Shimano ST-RX810-LA Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Denna manual är också lämplig för

(Swedish)
Återförsäljarmanual
LANDSVÄG MTB Trekking
City Touring/
Komfortcykel
URBAN SPORT E-BIKE
HYDRAULISK SKIVBROMS/
DUAL CONTROL LEVER
GRX
ST-RX810
ST-RX810-LA
ST-RX600
ST-RX400
BR-RX810
BR-RX400
BL-RX810
BL-RX812
BL-RX600
DM-GADBR01-02
2
INNEHÅLL
INNEHÅLL ..................................................................................2
VIKTIGT MEDDELANDE ............................................................. 4
FÖR ATT SÄKERSTÄLLA SÄKERHETEN ......................................5
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDAS ..................................13
MONTERING/AVLÄGSNANDE .................................................15
Montera det dubbla styrreglaget/bromsreglaget .............................15
Montering av det sekundära bromshandtaget .................................17
Montering av bromsskiva ....................................................................19
Montering av bromsoket .....................................................................19
• Montering av bromsbeläggen ............................................................................................... 19
• Montering på ramen .............................................................................................................. 21
Montering av bromsslangen ...............................................................34
• Översikt över det enkla slanganslutningssystemet .............................................................. 34
• Kontroll av slanglängden ....................................................................................................... 34
• Kapning av slangen ................................................................................................................ 35
• Anslutning av slangen ............................................................................................................ 41
• Montering av bromsslangen på det sekundära bromshandtaget....................................... 44
Montering av växelvajer/vajer för sätesstolpe ..................................50
• Vajrar som används ................................................................................................................ 50
• Monteringsläge för ytterhylsa med tunga ........................................................................... 51
• Att kapa ytterhöljet ............................................................................................................... 52
• Dra igenom växelns innervajer/vajern för sätesstolpen ....................................................... 53
JUSTERING ...............................................................................56
Justering av räckvidd ...........................................................................56
Justering av fri slaglängd ....................................................................57
UNDERHÅLL ............................................................................59
Byte av bromsbelägg ...........................................................................59
Byte av SHIMANO:s autentiska mineralolja .......................................61
• Dränering av mineralolja ....................................................................................................... 61
3
• Tillsättning av mineralolja och luftning ................................................................................ 64
Byte av bromsslang ..............................................................................81
• Kontroll av slanglängden och kapning av slangen .............................................................. 81
• För reglagesidan ..................................................................................................................... 82
• För oksidan ............................................................................................................................. 84
Justering när kolvarna inte fungerar korrekt ....................................86
Byte av namnplattan ...........................................................................87
Byte av fästeskåpan .............................................................................87
Byte av huvudreglagets stöd ..............................................................89
Byta ut vajerskyddet ............................................................................91
Dra ut en urkopplad innerände (växelvajer) ......................................92
Byte av växelreglagets vajerstyrare ...................................................93
4
VIKTIGT MEDDELANDE
VIKTIGT MEDDELANDE
Denna återförsäljarmanual är främst avsedd för att användas av professionella
cykelmekaniker.
Användare som inte är utbildade i cykelsammansättning bör inte försöka montera
komponenter själva med hjälp av återförsäljarmanualerna.
Om någon del av informationen i manualen verkar oklar ska du inte fortsätta med
monteringen. Kontakta istället inköpsstället eller en cykelhandlare för hjälp.
Se till att läsa alla ägarmanualer som medföljer produkten.
Ta inte isär eller modifiera produkten annat än vad som anges i informationen i denna
återförsäljarmanual.
Alla manualer och tekniska dokument är tillgängliga på https://si.shimano.com.
För användare som inte har internet, kontakta en SHIMANO-distributör eller något av
SHIMANO:s kontor för att erhålla en tryckt kopia av användarhandboken.
Vänligen observera lämpliga regler och förordningar i det land eller den region där du
som återförsäljare bedriver din verksamhet.
Läs av säkerhetsskäl noga igenom återförsäljarmanualen innan du använder
produkten och följ anvisningarna.
Följande anvisningar måste alltid beaktas för att förebygga personskador och fysisk skada på
utrustningen och omgivningen.
Anvisningarna klassificeras i enlighet med risknivån eller den skada som kan uppstå om
produkten används på fel sätt.
FARA!
Underlåtenhet att följa anvisningarna leder till dödsolyckor
eller allvarliga personskador.
