Shimano SG-3C41 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Allmän säkerhetsinformation
För att undvika allvarliga
skador:
För att undvika
allvarliga skador:
OBSERVERA:
Undvik att bromsa kontinuerligt i långa nedförsbackar,
därför att detta kan leda till att invändiga bromsdelar blir
mycket heta, vilket kan förorsaka att bromseffekten
minskas. Det kan också förorsaka att mängden bromsfett
inuti bromsen minskar, vilket kan leda till problem som till
exempel onormal plötslig inbromsning.
Snurra runt hjulet och bekräfta att
frihjulsbromsens bromseffekt är
tillräcklig.
Om bromsarna används mycket
kommer bromstrumman att bli het.
Rör aldrig vid bromstrumman
under minst 30 minuter efter att
du slutat cykla.
Det är viktigt att tillfullo förstå hur din cykels bromssystem
fungerar. Felaktig användning av bromssystemet kan
resultera i att du förlorar kontrollen över cykeln eller olycka
som skulle kunna leda till allvarlig personskada. Eftersom
alla cyklar kan komma att reagera lite annorlunda så ska
du se till att du lär dig vilken bromsteknik som passar just
din cykel och hur du ska hantera den. Detta kan du göra
genom att höra med din återförsäljare och den handbok
som följer med cykeln. Men kanske främst genom att prova
att cykla och bromsa in.
När du drar fast bromsarmen på ramen, skall du vara noga
med att använda en bromsarmsklämma som
överensstämmer med storleken för kedjestaget och dra
fast dessa delar ordentligt med klämskruven och
klämmuttern till specificerat effektivt vridmoment.
Använd en låsmutter med nyloninsättning (självlåsande
mutter) för klämmutter. Vi rekommenderar att du använder
Shimano originaldelar för klämskruv, klämmutter och
bromsarmsklämma. Dessutom skall du använda en
bromsarmsklämma som överensstämmer med storleken
för kedjestaget.
Om klämmuttern lossnar från bromsarmen, eller om
klämskruven eller bromsarmsklämman skadas, kan
bromsarmen rotera på kedjestaget så att styret plötsligt
vrids åt sidan, eller att cykelhjulet låses så att cykeln faller
omkull framåt, vilket kan leda till allvarliga skador.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före
installation av delar. Om lösa, slitna eller skadade delar
används kan det förorsaka personskada för cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina Shimano
originaldelar används.
Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar
cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla
bort från cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk
service och förvara dem på en lämplig plats för senare
användning.
Använd ett hjul med ekerarrangemanget 3x eller 4x.
Hjul med radiellt ekerarrangemang kan inte användas,
därför att ekrarna och hjulet kan skadas vid bromsning
och bromsoljud kan uppstå.
Du kan växla medan du trampar med pedalerna, men i
vissa sällsynta fall kan det hända att hakarna och
kransen inne i navet avger vissa ljud senare, som är
normalt vid en växling.
Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall
du byta ut bromsskorna eller smörja hjulet med fett.
Sätt inte något fett inne i navet. Då kommer fettet ut.
Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt
rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen.
Dessutom kan en rengöring av kedjan med ett neutralt
rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett
effektivt sätt att förlänga drevens och kedjans livslängd.
Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under
cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller
försämring som ett resultat av normal användning.
Om du har några frågor gällande användning och
inställning, var god kontakta din återförsäljare.
Anvisningar för teknisk service
VARNING
OBSERVERA
Bromstrumman
SI-35U0C-001
SG-3C41
Inter-3 nav
med frihjulsbroms
Installation av navet på ramen
Lägg på kedjan på kransen och sätt sedan in navaxeln i
gaffeländarna.
Navaxel
Gaffelända
Se till att du läser denna bruksanvisning tillsammans
med instruktionerna som följer med växelhandtaget
Inter-3 innan du börjar använda det.
Kontrollera att höger sida av navaxeln sticker ut
ungefär 8 – 12,5 mm från flänsmuttern.
Observera:
Navaxel
Flänsmutter
Gaffelända
Effektivt vridmoment:
30 – 45 N·m
{300 – 450 kgf·cm}
Krans
Den utstickande delen skall vara på
gaffeländsidan.
Installera spärrbrickan så att den
utstickande delen sitter säkert i
gaffeländens spår på ena sidan av
navaxeln.
Placera spärrbrickan på utsidan av vänster sida på
navaxeln. Vrid sedan navaxeln så att den utstickande
delen på spärrbrickan sitter ordentligt fast i spåret på
ena sidan av gaffelände.
Flänsmutter
Spärrbricka (färg: gul)
Fäst bromsarmen ordentligt vid kedjestaget med
bromsarmklämman.
Vid installation av bromsarmklämman dra åt
klämmskruven ordentligt medan du håller
klämmuttern med en 10 mm nyckel.
Observera:
Bromsarm
Klämmutter
Klämmskruv
Bromsarmklämman
Kedjestag
Klämmutter
Bromsarm
Bromsarmklämman
Effektivt vridmoment:
2 – 3 N·m {20 – 30 kgf·cm}
Klämmskruv
(M6 16 mm)
Innan du börjar använda frihjulsbromsen, skall du
kontrollera att bromsen fungerar på rätt sätt och att
hjulet snurrar jämnt.
Efter installation av bromsarmklämman,
kontrollera att klämmskruven sticker ut ungefär
2 – 3 mm från klämmuttern.
8 – 12,5 mm
Gaffeländens, stället och stänkskyddets
dimensioner
4 – 7,5 mm (axelbredd 168 mm /175 mm)
9 – 12,5 mm (axelbredd 178 mm)
2 – 3 mm
Skruva fast flänsmuttrarna på navaxelns ändar. När
detta är gjort ska du spänna kedjan och dra åt
flänsmuttrarna för att fästa hjulet på ramen.
1.
3.
2.
4.
5.
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
  • Page 1 1

Shimano SG-3C41 Service Instructions

Typ
Service Instructions