastigheten överskri-
das, t.ex. i branta utförslut, måste föraren
sänka farten med färdbromsen.
– Effektmätare
Visar elmotorns effektuttag eller återladdning
till batterierna.
Vänster skala (0–30) visar återladdning till
batterierna.
Höger skala (0–40) visar elmotorns effek-
tuttag.
– Energikonsumtion
Visar hur mycket ström som tas ur batterierna
till andra förbrukare än drivmotorn.
Ju färre funktioner som används desto lägre
förbrukning, vilket betyder god elhushållning.
Det är mindre bra om nålen pekar långt åt väns-
ter eftersom den möjliga körsträckan ur batte-
rierna då blir kortare.
Stora strömförbrukare i sammanhanget är t.ex.
eluppvärmda stolar/speglar, eluppvärmd bak-
ruta samt klimatanläggningen vid kraftig kyl-
ning/uppvärmning.
– Batterikapacitet
Visar batteriernas kvarvarande energimängd.
Det motsvarar en konventionell bils ”bränsle-
mätare”.
01 C30 ELECTRIC
Kombinationsinstrument
8
Symboler
Följande symboler avviker från dem i en
bränsledriven bil:
– Laddkabel
Påminner om att laddkabeln
är ansluten till elintaget. Bilen
kan inte köras om laddkabeln
är ansluten!
– Körklar
Tänd grön READY-lampa
innebär att alla system är klara
– bilen är därmed färdig att
användas.
Parallellt med att den gröna
lampan tänds, verifierar även
en akustisk signal ("pling") att bilen är körklar.
READY-lampan tänds efter
att fjärrnyckeln vridits till med-
sols ändläge och släppts
(som vid normal motorstart) –
lampan slocknar efter påbör-
jad körning.
OBS
READY-lampan tänds inte om laddkabeln
är ansluten till bilen.
– Varning för låg batterikapacitet
Tänds när batterierna har
energi kvar för ca 10 km.
Tänk på att kyla, hög yttertemperatur, branta
uppförslut, tung last, kraftiga accelerationer
och hårda inbromsningar reducerar den möj-
liga körsträcka som kan erhållas ur batterierna.
OBS
För undvikande av oönskat stopp efter att
denna symbol tänts:
Koppla snarast möjligt bilen till ett jordat
230 VAC uttag för att ladda batterierna.
– Reducerad motoreffekt
Tänds när batterierna börjar
bli urladdade eller när de inte
kan leverera den effekt
motorn vill ha.
Kan även tändas i samband
med körning i branta uppförs-
backar eller vid mycket varmt väder
(över 30 ºC).
Föraren behöver då inte agera på något särskilt
sätt – bilens elektronik skyddar motorn genom
att temporärt göra den lite ”svagare”.
VARNING
Kör defensivt då denna symbol är tänd –
t.ex. snabba accelerationer eller omkör-
ningar kan temporärt kanske inte utföras på
ett säkert sätt.
01 C30 ELECTRIC
Att köra bilen
9
Allmänt om körning med el
En bil med elektriskt drivsystem skiljer sig från
en bränsledriven bil på en väsentlig punkt – den
är helt tyst även när ”motorn går”. I övrigt kän-
ner en förare igen sig.
Drivsystemet övervakas och styrs av en dator
som vid många moment hjälper föraren genom
att visa textade instruktioner på instrumentpa-
nelens display. Exempel på sådana meddelan-
den visas på sidan 28.
VARNING
Tänk på att en eldriven bil är ljudlös och där-
för kan vara svår att uppfatta för barn, fot-
gängare, cyklister och djur.
”Starta motorn” och köra
Ta på säkerhetsbältet och kontrollera att
förarstol, ratt och speglar är korrekt
inställda.
1. Tryck ner färdbromspedalen.
2. Sätt fjärrnyckeln i
startlåset och vrid
medsols till nyckel-
läge III och släpp
(som vid normal
motorstart).
3. När kontrollampa
READY lyser grön
har ”motorn startat” –
se nr [4] sidan 8.