VARNING!
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan leda till dödsolyckor
eller allvarliga personskador.
FÖRSIKTIGHET!
Underlåtenhet att följa anvisningarna kan leda till
personskador eller fysisk skada på utrustningen och
omgivningen.
5
FÖR ATT SÄKERSTÄLLA
FÖR ATT SÄKERSTÄLLA
SÄKERHETEN
VARNING!
Se till att följa instruktionerna som står i ägarmanualerna när du monterar produkten.
Det rekommenderas att du använder originaldelar från SHIMANO. Om bultar och
muttrar börjar sitta löst eller skadas kan cykeln plötsligt falla omkull, vilket leder till
allvarliga personskador.
Om du inte utför justeringar på rätt sätt kan dessutom problem uppstå, och cykeln kan
plötsligt falla, vilket kan orsaka allvarliga personskador.
Se till att använda skyddsglasögon för att skydda ögonen medan du utför
underhållsarbete som att byta ut delar.
Förvara återförsäljarmanualen på en säker plats för framtida användning när du har läst
den noggrant.
Var noga med att också informera användare om följande:
Varje cykel kan fungera något annorlunda beroende på modell.
Därför bör du se till att lära dig rätt bromsteknik (vilket innefattar trycket på
bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper) och hur din cykel hanteras. Felaktig
användning av din cykels bromssystem kan leda till att du tappar kontrollen eller faller,
vilket kan leda till allvarliga skador. För korrekt funktion bör du kontakta en
cykelhandlare eller läsa cykelns ägarmanual. Det är också viktigt att öva cykel- och
bromsteknik.
Var extra uppmärksam på att hålla fingrarna borta från den roterande bromsskivan.
Bromsskivan är tillräckligt vass för att orsaka allvarliga skador på dina fingrar om de
fastnar i den roterande bromsskivans öppningar.
Oken och bromsskivorna blir varma när bromsarna manövreras. Därför bör du inte
vidröra dem under cykling eller direkt efter att du har klivit av cykeln. Annars kan du
bränna dig.
Var försiktig så att det inte kommer någon olja eller fett på bromsskivan och
bromsbeläggen. Annars kanske bromsarna inte fungerar som de ska.
Om det kommer olja eller fett på bromsbeläggen bör du vända dig till ett inköpsställe
eller en distributör. Annars kanske bromsarna inte fungerar som de ska.
6
FÖR ATT SÄKERSTÄLLA
Om du hör ett oljud vid bromsmanövrering har bromsbeläggen slitits ut till den grad att
de inte är användbara längre. Kontrollera att bromssystemets temperatur har sjunkit
tillräckligt och kontrollera bromsbeläggets tjocklek. Om tjockleken är 0,5 mm eller
mindre ska bromsbelägget bytas ut mot ett nytt. Rådfråga ditt inköpsställe eller en
distributör.
0,5 mm2 mm
Om bromsskivan har sprickor eller är deformerad ska du omedelbart sluta använda
bromsarna och vända dig till ett inköpsställe eller en distributör.
Om bromsskivan blir nedsliten till en tjocklek på 1,5 mm eller mindre, eller om
aluminiumytan kommer fram, ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända
dig till ett inköpsställe eller en distributör. Bromsskivan kan gå sönder, och du kan falla
av cykeln.
Om du applicerar bromsarna kontinuerligt kan ånglås uppstå. För att lösa det här
problemet bör du tillfälligt släppa bromsreglaget.
Ånglås förekommer när oljan inuti bromssystemet värms upp, vilket gör att vatten- eller
luftbubblor expanderar inuti bromssystemet. Det kan leda till en plötslig ökning av
slaglängd för bromshandtaget.
Skivbromsen är inte utformad för att användas när cykeln står upp och ned. Om cykeln är
vänd upp och ned eller på sidan kanske bromsen inte fungerar korrekt, och då kan
allvarliga skador uppstå. Före användning av cykeln bör du se till att trycka in
bromshandtaget ett par gånger för att kontrollera att bromsen fungerar som vanligt.
Om bromsarna inte fungerar normalt ska du sluta använda bromsarna och vända dig till
ett inköpsställe eller en distributör.
Om du inte känner något motstånd när du trycker in bromshandtaget ska du omedelbart
sluta använda bromsarna och vända dig till ett inköpsställe eller en distributör.
