TILL SÄKERHET
8
FÖRSIKTIGHET!
Var noga med att också informera användarna om följande:
•
Se till att växla en växelkrans i taget på växelreglaget. Vid växling ska du minska kraften som tillsätts på pedalerna. Om du tvångsmässigt försöker
manövrera växelreglaget eller utföra flera växlingar medan pedalerna trampas hårt kan dina fötter halka av pedalerna och cykeln kan falla, vilket kan
leda till allvarliga skador.
Multimanövrering av växelreglaget till en lätt växel kan också orsaka att ytterhöljet hoppar ur växelreglaget.
Detta påverkar inte växelreglagets prestanda eftersom ytterhöljet återgår till ursprungsläge efter växling.
•
Om bromsen ofta används kan området runt bromsen bli varmt. Rör inte området runt bromsen på minst
30minuter efter att ha cyklat fardigt pa cykeln.
Området runt bromsen
Specifikationer för fotbroms
•
Undvik att kontinuerligt dra i bromsarna vid cykling i långa nedförsbackar efter som det kommer orsaka att inbyggda delar blir väldigt varma, och det
kan försämra bromsprestandan. Det kan också minska mängden bromsfett inuti bromsen, och det kan leda till problem som avvikande och plötslig
inbromsning.
•
Snurra hjulet och bekräfta att mellanlaggets bromskraft är korrekt.
OBS!
Var noga med att också informera användarna om följande:
•
Du kan växla medan du trampar lätt, men vid enstaka tillfällen kan spärrhakarna och spärrmekanismen inuti navet orsaka ljud efteråt som beror på
normal växling mellan kedjekransarna. Utöver detta kan ett tillfälligt högt ljud höras om växlarna växlas samtidigt som man trycker hårt på pedalerna
till E-BIKE, etc., men detta är dock normalt.
•
Det inbyggda navet är inte helt vattentätt. Undvik att använda navet på platser där vatten kan komma in i det, och använd inte högtrycksvatten för
att rengöra navet. Då kan den interna mekanismen rosta.
•
Demontera inte navet. Om du behöver ta isär det bör du rådgöra med återförsäljaren där du köpte cykeln.
•
Samtliga av följande fenomen uppstår till följd av den interna växelstrukturen och är inte ett funktionsavbrott bland de interna komponenterna.
Fenomen
Typer av nav
Växellägen där fenomenen
kan uppstå
För fotbroms
För rullbromsar/
V-BRAKE
Ljud orsakas när pedalerna roterar
. × 7-växlat nav
Alla växellägen utom det
första
Ljud orsakas när cykeln trycks tillbaka. × 8-växlat nav 5-, 6-, 7- och 8-delade
Navet har en inbyggd mekanism för att underlätta växlingen.
När mekanismen manövreras vid växling kan ljud och
vibration uppstå.
× 8-växlat nav Alla växellägen
Beroende på växelläge kan växling uppfattas på olika sätt. ×
8-växlat nav,
7-växlatnav
Alla växellägen
När pedalrotationen stannas vid cykling kommer ljud att
orsakas.
× 7-växlat nav Alla växellägen
•
Produktgarantin gäller inte för naturligt slitage eller åldrande som uppstår under normal användning.
Specifikationer för fotbroms
•
Om hjulen inte roterar smidigt behöver du byta ut eller smörja bromsmellanläggen. Vänd dig till inköpsstället.