4. Verifiera att det finns tillräcklig batteri-
kapacitet för planerad färd – se nr [6]
sidan 7.
5.
Välj växelläge D/H eller R.
6. Lossa parkeringsbromsen.
7. Släpp färdbromsen och reglera hastig-
heten med ”gaspedalen”.
Stanna och parkera
1. Stanna bilen med färdbromsen och
lägg ur ”växeln” med ett lätt tryck
framåt på växelväljaren – lampan för
växelläge skiftar från D/H till N.
2. Dra lätt i parkerings-
bromsens reglage
och vrid fjärrnyckeln
till motsols ändläge
0 – bilen är nu par-
kerad med dragen
parkeringsbroms,
aktiverad parkerings-
spärr och ”avstängd
motor”.
Farthållare – bromsljus
Då farthållaren reglerar hastigheten, tänds
bromsljuset automatisk vid "motorbromsning".
Energisparläge
För att spara batterikapacitet går elsystemet
ner på sparlåga efter ca 10 minuters inaktivitet,
t.ex. vid batteriladdning och efter att bilen låsts.
01 C30 ELECTRIC
Att köra bilen
10
Även med fjärrnyckeln i 0-
läget, försätts elsystemet i
energisparläge efter
ca 10 minuters inaktivitet.
OBS
Då elsystemet övergår till energisparläge
kan vissa ljud höras – det är kraftiga relä-
kontakter som skiftar läge och är helt nor-
malt.
Bilen kan väckas upp på följande sätt:
Situation Väckning
Bilen är låst. Lås upp bilen.
Laddkabeln är
ansluten till 230
VAC.
Dra ut laddkabeln ur
bilens elintag.
Fjärrnyckeln sitter i
startlåset.
Vrid nyckeln till läge
I eller II.
Det tar sedan ca 7 sekunder för bilen att bli
körklar efter att ha "väckts upp" ur energispar-
läge.
Växellåda
Växelväljare och dess lägen.
För att ändra växel:
Tryck den återfjädrande växelväljaren
framåt eller bakåt och släpp den sedan.
Växelväljaren har följande lägen:
R: Backläge.
N: Neutral (friläge).
D/H: Körning framåt – Drive/Highway.
En tänd lampa vid spakpanelens respektive
växelläge indikerar vilken växel som är aktiv.
VIKTIGT
Bilen måste stå still med nertryckt färd-
broms vid växling från N till R eller från N till
D/H.
Växel D/H
Första draget i spaken bakåt aktiverar framåt-
drivning med växel i D-läget. Andra draget akti-
verar H-läget. Tredje draget aktiverar D-läget
igen, osv.
D – Drive: För stadsskörning. Vid ”motor-
bromsning” återladdas batterierna.
H – Highway: För landsvägskörning. Åter-
laddning vid ”motorbroms” är reducerad.
Vid växling mellan D- och H-läge skiftar instru-
mentpanelens växelindikator mellan
D och H.
Parkeringsspärr
För att bilen inte oavsiktligt ska rulla iväg finns
motsvarigheten till en konventionell bils auto-
matiska växellådas P-läge. Parkeringsspärren
manövreras automatiskt med fjärrnyckeln
enligt följande:
Parkeringsspärr På: Vrid fjärrnyckeln till
läge I
1
eller 0.
Parkeringsspärr Av: Vrid fjärrnyckeln till
läge II
1
och tryck ner färdbromspedalen.
1
Nyckellägen – se ordinarie instruktionsbok eller tabellerna tidigare i detta avsnitt.
01 C30 ELECTRIC
Att köra bilen
11
VARNING
Ta för vana att alltid ansätta parkerings-
bromsen vid parkering – växellådans auto-
matiska parkeringsspärr är inte tillräcklig för
att hålla bilen i alla situationer.
Nödlossa parkeringsspärr
I händelse av strömbortfall kan växellådans
parkeringsspärr lossas manuellt – se
sidan 22.