Om läckage uppstår ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända dig till ett
inköpsställe eller en distributör.
Om frambromsen ansätts för hårt kan hjulet låsas och cykeln tippa över framåt, vilket
kan leda till allvarliga personskador.
Se alltid till att den främre och bakre bromsen fungerar korrekt innan du använder
cykeln.
Bromssträckan kommer bli längre i vått väder. Sänk din hastighet och bromsa tidigt och
försiktigt.
7
FÖR ATT SÄKERSTÄLLA
Om vägytan är våt kommer däcken att slira lättare. Om däcken slirar kan du trilla av
cykeln. Sänk din hastighet och bromsa tidigt och försiktigt.
Reglaget bör aldrig modifieras. Annars kan reglaget gå sönder och hindra bromsarna
från att fungera.
För montering på cykeln samt underhåll:
Se till att hålla fingrarna borta från den roterande bromsskivan vid montering eller
underhåll av hjulet. Bromsskivan är tillräckligt vass för att orsaka allvarliga skador på
dina fingrar om de fastnar i den roterande bromsskivans öppningar.
Om bromsskivan är sprucken eller skev bör den bytas ut.
Om bromsskivan slits ner till en tjocklek på 1,5 mm eller om aluminiumytorna blir synliga
bör du se till att byta ut bromsskivan mot en ny.
Kontrollera att bromssystemet har kylts ned tillräckligt innan du försöker utföra
underhåll av bromssystem.
Använd endast SHIMANO:s autentiska mineralolja. Om andra typer av oljor används kan
problem med bromsmanövrering uppstå, och detta kan leda till ånglås eller att systemet
blir oanvändbart.
Se till att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte olja som
redan har runnit ur luftningsnippeln. Gammal eller återanvänd olja kan innehålla vatten
som kan orsaka ånglås i bromssystemet.
Var noggrann med att se till att vatten- eller luftbubblor inte kommer in i bromssystemet.
Annars kan ånglås uppstå. Var särskilt noggrann när du avlägsnar kåpan till behållaren.
Om du skär bromsslangen för att justera bromsslangens längd, eller när du ändrar
bromsslangen från vänster till höger eller tvärtom, bör du se till att släppa ut luft från
slangen enligt anvisningar i ”Tillsättning av mineralolja och luftning”.
8
FÖR ATT SÄKERSTÄLLA
När cykeln ställs upp och ner eller på sidan kan bromssystemet få en del luftbubblor inuti
behållaren, som kommer att finnas kvar när luftningsskruven är stängd, eller som
kommer att samlas i olika delar av bromssystemet när det används under längre perioder.
Detta skivbromssystem är inte utformat för att användas med cykeln upp och ned. Om
cykeln är vänd upp och ner eller på sidan kan luftbubblorna inuti behållaren komma att
röra sig i bromsokens riktning. Om cykeln används i ett sådant tillstånd finns det risk för
att bromsarna kanske inte fungerar, och då kan allvarliga olyckor uppstå. Om cykeln har
vänts upp och ner eller på sidan bör du se till att trycka in bromshandtaget ett par
gånger för att kontrollera att bromsarna fungerar normalt före användning av cykeln.
Om bromsarna inte fungerar normalt ska du justera dem på följande sätt.
Om bromsarna inte verkar fungera (eller känns tröga) när handtaget trycks in
Sätt bromshandtaget så att det är parallellt med marken och tryck sedan in
bromshandtaget försiktigt flera gånger och vänta på att bubblorna återgår till
behållaren. Det rekommenderas att du sedan tar bort behållarens kåpa och fyller
behållaren med mineralolja tills det inte finns några bubblor kvar. Om bromsarna
fortfarande är tröga ska du släppa ut luft från bromssystemet. (Se Tillsättning av
mineralolja och luftning)
Om snabbkopplingshandtaget på navet är på samma sida som bromsskivan kan de
komma i vägen för varandra, vilket är farligt. Därför bör du kontrollera att de inte berör
varandra.
SHIMANO:s skivbromssystem är inte kompatibla med tandemcyklar. Eftersom
tandemcyklar är tyngre så blir belastningen på bromssystemet högre vid inbromsning.
Om hydrauliska skivbromsar används med tandemcyklar kommer oljetemperaturen bli
för hög och då kan ånglås eller bristningar förekomma i bromsslangarna, vilket orsakar
att cykeln faller.
