Shimano WH-M980-R12-29 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Denna manual är också lämplig för

DM-WH0006-00
XTR
WH-M980-29
(Swedish)
Återförsäljarmanual
MTB-hjulset
För tubdäck
2
INNEHÅLL
VIKTIGT MEDDELANDE ........................................................................................ 3
TILL SÄKERHET .....................................................................................................4
MONTERING .........................................................................................................7
Däckstorlek .........................................................................................................................7
Lista över verktyg att använda ..........................................................................................7
Montera en kassettkrans ...................................................................................................7
UNDERHÅLL ..........................................................................................................8
Ekersnörning ......................................................................................................................8
Byte av ekrar ......................................................................................................................9
Demontering och montering < Snabbfrigöringstypen > ...............................................10
Demontering och montering < Thru-axeltyp> ................................................................ 11
Byte av frirullningshuset < Snabbfrigöringstypen > .......................................................13
Byte av frirullningshuset < Thru-axeltyp > ......................................................................14
Var uppmärksam vid användning av fälgar för tubdäck ...............................................15
3
VIKTIGT MEDDELANDE
Denna återförsäljarmanual är främst avsedd för att användas av professionella cykelmekaniker.
Användare som inte är utbildade i cykelmontering bör inte försöka installera komponenter själva med hjälp av
återförsäljarmanualerna.
Om någon del av informationen i denna bruksanvisning är oklar bör du inte fortsätta med installationen. Kontakta istället
inköpsstället eller en lokal cykelhandlare för deras hjälp.
Se till att läsa alla bruksanvisningar som medföljer produkten.
Ta inte isär eller modifiera produkten annat än vad som anges i informationen i denna återförsäljarmanual.
Alla återförsäljarmanualer kan läsas på vår hemsida (http://si.shimano.com).
Vänligen observera lämpliga regler och förordningar i det land, den delstat eller region där du som återförsäljare bedriver din
verksamhet.
Läs av säkerhetsskäl noga igenom återförsäljarmanualen innan du använder produkten och följ
anvisningarna.
Följande anvisningar måste alltid beaktas för att förebygga personskador och skador på utrustningen och omgivningen.
Anvisningarna klassificeras i enlighet med risknivån eller de skador som kan uppstå om produkten används på fel sätt.
FARA
Underlåtenhet att följa anvisningarna leder till dödsolyckor eller allvarliga skador.
VARNING
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan leda till dödsolyckor eller allvarliga skador.
UPPMÄRKSAMMA
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan leda till personskador och eller skador på utrustningen och omgivningen.
4
TILL SÄKERHET
VARNING
När du installerar komponenterna bör du se till att följa anvisningarna som anges i bruksanvisningarna.
Det rekommenderas att du endast använder äkta delar från Shimano. Om delar som bultar och muttrar lossnar eller skadas kan
cykeln plötsligt falla, vilket kan orsaka allvarliga skador.
Om justeringar dessutom inte utförs korrekt kan problem uppstå, och cykeln plötsligt falla, vilket kan orsaka allvarliga skador.
Se till att använda skyddsglasögon för att skydda ögonen medan du utför underhållsarbete som att byta ut delar.
Spara återförsäljarmanualen på en säker plats för framtida användning när du noggrant har läst den.
Var noga med att också informera användarna om följande:
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du använder cykeln. Om de inte gör det kan de lossna från cykeln. Det kan
leda till allvarliga olyckor.
Innan cykling bör du kontrollera att däcken sitter ordentligt fastlimmade på fälgarna. Om däcken lossnar under cykling kan du
falla och skadas allvarligt.
Använd inte något av de här hjulen för downhill-cykling eller freeriding. Då kan hjulet böjas eller skadas, och det kan leda
tillolyckor.
Om QR-fästet inte används korrekt kan hjulet lossna från cykeln. Det kan leda till allvarliga olyckor. Läs anvisningarna om
QR-fästet noggrant innan du använder det.
Innan du använder hjulet ska du kontrollera att det inte finns böjda eller lösa ekrar eller tryckskador, repor eller sprickor på
fälgytan. Använd i så fall inte hjulet. Hjulet kan brista och förorsaka en olycka.
Skivbromens caliprar och rotorer blir varma när bromsarna manövreras. Därför bör du inte vidröra dem under cykling eller
direkt efter att du har tagit bort dem från cykeln. Då kan du bränna dig. Kontrollera att bromsarnas komponenter har kylts
ned tillräckligt innan du försöker justera bromsarna.
Se också till att noggrant läsa anvisningarna om skivbromsarna.
