Bromstrumman
Om något av följande sker under färd, sluta
omedelbart cykla och vänd dig till din återförsäljare
för inspektion och reparation.
1) Om onormalt ljud uppträder när bromsarna
används.
2) Om bromseffekten är onormalt kraftig.
3) Om bromseffekten är ovanligt svag.
I fall 1) och 2) kan orsaken vara otillräckligt med
bromsfett.
Be då din återförsäljare att smörja mekanismen med
passande specialfett för rullbroms.
Allmän säkerhetsinformation
Spänn kedjan och dra sedan fast hjulet på ramen
med flänsmuttrar eller navmuttrar.
Dra fast både vänster och höger navaxel med 11 mm
flänsmuttrar.
Installera bromsarmen på Inter-M bromsen på
kedjestaget med bromsarmklämman och dra sedan
tillfälligt åt klämmskruven, klämmuttern och sen
bromsenhetens låsmutter.
Effektivt vridmoment:
20 – 25 N·m {200 – 250 kgf·cm}
Navaxel
Flänsmutter (11 mm)
Gaffelända
Observera:
Kontrollera att avståndet från kanten på
flänsmuttern till höger ända på navaxeln är
mellan 8 och 13 mm.
Se till att du läser denna bruksanvisning tillsammans
med instruktionerna som följer med växelhandtaget
Inter-3 innan du börjar använda det.
Spärrbricka (färg: guld)
Shimano Inter-M bromssystem kan inte användas på
mountaincyklar. När du använder detta bromssystem
för andra typer av cyklar, skall du dessutom undvika
att bromsa kontinuerligt i långa nedförsbackar, därför
att detta kan leda till att invändiga bromsdelar blir
mycket heta, vilket kan förorsaka att bromseffekten
minskar. Det kan också förorsaka att mängden
bromsfett inuti bromsen minskar vilket kan leda till
problem så som onormal plötslig inbromsning.
Designen av Shimano Inter-M bromssystem har
utformats baserad på standards som till exempel ISO
4210 och DIN-79100-2. Dessa standards specificerar
prestanda för en total vikt på 100 kg. Om den totala
vikten överstiger 100 kg, kan systemets bromskraft bli
otillräcklig för att få en korrekt inbromsning, och
dessutom kan systemets livslängd förkortas.
För att erhålla bästa möjliga effekt med din Shimano
Inter-M broms se till att du använder vajrar och
bromshandtag som också kommer från Shimano.
Mängden spel i innervajern måste vara 14,5 mm
eller mer när bromshandtaget trycks in. Om det
är mindre än 14,5 mm så kommer bromskraften
att bli lidande och bromsarna kan i vissa fall
komma att inte fungera alls.
Om bromsvajrar börjar rosta så kommer
bromseffektan att bli lidande. Om detta ske, byt ut
vajern med en original Shimano vajer och kontrollera
bromseffekten igen.
BR-IM31-R bromsenheten ska aldrig tas isär. Om den
demonteras kommer den inte längre att fungera som
den ska.
Använd ett hjul med ekerarrangemanget 3x eller 4x.
Hjul med radiellt ekerarrangemang kan inte användas,
därför att ekrarna och hjulet kan skadas vid bromsning
och bromsoljud kan uppstå.
Du kan växla medan du trampar med pedalerna, men i
vissa sällsynta fall kan det hända att hakarna och
kransen inne i navet avger vissa ljud senare, som är
normalt vid en växling.
Inter-M bromsen skiljer sig från vanliga bromsar i det att
insidan på bromstrumman är fylld av fett. Detta kan
göra det en aning tyngre att dra runt hjulet, särskilt om
det är kallt ute.
Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall
du smörja det med fett.
Sätt inte något fett inne i navet. Då kommer fettet ut.
Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt
rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen.
Dessutom kan en rengöring av kedjan med ett neutralt
rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett
effektivt sätt att förlänga drevens och kedjans livslängd.
Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under
cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller
försämring som ett resultat av normal användning.
Om du har några frågor gällande användning och
inställning, var god kontakta din återförsäljare.
OBSERVERA:
Om bromsarna används mycket
kommer bromstrumman att bli het.
Rör aldrig vid bromstrumman
under minst 30 minuter efter att du
slutat cykla.