Vid montering av bromsoket med bultfäststift
måste du kontrollera att fästbultarna har korrekt
längd.
I annat fall sätts bultfäststiften eventuellt inte
fast ordentligt och bultarna kan falla ut.
Bultfäststift
Bromsslang
Efter att ha monterat bromsslangen på bromsenheten, och när du har tillfört SHIMANO:s
autentiska mineralolja och släppt ut luftbubblor, ska du trycka in bromshandtaget igen
flera gånger för att kontrollera att bromsarna fungerar normalt och att det inte finns
några vätskeläckage från slangen eller systemet.
Det finns en särskild anslutningsinsats för varje bromsslang. Använd korrekt
anslutningsinsats genom att följa tabellen nedan. Om felaktig anslutningsinsats används
kan vätskeläckage uppstå.
9
FÖR ATT SÄKERSTÄLLA
Bromsslang
Anslutningsinsats
Längd Färg
SM-BH90-JK-SSR
11,2 mm Silver
Återanvänd inte olivtätningen eller anslutningsinsatsen vid återmontering. En olivtätning
eller anslutningsinsats som har skadats eller återanvänts kan inte ge en säker
bromsslangsanslutning, vilket potentiellt kan orsaka att bromsslangen kopplas ur från
oken eller bromshandtaget. Om bromsslangen lossnar finns det risk för att bromsarna
plötsligt slutar fungera.
Kapad ände
Anslutningsbult
Bromsslang
Olivtätning
Anslutningsinsats
Kapa bromsslangen så att den kapade änden är vinkelrät mot slangens längd. Om
bromsslangen inte kapas med en rät vinkel kan vätskeläckage förekomma.
90º
FÖRSIKTIGHET!
Var noga med att också informera användare om följande:
Varningar om SHIMANO:s autentiska mineralolja
Kontakt med ögonen kan orsaka irritation. Vid kontakt med ögonen bör du spola
ögonen med vanligt vatten och omedelbart uppsöka läkarvård.
Kontakt med huden kan orsaka utslag och obehag. Vid kontakt med huden bör du tvätta
dig ordentligt med tvål och vatten.
Att andas in mineraloljans imma eller ångor kan orsaka illamående. Var noggrann med
ventilationen, och använd en andningsmask. Om mineraloljans imma eller ångor andas in
bör du omedelbart förflytta dig till en plats med frisk luft. Täck dig själv med en filt. Håll
dig varm och lugn och sök professionell medicinsk rådgivning.
10
FÖR ATT SÄKERSTÄLLA
Inkörningsperiod
Skivbromsar har en inkörningsperiod och bromskraften kommer gradvis att öka under
inkörningsperioden. Räkna av säkerhetsskäl med den här ökningen i bromskraft. Samma
sak kommer hända när bromsbeläggen eller bromsskivan byts ut.
För montering på cykeln samt underhåll:
När du använder SHIMANO:s originalverktyg (TL-FC36) för att ta bort och montera
bromsskivans låsring, var försiktig så du inte vidrör bromsskivans yttre kanter med
händerna. Ha på dig handskar för att skydda händerna från skärsår.
Hantering av SHIMANO:s autentiska mineralolja
Kontakt med ögonen kan orsaka irritation. Använd skyddsglasögon vid hantering och
undvik att oljan kommer i kontakt med ögonen. Vid kontakt med ögonen bör du spola
ögonen med vanligt vatten och omedelbart uppsöka läkarvård.
Kontakt med huden kan orsaka utslag och obehag. Använd handskar vid hantering. Vid
kontakt med huden bör du tvätta dig ordentligt med tvål och vatten.
Drick inte. Det kan orsaka kräkningar eller diarré.
Förvara utom räckhåll för barn.
Du avråds från att skära i, värma upp, svetsa eller trycksätta oljans behållare eftersom det
kan orsaka explosion eller brand.
Kassering av använd olja: Följ de lokala eller nationella föreskrifterna för kassering. Var
varsam när oljan förbereds för kassering.
Håll behållaren förseglad för att förhindra obehöriga föremål och fukt från att komma in
i den, och förvara den på en sval och mörk plats samt borta från direkt solljus eller
värme. Håll den borta från värme eller eld, petroleumklass III, risknivå III
Vid rengöring med en kompressor
Om du tar isär bromsokets stomme för att rengöra de interna delarna med en
kompressor, observera att fukt från den komprimerade luften kan finnas kvar i
bromsokets komponenter. Låt bromsokets komponenter torka tillräckligt innan
bromsoken sätts ihop igen.