< F15 (Fram 15 mm insexnyckel), R12 (Bak 12 mm axel) Hjul (Thru-axel) >
Det här hjulet är inte konstruerat för downhill-cykling eller freeriding-cykling. Beroende på förhållandena kan därför navaxeln
få sprickor vilket kan leda till att navaxeln går sönder. Det kan leda till en olycka med allvarliga skador eller till och med dödlig
utgång. Innan cykling bör du noggrant kontrollera dina nav för att vara säker på att det inte finns några sprickor i axlarna, och
om du finner några spår av sprickor eller andra brister SKA DU INTE använda cykeln.
Det här hjulet kan endast användas i kombination med den särskilda framgaffeln/ramen och den fasta axeln. Om det används i
kombination med någon annan framgaffel/ram eller fast axel kan hjulet lossna från cykeln medan du cyklar, och det kan leda
till allvarliga kroppsskador.
Om axelns frigöringsspak är på samma sida som rotorn finns det risk för att den
kommer i kontakt med rotorn. Dra därför åt frigöringsspaken så hårt du kan och
kontrollera att det inte påverkar rotorns funktion. Om det gör det ska du inte
använda hjulet. Kontakta återförsäljaren eller agenturen.
Om frigöringsspaken inte används korrekt kan hjulet lossna från cykeln. Det kan leda till allvarliga olyckor.
< F15 Hjul (Thru-axel) >
Både fastlåsningsmetoden och åtdragningsmomentet för framhjulet varierar beroende på typ av framfjädringens gaffel som
används. När du monterar framhjulet till framfjädringens gaffel bör du alltid se till att följa anvisningarna som återges i
bruksanvisningen för framfjädringens gaffel. Om anvisningarna inte följs kan framhjulet falla ur framfjädringens gaffel, och
det kan leda till allvarliga skador.
Axelfrigöringsreglage
Skivbromsens rotor
5
< R (Bak) Hjul >
Om QR-reglaget är på samma sida som bromsskivans rotor finns det risk för att
reglaget kommer i kontakt med bromsskivans. Dra därför åt reglaget så hårt du
kan och kontrollera att det inte påverkar bromsskivan funktion. Om det gör det
ska du inte använda hjulet. Kontakta återförsäljaren eller agenturen.
För montering på cykeln och underhåll:
De här hjulen är enbart konstruerade för att användas med skivbromsar. Använd inte de här hjulen med fälgbromsar.
UPPMÄRKSAMMA
Var noga med att också informera användarna om följande:
Däcken ska pumpas till det tryck som anges på däcken innan de används.
När du använder ett däcktätningsmedel bör du kontakta inköpsstället eller en cykelhandlare.
Inkörningsperiod
Skivbromsar har en inkörningsperiod, och bromskraften kommer gradvis att öka under inkörningsperioden. Förvissa dig om
bromskraftens ökning när nu använder bromsarna under inkörningsperioden. Samma sak kommer hända när bromsbeläggen
eller rotorn byts ut.
För montering på cykeln och underhåll:
När du använder specialverktyget (TL-FC36) för att ta bort och montera rotorns monteringsring bör du vara försiktig och inte
röra rotorns utsida med händerna. Ha på dig handskar för att skydda händerna om du skulle skära dig.
QR-reglage
Skivbromsens rotor
6
OBS:
Var noga med att också informera användarna om följande:
Smörj inte navet inuti. Det resulterar i att smörjmedel läcker ut.
Låt cykelåterförsäljaren justera ekerspänningen om det behövs innan du använder hjulen samt efter 1 000 km cykling.
Särskilda ekernycklar finns att köpa som extra tillbehör.
Använd inte rengöringsmedel eller andra kemikalier när du torkar av hjulen. Det kan orsaka att etiketten på fälgen lossnar.
Använd inte tvättmedel eller andra kemikalier när du torkar av hjulet. De kan ta bort färgen.
Produktgarantin gäller inte för naturligt slitage eller åldrande som uppstår under normal användning.
För montering på cykeln och underhåll:
Du rekommenderas starkt att använda äkta ekrar och nipplar från Shimano. Om andra delar än Shimano-delar används kan du
skada området där ekrarna ska sättas in i navenheten.
Om hjulet blir styvt och svårt att rotera ska du smörja det med fett.
För kompatibla reflektorer och ekerskydd bör du se specifikationstabellen (http://www.si.shimano.com).
Använd äkta ekrar, muttrar, pluggar och brickor från Shimano. Annars kan skada på fälgen och navenheten uppstå.
För information om hur man monterar och tar bort hjulet bör du se bruksanvisningen som medföljer hjulet.
