Packard Bell CT500P Användarmanual

Kategori
TV-apparater
Typ
Användarmanual

Denna manual är också lämplig för

• Packard Bell Monitor Quick Start Guide
• Guide de prise en main
du moniteur Packard Bell
• Guía rápida del monitor Packard Bell
• Guida rapida monitor Packard Bell
• Packard Bell - Monitor - Kurzanleitung
• Beknopte handleiding
voor Packard Bell Monitor
Manual de iniciação rápida do monitor
Packard Bell
• Snabbstartguide för Packard Bell bildskärm
• Quick Start Guide til Packard Bell skærme
• Packard Bell - näytön pikaopas
• Packard Bell-skjerm – Komme i gang
UG_Proview_couv_6937500100.qxd 8/09/04 11:18 Page 1
S
S
NABBST
NABBST
AR
AR
TGUIDE
TGUIDE
FÖR
FÖR
P
P
ACKARD
ACKARD
B
B
ELL
ELL
BILDSKÄRM
BILDSKÄRM
ANVISNINGAR FÖR SÄKERHET OCH UNDERHÅLL
Utsätt inte skärmen för regn eller fukt, för att minska risken för brand och elektriska stötar.
Placera skärmen på ett stabilt underlag, där den inte riskerar att falla.
För att inte anstränga ögonen i onödan bör du undvika att använda skärmen i direkt solljus eller stark belysning.
För att undvika elektriska stötar skall du undvika att lossa skruvarna eller höljet. Öppna aldrig skärmen! Användaren kan
inte reparera några delar inne i skärmen. Service skall endast utföras av kvalificerad servicepersonal.
Strömförsörjning: I många europeiska länder är matningen till vägguttagen 230 V (mellan 200 och 240 V). Kontrollera att
skärmen klarar den spänning som används i ditt land.
Ställ ingenting tungt på nätsladden eller andra kablar. En skadad nätsladd kan orsaka brand eller elektriska stötar. Använd
aldrig en skadad nätsladd. Skaffa en ny sladd från din dator- eller elektronikhandlare.
Ta inte isär skärmen. Höljet får endast avlägsnas av kvalificerad personal.
Håll barn och husdjur borta från skärmen.
Undvik att spilla vätska i höljet.
Använd inte skärmen utanför de angivna gränsvärdena för temperatur och luftfuktighet.
Se till att skärmen är väl ventilerad, för att säkerställa korrekt funktion.
Akta skärmen för starka magnetfält som uppstår kring transformatorer, motorer, fläktar eller andra enheter.
Om växelströmsmatningen är ojämn kan en skyddskrets slå av skärmen (strömindikatorn slocknar också). Om så sker slår
du av skärmen med på/av-knappen och väntar minst 30 sekunder innan du slår på den igen.
INSTALLATIONSANVISNINGAR (SE BILDERNA I BÖRJAN AV HANDBOKEN)
1. Kontrollera att strömmen till datorn och skärmen är AVSTÄNGD. En VGA-videosignalkabel medföljer skärmen.
Anslut försiktigt den ena 15-stiftskontakten till VGA-porten på datorns bakre panel och den andra (om den inte redan
är ansluten) till anslutningen på skärmens baksida. Enligt kraven i PC99 skall VGA-kontakten och anslutningen vara blå-
markerade. Skärmen konfigureras automatiskt för att passa datorns videoinställningar med maximal XGA-upplösning.
2. Anslut skärmen till nätet som motsvarande bild på sidan 2 visar.
Innan du ansluter nätsladden till skärmen skall du försäkra dig om att videokabeln är korrekt ansluten. Kontrollera att
strömmen till datorn och skärmen är AVSTÄNGD. Vi rekommenderar att du slår på skärmen innan du slår på datorn.
KONTROLLER BILDSKÄRMEN (SE BILDERNA I BÖRJAN AV HANDBOKEN)
Du måste utföra automatisk inställning (auto setup) innan du gör några justeringar.