Parkeringsbroms
Parkeringsbromsens manöverknapp.
Funktion
Den elektriska parkeringsbromsen verkar på
bakhjulen och då den arbetar kan ett svagt ljud
förnimmas. Ljudet uppstår även vid automa-
tiska funktionskontroller av parkerings-
bromsen.
Nödbroms
I nödfall kan parkeringsbromsen ”dras” även
om bilen rullar, men bromsning sker då med
reducerad kraft tills bilen står stilla – först där-
efter ansätts parkeringsbromsen maximalt.
Om bromsreglaget släpps avbryts nödbroms-
förloppet.
Ansätta parkeringsbromsen
Ansätt: Dra i knappen.
1. Dra reglaget lätt uppåt en gång och släpp.
>
Bromsen är ansatt då kombina-
tionsinstrumentets symbol tänds.
2. Säkerställ att bilen står still.
Parkering i backe
Om bilen parkeras i uppförsbacke:
Vrid hjulen i riktning från trottoarkanten.
Om bilen parkeras i utförsbacke:
Vrid hjulen i riktning mot trottoarkanten.
Lossa parkeringsbromsen
Lossa: Tryck på knappen.
1. Tryck ner färdbromspedalen bestämt.
01 C30 ELECTRIC
Att köra bilen
12
2. Tryck reglaget lätt neråt en gång och släpp.
>
Kombinationsinstrumentets
symbol slocknar – parkeringsbromsen
är lossad.
OBS
Färdbromsen måste tryckas ner innan par-
keringsbromsen kan frigöras.
Låg batterispänning
Om batterispänningen är för låg kan parke-
ringsbromsen varken lossas eller ansättas. För
att kunna manövrera parkeringsbromsen
måste ett externt batteri anslutas – se ordinarie
instruktionsbok avsnitt "Start och körning >
Starthjälp > Start med annat batteri" om hur det
går till.
Nödlossa bromsen
I händelse av att parkeringsbromsen inte kan
lossas (t.ex. om bilen blir strömlös och ett
externt batteri inte finns att tillgå) kan den fri-
göras manuellt/mekaniskt – se sidan 22.
Tänka elektriskt
Att köra bil med batterier som drivkälla innebär
ett annorlunda tankesätt:
Kännedom om var batteriladdning är möj-
lig, blir en viktig detalj i vardagen.
Se till att batterierna är fulladdade inför en
längre färd.
Välj i första hand parkeringsplats med ett
230 VAC jordat eluttag – då kan bilen stän-
digt hållas ”fulltankad”.
Körteknik
Tänk på följande:
Kör aldrig genom djupa vattensamlingar –
vatten får inte nå högre än den nedre fälg-
kanten.
”Motorbromsen” är mer märkbar i D-läge
än i en konventionell bil.
OBS
Ta för vana att alltid påbörja en färd med
fulladdade batterier.
Körtips
Här är några råd som sänker strömförbruk-
ningen (= längre möjlig körsträcka) utan att
restiden behöver öka eller nöjet med bilkör-
ningen minskar.
Takbox och lastbågar ger högre luftmot-
stånd vilket höjer strömförbrukningen – ta
bort dem direkt efter användning.
Avstängd AC ger ytterligare några kilome-
ter körsträcka.
Kör med rekommenderat lufttryck i
däcken.
Töm bilen på onödiga saker – last med hög
vikt reducerar möjlig körsträcka.
Kör mjukt och undvik häftiga inbroms-
ningar.
Utnyttja ”motorbroms” vid inbromsning –
det återladdar batterierna och förlänger
möjlig körsträcka.
Hög hastighet ökar strömförbrukningen
avsevärt p.g.a. ökat luftmotstånd – en för-
dubblad hastighet ökar luftmotståndet
4 ggr.
Underhåll bilen regelbundet – följ Volvos
rekommenderade serviceintervaller.
