28 29
Felsökning
1. Hur konfigurerar jag DSL-2640R routern utan CD, eller kontrollerar namnet
på det trådlösa nätverket (SSID) och den trådlösa krypteringsnyckeln?
• Anslut datorn till routern med hjälp av en Ethernet-kabel.
• Öppna webbläsaren och skriv in adressen http://192.168.1.1
• Standard-användarnamn är ”admin”. Standard-lösenord är också ”admin”.
• Om du har ändrat lösenordet och inte kommer ihåg det, måste du återställa routern till
fabriksinställningarna (beskrivning i fråga 2), vilket innebär att lösenordet återställs till ”admin”.
2. Hur återställer jag routern till fabriksinställningarna?
• Kontrollera att routern är påslagen.
• Tryck in knappen på enhetens baksida och håll den intryckt i 6-8 sekunder.
• Det bör ta omkring 30 sekunder för processen att fullbordas.
Obs! Genom att återställa routern till fabriksinställningarna raderar du de nuvarande
konfigurationsinställningarna. Omkonfigurera dina inställningar genom att logga in på routern
enligt beskrivningen i fråga 1, kör därefter installationsguiden.
3. Hur lägger jag till en ny trådlös klient eller dator om jag har glömt namnet på
det trådlösa nätverket (SSID) eller den trådlösa krypteringsnyckeln?
• För alla datorer som ska anslutas trådlöst till routern måste du kontrollera att samma namn på
det trådlösa nätverket (SSID) och samma krypteringsnyckel används som för DSL-routern.
• Har du glömt dina uppgifter så använder du det webbaserade användargränssnittet (såsom
beskrivs ovan i fråga 1) för att välja nya trådlösa inställningar.
• Tänk på att skriva ned inställningarna så att du kan ange dem för alla datorer som ska anslutas
trådlöst. D-Link har utformat en etikett som du kan skriva ned dem på och fästa på routern eller
på något annat lämpligt ställe.
4. Vad kan jag göra om routern inte fungerar som den ska?
• Manualen innehåller ett komplett felsökningsavsnitt och den kan laddas ned från D-Links
webbplats (se nedan), men det finns också några snabba åtgärder som du kan vidta för att
försöka avhjälpa problemet:
• Kontrollera lysdioderna på routerns framsida. Lysdioderna för nätanslutning, WLAN, DSL och
Internet ska lysa. En eller flera av LAN-dioderna bör blinka (beroende på antal datorer du anslutit
med kabel).
• Kontrollera att samtliga kablar är ordentligt anslutna i båda ändar.
• Stäng av routern (dra ur strömsladden) i 20 sekunder och sätt sedan på den igen. Detta gör att
routern startas om och kan på så sätt eventuellt avhjälpa felet.
5. Varför går det inte att upprätta någon Internetanslutning?
• Är du ADSL-användare ska du kontakta din Internetleverantör och kontrollera att denne har
aktiverat/anslutit tjänsten samt att användarnamnet och lösenordet från din Internetleverantör
stämmer.
Teknisk support
Tack för att du har valt D-Links produkter. För ytterligare information, support, produktuppdateringar
eller nedladdning av användarmanualen är du välkommen att besöka D-Links webbplats www.dlink.
eu.
www.dlink.se
: 0770-33 00 35