På/av-knappen (A) stänger av och slår på skärmen. Vi rekommenderar att du slår på skärmen först, innan du slår på
datorn. Tryck på MENY-knappen (B) för att aktivera skärmmenyn. Den aktuella upplösningen och frekvensen visas längst
upp i menyrutan som information. Tryck på knappen NEDÅT (C) eller UPPÅT (D) för att välja den post du vill justera.
Använd MENY-knappen (B) för att välja ändring. Därefter kan du öka eller minska värdet för det valda reglaget med hjälp
av knapparna NEDÅT eller UPPÅT. Tryck på MENY-knappen för att bekräfta inställningen. Kontrast och ljusstyrka ställs in
direkt med knapparna NEDÅT och UPPÅT.
CT500p/CT700p: Använd AUTO-knappen (E) för att automatiskt optimera skärminställningarna.
CC700p: Tryck på EXIT-knappen (E) för att stänga skärmmenyn.
DRIVRUTINER
Normalt har datorn redan de drivrutiner som behövs för Packard Bell-skärmen. Om datorn av någon anledning inte har
dessa drivrutiner, kan du hämta dem på supportdelen av Packard Bells webbplats på www.packardbell.com.
YTTERLIGARE INFORMATION
Ytterligare information finns i en omfattande guide på CD, som kan medfölja skärmen. Sätt i CD-skivan i en ledig skiven-
het och välj den aktuella bildskärmen i listan på öppningsskärmen. Om skivan inte startar automatiskt, går du till Start >
Den här datorn > Monitor Guide > welcome.htm.
FELSÖKNING
Dra genast ut skärmens nätsladd och lämna in skärmen för service hos kvalificerad servicepersonal om något av följande
inträffar:
Användarhanbok
38
SVENSKA
UG_Proview_6937500100.qxd 7/09/04 18:14 Page 38
Nätsladden är skadad eller sliten.
Vätska har spillts eller föremål tappats på skärmen.
Skärmen har utsatts för regn eller vatten.
Skärmen har tappats eller höljet har skadats.
Kontrollera följande innan du ringer till Packard Bells auktoriserade servicepersonal:
Om det inte finns någon bild och strömindikatorn inte är tänd.
Kontrollera att nätsladden är korrekt isatt i båda ändarna och strömmen påslagen.
Kontrollera att signalkabeln är korrekt ansluten till datorn och att kabeln inte är skadad.
Om det inte finns någon bild och strömindikatorn är tänd.
Datorn kan vara avstängd eller i viloläge. Detta är ett tillfälligt tillstånd där datorn och skärmen minskar sin energiförbrukning.
Flytta lite på musen eller tryck på mellanslagstangenten på tangentbordet och vänta några sekunder.
Det är också möjligt att skärmens ljusstyrka är felinställd. Använd knappen för ljusstyrka längst ned på skärmen för att
justera ljusstyrkan.
Kontrollera att du använder ett visningsläge som stöds av skärmen.
Stäng av skärmen och slå på den igen, för att se om det löser problemet.
Kontrollera att datorn är påslagen.
Bilden är instabil.
Isolera och eliminera intilliggande källor till elektriska och magnetiska fält.
Ställ in datorn till ett videoläge som stöds. Mer information finns i dokumentationen på den medföljande CD-skivan.
Prova att ansluta bildskärmen till ett annat jordat vägguttag, helst i en annan krets.
Kontrollera datorns skärminställningar. Kontrollera att det valda läget stöds.
Meddelandet "Check Cable" visas på skärmen.
Kontrollera att den analoga videokabeln är korrekt ansluten till porten för analog video på baksidan av skärmen.
Kontrollera att kabelns andra ände är korrekt ansluten till datorns VGA-anslutning.
GARANTI OCH SERVICE
PACKARD BELL BEGRÄNSAT GARANTIAVTAL
Tack för att du har valt en Packard Bell-produkt! Syftet med det här dokumentet är att tillhandahålla villkor för
Packard Bell-garantin.
