S
- 67 -
9. Underhåll
Slå alltid ifrån maskinen och dra av tändstiftskon-
takten innan du utför underhåll.
9.1 Byta ut trådspole / trimmertråd
1. Demontera trådspolen (13) enligt beskrivnin-
gen i avsnitt 5.1.6. Tryck samman spolen (bild
12a) och ta av den ena halvan (bild 12b).
2. Ta ut trådspolen ur kåpan (bild 12c).
3. Ta bort ev. rester av trimmertråd.
4. Lägg in den nya trimmertråden i mitten och
lägg sedan in öglan i spåret på spoldelaren
(bild 12d).
5. Håll tråden sträckt och linda upp den i mot-
sols riktning. Spoldelaren skiljer åt nylontrå-
dens båda ändar (bild 12e).
6. Haka in de sista 15 cm på de båda trådändar-
na i passande trådhållare på trådspolen (bild
12f).
7. För in de båda trådändarna genom metallög-
lorna i trådspolens kåpa (bild 12c).
8. Tryck in trådspolen i kåpan.
9. Dra ut de båda trådändarna kort och kraftigt
så att de lossnar från trådhållaren.
10. Skär av ev. överfl ödig tråd tills ungefär 13 cm
är kvar. Detta sänker belastningen på motorn
under uppstart och uppvärmning.
11. Montera tillbaka trådspolen. Se punkt 5.1.6.
Om den kompletta trådspolen ska bytas ut
måste du hoppa över punkt 3-6.
9.2 Slipa kniven i skyddskåpan
Kniven i skyddskåpan kan bli trubbig efter en viss
tids användning. Om detta skulle bli aktuellt, lossa
på skruvarna som håller fast kniven vid skydds-
kåpan. Spänn fast kniven i ett skruvstäd. Slipa
kniven med en platt fi l och se till att du inte ändrar
på knivens snittkant. Fila endast i en riktning.
9.3 Underhålla luftfi ltret (bild 10a-10c)
Smutsiga luftfi lter försämrar motorprestandan
eftersom luftmatningen till förgasaren då är redu-
cerad. Kontrollera fi ltret med jämna mellanrum.
Luftfi ltret (10) bör kontrolleras var 25:e drifttimme
och rengöras vid behov. Kontrollera luftfi ltret ofta-
re om luften är mycket dammig.
1. Demontera luftfi lterlocket (bild 10a).
2. Ta av fi lterelementet (bild 10b/10c).
3. Rengör fi lterelementet genom att slå ur det
eller blåsa rent.
4. Montera samman i omvänd ordningsföljd.
Varning! Rengör aldrig luftfi ltret med bensin eller
brännbara lösningsmedel.
9.4 Underhålla tändstiftet (bild 11a-11c)
Tändstiftets gnistgap = 0,6 mm. Dra åt tändstiftet
med 12 till 15 Nm. Kontrollera om tändstiftet är
smutsigt för första gången efter 10 drifttimmar.
Rengör det vid behov med en trådborste av
koppar. Utför därefter underhåll på tändstiftet var
50:e drifttimme.
1. Ta av locket till tändstiftskontakten (20) enligt
beskrivningen i bild 11a.
2. Dra av tändstiftskontakten (16). (Bild 11b).
3. Skruva ut tändstiftet (bild 11c) med den bifo-
gade tändstiftsnyckeln (27).
4. Montera samman i omvänd ordningsföljd.
9.5 Förgasarinställningar
Obs! Endast personal från behörig kundtjänst får
utföra inställningar på förgasaren.
Inför alla arbeten på förgasaren måste luftfi lter-
locket först demonteras, se beskrivningen i bild
10a-10c.
Ställa in gasvajern:
Om maskinens maximala varvtal inte längre kan
uppnås och samtliga andra orsaker som anges
i kapitel 12 „Störningsåtgärder“ kan uteslutas,
kan det vara nödvändigt att ställa in gasvajern.
Kontrollera först om förgasaren öppnas helt när
gasreglaget trycks ända in. Detta är fallet om
förgasarspjället (bild 13a) är helt öppet vid fullt
gaspådrag. I bild 13a visas rätt inställning. Om
förgasarspjället inte är helt öppet måste vajern
justeras in.
Följande arbetssteg krävs för att justera in gas-
vajern:
•
Lossa på kontramuttern (bild 13b/pos. C) med
ett par varv.
•
Skruva ut justerskruven (bild 13b/pos. D) så
att förgasarspjället är helt öppet, se bild 13a,
när gasreglaget trycks ända in.
•
Dra sedan åt kontramuttern på nytt.
9.6 Ställa in tomgångsgas:
Märk! Ställ in tomgångsgas medan maskinen är
driftvarm.
Tomgångsgas får endast ställas in i en godkänd
auktoriserad verkstad. Varvtalet när skärverktyget
startar upp ska uppgå till minst 1,25 ggr tom-
gångsvarvtalet.
9.7 Smörja in växeln
Fyll på en aning växelfett (ca 10 g) vid smörjnip-
peln (C) (bild 7c) var 20:e timme.
Anl_GC_BC_52_I_AS_SPK1.indb 67Anl_GC_BC_52_I_AS_SPK1.indb 67 20.09.2016 08:37:1320.09.2016 08:37:13