TILL SÄKERHET
7
För montering på cykeln och underhåll:
När du sätter fast bromsarmen på ramen bör du se till
att använda en bromsarmsklämma som passar
kedjestagets storlek och sätta fast den ordentligt med
klämmans skruv eller klämmans mutter enligt angivet
åtdragningsmoment.
Använd en låsmutter med nyloninlägg (självlåsande
mutter) för klämmans mutter. Du rekommenderas
använda vanliga Shimano-delar för klämmans skruv,
klämmans mutter och bromsarmsklämman.
Om klämmans mutter lossnar från bromsarmen, eller
om klämmans skruv eller bromsarmsklämman skadas,
kan bromsarmen rotera på kedjestaget och orsaka att
det plötsligt börjar rycka i styret eller att cykelhjulet
låser sig och cykeln faller, vilket kan orsaka allvarliga
skador.
När navet monteras på ramen bör du se till att
montera rätt anti-vridbrickor på höger och vänster
sida, och dra åt navmuttrarna ordentligt enligt angivna
åtdragningsmoment. Om anti-vridbrickorna endast
monteras på en sida, eller om navmuttrarna inte dras
åt tillräckligt hårt så kan anti-vridbrickan ramla ut,
vilket kan orsaka att navaxeln roterar och att
kassettenheten vrids. Detta kan orsaka att växelvajern
oavsiktligt drar i styret, och då kan extremt allvarliga
olyckor inträffa.
Bromsskiva
Se till att hålla fingrarna borta från den roterande
bromsskivan. Bromskivan är tillräckligt vass för att
orsaka allvarliga skador på dina fingrar om de fastnar
i bromsskivans öppningar när den rör sig.
Oken och bromsskivorna blir varma när bromsarna
manövreras. Därför bör du inte vidröra dem under
cykling eller direkt efter att du har tagit bort dem från
cykeln. Annars kan du bränna dig.
Var försiktig och låt inte någon olja eller något fett
hamna på bromsskiva och bromsbelägg. Då kanske
bromsarna slutar fungera korrekt.
Om det kommer olja eller fett på bromsbeläggen bör
du vända dig till en återförsäljare eller agentur. Annars
kanske bromsarna inte fungerar som de ska.
Om du hör ett oljud när du bromsar har
bromsbeläggen slitits ut till den grad att de inte är
användbara längre.
Kontrollera att bromssystemets temperatur har blivit
tillräckligt sval, och kontrollera att tjockleken på varje
bromsbelägg är 0,5 mm eller mer. Vänd dig annars till
en återförsäljare eller agentur.
1 2 mm
2 0,5 mm
Om bromsskivan har sprickor eller är deformerad ska
du omedelbart sluta använda bromsarna och vända dig
till en återförsäljare eller agentur.
Om bromsskivan blir nedsliten till en tjocklek på
1,5 mm eller mindre, eller om aluminiumytan kommer
fram, ska du omedelbart sluta använda bromsarna och
vända dig till en återförsäljare eller en agentur.
Bromsskivan kan gå sönder, och du kan falla av cykeln.
Nav för fotbroms
När en omvänd gaffelände används ska du använda en
kedjejusterare för att få bort överflödig slakhet från
kedjan.
FÖRSIKTIGHET!
Var noga med att också informera användarna
om följande:
Se till att växla en växelkrans i taget på växelreglaget.
Vid växling ska du minska kraften som tillsätts på
pedalerna. Om du tvingar manövrering av
växelreglaget eller utför flera växlingar medan
pedalerna trampas hårt kan dina fötter halka av
pedalerna och cykeln kan falla, vilket kan leda till
allvarliga skador.
Multimanövrering av växelreglaget till en lätt växel
kan också orsaka att ytterhöljet hoppar ur
växelreglaget.
Detta påverkar inte växelreglagets funktion eftersom
ytterhöljet återgår till ursprungsläge efter växling.