01 C30 ELECTRIC
Batterierna
16
Lampa Information
Av 230 VAC-nätets säkring kan ha
löst ut – kontrollera nätsäk-
ringen.
Av 230 VAC-nätets säkring kan ha
löst ut – kontrollera att nätsäk-
ringens värde är inprogramme-
rad i bilens elsystem (se nästa
avsnitt "Laddström").
Av Eluttaget saknar jordanslutning
– anslut laddkabeln till ett jor-
dat eluttag.
VARNING
Vid funktionsstörning eller minsta tveksam-
het om en funktion – kontakta den Volvo-
verkstad som specificerades då bilen leve-
rerades (se sidan 4).
•
Felsök eller reparara aldrig på egen
hand.
Laddström
Innan bilens elsystem ansluts till ett jordat
230 VAC-nät är det viktigt att bilen får korrekt
information om vilken strömsstyrka 230 V-
systemet har. Inställningen görs med vänster
rattspaks tumhjul:
•
Välj 6, 8, 10 eller 16 A från menyn. (För mer
information, se sidan 28.)
VIKTIGT
Var noga med att ange korrekt säkrings-
värde (6/8/10/16 A) för bilens batteriladd-
ning.
Tips
Det anges inte på alla 230 V-uttag hur högt
säkrade de är. Om uttagets kapacitet är obe-
kant, välj då någon av de lägre alternativen –
6 A eller 8 A – för att inte riskera att nätsäk-
ringen löser ut efter en stund. Det är bättre att
batterierna får låg och långsam laddning än
ingen laddning alls.
Följande exempel förklarar logiken:
Exempel 1
Om bilen ansluts till 230 V/10 A och styrpro-
grammet är inställt på 16 A, kommer bilen att
försöka dra 16 A ur 230 V-nätet – efter en stund
kommer den överbelastade 10 A-säkringen att
lösa ut och batteriladdningen avbryts.
Exempel 2
Om bilen ansluts till 230 V/10 A och styrpro-
grammet är inställt på 10 A, kommer bilen att
dra 10 A ur -nätet – om ytterligare förbrukare
ansluts till samma uttag finns risk att säkringen
överbelastas och löser ut varvid batteriladd-
ningen avbryts.
Exempel 3
Om bilen ansluts till 230 V/10 A och styrpro-
grammet är inställt på 6 A, kommer bilen att dra
enbart 6 A ur 230 V-nätet – laddningen kommer
visserligen att ta längre tid men då kan samti-
digt ytterligare förbrukare anslutas till samma
uttag.
OBS
Ju högre amperetal på laddströmmen kom-
binerat med samma amperetal i styrpro-
grammet, desto snabbare blir batterierna
fulladdade.
Uppladdningstid
Följande tabell visar ungefärlig tid för att ladda
upp tomma batterier med 230 VAC.
OBS
Ta för vana att ansluta bilen till 230 VAC efter
varje körtillfälle – därmed underhållsladdas
batterierna även vid längre stillestånd.
Laddström (A)
A
Laddtid (h)
B
6 minst 19
8 15