Färdbelysning – DRL
Med färdbelysningens strömställare i posi-
tion A (Automatic) aktiveras DRL-ljusen (Day
Running Light) i spoilern automatiskt under
dagtid. Detta regleras av en ljussensor vilken
ställer om från DRL varselljus till huvudstrål-
kastarnas halvljus vid skymning eller när dags-
ljuset blir för svagt.
01 C30 ELECTRIC
Att köra bilen
13
DRL-lampor använder energisparande LED-
teknik vilket förlänger möjlig körsträcka.
OBS
För att uppnå minimal energiförbrukning,
släcks även baklamporna då belysningen
automatiskt växlar från halvljus till DRL-ljus.
Det finns ytterligare viktig information
om DRL-lamporna i bilens ordinarie
instruktionsbok – Läs den!
Bogsering
Beakta följande om bilen behöver flyttas/rullas
för hand eller bogseras:
1. Fjärrnyckeln ska vara
i nyckelläge II.
2.
Sätt växelväljaren i N-läge.
3. Lossa parkeringsbromsen.
Se även information om bogsering i den ordi-
narie instruktionsboken.
VARNING
Broms- och styrservo fungerar inte om bilen
är strömlös. Det krävs då ca 5 gånger hår-
dare tryck på bromspedalen och styrningen
går betydligt tyngre än normalt.
VIKTIGT
Undvik att använda en
Volvo C30 ELECTRIC för att dra/bogsera ett
annat fordon.
01 C30 ELECTRIC
Batterierna
14
Säkerhet
I extrema situationer finns möjlig-
heten att batterierna kan bli över-
hettade.
Om så sker kommer en varningssignal att
höras och en röd varningssymbol att tändas på
instrumentpanelen kombinerat med en förkla-
rande displaytext.
Stanna då bilen genast på ett säkert sätt och
lämna den snarast möjligt. Kontakta sedan
uthyraren eller en verkstad
1
.
VARNING
Stanna och lämna genast bilen om larmsig-
nal ljuder och röd varningssymbol tänds till-
sammans med displaytexten
STANNA
SÄKERT – LÄMNA FORDONET.
För verkstadspersonal finns särskild batteriin-
formation att ta hänsyn till på sidan 27.
Ladda batterierna
Bilen är utrustad med uppladdningsbara bat-
terier av typen litiumjon (Lithium-ion). Batteri-
erna är helt underhållsfria men måste laddas
från ett 230 VAC-nät med den laddkabel som
följer med bilen.
VIKTIGT
Var uppmärksam på att bilen har en elför-
brukning även då den är låst och parkerad.
Övervakningssystemet kontrollerar t.ex. att
batteriernas temperatur är optimal och vär-
mer/kyler dem när så behövs.
För att säkerställa att bilen alltid är driftklar
bör den därför inte stå längre än 1 dygn utan
att vara nätansluten.
Ta för vana att alltid ansluta bilen till
230 VAC då den parkeras.
Laddkabel
Laddkabel med kontrollenhet.
ON: Laddkabeln aktiveras – kontrollampan
tänds vilket verifierar att nätspänning leds
till bilen.
TEST: Laddkabeln deaktiveras – kontrol-
lampan släcks och verifierar därmed att
nätspänning inte längre leds till bilen.
Med ett tryck på TEST simuleras ett jordfel
och den inbyggda jordfelsbrytaren ska
lösa ut och därmed förhindra att laddka-
beln leder nätspänning till bilen. Om det
inte skulle ske: Dra genast ut laddkabeln ur
eluttaget och kontakta därefter bilens för-
bestämda verkstad – se sidan 4.
1
Observera att endast specifika Volvoverkstäder får göra ingrepp i denna bil, se sidan 4.
01 C30 ELECTRIC
Batterierna
15
Anslut bilen till nätet
Elintag för 230 VAC och 6/8/10/16 A.
Bilen ansluts till 230 VAC-nätet med laddka-
beln på följande sätt:
1. Anslut laddkabelns väggkontakt till ett jor-
dat 230 VAC-uttag.
2. Öppna luckan i bilens grill, tryck sedan in
knappen på sidan av elintagets inre
skyddslock så att det fälls upp.