Själva produkten kan skilja sig från bilden eftersom denna manual främst är avsedd för att förklara hur produkten
används.
7
MONTERING
Däckstorlek
Modell Storlek QR-reglage Thru-axeltyp Däckstorlek
XTR 29 WH-M980-29-R
WH-M980-29-F15
WH-M980-29-R12
29x1.90-2,10
Lista över verktyg att använda
Följande verktyg krävs för att montera produkten.
Användningsställe Verktyg
Låsring TL-LR10/15
Montera en kassettkrans
* Bilden på kassettkransen är bara ett exempel. För detaljer bör du se återförsäljarmanualen eller användarhandboken för den
kassettkrans som ska användas.
* Se avsnittet för skivbromsen i Allmänna funktioner för montering av skivbromens rotor.
För varje drev ska sidan med gruppmärkningen vara vänd utåt och
placeras så att den breda delen av kuggutskärningen på varje drev
och A-delen (där spårbredden är bredast) av frirullningshuset är
inpassade mot varandra.
A
Spåret är endast brett
på ett ställe.
Bred del
Vid monteringen av HG-drev bör du använda specialverktyget
TL-LR15 för att dra åt låsringen.
För att byta ut HG-dreven ska du använda specialverktyget
TL-LR15 och TL-SR21 för att ta bort låsringen.
Verktyg TL-SR21
Låsring
TL-LR15
Demontering
LåsringLåsringens mellanlägg
Åtdragningsmoment: 30,0-50,0 Nm
8
UNDERHÅLL
Ekersnörning
Ekra hjulen enligt illustrationen här nedanför.
Fram
Vänster sida Höger sida
Bak
Vänster sida Höger sida
* Hjulen ekras på samma sätt som snabbfrigöringstypen och Thru-typen.
Ekerspänning
Fram
Höger sida Vänster sida
800-1050 Nm} 900-1200 Nm}
Bak
Höger (klinga) sidan Vänster sida
900-1200 Nm} 500-700 Nm}
* Dessa värden bör endast användas som en vägledning.
9
Byte av ekrar
1.
Träd ekern genom brickan.
OBS!
Rikta brickans konvexa sida mot hålet i navflänsen när du drar ekern genom brickan.
2.
Montera ekrarna genom att sätta in dem i navet så som bilden visar.
Nippel
Bricka
Eker
Bricka
10
Demontering och montering < Snabbfrigöringstypen >
WH-M980-29-R
< Demontering >
Enheten kan demonteras enligt figuren.
Smörj de olika delarna med fett regelbundet.
OBS!
Var försiktig vid demontering och montering av tätningen så att den inte böjs. Kontrollera vid monteringen av tätningen att den
sitter åt rätt håll och tryck in den så långt det går.
Demontera inte dammkåpan. Den är fastkrympt på konan.
Försök ej att plocka isär frihjulsbodyn då det kan leda till funktionsfel.
< Montering >
Använd specialverktyget (TL-HS22 / 17 mm) för att montera navaxeln och en 5 mm insexnyckel för att dra åt låsmuttern så att
mekanismen är dubbellåst som i figuren.
Bakaxel
5 mm insexnyckel
Åtdragning
TL-HS22
Åtdragningsmoment: 15,0-20,0 Nm
Fett DURA-ACE
(Y-04110000)
Lägga på smörjfett
Tätning
(Läppen finns på
utsidan)
Kona med dammskydd
(Kan inte tas isär)
11
Demontering och montering < Thru-axeltyp>
WH-M980-29-F15
< Demontering >
Enheten kan demonteras enligt figuren. Smörj de olika delarna med fett regelbundet.
OBS!
Den kan inte demonteras från navets vänstra sida (sidan med de fasta rotorräfflorna).
Var försiktig vid demontering och montering av tätningen så att den inte böjs. Kontrollera vid monteringen av tätningen att den
sitter åt rätt håll och tryck in den så långt det går.
Ta inte isär inte dammskyddet som har krymppassats på axelröret.
< Montering >
Montera axelröret och använd sedan specialverktygen för att dra åt låsmuttern för att dubbellåsa mekanismen såsom bilden visar.
Om du använder en fast nyckel för nav på de
sneda delarna på vänstersidans axelkåpa bör du
vara försiktig och inte vrida åt för hårt. Då kan
skada uppstå.