Kontrollera att bromsarmen sitter fast ordentligt på
kedjestaget med bromsarmklämman. Om den inte
sitter fast ordentligt kommer bromskraften att bli
lidande.
Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels
bromssystem fungerar. Felaktig användning av det kan
resultera i att du förlorar kontrollen över din cykel vilket
kan leda till allvarlig personskada. Eftersom varje
enskild cykel beter sig på sitt sätt, se till att du lär dig rätt
bromsteknik (inklusive hur hårt du ska trycka och hur
cykeln reagerar) och framför din cykel på rätt sätt.
Detta kan åstadkommas genom att du frågar din
cykelåterförsäljare och genom att läsa cykelns handbok,
samt genom att öva cykling och bromsteknik.
När du drar fast bromsarmen på ramen, skall du vara
noga med att använda en bromsarmsklämma som
överensstämmer med storleken för kedjestaget och dra
fast dessa delar ordentligt med klämskruven och
klämmuttern till specificerat effektivt vridmoment.
Använd en låsmutter med nyloninsättning (självlåsande
mutter) för klämmutter.
Vi rekommenderar att du använder Shimano
originaldelar för klämskruv, klämmutter och
bromsarmsklämma. Dessutom skall du använda en
bromsarmsklämma som överensstämmer med storleken
för kedjestaget.
Om klämmuttern lossnar från bromsarmen, eller om
klämskruven eller bromsarmsklämman skadas, kan
bromsarmen rotera på kedjestaget så att styret plötsligt
vrids åt sidan, eller att cykelhjulet låses så att cykeln
faller omkull framåt, vilket kan leda till allvarliga skador.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före
installation av delar. Om lösa, slitna eller skadade delar
används kan det förorsaka personskada för cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina Shimano
originaldelar används.
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar
cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla
bort från cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk
service och förvara dem på en lämplig plats för senare
användning.
Inter-3 Nav
SG-3R40
BR-IM31-R
Inter-M Broms
SI-3R40E
–
För att undvika
allvarliga skador:
–
För att undvika
allvarliga skador:
Anvisningar för teknisk service
Ställ
Stänkskyddsstag
Vridstoppare
Observera:
Vid installatiuon av ett ställ på navet, sätt
spärrbrickan på utsiden av stället så att den
utstickande delen passar in i spåret på stället.
Vid installation av andra delar, så som ett
stänkskyddsstag, sätt dem på utsidan av
spärrbrickan.
5L
Spärrbricka
Bromsenhetens låsmutter
Bromsarm
Kedjestag
Observera:
Om bromsarmen sitter fel som visas i
illustrationen kan den inte installeras tillfälligt på
kedjestaget. Lossa på bromsenhetens
låsmutter och vrid på bromsarmen. När du
sedan tillfälligt fäst bromsarmen på kedjestaget,
dra åt bromsenhetens låsmutter.
Bromsarmklämman
Krans
Flänsmutter
Gaffelända
Navaxel
Lägg på kedjan på kransen och sätt sedan in navaxeln
i gaffeländarna.
Installation av navet på ramen
VARNING
OBSERVERA
Effektivt vridmoment:
30 – 45 N·m
{300 – 450 kgf·cm}
Total bredd på gaffeländar
och kedjespännare skall
vara mellan 4 och 7,5 mm.
Observera:
I de enskilda situationerna 1), 2) och 3) ska du
alltid kontrollera att avståndet från kanten på
navmuttern till höger ända på navaxeln är
mellan 8 och 13 mm.
Dra fast höger sida av navaxeln med två 3,2 mm
tandade brickor och en 9 mm navmutter.
Dra fast vänster sida av navaxeln med en 3,2 mm
tandad bricka och en 9 mm navmutter.
Exempel: Sätt i den ordningen som visas i
illustrationen nedan.
Om den totala bredden på
gaffeländarna, stället och andra delar så
som ett stänkskyddsstag är mellan 8,5
och 11,5 mm.
Kedjespännare
Stänkskyddsstag
Navmutter (9 mm)
Tandad bricka (3,2 mm)
1)
Tandad bricka (3,2 mm)
Dubbelställ
Kedjespännare
Tandad bricka (2 mm)
Vridstoppare
Navmutter (7 mm)
Kedjespännare
Stänkskyddsstag
Vridstoppare
Navmutter (9 mm)
Tandad bricka (3,2 mm)
Om den totala bredden på
gaffeländarna, stället och andra delar så
som ett stänkskyddsstag är mellan 14,5
och 17 mm.
