2. Passa in tapphålen och sätt därefter specialverktyg (1) på den
plats som bilden visar för att presspassa handtagstappen.
Montering på styret
Flytta fästets skydd framåt och drag därefter fast monteringsmuttern
ordentligt med en 5 mm insexnyckel.
Kabel som används
• Innervajer (rostfritt stål)
••••••••••••••••••••••
• SLR ytterhölje
••••••••••••••••••••••••••••••••
Montering av bromskabel
Var noga med att lämna kvar viss extrakabel, även om du skär av
den till styrets fulla längd.
Tryck in handtag b en eller flera gånger för att
sätta handtaget i lågläget.
• Främre handtag
f
5 mm
Byte av huvudhandtagets stöd
Montering:
Sätt in huvudhandtagets stöd så att det
trycker mot handtagskroppens
släppförhindrande hack.
2. Sätt in en insexnyckel eller liknande
verktyg i handtagstappens hål och
knacka lätt på den med en plastklubba
för att pressa ut handtagstappen. När
handtagstappen kommer ut, kan du ta
isär fästeskroppen och handtagskroppen.
Allmän säkerhetsinformation
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Även handtag B
F
rör sig när du manövrerar handtag AF, men var
noga med att inte trycka på handtag
B
F
. Du skall också vara noga
med att inte trycka på handtag
AF, när du manövrerar handtag B
F
.
Ingen växling utförs om du trycker på båda handtagen samtidigt.
Var noga med att läsa denna bruksanvisning tillsammans med
bruksanvisningen för RD-6700, FD-6700 före användning.
Observera om manövreringen
• Handtag aF : Växlar från ett mindre till ett större främre kedjedrev.
• Handtag
b
F
: Växlar från det största kedjedrevet till det
mellanliggande kedjedrevet.
Manövrering av framväxelns handtag
(FD-6700)
Montering
Fästets skydd
5 mm insexnyckel
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om rekommendationen
beträffande det effektiva vridmomentet för att förhindra för hård fastdragning som kan skada carbonmaterialet och/eller för lös fastdragning
som kan göra att delarna inte sitter fast tillräckligt kraftigt.
Det korrekta sättet att placera
klämmans bricka (B) är att vända
den så att den lilla urholkningen
på ytan finns i det övre vänstra
hörnet.
1. Lossa skruven och tag bort namnplattan.
Urholkning
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Handtagskropp
Fästeskropp
Handtagstapp
• Den korrekta monteringsriktningen för handtagstappen är så att
E-ringens spår finns på ovansidan.
• Kontrollera att fästeskroppens yta är i jämnhöjd med ovansidan
av handtagstappen, så att E-ringen kan passas in i spåret.
Huvudhandtagets stöd
Presspassa inte handtagstappen
från detta håll, för då kan
fästeskroppen skadas.
Tryck in minst en gång
Handtag bF
f
1,6 mm
Var noga med att alltid ta
bort handtagstappen i
denna riktning. Om den tas
bort åt det andra hållet kan
fästeskroppen skadas.
E-ringens spår
SI-6SC0A-002-03
Anvisningar om teknisk service
SI-6SC0A-002
ST-6700
Shimano Total Integration
Utgångsläge
för handtag
aF
Om manövreringen av handtag a
F
inte slutför
kedjeringens växlingsslag, skall du manövrera
handtag a
F
igen för avståndet (X’), för att slutföra
den del av handtagets slag (X) som var för kort.
När handtag b manövreras, hörs det
ett klickljud när trimningen (den
oljudsförhindrande mekanismen)
aktiveras, och ett andra kraftigare
klickljud när växlingsslaget är
komplett. Efter trimningen kommer
nästa intryckning att slutföra
växlingsslaget.
Handtag aF
Utgångsläge
för handtag
bF
Handtag bF
Manövrering
som utfördes
Klickläge
Klickläge
Fullt växlingsslag
Komplett
växlingsslag
Namnplatta
Trimning (oljudsförhindrande operation)
Om kedjan sitter på det stora främre
kedjedrevet och det större bakre drevet,
kommer kedjan att gnidas mot framväxelns
platta, vilket skapar ett typiskt oljud. När detta
inträffar skall du trycka en aning på reglage b
(till den punkt där ett klickljud hörs). Detta gör
att framväxeln flyttas en aning mot det mindre
kedjedrevet och därmed elimineras oljudet.
Om kedjan sitter på det minsta främre
kedjedrevet och ett mindre bakre drev, kommer
kedjan att gnidas mot framväxelns platta, vilket
skapar ett typiskt oljud. När detta inträffar skall
du trycka en aning på reglage a (till den punkt
där ett klickljud hörs). Detta gör att framväxeln
flyttas en aning mot det större kedjedrevet och
därmed elimineras oljudet.