Axelrör
TL-7S20 / 22 mm
Åtdragning
Åtdragningsmoment: 21,0-26,0 Nm
0 mm
Dammskydd
Tätning
(Läppen finns
på utsidan)
Fett DURA-ACE
(Y-04110000)
Antal bollar: Vänster 15 st
Höger 17 st
Bollstorlek: 5/32"
Lägga på smörjfett
12
WH-M980-29-R12
< Demontering >
Enheten kan demonteras enligt figuren. Smörj de olika delarna med fett regelbundet.
OBS!
Var försiktig vid demontering och montering av tätningen så att den inte böjs. Kontrollera vid monteringen av tätningen att den
sitter åt rätt håll och tryck in den så långt det går.
Ta inte isär dammskydden som har krymppassats på högersidans mutter och konan.
Försök ej att plocka isär frihjulsbodyn då det kan leda till funktionsfel.
< Montering >
Montera axelröret och använd sedan specialverktygen för att dra åt låsmuttern för att dubbellåsa mekanismen såsom bilden visar.
Axelrör
TL-7S20 / 22 mm
Åtdragning
Åtdragningsmoment: 15,0-20,0 Nm
Dammskydd
(kan inte demonteras)
Höger mutter
Fett DURA-ACE
(Y-04110000)
Lägga på smörjfett
Tätning
(Läppen finns på
utsidan)
Kona med dammskydd
(Kan inte tas isär)
13
Byte av frirullningshuset < Snabbfrigöringstypen >
OBS!
Demontera inte dammkåpan. Den är fastkrympt på konan.
1.
Dra ut navaxeln enligt följande illustration. Delen med dubbla lås på frihjulssidan kan inte demonteras.
(1) (2)
(3)
2.
När du har tagit bort navaxeln ska du ta bort frihjulsnavets fasthållningsbult (inne i frihjulsnavet) och sedan byta ut
frihjulsnavet.
OBS!
Byt även ut fästbulten vid byte av frihjulsbodyn.
Byt även ut fästbulten vid byte av frihjulsbodyn. Smörj gängorna på frirullningshusets fästbult med fett. I annat fall kan den
senare lossna eller fastna. Försök ej att plocka isär frihjulsbodyn då det kan leda till funktionsfel.
Bakaxel
Fästsplines för
bromsskivan
Kona med dammkåpa
(kan inte demonteras)
Demontering
5 mm insexnyckel
Vänster sida Effektivt vridmoment:
15,0-20,0 Nm
TL-HS22 / 17 mm
Åtdragningsmoment: 45,0-50,0 Nm
Demontering
14 mm insexnyckel
Frirullningshus
Lägga på smörjfett
Fett DURA-ACE
(Y-04110000)
Fästskruv till frihjulsnav
Demontera inte tätningen.
Frirullningshusets
bricka
14
Byte av frirullningshuset < Thru-axeltyp >
1.
Dra först ut navaxeln genom tillvägagångssättet som visas på bilden. Dubbellåsdelen på frihjulssidan kan inte tas isär.
(1) (2)
(3)
2.
När du har tagit bort navaxeln ska du ta bort frihjulsnavets fasthållningsbult (inne i frihjulsnavet) och sedan byta ut
frihjulsnavet.
Bakaxel
Dammskydd
(Kan inte tas isär)
Demontering
TL-HS22 / 17 mm
Vänster sida Effektivt vridmoment:
15,0-20,0 Nm
Fästsplines för bromsskivan
Kona med dammskydd (Kan inte tas isär)
Åtdragningsmoment: 150,0 Nm
Frirullningshus
Frirullningshusets
bricka
TL-FH15
Demontering
Montering
Demontering Montering
15
Var uppmärksam vid användning av fälgar för tubdäck
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
Tubdäckssystemet används ofta på tävlingscyklar på grund av dess lätta design och smidiga prestanda som det ger vid tvära svängar.
Däremot krävs mycket kunskap om hur man hanterar det jämfört med däck av clincher-typ, och man måste vara ännu mer försiktig
när man utför underhållsarbete. Dessutom måste man alltid inspektera hjulen före användning.
Dessa försiktighetsåtgärder måste beaktas för att egenskapernas optimala prestanda för den här produkten ska kunna uppnås. Om
dessa försiktighetsåtgärder inte beaktas kan däcken lossna från fälgarna eller så kan däcken skadas, och det kan leda till allvarliga
skador för cyklisten. Se till att du alltid läser och fullt ut förstår följande punkter om hur man använder tubdäck. Vidare bör du
fråga en certifierad cykelhandlare eller en professionell cykeltekniker för deras hjälp om du inte känner dig helt säker på dina
kunskaper eller din erfarenhet av hur man utför underhållsarbete.
Använd inte dessa tubdäck om du inte känner dig helt säker på att de har monterats av någon med gedigna kunskaper och
gedigen erfarenhet.
