Användarguide för TPMS-verktyg
UM-366EVB-SE Användarguide VDO TPMS Pro 8/39
6. ANVÄNDARINSTRUKTIONER
6.1. ÖVERSIKT ÖVER TPMS-VERKTYGET
Läs av och felsök sensorer, återställ OBDII ECU och överför data till ECU.
Obs! Vissa fordon bekräftar med några ljudsignaler att TPM-sensorn har kontakt med
ECM när fordonet är i ”omprogrammeringsläge”.
Kontrollprocedur
Avsnitt 1.0: Läs av sensortest
Aktivera alla fordonets sensorer för att kontrollera att de fungerar som
de ska innan du kontrollerar däcken/hjulen med TPMS-verktyget.
Detta eliminerar ansvaret som gäller vid ersättning av tidigare skadade eller defekta
sensorer. Den här proceduren kommer inte att påverka fordonets inställningar eftersom
fordonet först måste ställas in i omprogrammeringsläge. Proceduren låter dig snabbt
identifiera skadade eller defekta sensorer, eftersom det kan ta upp till 20 minuter innan
sådana fel syns på fordonets instrumentbräda.
Obs! Om sensorerna inte aktiveras, se avsnittet Felsökning i denna guide.
Kontrollera däck/hjul.
För fordon som kräver omprogrammering, se Avsnitt 2.0
Avsnitt 2.0: Programmera TPM-systemet
När fordonet är i programmeringsläge börjar du med att aktivera
sensorn vid det vänstra framhjulet (LF). Vissa fordon avger ett pipljud för
att bekräfta att ett sensor-ID har programmerats av fordonets färddator.
Kommunikationen mellan sensorn och färddatorn bekräftas också
på verktygets LCD-skärm.
Samma procedur genomförs för alla hjulsensorer medurs, tills
fordonets alla sensorer har omprogrammerats.
När hjulsensorn bak på förarsidan har aktiverats piper vissa fordon
två gånger för att indikera att TPM-systemet har
omprogrammerats.
1 Start FL
4 End RL
FR 2
RR 3
Fig. 1
För fordon som inte kräver omprogrammering rekommenderar vi att du aktiverar varje
hjulsensor en sista gång för att kontrollera att de fungerar som de ska innan fordonet
lämnas över till kunden.