Kedjans position
Framväxel
ns flyttning
Manövrera handtag B
F
minst 9 gånger, så att du
är säker på att mekanismen är i det högsta läget
före monteringen.
Drag innervajern genom vajerhålet. Ytterhöljet kan dras på två sätt:
endera genom vajerstyrning (1) (invändigt) eller vajerstyrning 2
(utvändigt).
Observera:
Sätt in innervajern så att innervajerns trumma går in så långt det går
i uppspolningsenheten.
• Bakre handtag
Manövrera minst 9 gånger
Handtag
B
F
Ytterhölje
Växlingsvajerns hål
Innervajer
Vajerhake
Ytterhölje
Innervajerns trumma
2. Drag igenom innervajern på det
sätt som bilden visar och sätt
därefter in innervajerns trumma i
vajerhaken.
(1)
(2)
3. Montera namnplattan.
Effektivt vridmoment:
0,15 - 0,2 N·m {1,5 - 2 kgf·cm}
Trimning
• Yttre stopp
1. Montera den yttre stoppen på det nedåtriktade röret.
Effektivt vridmoment:
1.5 - 2 N·m {15 - 20 kgf·cm}
Direktmonteringssäte
(M5)
Yttre stopp
Monteringsbult
3 mm insexnyckel
Montera med justeringsbulten fastdragen.
Justeringsomfånget för justeringsbulten är sex fulla varv.
2. Träd igenom innervajern och sätt dit ytterhöljet.
Kontrollera
Förvissa dig om att ytterhöljet sitter
fast ordentligt i den yttre stoppen.
Yttre stopp
Innervajer
Ytterhölje
Justeringsbult
Montering av växlingskabel
Växelsidan
4 mm kåpa
Plastkåpa eller 4 mm kåpaAluminiumkåpa
Kabel som används
• Innervajer (PTFE innervajer)
•••••••••••••
• SP41 förslutet ytterhölje (⁄)
••••••••••••
f
1,2 mm
f
4 mm
• SP41 ytterhölje (¤)
•••••••••••••••••••••
f
4 mm
⁄
¤
Ledning
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan märkning. När
du har skurit av ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten så att hålets
insida får en jämn diameter.
Serie
Växelreglage
Ytterhölje
Drev
Framväxel
Främre kedjedrev
Bakväxel
Frihjulsnav
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få
bästa tänkbara prestanda.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före
monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del
kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan
resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt
att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före
monteringen av delarna. Om du inte utför justeringar på rätt
sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av
cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Använd ST-6700/6703, BL-TT79 i kombination med BR-6700.
Använd inte BR-6700 i kombination med tidigare STI-handtag
för landsvägscykling eller med bromshandtagen BL-R770/BL-
R550 för platta styren, annars blir bromskraften alldeles för
stor.
• På grund av egenskaperna för kolfibermateriel får du aldrig
modifiera handtagen. Annars kan handtagen brytas av och då
kanske inte bromsarna kan fungera längre.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att det inte har
uppstått skador som till exempel avflagning eller sprickor i
kolfibret. Om det finns några skador, skall du omedelbart byta
till en ny del utan att försöka reparera skadan. Om du inte gör
detta kan handtaget brytas av och då kanske inte bromsarna
kan fungera längre.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service
och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
Observera
• För specifikationerna för tredelat främre kedjedrev, skall du
vara noga med att läsa denna bruksanvisning i kombination
med bruksanvisningarna för ST-6703 och FD-6703.
• Använd en mjuk duk för att rengöra handtagen av kolfiber och
var noga med att fukta duken med ett neutralt
rengöringsmedel före användningen. Annars kan handtagets
materiel skadas och förlora sin styrka.
• Undvik att lämna handtagen av kolfiber på platser med höga
temperaturer. Håll dem också på avstånd från öppen eld.
• De handtag som är relaterade till växling skall endast
manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• För att få en problemfri användning skall du använda det
specificerade ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning,
för att tillförsäkra att de glider på rätt sätt.
• På grund av att det höga kabelmotståndet för en ram med
invändig kabeldragning kommer att försämra SIS-funktionen,
skall du inte använda denna typ av ram.
• Ett specialfett används för växlingsvajern. Använd inte fettet
DURA-ACE eller någon annan typ av fett, därför att dessa kan
försämra växlingens prestanda.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av
delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har
några frågor beträffande monteringsmetoder, justering,
underhåll eller användning.
Manövrering
Handtag
B
F
Handtag A
F
: Växlar från ett mindre till ett större bakre drev.