1. DEFINITIONER
• Med "Packard Bell" avses NEC Computers försäljningskontor i det land där Packard Bell-produkten köptes eller, om
det inte finns något NEC Computers försäljningskontor i inköpslandet: NEC Computers International B.V,
Nieuweweg 279, 6603 BN, Wijchen, Nederländerna
• Med "Kunden" eller "Du" avses slutanvändaren eller köparen av Packard Bell-produkten.
Med "Produkt" avses en bildskärm av Packard Bell-märke, inklusive kringutrustning eller förbrukningsartiklar, som
medföljt produkten i fabriksemballaget.
• Med "Garantin" avses den garanti som gäller enligt lag i det land där produkten köptes eller den avtalsgaranti du har
rätt till genom köpet av produkten.
Med "Garantitid" avses den period under vilken du är berättigad till garanti för produkten. Garantitiden inleds inköps-
dagen eller vid leverans av produkten.
Med "Service och support" avses teknisk assistans och service av Packard Bells tekniker eller servicerepresentanter
och Packard Bells telefonservicecentral, som du har tillgång till.
• Med "Land" avses det land där du köpte produkten.
2. AKTIVERA PACKARD BELL-GARANTIN
Packard Bell har speciella serviceavtal med ett antal återförsäljare. I återförsäljarens servicedokumentation ser du om du
är berättigad till service och support från din återförsäljare som godkänd serviceleverantör för Packard Bell. Använd åter-
försäljarens kontaktinformation i stället för den kontaktinformation som ges nedan.
Packard Bell förstår att du behöver både överlägsna produkter och adekvat service och support.
För att kunna ge dig bästa service och support när så behövs, ber Packard Bell dig att uppge registreringsinformation när
du kontaktar Packard Bell. För att omfattas av garantitiden skall kunden lämna uppgift om rätt inköpsdatum till Packard
Bell. I tveksamma fall skall kunden skicka Packard Bell en kopia av inköpsbeviset (faktura eller leveranssedel).
Packard Bell för ett register över alla registrerade personuppgifter, för att under garantitiden kunna ge dig lämplig service
och support och relevant hjälp. Packard Bell skyddar dessa personuppgifter efter bästa förmåga och kan behöva lämna ut
dessa uppgifter till tredje part, för att säkerställa att service och support utförs.
39
UG_Proview_6937500100.qxd 7/09/04 18:14 Page 39
3. GARANTINS OMFATTNING
Packard Bell garanterar att produkten och programvaran är fri från defekter vad avser material och utförande under den
garantitid och i det land som anges nedan. Garantin är begränsad till byte av produkten eller en defekt del mot en iden-
tisk eller likvärdig produkt eller del, ny eller i skick som ny.
Garantin täcker reparation, inkl. delar och arbetskostnad, eller utbyte, såsom anges nedan, under garantitiden. Om du har
köpt produkten tillsammans med en Packard Bell-dator, gäller den garantiperiod som anges i garantidokumentationen för
Packard Bell-datorn. Denna information finns på garanti- och servicebladet, som medföljer datorn.
Annan garantiperiod kan gälla.
1. Om återförsäljaren du köpt datorn av tillhandahållit garantidokumentation, gäller den garantiperiod som anges i
denna garantidokumentation.
2. Om produkten köpts fristående, är garantiperioden olika lång beroende på inköpsland:
2 år: Belgien, Danmark, Finland, Norge, Portugal, Schweiz, Sverige, Tyskland, Österrike
1 år: Alla andra länder
Specifikt för bildskärmar med flytande kristaller (LCD):
Packard Bell strävar efter att erbjuda LCD-skärmar med högsta branschstandard. Produkten uppfyller specifikationerna i
klass 2 i branschstandarden ISO 13406-2 för LCD-skärmar.
LCD-skärmar använder pixelbaserad teknologi. En pixel är en kombination av tre subpixlar (röd, grön och blå) som ska-
par en specifik färg. Det finns miljontals sådana subpixlar på varje LCD-skärm. Pixelstörningar på LCD-skärmar kan upp-
stå när hela pixlar eller subpixlar antingen släcks, alltid är tända eller blinkar.