3. Anslut därefter laddkabelns handske till
bilens elintag.
4.
Tryck på ON-knappen (1) på laddkabelns
integrerade kontrollbox – dess kontrol-
lampa ska då tändas vilket verifierar att
laddkabeln leder nätspänning och att
bilens batterier laddas.
VARNING
Anslut inte bilens elsystem till högspänning
med annan elektrisk kabel än den laddkabel
som levereras med bilen.
Kontrollampa
G020227
Kontrollampa för laddstatus.
Under pågående batteriladdning visas status
för laddningen med en blå kontrollampa vid
vindrutans larmdiod.
Fast sken – batterierna är fulladdade.
Blinkande – batterierna laddas.
Släckt – batterierna tar ej emot laddning.
Koppla bort bilen från nätet
För att koppla bort bilen från 230 VAC-nätet:
1.
Tryck på laddkabelns knapp TEST – kon-
trollenhetens lampa slocknar och kabeln är
därmed strömlös.
2. Tryck in handskens spärrknapp och dra
handsken rakt ut ur bilens elintag.
3. Stäng det inre täcklocket över kontaktstif-
ten.
4. Stäng den yttre luckan.
5. Dra ut laddkabelns kontakt ur 230 VAC-
uttaget.
6. Förvara laddkabeln på lämplig plats i bilen.
Kontrollenhet
Laddkabelns kontrollenhet har en
integrerad jordfelsbrytare. Vid
enhetens ON-knapp (1) sitter en
kontrollampa – den kan ha följande
betydelser:
Lampa Information
Laddkabeln leder ström och
bilens batterier laddas.
Av Jordfelsbrytaren har löst ut –
det kan finnas ett fel på ladd-
kabeln eller i bilens elsystem.
01 C30 ELECTRIC
Batterierna
16
Lampa Information
Av 230 VAC-nätets säkring kan ha
löst ut – kontrollera nätsäk-
ringen.
Av 230 VAC-nätets säkring kan ha
löst ut – kontrollera att nätsäk-
ringens värde är inprogramme-
rad i bilens elsystem (se nästa
avsnitt "Laddström").
Av Eluttaget saknar jordanslutning
– anslut laddkabeln till ett jor-
dat eluttag.
VARNING
Vid funktionsstörning eller minsta tveksam-
het om en funktion – kontakta den Volvo-
verkstad som specificerades då bilen leve-
rerades (se sidan 4).
Felsök eller reparara aldrig på egen
hand.
Laddström
Innan bilens elsystem ansluts till ett jordat
230 VAC-nät är det viktigt att bilen får korrekt
information om vilken strömsstyrka 230 V-
systemet har. Inställningen görs med vänster
rattspaks tumhjul:
Välj 6, 8, 10 eller 16 A från menyn. (För mer
information, se sidan 28.)
VIKTIGT
Var noga med att ange korrekt säkrings-
värde (6/8/10/16 A) för bilens batteriladd-
ning.
Tips
Det anges inte på alla 230 V-uttag hur högt
säkrade de är. Om uttagets kapacitet är obe-
kant, välj då någon av de lägre alternativen –
6 A eller 8 A – för att inte riskera att nätsäk-
ringen löser ut efter en stund. Det är bättre att
batterierna får låg och långsam laddning än
ingen laddning alls.
Följande exempel förklarar logiken:
Exempel 1
Om bilen ansluts till 230 V/10 A och styrpro-
grammet är inställt på 16 A, kommer bilen att
försöka dra 16 A ur 230 V-nätet – efter en stund
kommer den överbelastade 10 A-säkringen att
lösa ut och batteriladdningen avbryts.
Exempel 2
Om bilen ansluts till 230 V/10 A och styrpro-
grammet är inställt på 10 A, kommer bilen att
dra 10 A ur -nätet – om ytterligare förbrukare
ansluts till samma uttag finns risk att säkringen
överbelastas och löser ut varvid batteriladd-
ningen avbryts.