Handtag B
F
: Växlar från ett större till ett mindre bakre drev.
Handtag a
F
: Växlar från ett mindre till ett större kedjedrev.
Handtag b
F
: Växlar från ett större till ett mindre kedjedrev.
Bak Fram
Handtag
A
F
Handtag bF
Handtag aF
Samtliga handtag återgår till sina utgångslägen när de
släpps.
ULTEGRA
ST-6700
OT-SP41 (SIS-SP41)
20
FD-6700
FC-6700/6750
RD-6700-SS
FH-6700
CS-6700
CN-6700
SM-SP17
VARNING
När du tar bort delar för att kunna
byta ut innervajern, går arbetet
lättare om du tar bort enhetens kåpa
som bilden visar.
Var noga med att inte täcka över vajerhålen eller enhetens kåpa, när
du tejpar styret. Om du täcker dessa platser med tejpen, går det inte
att byta ut innervajern.
Sätt fast samma yttre ändkåpa på den avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Effektivt vridmoment:
0,2 N·m {2 kgf·cm}
Enhetens kåpa
Enhetens kåpa
Växlingsvajerns hål
Styrets tejp
Drag innervajern genom vajerhålet. Ytterhöljet kan dras på två sätt:
endera genom vajerstyrning (1) (invändigt) eller vajerstyrning 2
(utvändigt).
Observera:
Sätt in innervajern så att innervajerns trumma går in så långt det går
i uppspolningsenheten.
Tag inte isär enhetens kåpa
framtill, annars kan
funktionsproblem uppstå.
Enhetens kåpa
Var noga med att montera växlingsvajerns kåpa innan du börjar
cykla. Personskador kan uppstå om den inte har monterats.
OBSERVERA
Växlingsvajerns kåpa
(1)
(2)
Underhåll
* Bilden visar högersidans handtag.
Isärtagning av fästeskropp och
handtagskropp
1. Använd först specialverktyget för att ta bort E-ringen. Använd del
(B) av specialverktyget (2) för att passa in E-ringen i
borttagningsriktningen. Sätt därefter del A mot E-ringen och tag
bort E-ringen.
Speciellt demonteringsverktyg
för E-ring
När du tar bort E-ringen, kan den
plötsligt sprätta ut, så kontrollera
säkerheten för personer och
föremål i närheten innan den tas
bort.
OBSERVERA
(2)(1)
(A)
(B)
Borttagningsriktning för E-ring
E-ring
Byte av vajerstyrning
Ihopsättning av fästeskroppen och
handtagskroppen
1. Sätt in kontakthandtaget i huvudhandtagets stöd och sätt därefter
ihop fästeskroppen och
handtagskroppen.
Därefter skall du sätta in
returfjäderns ända i
hacket.
Byte av fästeshöljet
Flikarna på fästeshöljet passar in i de spår som finns på fästet.
Tvätta med en aning tvättsprit inne i
fästeshöljet för att underlätta
monteringen.
3. Tag bort specialverktyget (1) och
använd därefter specialverktyget (2)
för att montera E-ringen.
Observera märkningarna:
R : för höger sida
L : för vänster sida
Vajerstyrning
Använd detta hål för att byta ut
vajerstyrningen.
Huvudhandtagets stöd
Kontakthandtag
Hack
Returfjäder
Var noga med att lämna kvar en viss del extra ytterhölje, även om
du skär av det till styrets fulla längd.
Handtag AF
Utgångsläge
för handtag
AF
➁
Klickläge
➀
Klickläge
➀
: Växlar ett drev
Ex.: från 8 till 7
➁
: Snabbväxling av två drev
Ex.: från 8 till 6
Handtag B
F
Utgångsläge
för handtag
BF
• Handtag AF : Växlar från ett mindre till ett större bakre drev.
Handtag
AF har klickstopp vid lägena
➀
och
➁
.
Manövrering av bakväxelns handtag
• Handtag B
F
: Växlar från ett större till ett mindre bakre drev.
Tryck en gång på handtag
B
F
för att växla endast ett steg från ett
större till ett mindre drev.
Ex.: från 7 till 8
7 8
7 8
6 8
SM-CA70 / SM-CA50
Kabeljusterare
Justering av handtagets slag
Tag bort mellanläggsdynan, om du vill göra handtagets slag
större. Byt ut den sittande mellanläggsdynan mot den
medföljande mellanläggsdynan (10 mm), om du vill göra
handtagets slag mindre.
<Borttagning>
5 mm mellanläggsdyna
(normaldyna)
• Montering och borttagning av mellanläggsdynan
10 mm mellanläggsdyna
<Montering>
Mellanläggsdyna