ISO 13406-2-standarden tillåter ett visst antal pixelstörningar beroende på det totala antalet pixlar i skärmen (bestäms av
skärmstorleken). Packard Bell ersätter LCD-skärmar under garantiperioden om följande kriterier uppfylls:
Typ 1: En hel pixel syns alltid på skärmen, vilket orsakar en vit punkt.
Typ 2: En hel pixel tänds aldrig, vilket orsakar en mörk punkt.
Typ 3: En eller två subpixlar är alltid tända eller alltid släckta, vilket orsakar en pixel i en av grundfärgerna (röd, grön, blå,
cyan, magenta, gul). Eller en pixel blinkar kontinuerligt.
Defekt kluster 1: Inom ett fält med 5 x 5 pixlar finns det flera störningar av typ 1 eller typ 2.
Defekt kluster 2: Inom ett fält med 5 x 5 pixlar finns det flera störningar av typ 3. Packard Bell kan, närhelst detta är rim-
ligt och efter eget skön, eller om detta är tvingande enligt nationell konsumentskyddslagstiftning, välja
att begränsa eller förlänga garantitiden för produkten.
4. UNDANTAG FRÅN GARANTIN
Garantin gäller inte följande:
• defekta tillbehör, förbrukningsartiklar och/eller kringutrustning som inte levererades i produktens emballage från fabriken
eller som har inköpts separat från produkten
• problem som orsakats av maskinvara eller programvara som inte levererades i produktens emballage från fabriken,
• om produktens originalmärkning har ändrats eller avlägsnats
• brister eller fel som orsakats av olyckshändelse, uraktlåtenhet eller felaktig användning, felaktig eller bristande ström-
försörjning, externt elnät, onormal fysisk eller elektrisk belastning, luftkonditionering eller miljöstyrning, följder av
vädrets påverkan, användning av föremål som inte tillhandahålls av Packard Bell
• om kunden, tredje part till Packard Bell eller tredje part till Packard Bells auktoriserade serviceleverantör har modi-
fierat, justerat, reparerat, utfört service eller installerat produkten
• om produkten inte installeras eller används i enlighet med Packard Bells dokumentation
• fel på produkten av någon annan orsak, som enligt Packard Bells fria skön inte är ett resultat av en defekt i material
eller utförande,
• om kunden inte har följt alla förfaranden som anges i denna vägledning.
Stor-lek Antal pixlar Typ 1 Typ 2 Typ 3 Defekt kluster 1 Defekt kluster 2
Ljus Mörk Sub-
pixel
Kluster med fel
av typ 1 eller
2 i 5X5 pixlar
Kluster med fel av
typ 3 i 5X5 pixlar
15" 1 024 x 768 786 432 2 2 4 1 2
17" 1 280 x 1 024 1 310 720 3 3 7 1 3
19" 1 280 x 1 024 1 310 720 3 3 7 1 3
Användarhanbok
40
SVENSKA
UG_Proview_6937500100.qxd 7/09/04 18:14 Page 40
5. ANSVARSBEGRÄNSNING
Denna garanti ersätter varje annan uttrycklig eller underförstådd garanti, inklusive, men inte begränsat till, underförståd-
da garantier rörande produktens och dess dokumentations saluförbarhet och lämplighet för visst ändamål. Packard Bells
ansvar enligt denna garanti är begränsat till att reparera produkten eller byta ut den. Packard Bell ansvarar i synnerhet inte
för att byta ut eller reparera produkten om garantin inte gäller på grund av de skäl som anges under avsnitt 4. Packard
Bell ansvarar under inga omständigheter för eventuell annan kostnad, debitering, utgift, förlust eller skada av något som
helst annat slag: direkt eller indirekt, följdskada eller annan skada, inklusive, men inte begränsat till, förlust av
affärsinkomst eller annan kommersiell skada, förlust av data, som uppkommer till följd av användandet av produkten eller
till följd av service- och supportåtgärd.