3)
Dra fast bägge ändar på navaxeln med en 3,2 mm
tandad bricka och en 9 mm navmutter.
Exempel: Sätt i den ordningen som visas i
illustrationen nedan.
Om den totala bredden på
gaffeländarna, stället och andra delar så
som ett stänkskyddsstag är mellan 11,5
och 14,5 mm.
2)
Dra fast bägge ändar på navaxeln med en 2 mm
tandad bricka och en 7 mm navmutter.
Exempel: Sätt i den ordningen som visas i
illustrationen nedan.
Stänkskyddsstag
Bromsarmklämman
Kedjestag
Bromsarm
Fäst Inter-M bromsens bromsarm ordentligt vid
kedjestaget med bromsarmklämman.
Om alltför mycket press läggs
på bromsarmen kommer
hjulet att få svårt att gå runt.
Se till att du inte anlägger
alltför mycket press på
bromsarmen.
Observera:
Vid installation av bromsarmklämman dra åt
klämmskruven ordentligt medan du håller
klämmuttern med en 10 mm nyckel.
Efter installation av bromsarmklämman,
kontrollera att klämmskruven sticker ut
ungefär 4 mm från klämmuttern.
Klämmutter
Bromsarmklämman
Vajerns justeringsbult
Kontrollera att bägge ändar på ytterhöljet sitter
ordentligt insatta i vajerns justeringsbultar på både
bromshandtaget och bromsarmen.
Bägge ändar på
ytterhöljet bör sitta
ordentligt insatta.
Klämmskruv
(M6 16 mm)
Omkring 4 mm
Bör vara
15 – 17 mm
Hål i innervajerns
låsbult.
Bromsarm
Bromsarm
Vajerns justeringsbult
Installation av bromsvajern
Inställning av bromsvajern
Placera vajerns justeringsbult så att det är 15 – 17
mm till änden på bromsarmen och dra innervajern
genom justeringsbulten på bromsarmen och sedan
genom hålet för innervajerns låsbult.
Effektivt vridmoment:
2 – 3 N·m {20 – 30 kgf·cm}
Länk
Dra
1
Dra
kraftigt
2
Innervajerns låsmutter
Dra åt
3
Observera:
Sätt innervajern så att
den går under länken.
Dra tillbaka länken tills det inte går längre. Dra sedan
åt innervajerns låsmutter samtidigt som du drar hårt i
bromsvajern.
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m
{60 – 80 kgf·cm}
Vajerns justeringsbult
Efter att ha tryckt in bromshandtaget för att kontrollera
bromseffekten, dra fast vajerns justeringsbult med
vajerns justeringsmutter.
Vajerns justeringsmutter
Effektivt vridmoment:
1 – 2 N·m
{10 – 20 kgf·cm}
Observera:
Om bromsvajern inte dras in så kommer den
snart att behöva justeras igen efter en kort tids
användning.
Tryck in omkring
10 gånger
Efter att ha kontrollerat att hjulet inte går runt lätt
samtidigt som bromsvajerns dras, tryck in handtaget
10 gånger för att samla in spel i vajern.
Mängden spel i vajern avser det avstånd som
finns mellan när bromsen inte tar och när den tar
i samband med att bromshandtaget trycks in.
Vrid vajerns justeringsbult så att det finns omkring 15
mm spel i bromshandtaget.
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
15 mm spel
Effektivt vridmoment:
30 – 45 N·m {300 – 450 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
30 – 45 N·m {300 – 450 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
30 – 45 N·m {300 – 450 kgf·cm}
1.
2.
3.
4.
5.
2.
4.
2.
3.
2.
1.
3.
1.
5.
3.
1.
6.
7.
Placera spärrbrickan på utsidan av vänster sida på
navaxeln. Vrid sedan navaxeln så att den utstickande
delen på spärrbrickan sitter ordentligt fast i spåret på
ena sidan av gaffelände.
Den utstickande delen skall vara på
gaffeländsidan.
Installera spärrbrickan så att den
utstickande delen sitter säkert i
gaffeländens spår på ena sidan av
navaxeln.
För axel längd på 170,3 mm
För axel längd på 189,4 mm
8 – 13 mm