Ett särkilt bindemedel som är utvecklat för just tubdäck används för att fästa däcken på hjulets fälgar. Om något annat
bindemedel används kanske det inte fäster däcken tillräckligt hårt, och det kan förstöra fälgens material.
När du rengör ytorna på fälgarna bör du endast använda ett rengöringsmedel som är gjort endast för tubdäck. Om något annat
rengöringsmedel används kan det förstöra fälgens material. Om du använder karbonfiberfälgar bör du inte gnugga ytorna på
fälgarna hårt med sandpapper eller något liknande. Då kan lagret av karbonfiber på fälgarna skalas av när du byter ut däcken.
Om bindemedlet inte stryks på korrekt på fälgarnas ytor kanske det inte håller fast däcken på sin plats ordentligt, och då kan
däcken enkelt lossna från fälgarna. I synnerhet när du använder fälgarna för första gången bör du alltid se till att rengöra ytorna
på fälgarna noggrant med korrekt rengöringsmedel för att ta bort eventuella spår av fett eller andra obehöriga material. Stryk
sedan på ett tunt lager bindemedel på fälgens yta för att skapa en stabil bindning mellan bindemedlet och fälgens yta. När det
är gjort ska du stryka på mer bindemedel jämnt fördelat på fälgen med en tjocklek som är precis tillräcklig för att täcka däckets
grovhet och inte mer än så. Montera sedan däcket. När du använder fälgar som innehåller karbonfibermaterial, och om däcken
inte är monterade ordentligt eller om fel sorts binde- eller rengöringsmedel används, kanske det inte är möjligt att få samma
bindningskraft mellan fälgen och däcket om du har aluminiumfälgar, och det kan också minska karbonfiberfälgarnas styrka.
Beroende på vilket bindemedel som används kan det finnas stora skillnader bland faktorer som bindningskraft, tiden det tar att
få en korrekt bindning, bindningens varaktighet och känsligheten för omständigheter som temperatur och fuktighet. Därför bör
du vara särskilt uppmärksam på bindningskraften när du använder dessa hjul.
Du bör alltid kontrollera däckens status varje gång innan användning genom att utsätta däcken för tryck för att se till att de
sitter fast ordentligt på fälgarna.
Däckens bindningskraft kan försämras efter lång tid av användning och därför bör du åter stryka på bindemedel med
regelbundet. Om du använder karbonfiberfälgar bör du använda ett rengöringsmedel mot cement på fälgen eller något liknande
när du byter ut däcken för att på så sätt göra det lättare att försiktigt ta av däcken och därmed undvika att slita av lagret av
karbonfiber.
Om du inte stryker på något bindemedel på däckets bindyta när du monterar däcket på fälgen kommer bindningskraften mellan
däcket och fälgen att försvagas. Om du vill stärka bindningskraften till fälgarna inför exempelvis cykling i kortdistanstävlingar
och cykling på banor där det krävs tvära svängar och acceleration kan däcken bindas fastare på fälgarna om även däcken beläggs
med bindemedel.
Om fälgarna blir varma till följd av ett kontinuerligt bruk av bromsarna i samband med cykling i långa nedförsbackar kan det
plötsligt uppstå en förlust av bindningskraft. Om du misstänker att det kan ske vid något tillfälle bör du vara särskilt
uppmärksam på faktorer som val av bindemedel och behovet av att åter stryka på mer bindemedel vid något tillfälle. Förlust av
bindningskraft kan fortfarande inträffa även om du vidtar förebyggande åtgärder så om det sker bör du byta ut hjulen och
avbryta användningen av tubdäcken.
Kontrollera alltid däckens status före användning. Om det finns stora sprickor på däcken kan de gå sönder under användning,
och därför bör de bytas ut på förhand. Dessutom kan sömskyddet lossna från däcken efter lång tid av användning, och därför bör
du kontrollera däckens status före användning.
Om du känner att det finns någon felfunktion eller några problem med systemet bör du sluta cykla på cykeln och kontakta en
certifierad cykelhandlare eller en professionell cykeltekniker för deras råd.
Vänligen kontakta en certifierad cykelhandlare för frågor angående monteringsmetod, justering, underhåll eller manövrering.
OBS:
Om det kommer klister på fälgens färgyta bör du använda en duk för att torka av det innan det torkar. Använd inte upplösande
medel eller kemikalier som cementborttagningsmedel då de kan ta bort färgen.
Vänligen observera: på grund av produktutveckling kan specifikationerna ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16

Shimano WH-M980-R12-29 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Denna manual är också lämplig för