Utom i fall av dödsfall eller personskada orsakad genom Packard Bells eller dess anställdas eller serviceleverantörens oak-
tsamhet, utgör denna garanti Packard Bells enda ansvar i fråga om produkten och varor eller tjänster som tillhandahålls
enligt densamma. Det åligger inte Packard Bell någon annan skyldighet, något åliggande eller något annat ansvar av vad
slag det vara må, obligatoriskt eller utomobligatoriskt (däribland ansvar för oaktsamhet) eller av annat slag gentemot kun-
den. Denna garanti påverkar eller begränsar emellertid inte på något sätt kundens lagstadgade rättigheter enligt gällande
nationell lagstiftning som i inköpslandet reglerar försäljningen av konsumentprodukter.
Packard Bell ansvarar inte för fel eller försenad service till följd av orsaker som ligger utanför företagets kontroll. Sådana
omständigheter inbegriper, men är inte begränsade till, avbruten telefonservice, flygplatsstängningar som stör leveranser
av delar, force majeure, väderförhållanden, arbetsmarknadskonflikter och omöjlighet att kontakta kunden för att bekräfta
överenskomna tider.
6. UPPGRADERING AV GARANTIN
Beroende på i vilket land produkten inköpts, kan det vara möjligt att köpa en utökad garanti. Kontakta affären där produk-
ten köptes för närmare upplysningar. Om du har köpt en sådan utökad garanti, gäller de allmänna villkoren för den utökade
garantin före denna garanti.
7. SÅ ERHÅLLER DU PACKARD BELL GARANTISERVICE OCH SUPPORT
Om något trots allt händer med produkten, skall du kontakta service och support i det aktuella landet. Kontaktinformation
finns i avsnitt 11 nedan. Se till att ha nedanstående uppgifter till hands.
• Produktens serienummer.
• Ursprungligt inköpsbevis för produkten.
• Information om eventuella ändringar av produkten (maskinvara eller program).
• Alla maskinvarukomponenter från annan leverantör än Packard Bell skall avlägsnas från produkten.
• Kontrollera att problemet inte orsakas av maskinvara eller programvara från tredje part.
• Exakt beskrivning av alla felmeddelanden.
• Om du ringer, bör du sitta framför produkten och ha den påslagen (om möjligt).
En Packard Bell-tekniker tillhandahåller service och support för att diagnostisera och, om möjligt, avhjälpa felet via tele-
fon. Om felet inte kan avhjälpas med hjälp av telefonsupport, reparerar Packard Bell produkten i enlighet med den överen-
skomna servicenivån för produkten. Du och teknikern kommer överens om ett förfarande.
Packard Bell förbehåller sig rätten att ta betalt för delar och arbetskostnader om Packard Bell inte upptäcker någon defekt
eller något problem på produkten eller om kunden inte har uppfyllt något av villkoren i det här avsnittet.
Om kunden begär service och support i ett annat land än inköpslandet eller efter att garantitiden för produkten gått ut,
kommer service och support att faktureras kunden.
8. SERVICE- OCH SUPPORTÅTGÄRDER
Om, enligt teknikerns från Packard Bell Service & Support – och endast dennes – åsikt, det krävs service, reparerar Packard Bell
produkten eller byter ut den, FÖRUTSATT ATT:
• Du följer alla förfaranden som anges i denna vägledning.
• Du tar bort alla maskinvarukomponenter som inte kommer från Packard Bell. Varje servicenivå är begränsad till det
land där produkten köptes.
Om du eller en godkänd företrädare inte befinner sig på överenskommen plats vid avtalad tid och datum, kan du komma
att bli debiterad för eventuella senare besök. Packard Bell förbehåller sig rätten att neka att tillhandahålla service på plats
där enligt Packard Bells – och endast dess – åsikt, säkerheten för Packard Bells servicerepresentant eller dennes möjligheter
att tillhandahålla den häri beskriva servicen och supporten skulle äventyras.