Exempel 3
Om bilen ansluts till 230 V/10 A och styrpro-
grammet är inställt på 6 A, kommer bilen att dra
enbart 6 A ur 230 V-nätet – laddningen kommer
visserligen att ta längre tid men då kan samti-
digt ytterligare förbrukare anslutas till samma
uttag.
OBS
Ju högre amperetal på laddströmmen kom-
binerat med samma amperetal i styrpro-
grammet, desto snabbare blir batterierna
fulladdade.
Uppladdningstid
Följande tabell visar ungefärlig tid för att ladda
upp tomma batterier med 230 VAC.
OBS
Ta för vana att ansluta bilen till 230 VAC efter
varje körtillfälle – därmed underhållsladdas
batterierna även vid längre stillestånd.
Laddström (A)
A
Laddtid (h)
B
6 minst 19
8 15
01 C30 ELECTRIC
Batterierna
17
Laddström (A)
A
Laddtid (h)
B
10 11
16 7
A
Ampere
B
timme
OBS
Tabellens laddtider är ungefärliga. Vid
mycket kallt eller varmt väder kommer en
del av laddströmmen att används för att
värma/kyla batterierna och kupén.
Batterikapacitet
Den som kör eldriven bil måste tänka på att
spara ström – precis som i hemmet.
Ju fler förbrukare (stereo, elvärme i rutor/speg-
lar/säten, mycket kall luft från klimatanlägg-
ningen, etc) som är påslagna – desto kortare
möjlig körsträcka.
Fulladdade batterier innehåller ca 24 kWh och
kan driva bilen upp till 150 km under normala
förhållanden.
OBS
Förutom högt strömuttag i kupén gör även
kraftiga accelerationer och inbromsningar,
höga hastigheter, tung last samt uppförs-
backar att möjlig körsträcka reduceras.
01 C30 ELECTRIC
Klimat
18
Allmänt om klimatanläggning
Klimatanläggningen arbetar med ett vätskebu-
ret värmesystem vilket drivs av el eller bränsle
och manövreras med klimatpanelens reglage.
Kylning (AC) alstras med en eldriven kompres-
sor.
Bilens systemdator kontrollerar och håller bat-
teriernas temperatur inom önskat intervall.
Handhavande
Bränsle
Värmaren förbrukar ca 1 liter/timme.
OBS
Bränsletanken måste innehålla minst 1 liter
för att värmaren ska starta – en displaytext
varnar om nivån är för låg.
Värmaren alstrar kondensvatten vilket rinner
ner på marken under bilen.
Fylla på bränsle
Det bränsledrivna värmesystemet förekommer
i två varianter – skillnaden ligger i drivmedlet
vilket definieras på tankluckans insida enligt
följande bilder:
Bil med bränslesystem för etanol E85.
Bil med bränslesystem för bensin 95 oktan.
VIKTIGT
Bilen levereras med ett av följande bränsle-
drivna värmesystem:
Bioetanol E85
Bensin 95 oktan
Dessa båda bränslen får aldrig förväxlas
eller blandas med varandra – kontrollera
därför att rätt bränsle fylls i tanken.
Batteri eller bränsle
Klimatanläggningen drivs med antingen batte-
rierna eller bränsle – föraren kan välja vilket
som ska prioriteras. Vid längre körsträckor
rekommenderas att driva kupévärmaren med
bränsle eftersom elektriskt alstrad värme redu-
cerar körsträckans längd.
Gör så här:
1. Bläddra fram menyrad
BRÄNSLEVÄRMARE AUTO med vänster
rattspaks tumhjul.
2.
Välj och aktivera
eller AV med ett långt
tryck på rattspakens RESET-knapp.
Alternativ BRÄNSLEVÄRMARE AUTO
ger bränsledriven värmekälla.
Alternativ BRÄNSLEVÄRMARE AUTO
AV
ger elektrisk värmekälla.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34

Volvo undefined Supplement

Typ
Supplement
Denna manual är också lämplig för