Bromsslang
När bromsslangen kapas ska du hantera kniven med varsamhet så att ingen kommer till
skada.
Var försiktig så att ingen skadas av olivtätningen.
11
FÖR ATT SÄKERSTÄLLA
OBS!
Var noga med att också informera användare om följande:
När cykelhjulet har tagits bort rekommenderas det att montera beläggens mellanlägg.
Tryck inte in bromshandtaget när hjulet är borttaget. Om bromshandtaget trycks in utan
att beläggens mellanlägg är monterade kommer kolvarna att sticka ut längre än normalt.
Om detta inträffar bör du kontakta inköpsstället.
Använd tvållösning eller en torr duk vid rengöring och underhåll av bromssystemet.
Använd inte kommersiellt tillgängliga bromsrengöringsmedel eller ljuddämpande medel.
Sådana ämnen kan orsaka skador på tätningar och liknande delar.
Se till att vrida vevarmen när du växlar.
Hantera komponenterna med varsamhet och undvik att utsätta dem för kraftiga
sammanstötningar.
Använd inte upplösande medel eller liknande medel för att rengöra produkterna. Sådana
medel kan skada ytorna.
Om växlingen mellan kedjekransarna inte känns enkel och smidig bör du rengöra växeln
och smörja alla rörliga delar.
Produktgarantin gäller inte för naturligt slitage eller åldrande som uppstår vid normal
användning.
För montering på cykeln samt underhåll:
Använd en bromsslang/ett ytterhölje som fortfarande har längd kvar när styret vrids fullt
ut till endera sidan. Kontrollera också att växelreglaget inte tar i cykelramen när styret
vrids fullt ut.
Använd en förseglad kabel och vajerstyrare av typ OT-SP för att få en smidig drift.
Smörj innervajern och glidavsnitten av ytterhöljet före användning för att försäkra att de
glider ordentligt. Låt det inte komma damm på innervajern. Om fett på innervajern
torkas av rekommenderas användning av SIS SP41-fett (Y04180000).
Ett särskilt fett används för växelvajern. Använd inte premiumfett eller andra typer av
fett då de kan försämra växlingsprestanda.
Om det inte går att växla mellan kugghjulen ska du kontrollera att de bakre
gaffeländarna är inpassade. Kontrollera om vajern är ren och smord samt om ytterhöljet
inte är för långt eller kort.
Ta inte bort reglageenheten.
Om bromsokets fästklack och gaffeländen inte har standardmått kan bromsskivan och
oket komma i kontakt med varandra.
12
FÖR ATT SÄKERSTÄLLA
När cykelhjulet har tagits bort rekommenderas det att montera beläggens mellanlägg.
Bromsbeläggens mellanlägg kommer förhindra att kolven kommer ut om
bromshandtaget trycks in medan hjulet är borttaget.
Om bromshandtaget trycks in utan att beläggens mellanlägg är monterade kommer
kolvarna att sticka ut längre än normalt. Använd ett platt verktyg för att trycka tillbaka
bromsbelägget försiktigt så att bromsbeläggets ytor inte skadas. (Om bromsbeläggen
inte är monterade ska du använda ett platt verktyg för att trycka tillbaka kolvarna med
varsamhet så att de inte skadas.) Om det är svårt att trycka tillbaka bromsbeläggen eller
kolvarna ska du ta bort luftningsskruvarna och sedan försöka igen. (En viss mängd olja
kan rinna över från behållaren vid detta tillfälle.)
Använd isopropylalkohol, vatten med tvål eller en torr duk när du rengör och reparerar
bromssystemet. Använd inte kommersiellt tillgängliga bromsrengöringsmedel eller
ljuddämpande medel. Sådana ämnen kan orsaka skador på tätningar och liknande delar.
Avlägsna inte kolvarna när du tar isär och rengör bromsoken.
Om bromsskivan är sliten, sprucken eller skev bör den bytas ut.
Bandklämman, klämbulten och klämmuttern är inte kompatibla med andra produkter.
Kombinera inte med komponenter som används till olika produkter.
Själva produkten kan skilja sig från bilden eftersom denna manual främst är
avsedd i förklaringssyfte om hur produkten används.
