Shimano ST-C503 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Denna manual är också lämplig för

Allmän säkerhetsinformation
UPPMÄRKSAMMA
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Montering
Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Drag ekrarna på det sätt som visas i Fig. 1 här nedan för vänster sida av
framhjulet (den sida där rotorn sitter monterad), samt för både vänster och höger
sida av bakhjulet, samt på det sätt som visas i Fig. 2 här nedan för den högra
sidan av framhjulet.
Montering av rotorn (SM-RT61/50)
Montera rotorn samt rotorns
fastdragningsplatta på navet. Montera och
drag därefter fast bultarna på det sätt som
visas i Fig. 1.
Montering av calipers
Använd skyddshandskar och vrid rotorn
medurs på det sätt som visas i Fig. 2.
Medan du gör detta, skall du dra fast
rotorns fasthållningsbultar i den ordning
som bilden visar.
Använd en vanlig skruvmejsel eller liknande för att stuka kanterna av
fastdragningsplattan över bultskallarna på det sätt som visas i Fig. 3.
Hjulets
rotationsriktning
Vänster
sida fram
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
Höger
sida fram
Fig. 1 Fig. 2
Fig. 1
Fastdragningsplatta
Rotor
Nav
Rotorns
fasthållningsbultar
(torxnyckel nr. T25)
Effektivt vridmoment:
2 - 4 Nm {20 - 40 kgfcm}
Fig. 2 Fig. 3
Fastdragningsplatta
Använd ett styrhandtag med en
maximal ytterdiameter på 32 mm.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 Nm {60 - 80 kgfcm}
1. Montera cykelhjulet. Lossa caliperns
fasthållningsbultar och montera
därefter bromsens calipers på
ramen, så att de fungerar på både
vänster och höger sida.
Caliperklammans
bult
Caliperns fasthållningsbultar
2. Använd skyddshandskar och vrid adaptern moturs, medan du drar fast
caliperklammans bult.
3. Placera mellanlägget (TL-BR51, T=0,2 mm) på den plats som bilden visar och
vrid därefter beläggens justeringsskruv (vrid medurs) tills rotorn kommer i
kontakt med mellanlägget.
4. Lås fast calipern med dess fasthållningsbult.
5. Lossa caliperns justeringsskruv
två klicksteg och tag därefter
bort mellanlägget.
6. Fastlåsning av kabeln
Drag innervajern genom kabelns
justeringsbult och drag därefter
fast bulten.
7. Tryck in bromshandtaget ca. 10
gånger, tills det kommer i kontakt
med styrhandtaget. Kontrollera att
det inte finns några problem med
några delar, samt att rotorn och
beläggen inte hindrar varandra när
hjulet roteras.
8. Vrid kabelns justeringsvred för att sträcka kabeln, om den inte är sträckt.
Caliperklammans bult
Adapter
Effektivt vridmoment:
6 - 8 Nm {60 - 80 kgfcm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 Nm {60 - 80 kgfcm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 Nm {60 - 80 kgfcm}
Rotor
Bromsbelägg
Mellanlägg
(TL-BR51)
Insexnyckel
Skons justeringsskruv
5 mm insexnyckel
Mellanlägg
(TL-BR51)
2 klicksteg
Kabelns
justeringsbult
Kabelns
fasthållningsbult
Innervajer
Lås fast de tre bultarna med en kåpa på det sätt som bilden visar, detta för
att förhindra att bultarna lossnar.
Kåpor
< Fram > < Bak >
För stångtyp
Kåpa
Justering när beläggen blir utslitna
Använd kabelns justeringsbultar vid bromshandtaget samt caliperkroppen och
också beläggens justeringsskruvar för att justera det fria spelet för belägg som har
slitits ut. Beläggen kan fortfarande användas, så länge som tjockleken för
bromsbeläggen är 0,5 mm eller mer.
• När du utför justeringen därför att beläggen är utslitna, skall du använda både
kabelns justeringsbult och beläggens justeringsskruv. Om du endast använder
kabelns justeringsskruv, blir det inte möjligt att använda beläggen ända ned till
den normala gränsen för utbyte, alltså tjockleken 0,5 mm. Dessutom kan
beläggen och rotorn hindra varandra, även om bromsen inte manövreras.
Om bromsbeläggen har slitits ned till tjockleken 0,5 mm, skall bromsbeläggen
bytas ut.
Justera så att det fria spelet vid både A och B är 0,2 – 0,4 mm.
Beläggens justeringsskruv Kabelns justeringsbult
Beläggens justeringsskruv
< B-sidan >
Drag fast beläggens
justeringsskruv för att justera.
< A-sidan >
Vrid kabelns justeringsskruv vid
bromshandtaget eller vid
caliperkroppen för att justera.
Byte av bromsbelägg
1. Tag bort cykelns hjul från ramen och tag därefter bort bromsbeläggen på det
sätt som bilden visar.
2. Lossa beläggens justeringsskruv
och vrid kabelns justeringsbultar
medurs vid bromshandtaget och vid
caliperkroppen för att lossa dem.
3. Montera nya bromsbelägg. Därefter
skall du böja ut saxsprinten. Drag fast
beläggens justeringsskruv så att det
fria spelet mellan bromsbeläggen och
rotorn blir 0,2 – 0,4 mm.
Bromsbelägg
Kabelns justeringsbult
Beläggens justeringsskruv
Saxsprint
Saxsprint
VARNING
Montering av bromshandtaget
Använd en 5 mm insexnyckel vid monteringen.