9. SERVICENIVÅER
Packard Bell har speciella serviceavtal med ett antal återförsäljare. I återförsäljarens servicedokumentation ser du om du
är berättigad till service och support från din återförsäljare som godkänd serviceleverantör för Packard Bell. Använd i så
fall återförsäljarens kontaktinformation i stället.
41
UG_Proview_6937500100.qxd 7/09/04 18:14 Page 41
Utförandet av service och support kan ske på olika nivåer beroende på inköpsland och återförsäljare. Lägsta tillämpliga ser-
vicenivå är Lämna in-service. Observera att servicenivån som anges ovan kan ändras om du köper en utökad garanti.
Oavsett servicenivå måste du följa de förfaranden för service- och supportåtgärder som anges i avsnitt 8 ovan.
De olika servicenivåerna beskrivs nedan.
a) Lämna in-service
• Kunden emballerar hela produkten ordentligt i originalförpackningen eller likvärdig förpackning.
Kunden bifogar en kopia av det ursprungliga inköpsbeviset (kvitto, faktura) och eventuella andra relevanta inköpshan-
dlingar.
• Kunden bifogar en detaljerad beskrivning av problemet med produkten.
Kunden levererar hela paketet till inköpsstället eller till det godkända Packard Bell-serviceställe som ligger närmast
kundens bostad.
• Packard Bell står för alla ytterligare kostnader för transport, reparation eller utbyte av defekta delar samt arbetskost-
naden.
b) På plats
• Packard Bell och kunden kommer överens om en tidpunkt för reparationsbesöket.
• Kunden måste visa inköpsbevis för produkten för den representant som utför reparationsbesöket.
• Packard Bell står för alla kostnader för resa, reparation eller utbyte av defekta delar samt arbetskostnaden. Kan service
inte utföras på produkten på överenskommen plats, kan servicerepresentanten besluta att ta med sig produkten och
återlämna den sedan reparationen utförts.
10. ÖVERFÖRING AV GARANTI
Om produkten byter ägare kan denna garanti överlåtas med produkten. Viktigt: Den nye slutanvändaren är under två
ytterligare villkor berättigad till återstående garantitid för den produkt som överlåtits:
1. den nye slutanvändaren måste inneha inköpsbeviset för produkten och
2. uppgifter om bytet av ägare av produkten måste skickas till Packard Bell under den adress som anges i avsnitt 11.
11. KONTAKTINFORMATION
Packard Bell har speciella serviceavtal med ett antal återförsäljare. I återförsäljarens servicedokumentation ser du om du
är berättigad till service och support från din återförsäljare som godkänd serviceleverantör för Packard Bell. Använd åter-
försäljarens kontaktinformation i stället för den kontaktinformation som ges nedan.
Kontakta Packard Bell service och support. Använd relevant kontaktinformation för det aktuella landet. Den finns på ser-
vicebladet som medföljer i skärmens emballage.
Observera att kontaktinformationen kan komma att ändras. Aktuell kontaktinformation finns i dokumentationen som med-
följer produkten eller på Packard Bells webbsida.
• Besök Packard Bells webbplats för felsökning och supportinformation innan du tar kontakt med Packard Bell service
och support.
www.packardbell.com
Programvara och maskinvara uppdateras regelbundet. Därför kan vissa av anvisningarna, specifikationerna och bilderna i
det här dokumentet skilja sig något från vad du har.
Packard Bell förbehåller sig rätten att när som helst ändra eller förbättra denna produkt och dokumentation, utan att behö-
va meddela någon person om sådana revisioner eller förbättringar.
Copyright ©2001-2004 NEC Computers International BV. Alla rättigheter förbehålles.
Brugerhåndbog
42
DANSK
UG_Proview_6937500100.qxd 7/09/04 18:14 Page 42
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60

Packard Bell CT500P Användarmanual

Kategori
TV-apparater
Typ
Användarmanual
Denna manual är också lämplig för