13
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDAS
LISTA ÖVER VERKTYG ATT
ANVÄNDAS
Följande verktyg behövs för montering/avlägsnande, justering och underhållsändamål.
Verktyg
2 mm insexnyckel
2,5 mm insexnyckel
3 mm insexnyckel
4 mm insexnyckel
5 mm insexnyckel
8 mm insexnyckel
8 mm skruvnyckel
7 mm hylsnyckel
Skiftnyckel
Spårskruvmejsel
Skruvmejsel [nr 1]
Spårskruvmejsel (nominell diameter 0,8 × 4)
TL-BH62
TL-CT12
SM_DISC (oljetratt och oljestopp)
14
LISTA ÖVER VERKTYG ATT ANVÄNDAS
Verktyg
Trattadapter
TL-BT03/TL-BT03-S
TL-LR15
15
MONTERING/AVLÄGSNANDE
Montera det dubbla styrreglaget/bromsreglaget
MONTERING/AVLÄGSNANDE
Montera det dubbla styrreglaget/
bromsreglaget
1. Vänd upp fästets kåpa från baksidan.
Vänd försiktigt upp kanterna på fästets kåpa med båda händerna och tryck långsamt ner
dem.
OBS!
Om du drar för hårt i fästets kåpa kan det skadas, på grund av materialets
egenskaper.
16
MONTERING/AVLÄGSNANDE
Montera det dubbla styrreglaget/bromsreglaget
2. Lossa klämbulten.
Klämbulten befinner sig ovanpå fästet som hade sin kåpa uppvänd.
Klämbult
OBS!
Lossa klämbulten tillräckligt. Styret kan skadas vid dragningen av reglaget
genom bockstyret.
3. Montera reglaget på styret.
Dra åt klämbulten.
Klämbult
6–8 Nm
OBS!
Bandklämman, klämbulten och klämmuttern är inte kompatibla med andra
produkter. Använd dem inte tillsammans med komponenter som används med
andra produkter.
17
MONTERING/AVLÄGSNANDE
Montering av det sekundära bromshandtaget
Montering av det sekundära
bromshandtaget
OBS!
Området för det sekundära bromshandtagsbandet är Ø31,8 mm i diameter och
monteringsområdet är 38 mm brett. Montera följaktligen det sekundära
bromshandtaget till området på styret där diametern är Ø31,8 mm och bredden är
minst 38 mm som visas på bilden.
Monteringsintervall för sekundära
bromsreglagets monteringsområde:
Ø31,8 mm
38 mm
Minst 38 mm krävs
Dra inte för hårt i bandet, ej heller böj eller deformera det. Det kan försvaga dess
fastsättning i styret och göra det svårt att montera.
Band
18
MONTERING/AVLÄGSNANDE
Montering av det sekundära bromshandtaget
1. Lossa klämbulten på det sekundära bromshandtaget.
Lossa tills klämbulten är avlägsnad.
Klämbult
2. Placera krage och bulthållare så som visas på bilden.
Bulthållare
Krage
19
MONTERING/AVLÄGSNANDE
Montering av bromsskiva
3. Montera det sekundära bromshandtaget på styret.
Montera det så att det har kontakt under åtminstone 5 mm på delen med Ø31,8 mm.
Tryck bandet längs styret och montera det genom att dra åt klämbulten så att den förs in
korrekt i skruvhålet.
Klämbult
Kontaktyta
2–4 Nm
Montering av bromsskiva
Se återförsäljarmanualen för hjulen som ska monteras och avlägsna bromsskivan.
Montering av bromsoket
Montering av bromsbeläggen
1. Avlägsna luftningsmellanlägget (gult).
(1) Avlägsna stoppbygeln.
(2) Avlägsna bromsbeläggets axel.
20
MONTERING/AVLÄGSNANDE
Montering av bromsoket
(3) Avlägsna luftningsmellanlägget (gult).
Luftningsmellanlägg (gult)
(3)
(2)
(1)
2. Sätt in beläggtryckfjädern i bromsbeläggen.
Eftersom det finns flänsar på fram- och baksidan av de flänsförsedda beläggen ska
beläggen sättas in enligt bilden.
Bromsbeläggstryckfjäder
Flänsförsedda
belägg
3. Montera bromsbeläggen.
(1) Placera bromsbeläggen i bromsoket.
(2) För in bromsbeläggets axel.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96

Shimano ST-RX810-LA Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Denna manual är också lämplig för