• Skivbromsar har en inkörningsperiod, och bromskraften ökar gradvis allt eftersom under inkörningen.
Förvissa dig om att du är medveten om alla sådana ökningar av bromskraften, när du använder
bromsarna under inkörningsperioden. Samma sak inträffar när bromsbeläggen eller rotorn byts ut.
Observera
Rotorn SM-RT50 skall användas tillsammans med bromsbelägg av harts. Om den används
tillsammans med bromsbelägg av metall, kommer bromsbeläggen att slitas ut mycket snabbt.
Använd SM-RT61 för reparationsarbeten.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Kraftmodulatorn är en anordning som gör det lättare att kontrollera inbromsningen, genom att utsträcka
vajerslaget vid bromshandtaget inom ett visst konstant omfång av bromskraft.
Om kraftmodulatorns effektiva manöveromfång överskrids, fungerar handtagsslaget och bromsen som
en vanlig V-broms (känslig och kraftfull). I detta fall kan bromsarna fungera kraftfullare än du har tänkt
dig och detta kan göra att hjulet låser sig. Det är därför viktigt att du helt förstår och provar fram
kraftmodulatorns prestanda före verklig användning.
Kraftmodulatorn har ingen funktion som förhindrar att hjulet låser sig.
(kg)
Bromskraft vid hjulet
< Jämförelse av bromsprestanda >
Vajerslag vid bromshandtaget
med kraftmodulator
Effektivt
manöveromfång
för kraftmodulatorn
utan kraftmodulator
Anvisningar om teknisk service SI-8CN0D
Skivbromssystem
(Trekking-bike)
Bromscaliper
Bromshandtag
Rotor
Bromskabel
BR-C501
ST-C503
SM-RT61 / 50
Bromsbeläggsenhet (bromsbelägg av harts)
M08
kraftmodulator
SM-PM50
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa
tänkbara prestanda.
Tryck in ca.
10 gånger
4. När du har kontrollerat att brombeläggen och
rotorn inte kommer i kontakt med varandra,
skall du kontrollera att det inte uppstår några
problem när bromshandtaget trycks in.
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande
skivbromsrotorn under montering eller underhåll av hjulet. Rotorn är tillräckligt skarp för
att vålla allvarliga skador på fingrarna, om de fastnar i öppningarna på den roterande
rotorn.
• Justera innervajern så att den utskjutande delen blir kortare än 20 mm. Om den
utskjutande delen är längre, kan ändan av innervajern fastna i rotorn, vilket kan göra
att hjulet låser sig och att cykeln tippar över framåt och leder till allvarliga skador.
• Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör dem därför
inte medan du cyklar eller omedelbart efter att du har stigit av cykeln, annars kan du
bränna dig. Innan du gör något försök att justera bromsarna, skall du kontrollera att
bromsdelarna har kylts ned tillräckligt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du
börjar cykla.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att bromsbeläggens tjocklek är 0,5 mm eller
tjockare.
• Om oljud uppstår när du bromsar, kan det betyda att bromsbeläggen har slitits ned till sin
gräns. Kontrollera bromsbeläggens tjocklek, när du har kontrollerat att bromssystemet har
kylts ned tillräckligt.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och bromsbeläggen. Annars
kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut bromsbeläggen.
Om någon olja eller fett hamnar på rotorn, skall du rengöra rotorn. Om du inte gör detta,
kanske inte bromsarna fungerar på rätt sätt.
• Kontrollera om bromsvajern är rostig eller utsliten. Byt ut vajern omedelbart om några
sådana problem upptäcks. Om du inte gör detta, kanske bromsarna inte fungerar på rätt
sätt.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln. För att undvika
detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Kontrollera att snabbfrigöringsspaken sitter på höger sida (andra sidan jämfört med rotorn). Om
snabbfrigöringsspaken finns på samma sida som rotorn, finns det risk för att den kan hindra rotorn.
Kontrollera därför att delarna inte kontaktar varandra.
• Det är viktigt att du helt förstår manövreringen av din cykels bromssystem. Felaktig användning av din
cykels bromssystem kan leda till att du tappar kontrollen eller orsakar en olycka, som kan vålla svåra
skador. På grund av att varje cykel kan uppträda på olika sätt, skall du vara noga med att lära dig den
rätta bromstekniken (inklusive trycket mot bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper), samt hur du
skall använda cykeln. Detta kan uppnås genom att du pratar med din fackkunnige cykelhandlare och
läser igenom cykelns bruksanvisning, samt genom att träna upp din cyklings- och bromsteknik.
• Skivbromsen C501 har konstruerats för att uppnå bästa tänkbara prestanda, när den
används i kombination med BR-C501 (bromscalipers), ST-C503 (bromshandtag), SM-
RT61/50 (rotor) och Shimanos bromsbeläggsenhet (M08).
• Använd i kombination med kraftmodulator SM-PM50. Om du inte använder kraftmodulator
SM-PM50, fungerar bromsen som en vanlig skivbroms (känslig och kraftfull).
Läs noggrant igenom bruksanvisningen för SM-PM50, innan du börjar använda den.
• Tag fram, läs igenom och följ noggrant anvisningarna i bruksanvisningen vid montering av delar. En
glapp, utsliten eller skadad del kan göra att cyklisten skadas.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimanos originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för
senare användning.
Indikatorer för
bromsbeläggens
förslitning
Kortare än
20 mm
SI-8CN0D-Sw 04.3.1 6:47 PM Page 1
  • Page 1 1

Shimano ST-C503 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Denna manual är också lämplig för